NOORD/ZUIDLIJN: FINANCIËN EN EXPLOITATIE
gemeentevervoerbedrijf amsterdam
Afdeling Strategische Planning, maart 1997
[VORIG HOOFDSTUK]     [INHOUD]     [INDEX]

Bijlage 5
Kengetallen 1993, 2004 en 2005

Deze bijlage 5 van het rapport is dus verwijderd. Het betreft onduidelijke 'kengetallen'. Deze getallen waren slechts aan de tekst toegevoegd om dit rapport geheim te kunnen verklaren.
Dit exemplaar is dus eerst maart 1997 verschenen. De studie is volgens zeggen slechts aangevuld met een 'voorwoord'. Dit voorwoord bevat de volgende toelichting van het geheim van deze pagina('s):

"Op verzoek van de raad en insprekers wordt de nota nu in zijn geheel vrijgegeven, met uitzondering van bijlage 5. Deze bijlage bevatte kostprijsgegevens die in verband met de concurrentiepositie van het bedrijf kabinet dienen te blijven".
De 'Samenvatting nulvariant-studie' heeft als datum 1 november. Dat stuk was toen het enige zichtbare resultaat van een referentieberekening met de gemeentelijke rekenmodellen: vervoerwaarde- en exploitatieberekeningen met het bestaande openbaar vervoer net en het effect van de ontwikkelingen in 2005 en hetzelfde met een noord-zuidlijn en een aangepast net en dezelfde stedenbouwkundige en ander ontwikkelingen in de stad.
De raadsdiscussie vond plaats op 27 november 1996 en vervolgens kostte het schrijven van een niet ter zake doend voorwoord en het uittrekken van enkele laatste pagina's tot de dag van het referendum over IJburg, 19 maart 1997, voor deze studie werd vrijgegeven. In dit soort zaken bestaat geen toeval.
Deze studie is namelijk het enige concrete houvast ten aanzien van de risico's die dit project met zich meebrengt voor het busnet, het metronet, het tramnet en de gemeente Amsterdam.
Zelfs zonder de zogenaamde bedrijfsgeheimen is deze nota niets minder dan een tamelijk overtuigend bewijs van het ontbreken van het nut en noodzaak van een mega-investering.



     [VORIG HOOFDSTUK]     [OVERZICHT]     [INDEX]