Gemeente Amsterdam
Gemeenteraad
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen
R
1
Jaar
2010
Afdeling
1
Nummer
188
Publicatiedatum
26 maart 2010
Onderwerp
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid de heer Bakker van 27 januari
2010 inzake een overzicht van een aantal posten van de Noord/Zuidlijn.
Amsterdam, 25 maart 2010
Aan de gemeenteraad
Inleiding.
In verband met helderheid en duidelijkheid omtrent het project Noord/Zuidlijn wil de
fractie van de SP graag een overzicht met betrekking tot een aantal posten van de
Noord/Zuidlijn.
Gezien het vorenstaande heeft vragensteller op 27 januari 2010, namens de fractie
van de SP, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van
Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen tot het college van burgemeester en
wethouders gericht:
1. Kan het college een schematisch overzicht leveren waarin de volgende posten
zijn opgenomen:
a de huidige raming van de kosten van de aanleg van de Noord/Zuidlijn
(Buikslotermeer-station Zuid);
b de kosten van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Centrum;
c de kosten van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Westwijk;
d de kosten voor het op orde brengen van de omgeving van de stations van de
Noord/Zuidlijn;
e de kosten van de aanleg van de rails, veiligheidssystemen e.d.;
f de kosten van groot onderhoud van de Noord/Zuidlijn (vervangen rails,
roltrappen e.d. vergelijk renovatie Oostlijn), over een periode van 50 jaar na
ingebruikneming en over periode van 100 jaar na in gebruikneming.
2. Kan het college een overzicht geven van de exploitatiekosten van de
Noord/Zuidlijn,
a over het traject Buikslotermeer – station Zuid;
b over het traject Buikslotermeer – Amstelveen Centrum;
c over het traject Buikslotermeer – Amstelveen Westwijk.
pg_0002
Jaar 2010
Afdeling 1
Nummer 188
Datum 26 maart 2010
Gemeente Amsterdam
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen, woensdag 27 januari 2010
R
2
3. Wat is het totaalbedrag dat is uitgegeven aan adviezen van het Bureau Witteveen
& Bosch ?
4. Wat is op dit moment de geraamde datum van het ingaan van de dienstregeling
van de Noord/Zuidlijn?
Beantwoording van het college van burgemeester en wethouders.
Antwoord vraag 1:
a De huidige raming van de kosten van de aanleg van de NZL
(Buikslotermeer-station Zuid):
Het vigerende budget voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn bedraagt € 2,63
miljard. Op dit moment wordt de 4e kwartaalrapportage 2009 door de
projectorganisatie Noord/Zuidlijn afgerond waarin de adviezen van de
commissie Veerman worden doorvertaald in een nieuwe prognose einde
werk. De commissie Veerman heeft de Gemeente geadviseerd om
voldoende financiële middelen te reserveren voor het project. Volgens de
commissie Veerman zouden de kosten voor het project € 3,1 miljard
(prijspeil 2008) kunnen bedragen. De meest actuele stand van de raming
van de kosten van de aanleg zal bij de rapportage van het 4
e
kwartaal 2009
worden gegeven. De planning is deze medio maart in het College te
bespreken en vervolgens aan de Raad aan te bieden.
b De kosten van doortrekken van de NZL naar Amstelveen Centrum
c De kosten van doortrekken van de NZL naar Amstelveen Westwijk:
In opdracht van Stadsregio Amsterdam (SRA) heeft Arcadis begin januari 2007
een Quick Scan uitgevoerd naar de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar
Amstelveen (centrum en Sportlaan). Onderstaande voorlopige en indicatieve
cijfers zijn afkomstig uit het rapport van Arcadis (“Doortrekking Noord/Zuidlijn naar
Amstelveen”, 12 september 2007.
?
Station Zuid tot en met ondergronds station Buitenveldert:
€76 mln (uitgangspunt gebruik van de huidige tunnel)
?
Station Buitenveldert-Amstelveen Centrum:
De kosten van doortrekken naar Centrum bedragen €181-211 mln.
Echter, vooralsnog is bij deze “korte” variant eindpunt Sportlaan uitgewerkt,
omdat dit station gemakkelijker in te passen is dan station Centrum. De
kosten van doortrekken naar Sportlaan bedragen €205-€235 mln.
?
Station Buitenveldert-Amstelveen Westwijk:
€365-395 mln.
Spreiding in kosten (alle bedragen prijspeil 2007) wordt bepaald door
uitvoering in Buitenveldert: viaduct of tunnel.
pg_0003
Jaar 2010
Afdeling 1
Nummer 188
Datum 26 maart 2010
Gemeente Amsterdam
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen, woensdag 27 januari 2010
R
3
De investeringskosten worden beïnvloed door:
?
de ligging van de metro in Amstelveen: ombouwen bestaand tracé of tracé
verleggen naar Beneluxbaan;
?
ligging emplacement;
?
het aantal stations en de ligging daarvan.
De komende twee jaar wordt het go/no go besluit voorbereid. In deze periode
worden het ontwerp en de kosten verder uitgewerkt, in opdracht en voor rekening
van SRA.
d De kosten voor het op orde brengen van de omgeving van de stations van de
Noord/Zuidlijn:
De opdracht van de dienst Noord-Zuidlijn is om de situatie van het maaiveld terug
te brengen zoals het was voor aanvang van de werkzaamheden. Deze opdracht
is versleuteld in de bestekken van de aannemers en is niet of nauwelijks te
herleiden naar extra specifieke kosten. Op een aantal plaatsen (bijv. Europaplein)
wordt door de gebiedsbeheerders (d.w.z. de stadsdelen) van de gelegenheid
gebruik gemaakt om een kwaliteitsslag te leveren. Hieraan verbonden kosten
komen ten laste van het budget van de gebiedsbeheerders zelf.
e De kosten van de aanleg van rails, veiligheidssystemen e.d.:
De kosten zijn onderdeel van het budget voor Transporttechniek en Afbouw.
Globale cijfers zijn opgenomen in de rapportage over het 4
e
kwartaal 2009, die na
behandeling in het College (medio maart) vertrouwelijk naar de Raad zal worden
gestuurd. Gezien het feit dat deze werkzaamheden nog aanbesteed moeten
worden, kan het College momenteel niet in detail treden. Dit zou de financiële
positie van de gemeente verzwakken.
f De kosten van groot onderhoud van de NZL (vervangen rails, roltrappen, e.d.,
vergelijk renovatie Oostlijn), over een periode van 50 jaar na ingebruikneming en
over een periode van 100 jaar na ingebruikneming:
De kosten van het beheer zijn te scheiden in drie groepen: proceskosten,
dagelijks onderhoud en vervangingsonderhoud. Het vervangingsonderhoud is
daarin afhankelijk van de kwaliteit van de originele materialen en bouwwijze, de
kwaliteit van het dagelijks onderhoud plus de wijze van gebruik.
Voorbeeld kwaliteit originele materialen: een raamkozijn kan van goedkoop hout
gemaakt worden dat iedere 10 jaar vervangen moet worden. Er kan ook gekozen
worden voor duurder hardhout dat 30 jaar voldoet.
Voorbeeld kwaliteit onderhoud: als het kozijn niet regelmatig wordt geschilderd zal
de goedkope versie na 5 jaar afgekeurd kunnen worden en de duurdere versie na
20 jaar.
Voorbeeld van gebruik: frequenter gebruik van het voertuig, hogere snelheid of
zwaardere voertuigen (meer passagiers) laten een ander slijtageprofiel zien aan
de sporen en de stations. Bij de railinfrastructuur zal daarnaast de kwaliteit van
het onderhoud van voertuigen invloed hebben op de beheerkosten. Het rijden met
losse of scheve wielen of te harde stroomafnemers langs de derde rail zal de
onderhoudskosten omhoog duwen.
pg_0004
Jaar 2010
Afdeling 1
Nummer 188
Datum 26 maart 2010
Gemeente Amsterdam
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen, woensdag 27 januari 2010
R
4
De hoogte van de schoonmaakkosten zijn afhankelijk van welk materialen
gebruikt gaan worden. De kosten liggen hoger wanneer er bijvoorbeeld meer glas
wordt gebruikt in plaats van tegels, metselwerk, beton en roestvrij staal. Welke
materialen exact gebruikt gaan worden is nog niet bekend, omdat dit nog moet
worden aanbesteed
Door deze nog onbekende factoren zijn de kosten van groot onderhoud of andere
vormen van onderhoud nu niet per categorie te berekenen. Er valt wel een
schatting te maken van de gezamenlijke kosten voor dagelijks onderhoud plus
groot- en vervangingsonderhoud van de NZL. Uitgaande van een extrapolatie van
de huidige beheerkosten van het bestaande netwerk zullen de jaarlijkse kosten
voor dagelijks onderhoud plus groot- en vervangingsonderhoud van de NZL
gezamenlijk neerkomen op een gemiddeld jaarbedrag (prijspeil 2009) van circa
€10 miljoen voor de gehele lijn tot station Zuid. De totaalkosten voor de
gevraagde periode van 50 jaar komt daarmee op ca. €50 miljoen.
De theoretische levensduur van de viaducten, tunnels en stations is 100 jaar. De
daadwerkelijke technische levensduur is langer. Voor de periode van 100 jaar
gaan ook de kosten voor het vervangen van bijvoorbeeld kunstwerken een rol
spelen.
Antwoord vraag 2:
a Overzicht exploitatiekosten over het traject Buikslotermeer-station Zuid:
– circa € 20 mln.
b Overzicht exploitatiekosten over het traject Buikslotermeer-Amstelveen Centrum:
– circa € 30 mln.
c Overzicht exploitatiekosten over het traject Buikslotermeer-Amstelveen Westwijk:
– circa € 40 mln.
Deze kosten betreffen:
– exploitatiekosten (materieel, personeel en verkoopkosten e.d.);
– exploitatie met bestuurder (geen automatische exploitatie);
– de kosten op basis van de huidige concessievoorwaarden, energiekosten en
onderhoudskosten van het bestaande metromaterieel;
– kosten exclusief kosten voor sociale veiligheid en toezicht, onderhoud en beheer
infrastructuur (baan en stations);
– prognose jaar 2020;
– prijspeil 2009.
De bedragen zijn afkomstig uit het door AMSYS (Amsterdam Metro Systeem)
ontwikkelde OMM (Operationeel Model Metro). Met het OMM kan o.a. inzicht
verkregen worden in de capaciteit van het metronet, aantal te bestellen metrotreinen,
exploitatiekosten, beheerkosten, Maatschappelijke Kosten Baten analyse etc.
pg_0005
Jaar 2010
Afdeling 1
Nummer 188
Datum 26 maart 2010
Gemeente Amsterdam
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen, woensdag 27 januari 2010
R
5
Antwoord vraag 3:
De dienst NZL neemt niet rechtreeks diensten af van Ingenieursbureau Witteveen +
Bos. Witteveen + Bos is de penvoerder van het Adviesbureau Noord/Zuidlijn VOF,
waarin ook Royal Haskoning en tot 2008 Ingenieurs Bureau Amsterdam participeren.
Met ingang van het jaar 2008 wordt de capaciteit van het Ingenieurs Bureau
Amsterdam rechtstreeks ingehuurd door de dienst NZL.
Het Adviesbureau Noord/Zuidlijn huurt ook capaciteit in bij andere bureau’s. Zo werd
gebruik gemaakt van medewerkers van o.a. het Project Management Bureau, Dienst
Ruimtelijke Ordening, het Gemeentelijk Vervoerbedrijf, etc. Daarnaast werden veel
binnenlandse, maar ook buitenlandse bureau’s gebruikt voor de inhuur van specifieke
deskundigheden.
De Noord/Zuidlijn heeft over de periode 1995 tot heden €180 miljoen betaald aan dit
conglomeraat aan adviezen en werkzaamheden onder de aansturing van het
Adviesbureau Noord/Zuidlijn. Het betreft zeer specialistische kennis die
beheersbaarheid, risico en verdere kosten moeten voorkomen. De kosten zijn
onderdeel van de VAT-kosten.
Antwoord vraag 4:
Wat is op dit moment de geraamde datum van het ingaan van de dienstregeling van
de NZL?
Op basis van de huidige inzichten en uitgaande van de start van in maart 2010 van
het tunnelboren, is de datum van de start exploitatie met 85% zekerheid oktober 2017
zal zijn.
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
H. de Jong, secretaris
L.F. Asscher, waarnemend burgemeester