De slingers in de haltes op het Leidseplein worden rechtgetrokken. Op het Leidseplein wordt de symmetrie opgeheven en het open gedeeltelijk enorm verkleind. Onnodig en voorbarig. Betreft: Opmerkingen over de verkenning "Locatie Taxistandplaats Leidseplein", 14 maart 2011 De opstellers zien over het hoofd dat een doorsteek door de haltes niet mogelijk is. Omdat er geen oplossing zonder nadeel gevonden is hebben de onderzoekers het onderwep 'buffer' maar laten vallen. In deze reactie wordt op beide onderwerpen ingegaan en voorstellen gedaan. Zie hoe ten koste van een bijzondere plek een probleem wordt verplaatst. Klik op de foto en zie hoe volgens het huidige college de kwaliteit van een openbaar vervoerknooppunt beter wordt. Hoe een architectenbureau op verzoek van Stadsdeel Centrum de hinder van de tram weet te verminderen. Je moet toch wel behoorlijk hebben 'ingenomen' om zoiets te kunnen bedenken. Verzoek om het plantsoen Leidsebosje oost in haar eerdere vorm als groen in het bestemmingsplan op te nemen. De omwisseling van trambaan en autoweg dient alleen om daar een taxistandplaats mogelijk te maken. Stadsdeel Centrum perst de haltes tussen Leidsekade en Stadhouderskade. Zelfs dat is mogelijk zonder omwisseling van weg en trambaan. Leidsebosje oost behoeft meer bescherming en een betere behandeling.
"Red de platanen in het Leidsebosje." Commissie grijp in, neem het Leidsebosje en de platanen in bescherming. College en Raad worden fout en selectief geïnformeerd. "Over dumpen en misleiding." Door het verplaatsen van de haltes zal het openbaar vervoer vastlopen. De raad moet het College terugfluiten en eerst serieus onderzoek laten plegen. Inspraak moet door de Centrale Stad worden georganiseerd als het om stedelijke belangen gaat en die hoort zich ook te richten op betrokken stadsdelen en haar inwoners. !! Inmiddels door nieuwe feiten achterhaald !! Het is nog veel erger dan werd verondersteld, omdat de haltes niet tussen Hirsch en Americian komen maar op en voorbij de Leidsebrug. De linken openen in een nieuw venster/tabblad. Externe linken kunnen verdwijnen, gaarne een melding. Het begint met de "Bestuursopdracht gebiedsgerichte aanpak Leidseplein, Leidsebuurt, Max Euweplein en omgeving", 28 oktober 2004 "Gebiedsgerichte aanpak, Visie en Plan van Aanpak", 25 augustus 2005 Advies ARS over het Leidseplein, 20 september 2006 Verkeerssimulatie Leidsebuurt 2015: Modelmatig bepalen van verkeerssituatie bij Voorlopig Ontwerp Verkeerskundige Visie, DRO, 17 maart 2009 Het "Voorlopig ontwerp verkeerskundige visie Leidsebuurt" "Nota van Uitgangspunten Openbare Ruimte Leidsebuurt", 20 mei 2008 "Verplaatsing taxistandplaats Leidseplein, Een vergelijking van mogelijke locaties", 28 mei 2009 Het Collegebesluit van 16 juni 2009, als agendapunt 14 van de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting en Monumenten van 2 september 2009 De Stadsdeelraad Centrum besprak de Nota van Uitgangspunten Leidsebuurt op 28 januari 2010. Bij die vergadering werden twee voorstellen ingediend. In een motie vroegen de SP en Amsterdam Anders om een proef de halteverplaatsing naar de brug, om de negatieve effecten voor gebruikers en exploitatie te onderzoeken. Deze motie werd verworpen. De 'flap'met het Collegebesluit van 1 december 2009, op de agenda van de Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting en Monumenten van 3 februari 2010 De Raadsvoordracht: Instemmen met de Nota’s van Uitgangspunten voor de Openbare Ruimte Leidsebuurt en de Fietsenstalling Leidseplein. Bij de behandeling in de Gemeenteraad van de Nota van Uitgangspunten Openbare Ruimte Leidsebuurt zijn er twee amendementen ingediend en aangenomen van de raadsleden mevrouw Bergervoet, de heer Flos en de heer Molenaar (Gemeenteblad afd. 1, nr. 151) en de heer Flos, mevrouw Bergervoet, de heer Van Drooge en de heer Bakker (Gemeenteblad afd. 1, nr. 167). Naar aanleiding van het amendement 167 is de verkenning "Lokatie Tramhaltes Leidseplein" opgesteld. Naar aanleiding van het amendement 151 is de verkenning "Locatie Taxistandplaats Leidseplein" opgesteld. Brief Stadsdeel West aan wethouder Wiebes, 29 april 2011, reactie op voorstel voor een buffer langs het LeidseBosje Oost en een pleidooi voor een buffer op de Appeltjesmarkt.
Reactienota van Stadsdeel Centrum naar aanleiding van de opmerkingen over de voorstellen. lu 14 maart 2011 |