De verdwenen haast
Het nu verjagen van lijn 5 uit Station Zuid is dwaas
Deze week, 1 mei, laat de Gemeente Amsterdam op verzoek van de bouwers van de Noordzuidlijn lijn 5 uit Station Zuid verwijderen. Haast is geboden omdat het station anders niet op tijd voor de Noordzuidlijn gereed zou zijn. Lijn 5 moet nu vanaf volgende week omrijden via de Strawinskylaan.
Intussen is de verwachte start van de Nzl met 3 jaar vertraagd (bij het besluit tot verleggen van lijn 5 werd uitgegaan van 2012). Dit betekent dat het verjagen van lijn 5 uit het station met ten minste 3 jaar kan worden uitgesteld.
Trammetje en passagiertje pesten
Een verlegging van lijn 5 zal lijn 51 op haar drukste trajectdeel extra belasten. Lijn 5 is de enige directe verbinding met het grootste deel van de Binnenstad. Passagiers van lijn 5 moeten vanaf de verhoogde Strawinskylaan 200 meter gaan lopen voor een overstap op Ringlijn of trein. Het voortijdig weghalen is niets anders dan passagiertje pesten op het snelst groeiende station van Amsterdam.
Wordt het 2017, of toch iets eerder?
In 1995 werd gesproken over een Noordzuidlijn in 2005. In 2007 was dat uitgelopen tot 2013.
12 jaar later en een opschuiving van 8 jaar.
Elke drie jaar werd de oplevering dus twee jaar later.
Tot 2010 kan dat nu op 2015 blijven staan en in 2013 zou dat uitkomen op 2017.
Wordt het toch nog iets eerder, of blijkt in 2016……? |
Dansen naar de pijpen van de metro
De bouwers van de Noordzuidlijn vragen en bepalen wat er gebeurt. Plak na plak laten ze Het Bestuur de salami verorberen. Besluiten volgen elkaar als een onstuitbare dominoreeks op; het een vloeit uit het ander voort.
Ooit werd bepaald dat de Noordzuidlijn 'kop' gaat maken op Station Zuid. Dezelfde situatie als op het Centraal Station, maar dan met slechts één spoor. Er is altijd van die situatie uitgegaan, omdat dat de laagste exploitatiekosten voor de Noordzuidlijn opleverde.
Intussen zijn we ruim tien jaar verder en blijken de prognoses gebakken lucht. Het aantal instappers in het GVB-net zou volgens de prognoses uit 1999 van 1993 naar 2005 met 43% groeien. Het aantal instappers in het GVB-net is tussen 1993 en 2005 gelijk gebleven!
Verder krijgt de ontwikkeling van de Zuidas meer en meer vorm. Station Zuid wordt snel een steeds belangrijkere toegang tot het lokale openbaar vervoer en de start van de exploitatie van de Noordzuidlijn schuift steeds verder op.
Overdenken
Het nu verjagen van lijn 5 uit Station Zuid is door de nieuwe startdatum dwaas en dient geen enkel ander doel dan dat het nu eenmaal is besloten.
De noodzaak van deze grote verslechtering ontbreekt nog minstens drie jaar.
Het is de hoogste tijd dat de Gemeenteraad op de rem trapt. Blijf van lijn 5 af en overdenk de keuzen die voor dit nog slechts tijdelijke Station Zuid zijn gemaakt in het licht van de vele nieuwe feiten.
Dick van der Horst, Amsterdam, maandag 28 april 2008
[INDEX] [EMAIL] lu: 17-05-08
|