Gemeente Amsterdam
raadscommissie Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
raadscommissieverslag, 14 januari 2009
VV
1
DEFINITIEF
Vergadering
Openbare vergadering van de raadscommissie Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting en Monumenten
Vergaderdatum
Verslag vastgesteld op:
14 januari 2009 van 13.00 tot 16.55 uur in zaal 0239 van het Stadhuis
4 februari 2009
Voorzitter
: de heer Van Drooge (CDA)
Portefeuillehouder:
de heer Herrema
Commissiegriffier:
mevrouw Coppen
Verslaglegging:
de heer Bollinger (Notuleerservice Nederland)
Aanwezige commissieleden
: de heer Bakker (SP), mevrouw Bergervoet
(PvdA), de heer Flos (VVD), de heer Geurts (GL), mevrouw Hauet (PvdA), de
heer Mahdi (PvdA), de heer Manuel (D66), mevrouw Netjes (CDA), mevrouw Van
Pinxteren (GL).
Afwezige commissieleden:
mevrouw Appels (D66), mevrouw Buurma
(VVD), de heer Van der Meer (GL).
Overige aanwezigen:
de heer Kempers (DIVV), de heren Bouma, Sarlemijn,
Voster, Verheijdt en Bolier (DIVV), wethouder Vos (Milieu), de heer Klaversma en
mevrouw Van der Heijden (Dienst Wonen), de heer Rensburg (DMB), de heren
Tiemersma en Kouwenberg (SRA), mevrouw Badoella (Ass. Cie-Griffier)
Algemeen
1.
Opening
De
VOORZITTER
opent de vergadering om 13.05 uur en heet de aanwezigen
welkom op de eerste commissievergadering van het nieuwe jaar.
2.
Mededelingen
De
VOORZITTER
deelt mee dat de voortgangsrapportage Uitvoering Voorrang
voor een Gezonde Stad vandaag met wethouder Vos wordt besproken, waarna de
presentaties plaatsvinden over de concessieverlening door de stadsregio en de
exploitatie-effecten in verband met de komst van de Noord/Zuidlijn. Mevrouw Buurma is
vandaag afwezig.
De heer
MANUEL
meldt dat mevrouw Appels afwezig is.
De
VOORZITTER
geeft aan dat op 4 februari 2009 in de avond de renovatie Mr.
Visserplein wordt besproken, in aanwezigheid van commissieleden van het stadsdeel
Centrum.
De heer
FLOS
merkt op dat dan ook een expertmeeting tussen het middag- en
avonddeel plaatsvindt.
De
VOORZITTER
stelt voor dan de volkshuisvesting in de middag te doen, en het
verkeer in de avond. Rond het automatisch rijden van de metro is op 4 februari 2009 een
bijeenkomst tussen de middag en avond gepland, inclusief een maaltijd. Daarvoor bestaat
voldoende belangstelling bij de commissieleden, zo constateert hij.
Een gemeenschappelijke vergadering met de commissie WIJ vindt op 15 april
2009 in de avond plaats, en ook op 8 oktober 2009. Met de commissie ROW vindt een

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
2
werkbezoek op 29 januari 2009 plaats in het kader van de schaalsprong naar Almere.
Ook daarvoor bestaat voldoende belangstelling bij de commissieleden, zo constateert de
voorzitter na inventarisatie.
Wethouder
HERREMA
wijst op de rondgedeelde informatie over jongeren van 18
jaar om zich in te schrijven bij Woningnet, evenals de brief namens stadsregio tegen de
tariefsverhoging voor de hogesnelheidslijn. Het opnemen van de gedragscode voor
splitsen in de huisvestingsverordening van de regio duurt langer dan gehoopt. Pas in
maart 2009 is deze formeel in de verordening opgenomen en tot die tijd blijft het vrijwillig.
De campagne voor gratis openbaar vervoer voor 65-plussers is inmiddels opgestart. De
animo is groot.
De heer
MAHDI
vraagt of mensen zich daarvoor ook zelf kunnen aanmelden.
Wethouder
HERREMA
antwoordt dat men zich altijd kan melden bij het GVB.
3.
Vaststelling agenda
De heer
MAHDI
vraagt agendapunt 15 vóór 15.00 uur te behandelen.
De
VOORZITTER
zegt dat toe.
Akkoord.
4.
Inspreekhalfuur publiek
De
VOORZITTER
geeft aan dat het onderwerp short-stay tijdens de komende
raadsvergadering wordt behandeld.
De heer
VAN BALLEGOIJEN
(namens Stichting Short Stay) geeft aan dat
ongeveer 100.000 expats in de stad verblijven. Vesteda gaat uit van een behoefte van
6000 tot 12000 short-stay-appartementen per jaar. Er zijn goedverdienende expats en
buitenlandse werknemers en vakmensen, die vaak een woning moeten delen. Het nu
voorgestelde beleid zal leiden tot een groot tekort aan accommodaties. Het aantal
vergunningen is gesteld op 1600, inclusief de nieuwbouw van Vesteda. Het gevaar dreigt
dat expats in ongewenste illegale situaties belanden, omdat eigenaren niet het risico op
een boete van 18.500 euro willen lopen. De handhavingspraktijk van binnentreden is vaak
intimiderend. Na 1 juni 2009 zullen expats hun vrijesectorwoning moeten verlaten omdat
men niet in aanmerking komt voor een vergunning. Zij hebben echter wel
huurbescherming. Ook is niet voorzien in een overgangsregeling voor bestaande, kleine
bedrijven. Voor de handhaving is een duidelijk protocol voor alle stadsdelen en diensten
noodzakelijk. Een meldingsplicht bij kort verhuur is voorlopig voldoende regulering. Er is
onvoldoende overleg met belanghebbenden geweest en bijna niets gedaan met de
ingezonden raadsadressen. Invoering van het nieuwe beleid is slecht voor het
internationale vestigingsklimaat en imago van Amsterdam. Spreker hoopt dat de
commissie niet tot invoering van het voorliggende beleid over gaat. In de sociale sector
wordt onder dit beleid overigens niet gehandhaafd.
Mevrouw
NETJES
heeft ook zorgen over de nieuwe plannen. Zijn er concrete
signalen dat expats uitwijken naar andere steden? Wat vindt de wethouder van de inbreng
van de inspreker?
De heer
VAN BALLEGOIJEN
wijst op de brieven uit Canada, die ook in de
rondgedeelde informatie zijn te vinden. Mensen haken af of vertrekken uit de stad.
De heer
BAKKER
vraagt de wethouder of de gemeente oogluikend toestaat dat

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
3
400 sociale huurwoningen worden gebruikt voor short-stay. Hoe zit het met het
binnentreden?
Wethouder
HERREMA
heeft met Vesteda gesproken en de plannen aangepast
mede aan de hand van raadsadressen, al hoeft dat niet te betekenen dat men tevreden
over de uitkomst is. De lijst over de sociale sector klopt niet, en de uitkomst van het
onderzoek zal de wethouder aan de bureaus en commissie sturen. Er vindt geen
grootschalige huur van sociale woningen voor short-stay plaats. De Dienst Wonen ziet
geen aanleiding voor handhaving en intreden zolang het short-stay-beleid nog niet is
vastgesteld. Men wacht de discussie in de Raad af.
Mevrouw
NETJES
vraagt of de wethouder verontrust is over de brief die bij de
informatie van de inspreker zit.
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat een vergunning pas nodig is als het nieuwe
beleid is vastgesteld en doorgevoerd. Er is nog geen reden om te handhaven. Er zijn
geen signalen dat mensen of bureaus uit de stad vertrekken. Er is ook geen beletsel voor
nieuwbouw, zoals uit de contacten met Vesteda blijkt.
5.
Actualiteiten
De heer Flos - de koude en overvolle metro
De heer
FLOS
geeft aan dat rond de jaarwisseling de metro vanuit Zuid-Oost te
koud was en die vanuit Amstelveen vaak te vol. Dat is onacceptabel voor de reizigers en
het imago van het Amsterdamse openbaar vervoer. Vorig jaar waren er opstoppingen op
de ringlijn, niet functionerende roltrappen en een paar ongelukken. In de zomer is
airconditioning noodzakelijk en in de winter voldoende warmte. Is de wethouder bekend
met de problemen en wat is zijn oordeel over het functioneren van het GVB? Wat vindt de
wethouder van de warme chocomel-actie van het GVB? Welke eisen stelt het programma
van eisen aan de kwaliteit en temperatuur in de metro? Is een extra malus voor het GVB
op zijn plaats en voorziet het contract daarin? Hoe staat het met het bestellen van nieuwe
metrostellen? Welke acties heeft de wethouder ondernomen in het kader van de
geschetste problemen? Welke garanties geeft de wethouder dat de opdrachtnemer voor
openbaar vervoer zijn taken de komende tijd beter gaat vervullen?
Mevrouw
BERGERVOET
is het eens met de vragen van de heer Flos. De metro
is kwalitatief geen goed openbaar vervoer en dat is teleurstellend, vooral omdat men de
mensen probeert te overtuigen de auto te laten staan en openbaar vervoer te gebruiken.
De heer
BAKKER
ondersteunt de vragen van de heer Flos. In de winter is het
koud en in de zomer te warm in de metro. Hoe kan dat? Hoe lang moeten de
Amsterdammers nog gebruikmaken van de oude metrostellen? Het oppimpen van de
Zilvermeeuw of warme chocomel uitdelen zijn lapmiddelen. Amsterdam verdient een
goede metro.
De heer
MANUEL
wijst erop dat de metro vol zit, ondanks de gebreken. Daaruit
blijkt dat een metro noodzakelijk is voor de stad. De aanschaf van het nieuwe materieel
hangt samen met de aanschaf van materieel voor de Noord/Zuidlijn, die echter vertraagd
is.
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat 2009 het jaar van de metro moet worden.
De metro wordt door de klanten het slechtst gewaardeerd. Het proces om nieuwe
metrostellen te bestellen is te laat opgestart. Dat gebeurt in deze periode wel, met een
gunning nog voor de zomer 2009. De vertraging bij de Noord/Zuidlijn heeft niets te maken
met de late bestelling van nieuwe metrostellen en een goede verwarming wordt daarbij
meegenomen. Pas in de loop van 2011 komt het nieuwe materieel beschikbaar, zodat de

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
4
huidige metro´s worden aangepast en opgeknapt. De kunst in de metro is geen lapmiddel,
omdat de stellen schoon en graffitivrij worden gehouden. Handhaving is essentieel.
Daarover zijn eisen in het programma van eisen opgenomen. Het niet schoonhouden is
een grotere ergernis dan de kou of warmte in de metro. In de afgelopen periode ontving
het GVB een bonus van de concessiehouders voor de verbeteringen die zijn doorgevoerd.
Men moet echter doorgaan met kwaliteitsverbetering. De roltrappen doen het weer,
behalve op de Postjesweg. Spreker wil het contract niet openbreken, en ook in het nieuwe
contract wordt het systeem van bonus en malus opgenomen en afgerekend.
De heer
BOLIER
(GVB) gaat in op de huidige situatie van de oude metrostellen.
Het systeem van de remmen regelt de verwarming. Dat was dertig jaar geleden een
nieuwe techniek. Als de temperatuur onder de -5 graden komt, duurt de opwarming twee
of drie uur. Voor lijn 51 waren te weinig voertuigen voorradig vanwege het
onderhoudsprogramma aan de deuren. Dat is eind mei 2009 klaar. De nieuwe
metrostellen komen in 2011, en in 2013 de laatste voertuigen. Tot die tijd blijft het
behelpen, al probeert men de thermostaat snel te herstellen. De kunst in de metro wordt
goed gewaardeerd. Het betekent een verbetering van het imago van het openbaar
vervoer.
De heer
FLOS
vraagt wat het jaar van de metro concreet zal opleveren voor het
nieuwe en bestaande metronet. De kunst in de metro lost de geschetste problemen niet
op en ook warme chocomel is niet de gewenste structurele oplossing. Is een creatieve en
snelle oplossing mogelijk? Wordt de bonus wel op basis van goede criteria verleend?
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat de bonus van de stadsregio is gegeven
vanwege de hogere punctualiteit door het GVB.
De heer
FLOS
pleit ervoor dat men het comfort voor de reiziger moet opnemen in
het komende programma van eisen. Is de wethouder daartoe bereid?
Mevrouw
BERGERVOET
vindt het onacceptabel dat de verwarming in de metro
niet werkt als het streng vriest. In de zomer is het vaak te warm. Is dat laatste wel
makkelijk op te lossen? Wachten tot 2011 is onacceptabel.
De heer
BAKKER
vraagt zich af wat er gebeurt in het jaar van de metro, terwijl
het nog vier jaar behelpen zal zijn. Een ander punt is de Postjesweg, de lift en roltrappen.
Dat was wel beloofd.
De heer
MANUEL
begrijpt dat mensen kiezen voor de auto, waar de verwarming
het wel doet.
De heer
GEURTS
is onthutst over het beeld dat nu ontstaat, al heeft dat deels te
maken met beslissingen in het verleden. Naar het nieuwe programma van eisen moet
men kritisch kijken op het punt van comfort. Is er nu meer mogelijk? Worden nu meer en
hogere eisen gesteld aan het openbaar vervoer dan in het verleden? Is het mogelijk voor
korte tijd elders extra materieel te vinden voor lijn 51?
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat meer noodzakelijke capaciteit een opdracht
voor de vervoerder is, als onderdeel van het programma van eisen. Voldoet men niet aan
de gemaakte afspraken, dan gaat de boeteclausule in werking. Steeds meer mensen
gebruiken het openbaar vervoer, waardoor de capaciteitsvraag ook toeneemt. Bij de
bestelling van nieuwe metrostellen moet men rekening houden met de nodige flexibiliteit.
Alle Zilvermeeuwen worden dit jaar opgeknapt. Dat helpt. Op enkele momenten in het jaar
is het onder de -5 graden en men moet bekijken wat men kan doen met het huidige
materieel. Dat is een taak van het GVB, waarover met de stadsregio en gemeente zal
worden overlegd om de kwaliteit te verbeteren. Met name in de metro moet de
klanttevredenheid gaan toenemen en met kunst in de metro maakt men een flinke slag de
komende tijd. De roltrappen moeten functioneren.

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
5
De heer
BOLIER
licht toe dat de Postjesweg morgen wordt gerepareerd. Dat het
in de zomer te warm was komt omdat er een klep verkeerd stond. Dat moet en kan het
GVB oplossen. In de winter is het soms te koud en daar kan men weinig aan doen. Wel
kan men eerder gaan rijden, al moet daarvoor de milieuvergunning worden
opengebroken. Het duurt 2,5 uur om warm te worden. Spreker zal daarover met de
stadsregio overleggen. In theorie kan men metrostellen inhuren die tien jaar ouder zijn
dan de huidige. Daarvoor heeft het GVB een jaar tijd nodig en het kost veel geld.
De heer
FLOS
raadt het GVB aan er met externe deskundigen goed over na te
denken. Misschien zijn ook andere oplossingen mogelijk.
Mevrouw
BERGERVOET
geeft aan dat Voorrang aan een gezonde Stad ook
eisen aan de kwaliteit van het openbaar vervoer stelt. Dat wordt hier niet gehaald. In dit
geval is de auto een beter en vooral warmer alternatief.
6.
Conceptverslag van de openbare vergadering van de raadscommissie VV d.d. 10
december 2008
Mevrouw
HAUET
gaat in op bladzijde 5, onderaan, waar staat aangegeven dat zij
“wanhopig” is over gebrekkige medewerking van de stadsdelen aan studentenhuisvesting.
Die formulering gaat te ver, wel maakt zij zich er zorgen over.
Het verslag wordt met die wijziging goedgekeurd.
7.
Openstaande toezeggingen
De commissie heeft kennisgenomen van de openstaande toezeggingen.
8.
Rondvraag/TKN
De heer
FLOS
wil stuk ter kennisname 2 agenderen, over de stadsregisseur.
Mevrouw
BERGERVOET
sluit zich daarbij aan. Een inhoudelijke discussie is op
zijn plaats.
De heer
BAKKER
wijst erop dat de capaciteit van de tram naar IJburg een
probleem is geworden. Hoe ziet de wethouder dat, zeker in het licht van de realisatie van
IJburg 2?
Wethouder
HERREMA
is blij dat de tram goed wordt gebruikt. Het GVB heeft de
frequentie al verhoogd. Ook in verband met P&R zal men de frequentie verhogen, indien
nodig. Hij zal de nodige informatie toesturen aan de commissie.
Mevrouw
BERGERVOET
vraagt naar de stand van zaken bij de ondersteuning
van de bewoners in het kader van de aanleg van de Noord/Zuidlijn.
Wethouder
HERREMA
antwoordt dat het gesprek met de bewoners volgende
week plaatsvindt. Hij zal de commissie erover informeren.
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
9.
Project IJsei: eerste uitvoeringskrediet inrichting en Dynamisering Busstation
Amsterdam Centraal

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
6
Akkoord.
10.
Voortgangsrapportage uitvoering Voorrang voor een gezonde Stad
Inspreekster
Mevrouw
BOERLAGE
vindt het jammer dat wethouder Vos nog niet aanwezig is.
De
VOORZITTER
wijst erop dat de raadsleden over de agenda gaan en dat
wethouder Herrema verantwoordelijk is voor dit project.
Mevrouw
BOERLAGE
heeft begrepen dat de A10 Oost 3 meter dichterbij de
huizen bij Betondorp komt. De inspraak daarover volgt in februari 2009. Het beleid is
dweilen met de kraan open, terwijl men de auto´s moet weren uit de stad. De milieuzone
helpt binnen de ring, maar er zijn ook bewoners aan de rand van de stad die aandacht
verdienen. De situatie is ernstig. De GGD geeft aan dat de gemiddelde levensverwachting
met een jaar afneemt en vele bewoners moeten worden opgenomen wegens astma of
luchtwegenaandoeningen, waaronder ook kinderen.
De heer
MANUEL
vraagt namens wie inspreekster spreekt.
Mevrouw
BOERLAGE
was tot voor kort lid van de ouderenadviesraad Oost en
Watergraafsmeer, maar pleit voor de gezondheid van alle Amsterdammers en de hele
regio. Kinderen hebben ook al last van fijnstof, omdat zij minder longcapaciteit
ondervinden.
De
VOORZITTER
verwelkomt wethouder Vos.
Commissie
De heer
BAKKER
vindt het een belangrijk onderwerp, maar de energie moet wel
blijven bestaan zaken ook echt aan te pakken. Een miniconferentie over de autoluwe stad
is bijvoorbeeld geen grote stap voorwaarts. Er worden kleine stappen gemaakt. Hoe
denken de wethouders er zelf over?
Mevrouw
BERGERVOET
vindt het jammer dat de uitvoering op onderdelen is
vertraagd. Wat betekent dat voor de luchtkwaliteit? Zijn nieuwe oplossingen mogelijk,
bijvoorbeeld rond elektrisch vervoer? Jammer is dat het uitrollen van de P&R-locaties
minder snel verloopt, en de voorstellen op het gebied van openbaar vervoer zijn te
summier.
De heer
FLOS
vraagt de PvdA wanneer het zoet komt, na al het zout van de
maatregelen bij Voorrang voor een gezonde Stad.
Mevrouw
BERGERVOET
is teleurgesteld over de vertraging. Hoe is het gesteld
met de luchtkwaliteit? In het kader van de milieuparkeervergunning merkt zij op dat de
bestelbusjes voor kleine ondernemers nog niet op de markt zijn. Kan men de regeling
daarvoor aanpassen? Het is een ongewenst neveneffect.
Mevrouw
NETJES
wijst erop dat de invoering van de milieuzone voor bestel- en
personenauto´s zou afhangen van minister Eurlings, die in augustus 2008 aangaf dat er
nieuwe wetgeving voor nodig was die op zijn vroegst pas eind 2009 zou klaar zijn. Dat
was dus al in augustus 2008 bekend, terwijl de commissie er pas nu van hoort. Ook de
uitgebreide discussie in juni 2008 was blijkbaar onnodig. Hoe is het overleg met de
minister verlopen? Was de informatie al in juni 2008 bekend?
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat in de brief staat aangegeven dat de minister

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
7
het toen ook heeft ontdekt.
Mevrouw
NETJES
vindt dat de commissie er eerder van op de hoogte had
moeten worden gesteld. Men heeft de verwachte parkeeropbrengsten te optimistisch
ingeschat, met een verschil van 2,6 miljoen euro. Hoe kan dat? Wordt nu minder P&R
gerealiseerd? Schone auto’s krijgen voorrang bij het verlenen van een parkeervergunning,
waarbij de pilot in De Baarsjes en Westerpark en de CO2-uitstoot uitgangspunt is. Leidt
CO2 ook tot een vermeerdering van stikstof en fijnstof? De elektrische bestelauto´s zijn
moeilijk te verkrijgen en oplaadplekken zijn niet aanwezig. Daardoor worden de kleine
ondernemers getroffen en benadeeld.
De heer
GEURTS
wijst erop dat het bij de milieuparkeervergunning gaat om een
stimulerende maatregel waardoor mensen niet kunnen worden benadeeld.
Mevrouw
NETJES
merkt op dat men voorrang op de wachtlijst krijgt.
De heer
FLOS
heeft zelf ook een voortgangsrapportage opgesteld en
rondgedeeld. Daaruit blijkt een hoge zuurgraad, zonder het beloofde zoet. Ook is sprake
van deels voorspelbare vertraging. P&R-voorzieningen zijn vertraagd, behalve bij
Sloterdijk. De sloopregeling is er nog niet, terwijl wel hogere parkeertarieven zijn
doorgevoerd. Het openbaar vervoer is niet fors verbeterd, zeker niet bij P&R. Spreker sluit
zich aan bij de vragen van mevrouw Netjes over de kennis in juni 2008 over een
noodzakelijke wetswijziging. Hij had zelf al in mei 2008 berichten daarover van de Bovag
en RAI vernomen. De Raad is ten onrechte gedwongen het besluit toen te nemen. Niet
schone auto’s worden beloond, maar zuinige auto’s. Dat heeft vreemde effecten,
bijvoorbeeld voor milieuschone auto’s met Euro 6-norm, die geen parkeervergunning en
voorrang krijgen. Daarmee ondergraaft men het draagvlak voor de aanpak van de
luchtkwaliteit. Over de bestelauto’s is helaas geen overleg gevoerd met het MKB, noch
met andere organisaties uit het bedrijfsleven. De nu beschikbare schone bestelauto’s
moeten worden beloond op het gebied van fijnstof en stikstof en niet op basis van CO2-
uitstoot.
De heer
GEURTS
wijst erop dat de milieudifferentiatie en -zones vanuit het Rijk
mogelijk moeten worden gemaakt.
De heer
FLOS
vindt dat die informatie al in juni 2008 duidelijk was. De zone was
afhankelijk van nieuwe landelijke wetgeving.
Wethouder
HERREMA
wijst er nogmaals op dat de minister en RDW daarover
pas in augustus 2008 helderheid konden geven.
De heer
FLOS
heeft van de Bovag en RAI al in mei 2008 van de noodzakelijke
aanpassing van de wetgeving vernomen. Kan hij de brief van de minister ontvangen?
Was het ambtelijk niet eerder bekend?
De heer
MANUEL
wijst erop dat er nog niet veel gebeurt, terwijl de kosten
oplopen tot 16 miljoen euro extra, al hoeft er geen krediet bij. Voor de personenauto´s
moest ook een milieuzone komen, maar nu blijkt dat het afhankelijk is van gebleken nut
en noodzaak. Wethouder Vos was zekerder van haar zaak dan wethouder Herrema, die
nu wat slagen om de arm houdt. Kan er duidelijkheid komen over het uitstel?
De heer
GEURTS
geeft aan dat het niet nieuwe informatie is. Voor de zomer
2008 is er al in die zin over gesproken.
De heer
MANUEL
wijst erop dat wethouder Vos er zeker van was dat de
milieuzone er zou komen. Wethouder Herrema is er voorzichtiger over. De kleine
ondernemers moeten geen last ondervinden van de problemen bij de
milieuparkeervergunning, maar het principe van voorrang voor schonere auto’s is goed.

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
8
Het is een interessante pilot.
De heer
GEURTS
is verbaasd over de ophef in de media en de mening van CDA,
VVD en D66 over de milieuzone. In het najaar van 2008 werd duidelijk dat invoering niet
op tijd klaar zou zijn omdat het Rijk de wet- en regelgeving niet tijdig op orde heeft. Er is
geen sprake van misleiding. Er is niets veranderd ten opzichte van de informatie in de
zomer 2008. Er komt nog een moment van afweging in 2009.
De heer
FLOS
vindt dat het College selectief winkelt in de bekendmakingen. Men
beweert dat het autodelen een groot succes is, de P&R bij Sloterdijk wordt gerealiseerd
en parkeertarieven zijn ingevoerd. In bijzinnen of achteraf rapportages moet men lezen
dat de milieuzone is vertraagd, een aantal P&R-voorzieningen is vertraagd et cetera. Er is
reden voor kritiek.
De heer
GEURTS
ziet er geen misleiding in.
De heer
FLOS
merkt op dat in november 2008 duidelijk werd dat de zone niet
door kon gaan, terwijl men er in januari 2009 mee naar buiten komt.
De heer
GEURTS
wijst op de brief van december 2008. Daarin staat informatie
over de milieuzone.
Mevrouw
NETJES
leest voor uit de discussie in de Tweede Kamer van augustus
2008, waarbij de minister wordt gevraagd uiteen te zetten of de RDW inmiddels in staat is
de kentekengegevens te koppelen aan de Euronormen. In november 2008 beweerde de
wethouder nog dat de uitvoering van de verkeersmaatregelen in volle gang was, maar de
helft daarvan loopt vertraging op.
De heer
GEURTS
vindt dat er al voldoende gebeurt.
De heer
MANUEL
vraagt of binnen de PvdA de animo voor de milieuzone
momenteel vermindert.
De heer
GEURTS
denkt dat pijnlijke maatregelen soms nodig zijn. Het
schoonmaken van de lucht kan niet zonder een aantal pijnlijke maatregelen.
Mevrouw
BERGERVOET
vindt het zware en vervelende maatregelen, maar wel
noodzakelijk.
De heer
GEURTS
wijst erop dat er in de zomer van 2008 haast was om aan te
tonen dat men in januari 2010 aan de normen kon voldoen. Daarvoor waren maatregelen
noodzakelijk.
De heer
FLOS
merkt op dat er brieven van VROM en VNG waren die aangaven
dat de voorgestelde maatregelen onnodig waren.
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat het onjuist is.
De heer
GEURTS
denkt dat het toen noodzakelijk was om pijnlijke maatregelen te
nemen. Er is geen sprake van misleiding. Zijn inschatting nu is dat er weinig is veranderd
ten opzichte van de zomer 2008. Men moet hard aan de slag alle maatregelen uit te
voeren. Wat zijn de consequenties van de vertraging bij de milieuzone? Ook over de
financiën zijn de nodige vragen te stellen. Er zijn minder parkeerinkomsten beschikbaar,
onder andere door druk van het MKB en de Kamer van Koophandel over de invoering van
10-cent-zones.
De heer
FLOS
vraagt het College of deze het eens is met die conclusie.

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
9
De heer
GEURTS
geeft aan dat er 22 miljoen euro minder naar het openbaar
vervoer zal gaan, terwijl dat bedrag op een andere plek wel wordt gereserveerd. Kan
daarop een toelichting komen, evenals een toelichting over de financiën voor P&R?
Mevrouw
BERGERVOET
vraagt GroenLinks of kleine ondernemers minder
bevoordeeld worden in verband met de bestelauto’s. Is aanvullend beleid noodzakelijk?
De heer
GEURTS
vindt dat men er goed naar moet kijken.
Beantwoording
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat de maatregelen van Voorrang voor een
Gezonde Stad (VGS) op de agenda blijven staan. Het pakket is in 2008 lang voorbereid
en nu gaat het om de uitvoering. De VVD was tegen de milieuzone, omdat het van het
Rijk niet zou mogen. Later bleek dat Amsterdam er wel bevoegdheid over heeft, al is
daarvoor ook wetgeving van het Rijk nodig.
De heer
FLOS
beaamt dat de VVD zich verzet tegen Amsterdams beleid, omdat
het beleid vaak uitgaat van verbodsbepalingen.
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat Amsterdam schoon vervoer wil stimuleren,
maar de heer Rutte van de VVD wilde dat verbieden, alsof meer asfalt de enige oplossing
is. Daar zet de wethouder vraagtekens bij.
De heer
FLOS
vindt dat hij de VVD in Amsterdam erop moet aanspreken. De
wethouder doet geen recht aan zijn bijdrage in de discussie om met goede alternatieve
maatregelen te komen.
Wethouder
HERREMA
gaat in op het zoet en zuur, zoals het roetfilter en de
milieuvergunning, die nu de inspraak ingaat. Hij wijst op de brief van de minister. De RDW
heeft meer tijd nodig voor de koppeling aan de Euronorm en een wetswijziging om de
gegevens te kunnen gebruiken. Dat werd in augustus 2008 duidelijk, zo staat in de brief.
Dat betekent dat de Euronorm nog niet is te hanteren, zodat door de landelijke werkgroep
is gekozen de CO2-norm te hanteren bij de schone auto’s.
Mevrouw
NETJES
merkt op dat de onderzoekscommissie in het voorjaar van
2008 aan de slag is gegaan, waarvan de resultaten in de zomer bekend zijn geworden.
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat die passage niet slaat op dit onderwerp. De
conclusie over de wettelijke basis is in augustus 2008 getrokken, zodat is gekozen voor
de CO2-norm. Spreker zal een oplossing voor bestelauto´s nog bekijken. Overigens zijn
de meeste bedrijfsauto’s ook personenauto’s.
De heer
FLOS
vraagt waarom geen contact met het bedrijfsleven is opgenomen
over dit onderwerp. Momenteel kan men het type auto al koppelen aan de Euronorm, al is
het kenteken nog niet te gebruiken.
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat het bedrijfsleven geen objectieve gegevens
levert. De RDW registreert nog niet op de Euronorm. Het rekeningrijden kan ook niet op
basis van gegevens van de Bovag of RAI plaatsvinden. De RDW-gegevens zijn wettelijk
bepaald. Hij zal er in de reactienota na de inspraak nog op terugkomen.
De heer
GEURTS
merkt op dat de VVD in Tweede Kamer kan voorstellen de
Bovag-gegevens wel als uitgangspunt te hanteren. Dat gaat de uitvoering sneller.
Wethouder
HERREMA
vindt het jammer dat het Rijk laat is met de nodige
wetgeving. Het is cruciaal voor de noodzakelijke, locale maatregelen. In het kader van
Voorrang voor een Gezonde Stad is een hogere frequentie van een aantal lijnen

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
10
openbaar vervoer en betere bereikbaarheid van een paar P&R-voorzieningen al geregeld.
Wel is duidelijk dat er meer moet gebeuren. De milieuzone voor personenauto´s was een
belangrijk discussiepunt, maar ook is duidelijk gemaakt dat nut en noodzaak nogmaals in
2009 zouden worden besproken en afgewogen. Dat gebeurt voor de zomer. Naast de
effecten daarvan is spreker op zoek naar meer stimulering van schoon vervoer, als
alternatief scenario, bijvoorbeeld het elektrische vervoer dat een snelle vlucht neemt. Dat
scenario wordt ook in beeld gebracht bij de discussie over nut en noodzaak.
De heer
FLOS
heeft tijdens een commissievergadering gepleit een besluit over de
milieuzones over de zomer 2008 heen te tillen, zodat alternatieven konden worden
bekeken. Nu wordt dat door de wethouder voorgesteld.
Wethouder
HERREMA
constateert dat het een beslissing van de Raad was. De
commissie adviseert. Het denken van het College staat niet stil. De milieuzone is
noodzakelijk, maar afhankelijk van nut en noodzaak, naast een nieuw voorstel over de
snelle ontwikkelingen rond schoner vervoer.
De heer
FLOS
steunt het voorstel inhoudelijk, maar is verontwaardigd over de
gang van zaken.
Mevrouw
NETJES
heeft navraag gedaan bij TLN over elektrische voertuigen.
Men kan een dergelijke auto nog niet kopen en er zijn geen oplaadpunten in de stad
volgens het MKB.
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat de meeste garages wel oplaadpunten
hebben. Wethouder Vos kan meer vertellen over een plan voor elektrisch vervoer. Op het
gebied van hybride auto´s is veel ontwikkeling gaande. Maar dat is allemaal onder de
voorwaarde van uitstel door Europa. De tijdsdruk blijft dus bestaan. Dat was ook al voor
de zomer van 2008 duidelijk. De begroting is opgesteld op basis van voorlopige cijfers van
de parkeeropbrengsten. De feitelijke cijfers wijzen uit dat de 10-cent-zones niet 16 miljoen
maar ongeveer 1 miljoen euro schelen. Daarom moet men iets doen aan de kosten. Een
kostenbesparing bij P&R bleek mogelijk.
Wethouder
VOS
(Milieu) hecht eraan de besluitvorming uiteen te zetten. Het
besluit in juni 2008 was noodzakelijk vanwege het verzoek aan Europa voor uitstel, om
meer tijd te krijgen om te voldoen aan de luchtnormen. Het Rijk heeft Amsterdam
gevraagd een sterk pakket in te dienen als onderdeel van het voorstel aan Brussel.
VROM drong aan op een overtuigend pakket maatregelen om Europa te laten zien, dat
Amsterdam de problematiek serieus neemt en dat uitstel niet leidt tot afstel. Daarom was
een besluit van de Raad nodig. In het Actieplan Luchtkwaliteit zitten de maatregelen van
VGS. Brussel zal duidelijkheid voor de zomer van 2009 kunnen geven. Naast VGS heeft
de Raad ingestemd met een nieuwe discussie in 2009 over nut en noodzaak van de
milieuzone, afhankelijk van de stand van zaken bij de luchtkwaliteit. Eerst is uitstel
gewenst, waarna de verdere gang van zaken kan worden besproken en nieuwe
technische ontwikkelingen meegenomen. Voor de zomer van 2009 vindt die afweging
plaats.
De heer
FLOS
vindt het opmerkelijk dat de brief van het Rijk niet wordt genoemd
waarin staat dat de milieuzone niet nodig is volgens twee ministers.
Wethouder
VOS
herhaalt dat het pakket is samengesteld en ingediend bij Europa
op aanwijzing van VROM. Hopelijk vindt Brussel het afdoende voor uitstel.
De heer
MANUEL
is verbaasd over het feit dat nu wordt gezegd dat het met opzet
een streng pakket is voor uitstel vanuit Brussel. Na uitstel wordt de milieuzone opnieuw
bekeken. Dat heeft spreker de wethouder in 2008 niet horen zeggen.
Wethouder
VOS
wijst erop dat het College de doelen en normen wil halen. Het

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
11
actieprogramma is nodig voor het milieu en de bouwopgave in de stad. Daarnaast is altijd
de inzet geweest iets meer ruimte vanuit Europa te krijgen, zeker voor de vastlopende
bouwprojecten.
De heer
MANUEL
vraagt of zij de milieuzone personenauto´s zeker gaat
invoeren.
Wethouder
VOS
beaamt dat het College vasthoudt aan de vastgestelde normen
en doelen. In het raadsbesluit staat ook dat men voor medio 2009 nog eens naar de zone
zal kijken, ook naar alternatieve mogelijkheden. De milieuzone is nodig, maar de effecten
van de al genomen maatregelen moet men in ogenschouw nemen naast nieuwe
technische ontwikkelingen en mogelijkheden. Dat alles wordt aan de Raad voorgelegd.
Mevrouw
NETJES
vraagt of de bouwproductie stil ligt, omdat Nederland als enige
land heeft besloten de milieuregels uit Brussel te verankeren in wetgeving.
Wethouder
VOS
beaamt dat de Brusselse regels zijn verankerd in Nederlandse
wetgeving, zodat de Raad van State geen toename van luchtvervuiling toelaat. Dat wordt
hier strenger geïnterpreteerd dan elders. Dat maakt de voorgestelde maatregelen echter
niet minder noodzakelijk. Een uitgebreide rapportage van de GGD komt voor de zomer
2009. Een aantal maatregelen is al vergevorderd, zoals voor het eigen wagenpark, de
milieuzone goederenvervoer, stadsverwarming, betaald parkeren in nieuwe gebieden en
andere onderdelen van VGS. Rapportages daarover volgen binnenkort.
De heer
FLOS
wil het stuk piepen naar de Raad, om daar moties in te dienen.
11.
Beantwoording raadsadres burger inzake naamgeving StopGo
Akkoord.
12.
Gebruikcijfers StopGo
De heer
FLOS
geeft aan dat de Opstapper voor 1 miljoen euro weinig reizigers
vervoerde. Nu reizen er slechts 720 per dag met StopGo, terwijl dat er 800 waren een
paar jaar geleden. Hoe beoordeelt de wethouder die cijfers? Hoe staat het met de
kostendekkendheid van de bus in vergelijking met andere vormen van openbaar vervoer?
Met het geld kan men beter andere vormen van openbaar vervoer bekostigen.
De heer
MANUEL
is positiever dan de VVD over StopGo, al is het jammer dat er
niet meer gebruikers zijn bijgekomen. Wat zijn de mogelijkheden voor andere
vervoersmogelijkheden in dit kader, zoals de Tuk-Tuk?
Wethouder
HERREMA
is tevreden over StopGo, waarvan de kostendekkendheid
van 15% naar 22% is gestegen, ook door het rijden op zondag. Een gemiddelde buslijn zit
op dat niveau. De wethouder wil er zeker mee doorgaan. De Tuk-Tuk is een goed
alternatief met een eigen marktaandeel, met name bij korte ritten.
De heer
MANUEL
is voorstander van dergelijke vormen van vervoer, maar
wellicht kan het meer marktconform plaatsvinden.
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat er een contract met het GVB is afgesloten.
Er is eerder niet gekozen voor een openbare aanbesteding. Inderdaad heeft de Tuk-Tuk
een aanvullende functiemogelijkheid in de vrije markt, zeker de elektrische variant ervan.
De commissie heeft kennisgenomen van de gebruikscijfers StopGo.

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
12
13.
Afhandeling motie Geurts inzake terugverdientijd meerkosten energiezuinige
openbare verlichting
De heer
GEURTS
vindt dat Amsterdam het goed doet bij energiezuinige
openbare verlichting, ook hoe men er financieel mee omgaat. Het gaat om relatief lage
energieprijzen, wat de door hem voorgestelde maatregel minder interessant maakt. Wel
kan men de terugverdientijd als criterium laten meespelen, breder in de hele organisatie
en inkoop van de gemeente. Spreker heeft complimenten voor de manier waarop zijn
motie is afgehandeld door DIVV. Het eerder uitzetten van de openbare verlichting is een
goed idee, zoals in de lichtstad Parijs al gebeurt, zelfs bij de Eiffeltoren.
De heer
MANUEL
vindt dat men de openbare verlichting goed moet beheren en
onderhouden. Nu is die te vaak kapot, bijvoorbeeld in het Vondelpark.
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat Amsterdam redelijk koploper is in
energiezuinige technieken. Hij is voor besparing op een ander vlak dan de verlichting
uitdoen, zoals nieuwe techniek en onnodige verlichting uit te schakelen. De burgers
kunnen zelf bellen om kapotte lampen te melden.
De heer
MANUEL
wijst erop dat men in het Vondelpark vaak niet eens het
nummer op de lantaarnpaal kan lezen.
Wethouder
HERREMA
vindt het een taak van de beheerder van het park.
De heer
BAKKER
wijst op de bewustwording en voorbeeldfunctie van de
overheid.
Wethouder
HERREMA
ziet voldoende ruimte in eigen maatregelen en de
bedrijfshuishouding. Daar valt veel winst te halen.
De heer
MANUEL
is niet voor het licht eerder uitdoen in de stad en op
monumenten.
De heer
GEURTS
merkt op dat de energiezuinige maatregelen worden
gewaardeerd door de bewoners van Parijs. Klimaat is een belangrijk onderwerp voor een
topstad.
De commissie heeft kennisgenomen van de afhandeling van de motie Geurts.
De
VOORZITTER
wijst erop dat de heer Venderbos, de nieuwe directeur van de
DIVV, vandaag aanwezig is.
Volkshuisvesting
14.
Beantwoording vragen CDA over onderhuur
Mevrouw
NETJES
wijst erop dat de onderhuur in sommige delen van de stad tot
20% oploopt. Denkt de wethouder dat het percentage drastisch naar beneden gaat?
De heer
FLOS
is tevreden over de gerechtelijke uitspraak en hoopt dat het een
afschrikwekkend effect heeft op onderhuur. Komt er binnenkort weer een Zoeklicht-
campagne?
Mevrouw
HAUET
merkt op dat het rapport gaat over de corporatiesector. Is er
inzicht in huurfraude van de particuliere sector? Komt de notitie over de inzet van de
bestuurlijke boete in deze commissie aan de orde, inclusief de particuliere sector?

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
13
Wethouder
HERREMA
is ook blij met de uitspraak van de rechter. Door het
vergroten van de pakkans kan men de woonfraude effectiever bestrijden, naast een
goede publiciteitscampagne. Het percentage van 20% slaat op de noordelijke Randstad
en het bezit van IJmere. De inschatting van Amsterdam is 5% gemiddeld, al varieert dat in
de wijken. Door een uitgebreide campagne probeert men dat percentage te verlagen.
De heer
KLAVERSMA
(Dienst Wonen) licht toe dat de voorlopige resultaten in de
particuliere sector hetzelfde zijn als bij de corporatie. De particulieren woningen kunnen bij
het meldpunt terecht. In 2008 zijn 131 woningen vrijgekomen door meldingen in de
particuliere sector, op een totaal van 634.
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat het aantal woningen door de acties is
toegenomen door meer opsporing. Dat is goed voor een eerlijke verdeling.
Mevrouw
HAUET
vraagt of het onderwerp op de toezeggingenlijst staat.
De
VOORZITTER
antwoordt dat het er al op staat, in het eerste kwartaal van
2009.
Grote Stedenbeleid
15.
Voortgang Europees Programma Doelstelling 2 voor sociaal-economische
ontwikkeling en stand van zaken Urban 2
De heer
MAHDI
wijst erop dat sommige Europese projecten in Amsterdam lijken
op projecten van de stedelijke vernieuwing. Is de kennis daarover ergens vastgelegd en
doorgegeven aan de projecten van de stedelijke vernieuwing? Welke projecten zijn nog
niet afgerond en welke gevolgen heeft dat voor de norm van overschrijding?
Wethouder
HERREMA
merkt op dat het gaat om belangrijke projecten voor delen
van de stad. Ook op andere plekken in de stad zijn vergelijkbare projecten uitgerold in het
grotestedenbeleid, bijvoorbeeld het ondernemershuis van Zuid-Oost. Projecten moet men
afronden binnen twee jaar, anders moet men het geld teruggeven of ontvangt men een
malus. Dat geldt ook voor een aantal van deze projecten, al probeert men in Amsterdam
zware gevolgen te voorkomen.
De heer
MAHDI
vraagt of bijvoorbeeld rond de ondernemershuizen een soort
systematiek van kennisdelen is opgebouwd.
Wethouder
HERREMA
beaamt dat best practices worden gebruikt, waarvan de
kennis moet worden gedeeld. Makkelijk kopiëren is echter niet op zijn plaats, omdat
maatwerk nodig blijft. Men probeert de verbinding te leggen via het grotestedenbeleid.
De commissie heeft kennisgenomen van het stuk.
De
VOORZITTER
schorst de vergadering van 14.40 tot 14.55 uur.
16.
Presentaties stadsregio Amsterdam inzake concessieverlening Amsterdam en
studie Exploitatie Effecten Noord Zuidlijn (EENZ)
Presentatie concessieverlening:
De heer
TIEMERSMA
(SRA) geeft aan dat het DB in november 2008 het
principebesluit heeft genomen over het voorsorteren om de concessieverlening in
Amsterdam aan het GVB onderhands te laten plaatsvinden met een aantal voorwaarden.

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
14
Als daaraan niet wordt voldaan, volgt een openbare aanbesteding. In mei 2009 volgt het
principebesluit en medio 2010 het definitieve besluit. Er zijn voorwaarden geformuleerd op
het gebied van de marktconformiteit, zeggenschap en overige voorwaarden. De
marktconformiteit hangt samen met kwantitatieve, kwalitatieve en normatieve maatstaven.
Daarnaast speelt de kwestie van de zeggenschap over het GVB. Europa stelt als eis dat
het DB invloed op het bedrijf moet hebben als ware het een eigen dienst, wil men kunnen
overgaan tot onderhandse gunning. Aan die eis moet dus iets gebeuren, bijvoorbeeld
door aandelenoverdracht aan de stadsregio of afspreken dat de gemeente een aantal
documenten, zoals bedrijfsplan, benoemingen en businessplan, niet goedkeurt zonder
overleg met de stadsregio. In beide gevallen zijn nadere afspraken noodzakelijk over een
statutenwijziging van het GVB, waarbij de aandeelhouder voortaan de bestuurders
benoemt, belangrijke beslissingen moeten worden goedgekeurd door de aandeelhouder
en het GVB belooft zich te houden aan de aanwijzingen van de aandeelhouder. De
overige voorwaarden hangen samen met het goed en transparant functioneren van het
bedrijf. Na een onderhandse concessie mag het GVB dan niet meer meedoen aan
openbare gegunde concessies.
In mei 2009 wordt advies gevraagd aan de Raad over het programma van eisen
en in juni 2010 valt het gunningsbesluit. Mocht het bod van het GVB niet marktconform
blijken te zijn, dan volgt een openbare procedure om in januari 2012 een nieuwe
opdrachtnemer aan het werk te hebben.
De heer
FLOS
vraagt of de gemeente het GVB aan de stadsregio moet overdoen.
De heer
TIEMERSMA
beaamt dat die mogelijkheid wordt onderzocht, maar er zijn
meer mogelijkheden, zoals afspraken maken over hoe de aandeelhouder zal omgaan met
zijn bevoegdheden. Dat is een juridisch en organisatorisch ingewikkelde discussie, die in
de praktijk wel tot realistische verhoudingen moet leiden.
De heer
GEURTS
vraagt naar de mogelijkheid van het opdrachtgeverschap voor
de gemeente Amsterdam.
De heer
TIEMERSMA
ontkent dat. Dat mag wettelijk niet.
De heer
FLOS
vraagt naar de afweging in de regioraad van marktconformiteit van
het GVB, die in het najaar 2009 wordt gemaakt.
De heer
TIEMERSMA
moet dat nog uitzoeken, na overleg met de
portefeuillehouder. De feitelijke invulling van een projectplan wordt daarna opgesteld.
Presentatie Effecten Noord/Zuidlijn:
De heer
KOUWENBERG
(SRA) gaat in op de EENZ-studie, een verkeerskundige
verkenning over de afstemming van de lijnen en visie op het netwerk in de toekomst, als
de Noord/Zuidlijn gaat rijden. De nieuwe concessie gaat in vanaf 2012.
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat bij de concessieperiode twee modellen in
beeld zijn, een voor de metro en een voor de totale concessie. Beide opties houdt men
nog open gezien de onzekerheid rond de Noord/Zuidlijn.
De heer
KOUWENBERG
licht toe dat de studie ook een basis is voor
beslissingen over de fysieke infrastructuur, zoals de aanleg van nieuwe rails en
herprofilering door de stadsdelen.
De heer
GEURTS
vraagt of het programma van eisen niet de basis vormt.
De heer
KOUWENBERG
wijst erop dat in EENZ een visie wordt geformuleerd, al
zal de concrete uitwerking later volgen. Sommige vraagstukken rond infrastructuur
vereisen een langetermijnvisie. Dan kan een programma van eisen worden opgesteld. Bij

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
15
EENZ is een kwantitatieve en kwalitatieve analyse verricht, bijvoorbeeld de keuze voor
een flexibel twee-polen-netwerk bij Centraal Station en Station Zuid en een
netwerkfilosofie. Spreker laat voorbeeldkaarten van de verbindingen zien met mogelijke
gevolgen van de Noord/Zuidlijn. Daarbij is aangenomen dat het exploitatiebudget geen
beperking geeft.
De heer
GEURTS
vraagt verduidelijking.
De heer
KOUWENBERG
antwoordt dat deze visie aangeeft hoe het vervoer er
het best uit zou zien, waarbij een financieringsopgave hoort, al is nog niet duidelijk hoe die
kan worden vervuld. Men wil met hetzelfde budget meer doen.
Wethouder
HERREMA
verduidelijkt dat een belangrijk deel van de winst moet
worden gevonden in de concessieverlening in het kader van meer efficiëntie.
De heer
KOUWENBERG
gaat in op de uitgangspunten van de netwerkfilosofie,
namelijk alleen aanpassingen in het invloedsgebied van de Noord/Zuidlijn zelf en
handhaving van de fijnmazigheid. De frequenties moeten zorgen voor een duidelijk
aanbod aan het publiek. Ook is de keuzemogelijkheid tussen metro of tram en bus
gewenst naast een mogelijke herziening van het netwerk als de metro eenmaal rijdt.
Mevrouw
NETJES
vraagt hoe men station Zuid beter wil ontsluiten.
De heer
KOUWENBERG
antwoordt dat men denkt aan extra dwarsverbindingen
met tramlijnen vanuit West of Oost, met een aantal investeringen.
De heer
GEURTS
begrijpt het belang van dwarsverbindingen, maar de
reizigersorganisaties wijzen vooral op voldoende fijnmazig openbaar vervoer boven de
metrolijn. Voor GroenLinks is dat een belangrijk onderwerp.
De heer
KOUWENBERG
beaamt dat naast de grote stromen op de
dwarsverbinding ook deelstromen moeten worden gefaciliteerd. Maar niet alle vertrouwde
verbindingen kunnen in stand worden gehouden.
De heer
GEURTS
vraagt zich af hoe de commissie zich tijdig kan informeren om
beslissingen te kunnen nemen over het concept-PvE in mei 2009. Dat vereist een goede
voorbereiding.
De heer
FLOS
beaamt dat het een belangrijke vraag is.
Mevrouw
NETJES
sluit zich aan bij de woorden van de heer Geurts. Kunnen het
voorzieningenniveau en de fijnmazigheid op peil blijven als de kosten van de aanleg van
de Noord/Zuidlijn blijven oplopen?
Wethouder
HERREMA
geeft aan dat de Noord/Zuidlijn gevolgen heeft voor het
totale exploitatiebudget van de concessie. Door het Rijk is al rekening gehouden met een
korting. Dat moet worden gecompenseerd, door betere efficiëntie van het bedrijf of in het
openbaar vervoer zelf, iets wat ongewenst is. Daarom is de marktconformiteit van het
GVB een belangrijk onderwerp.
Mevrouw
VAN PINXTEREN
wijst op de ervaring van de laatste jaren, namelijk dat
het moment van ingrijpen door de Raad al voorbij was en men moest constateren, dat
men niet gelukkig was met een facet van het programma van eisen. Daarom moet men nu
kijken naar de haalbaarheid, gezien het hele besluitvormingsproces.
Wethouder
HERREMA
lijkt het lastig alle details van het concept-PvE openbaar te
bespreken met de Raad. Wel wil hij zoeken naar werkvormen die men met de Raad kan
delen, ter voorbereiding op het advies. De tijdsdruk is immers groot. Spreker zal een

Gemeente Amsterdam
raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Concept raadscommissieverslag,
14 januari 2009
VV
16
voorstel daarover met de stadsregio bespreken.
De
VOORZITTER
lijkt dat een goed idee. Het gaat dan vooral om het niveau van
noodzakelijke verbindingen, terwijl de technische details later aan bod kunnen komen.
Mevrouw
VAN PINXTEREN
beaamt dat. Zij is blij met de toezegging van de
wethouder.
Wethouder
HERREMA
wijst erop dat er meerdere adviescommissies betrokken
zijn. Die moet men gelijk behandelen en informeren.
De
VOORZITTER
concludeert dat deze commissie er graag van tevoren over wil
doorpraten, om een gefundeerd advies aan de stadsregio te kunnen leveren.
De
VOORZITTER
dankt de aanwezigen voor hun bijdrage en sluit de vergadering
om 16.55 uur.
De commissie heeft kennisgenomen van de volgende stukken:
LIJST TER KENNISNEMING
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
TKN 1
Beantwoording raadsadres Lanzaamverkeerspassage
TKN 2
Meerjarenanalyse stadsregisseur
TKN 3
Beantwoording vragen n.a.v. projectbesluit Langzaamverkeerspassage
TKN 4
Beschikbaar stellen uitvoeringskrediet Utrechtsestraat (Onderhoud
bruggen, verhoging brug, onderhoud spoor, onderhoud verhardingen)
TKN 5
Raadsadres Opdraaien kosten van de Noord/Zuidlijn door de
Amsterdammer
TKN 6
Afdoening raadsadres
TKN 7
Afdoening toezeggingen en ter kennisname punten
Economische Zaken
TKN 8
Virtuele metropool