De gemeentelijke prognoses in de loop der jaren

Datum prognoseBasis JaarAantal instappers per dag
volgens de studie
Aantal instappers per jaar
*/
Prognose jaarPrognose instappers per dag zonder nzlPrognose instappers per jaar
zonder nzl
Omvang projectPrognose instappers NZ-lijn(en) middagspits
A/
1993
juli  1/
1991253.100.000
*/
"2010"422.677.000Buikslotermeerplein - Schiphol + Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk36.500
1995
aug  2/
1993850.000254.000.000
*/
"2005"1.300.000398.780.000Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk39.600
1996
mei  3/
1993840.000254.000.000
*/
"2005"1.200.000Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk
1997
maart  4/
1993800.000254.000.000
*/
"2005"1.100.000363.220.000Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk42.000
1999
febr  5/
1993254.000.000
*/
"2005"363.220.000Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk44.500
2007
juni  6/
2004242.000.000
*/
2020  Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk44.100
2009
april  7/
2020  Buikslotermeerplein - Amstelveen Westwijk49.000
264.000.000
*/
2009  
*/
<<- resultaat
*/
*/ Gegevens uit statistisch jaarboeken gemeente Amsterdam: 'Amsterdam in cijfers'/GVB
1/ Derde Studiefase Noord-Zuidlijn, juli 1993
2/ Vervoerswaarde-onderzoek 1995 Noord/Zuidlijn, Beleidsnota effecten overig openbaar vervoer
3/ Propagandafolder Opdrachtgeversbureau Noord/Zuidlijn, mei 1996
4/ Noord/Zuidlijn: Financiën en exploitatie, oktober 1996 (geheime versie), resp maart 1997 (publieke versie)
5/ Vaststelling Eindrapport Netoptimalisatie Noord-Zuidlijn, Directie Noord/Zuidlijn, 25 januari 1999: Raadsbesluit 17 februari 1999
6/ Metronetstudie, 5 juni 2007 (.pdf)
7/ Brief wethouder aan Raad over artikelen Het Parool


A/ In 1993 was er één Noordzuidlijn Buikslotermeerplein - Schiphol en één Buikslotermeerplein - Amstelveen.
In bovenstaande overzicht werd van 1995 tot 1999 uitgegaan van één korte lijn Buikslotermeerplein - station Zuid en één lange lijn Buikslotermeerplein - Westwijk.
In de laatste berekeningen is de korte lijn verlengd tot Amstelveen Centrum (Ouderkerkerlaan).

In de modelstudies worden de te verwachten verplaatsingen in de middagspits verdeeld over een aangenomen lijnennet. De uitkomsten voor de Noordzuidlijn werden met 4 vermenigvuldigd om op dagtotalen te komen. Later werd dat 5 keer en inmiddels wordt voor de Noordzuidlijn de factor 5,3 gebruikt.




De railuitbreidingen 1990 - 2008


Totaal van wijzigingen in kilometers lijnlengte van raillijnen tussen 1990 en 2008          
Uitbreidingen buiten het oorspronkelijke vervoergebied in andere 'concessies'          
Uitbreidingen die het groeien (groter worden in oppervlakte) van de stad volgen          
Wijzigingen en herstructureringen binnen het eigen vervoergebied          
 + 27,4 km+ 12,5 km+ 17,4 km+ 57,3 km
1990
  • lijn 9 verlengd van Watergraafsmeer naar Diemen    + 1,5 km+ 1,5 km
  • lijn 5 verlengd van Station Zuid naar Amstelveen Binnenhof (december)    + 4,8 km+ 4,8 km
  • lijn 51 in gebruik genomen van Centraal Station naar Amstelveen Middenhoven (december) + 7,8 km  + 9,2 km+ 17,0 km
     
    1991
  • lijn 2 verlegd (-0,1) naar Paulus Potterstraat en verlengd van Slotervaart naar Nieuw-Sloten  + 1,3 km  + 1,3 km
  • lijn 3 ingekort van Flevopark naar Station Muiderpoort- 1,6 km    - 1,6 km
     
    1997
  • lijn 50 in gebruik genomen van Isolatorweg naar Gein (juni) + 20,2 km    + 20,2 km
     
    1998
  • lijn 7 en lijn 6 wisselen van eindpunt tussen Plantage en de lus 's-Gravesandestraat - Javaplein - Sarpahatistraat+ 0,0 km    + 0,0 km
     
    2001
  • lijn 1 wisselt van Dijkgraafplein naar Osdorp De Aker (december)  + 0,9 km  + 0,9 km
  • lijn 17 verlengd van Dijkgraafplein naar Osdorp De Aker (december)  + 1,3 km  + 1,3 km
     
    2003
  • lijn 16 verlengd van Stadionplein naar VU Medisch Centrum (december) + 1,8 km    + 1,8 km
     
    2004
  • lijn 10 verlegd en verlengd van Javaplein naar Azartplein in het Oostelijk Havengebied  + 0,7 km  + 0,7 km
  • lijn 7 verlengd naar Flevoweg (mei) + 1,0 km    + 1,0 km
  • lijn 7 verlegd en verlengd van Surinameplein naar Sloterpark (december) + 2,0 km    + 2,0 km
  • lijn 6 verlengd van Stadionplein naar VU Medisch Centrum (december) + 1,8 km    + 1,8 km
  • lijn 51 verlengd van Amstelveen Middenhoven naar Amstelveen Westwijk    + 1,9 km+ 1,9 km
     
    2005
  • lijn 16, in 2006 overgenomen door 25 verlengd van Centraal Station naar Passenger Terminal (PTA) (mei) + 1,2 km    + 1,2 km
  • lijn 26 in gebruik genomen van Centraal Station naar IJburg (mei)  + 8,3 km  + 8,3 km
     
    2006
  • lijn 6 opgeheven tussen Plantage en VU Medisch Centrum (mei)- 8,5 km    - 8,5 km
  • lijn 24 verlengd van Stadionplein naar VU Medisch Centrum (december) + 1,7 km    + 1,7 km
    Gegevens uit diverse bronnen. Afstanden middels Google Earth. Geen pretentie van volledigheid. Opmerkingen en correcties worden gaarne in ontvangst genomen





    Sinds 1999 verstrekt het GVB geen gegevens meer per techniek per jaar.
    Inmiddels zijn de gegevens van 2009 gepubliceerd. Het totaal aantal instappers (de rode lijn) was in 2009 gelijk aan 2008 = 264.000.000.

     

          
          
          Dick van der Horst,
          http://dickhrst.home.xs4all.nl/stndp/menn/dossier_noordzuidlijn.html
          dickvanderhorst@xs4all.nl