Bijlage 4: Vergelijking model met jaarrekening ('94)
In dit rapport is gewerkt met een kostenmodel. Dit model vormt een benadering van de werkelijke kostenopbouw en -structuur. Ten einde een beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van het model zijn de modeluitkomsten en de jaarrekening voor 1994 naast elkaar gezet.
KOSTEN | BATEN | |||
kaartverkoop | ||||
exploitatie | infra. | |||
model '94 | bus | 164 | - | 53 |
tram | 205 | 71 | 74 | |
metro | 91 | 59 | 41 | |
gvba | 460 | 130 | 168 | |
jaarrek '94 | bus | 166 | - | 55 |
tram | 164 | 68 | 75 | |
metro | 65 | 123 | 39 | |
gvba | 394 | 191 | 168 |
Verschillen tussen model en jaarrekening: Verschillen van 1 tot 2 miljoen worden veroorzaakt door afronding in het model. De overige verschillen worden veroorzaakt door:
Exploitatie:
1) Het verschil van 42 miljoen is als volgt te verklaren:
22 miljoen vervangingswaarde;
3 miljoen flankerend beleid en
17 miljoen VIC/PSV/OT.
2) Het verschil van 25 miljoen is als volgt te verklaren:
17 miljoen VIC/PSV/OT
8 miljoen stationsdiensten
3) De modeluitkomsten voor de infrastructuur liggen lager als gevolg van (het saldo van) het afkopen kapitaallasten voor aanleg metro en Amstelveenlijn en de hogere structurele in standhoudingskosten.