Hier zijn de resultaten zichtbaar gemaakt van een totaal aan uitbreidings-investeringen van ongeveer € 500.000.000,-, (500 miljoen euro), in tram- en metronet, in infrastructuur en bijbehorende materieel.
|
De uitbreidingen van het vervoersgebied plus een reeks van maatschappelijke ontwikkelingen, maatregelen en ontwikkelingen die stuk voor stuk een flinke groeiverwachting lijken te rechtvaardigen, hebben dus nauwelijks tot meer instappers geleid. Overigens natuurlijk wel tot een bijpassende toename van de exploitatiekosten.
Deze nieuwe GVB-lijnen en -uitbreidingen zitten goed gevuld. Het grootste deel van die "vulling" komt uit de bestaande of opgeheven lijnen van andere vervoerders. Naar Amstelveen werden passagiers van Centraal Nederland en het GVB-busnet overgenomen. In de Ringlijn zitten voormalige passagiers van de NS naast ex-automobilisten en passagiers die voorheen met GVB-bus en -tram reisden. De in de grafiek weergegeven prognoses vormen de basis voor de ontwikkelingen in het gemeentelijke -en het bedrijfsbeleid: Het significant achterblijven van de ontwikkelingen bij de prognoses zegt dus dat van de berekende verbetering van de kostendekkingsgraad niets terecht kan komen. En dat heeft tot gevolg dat er al in de naaste toekomst enorm in het voorzieningenniveau gesneden zal moeten worden. |
Dick van der Horst dickvanderhorst@xs4all.nl http://www.xs4all.nl/~dickhrst - Vervoergegevens uit "Amsterdam in cijfers", uitgave van Bureau Onderzoek en Statistiek van de Gemeente Amsterdam. Voor de volledigheid hier de ontwikkeling en prognoses van de reizigerskilometers. |