Onderstaande tabel behoeft enige toelichting. De onderstreepte cijfers komen uit de Vervoerswaardestudie, Slecht-weer-scenario, van februari 1996, van de dienst Ruimtelijke Ordening en het Gemeentevervoerbedrijf Strategische Planning. De overige zijn vervolgens te berekenen.
Zo krijgen 160.000 'mensen' een bruikbare omvang. 160.000 'mensen' staat dus voor de vervoersbehoefte van de omvang van hooguit 45.455 menseenheden. (NB. Hier wordt het feit dat een deel van de gebruikers meer dan twee verplaatsingen per dag maakt verwaarloosd!)
Kortom, de begrippen 'reizigers', 'passagiers' of 'mensen' zoals de gemeente die hanteert geven geen enige indicatie van de werkelijke omvang. Dergelijke formuleringen zijn gewoon onjuist en dus vals. Ze dienen slechts een propagandistisch doel. Als een projekt deugt, waarom moet er dan valse en propagandistische 'informatie' worden verstrekt door ons eigen gemeentebestuur?
De minister gaat een beetje mee. Ook zij vermenigvuldigt. Als zij na de audit op ruim 40.860 'reizigers' in de spits komt, dan is dat al veel nauwkeuriger dan de 204.300 'reizigers' per dag. De eerste 'reizigers' gaan in de dag ook weer terug. Eén (spits)reiziger is gelijk aan twee (dag)reizigers.
Het gehele GVB-net voorziet, stand volgens berekeningen 1996, dus in de vervoerbehoefte van 260.736 hele individuen en dat worden er 424.837 waarvan dan per dag dus hooguit 45.455 'menseenheden' aan de noord-zuidlijn zijn toe te rekenen.
Hier is iets mee gezegd, maar nog lang niet alles. Op de volgende pagina probeer ik deze cijfers naar de nieuwe prognose ('van 800.000 naar 1.100.000') om te rekenen.
Klik hier voor '800.000 - 1.100.000' tabel | 1993 | 2005 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal instappen | Overstap faktor | Bijna hele mens- eenheden | Aantal instappen | Overstap faktor | Bijna hele mens- eenheden N/Z-lijn-verb. | en Noord/Zuidlijn 88.889
| 160.000
| 1,73
| 1,76
| 25.690
| 45.455
| Rest GVB | tram/bus/metro (2005 incl 'ring') 761.111
| 1.140.000
| 1,62
| 1,50
| 235.046
| 379.382
| _______+ | _______+ | _______+ | _______+
| Totaal
| 850.000
| 1.300.000
| 1,63
| 1,53
| 260.736
| 424.837
| |