Gemeente Amsterdam
Gemeenteraad
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen
R
1
Jaar
2010
Afdeling
1
Nummer
190
Publicatiedatum
9 april 2010
Onderwerp
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid mevrouw N. Frijda van 16 maart
2010 inzake de bouw van de Noord/Zuidlijn.
Amsterdam, 8 april 2010
Aan de gemeenteraad
Op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van Amsterdam
heeft vragenstelster op 16 maart 2010, namens de fractie van Red Amsterdam, de
volgende schriftelijke vragen tot het college van burgemeester en wethouders gericht:
Algemene opmerking van het college:
Het lid van de gemeenteraad mevrouw Frijda (Red Amsterdam) heeft aan het begin
van de nieuwe raadsperiode een groot aantal vragen gesteld over een reeks van
onderwerpen de Noord/Zuidlijn betreffende. Het college beseft dat de nieuwe raad
een grote behoefte aan informatie heeft over de Noord/Zuidlijn. Het college is
voornemens om -in aanvulling op de beantwoording van onderstaande vragen- zodra
de raad commissies heeft geformeerd de raad nader te informeren aan de hand van
bijeenkomsten, presentaties en locatie-bezoeken. Indien de raad hier behoefte aan
heeft is het college van harte bereid ook al voordat tot commissievorming is
overgegaan een informatiebijeenkomst te beleggen. Het college hecht er aan dat de
raad zo snel mogelijk grondig geïnformeerd is over de Noord/Zuidlijn.
1. De gemaakte risico-analyse van het boorproces is tot nu toe geheimgehouden,
ondanks een WOB-aanvraag door het tv-programma Nova.
a) Red Amsterdam begrijpt dat vrijgeven van de risicobedragen de aannemers in de
kaart kan spelen wanneer nog moet worden onderhandeld over de prijs van bepaalde
werkzaamheden waarvoor niet eerder een aanneemsom is vastgesteld (stelposten).
Is het college echter bereid alleen de technische gegevens uit de risico-analyse
openbaar te maken?
Antwoord:
De dienst Noord/Zuidlijn (DNZL) heeft in het kader van zijn risico-management een
risico-register met daarin alle risico’s die de dienst kan identificeren. Het betreft alle
risico’s van de diverse onderdelen (contracten) van de DNZL en de eventuele risico’s
voortvloeiend uit onderlinge samenhang van de risico’s die zich op de contracten voor
kunnen doen. Het is hiermee een integraal risico-register waarop op centraal niveau
risico-management is gezet.