Gemeente Amsterdam
Gemeenteraad
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen
R
1
Jaar
2009
Afdeling
1
Nummer
3
Publicatiedatum
8 januari 2010
Onderwerp
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid de heer A.H. van Drooge van
7 december 2009 inzake plannen voor het ombouwen van sneltram 51 tot een
volwaardige metrolijn 51.
Amsterdam, 6 januari 2010
Aan de gemeenteraad
Inleiding.
De gemeente Amsterdam is van plan samen met de gemeente Amstelveen, het
stadsdeel Zuideramstel en de stadsregio Amsterdam sneltram 51 ombouwen tot een
volwaardige metrolijn. Over de uitvoering ervan lopen de meningen van de partijen
uiteen.
In de huidige plannen komt er door Buitenveldert een 500 meter lang viaduct te lopen
over de Buitenveldertselaan, maar het stadsdeel Zuideramstel is daar fel op tegen.
Zij opteren voor een ondergrondse variant. Een viaduct door het stadsdeel zou
volgens het stadsdeel de wijk stigmatiseren, is te lezen in De Telegraaf van
25 november 2009. De kosten voor een ondergrondse variant zijn 210 miljoen euro,
voor een viaduct 180 miljoen euro. Wethouder Gerson zei op 25 november tegen het
ANP dat er nog geen besluit is genomen en dat hij op dit moment nog geen variant uit
wil sluiten. “Zeker niet wanneer die variant goedkoper is, in deze lastige economische
tijden.”
Gezien het vorenstaande heeft vragensteller op 7 december 2009, namens de fractie
van het CDA, op grond van artikel 45 van het Reglement van orde voor de raad van
Amsterdam, de volgende schriftelijke vragen tot het college van burgemeester en
wethouders gericht:
1. Heeft het college net als de fractie van het CDA zeer ernstige bezwaren tegen
een viaduct dwars door Buitenveldert? Zo nee, waarom niet?
2. Wethouder Gerson spreekt in het artikel van ANP over lastige economische
tijden. Is het college het met de fractie van het CDA eens dat een investering in
een (ondergrondse) metrolijn een investering is voor de langere termijn en dat
deze dus niet alleen in de huidige tijd moet worden bezien? Zo nee, waarom niet?
3. Is het college bereid om de optie viaduct met de bewoners van Buitenveldert de
komende maanden te bespreken en verdedigen?

Jaar
2010
Afdeling
1
Nummer
3
Datum
10 januari 2010
Gemeente Amsterdam
Gemeenteblad
Schriftelijke vragen
, maandag 7 december 2009
R
2
Beantwoording van het college van burgemeester en wethouders:
Antwoord vragen 1 en 2:
Komende 2 jaar wordt er een go/no-go besluit voorbereid door het projectbureau
Ombouw Amstelveenlijn. In deze periode worden in samenspraak met
belanghebbende meerdere varianten onderzocht (o.a. lengte tracé en inpassing) en
wordt een voorstel gedaan voor de financiering, Voor alle varianten worden de kosten
en baten inzichtelijk gemaakt, inclusief de risico’s. Dit gebeurt conform de OEI-
systematiek (Overzicht Effecten Infrastructuur). Mede op basis van deze analyse zal
het college haar voorkeur bepalen.
In bovenstaand traject wordt, samen met marktpartijen, bekeken hoe kosten
gereduceerd kunnen worden bijvoorbeeld door versoberingen zoals de locatie van
eindpunt (Centrum of Westwijk), fysieke inpassing (tunnel, viaduct, etc), en/of dat er
gefaseerd kan worden
In één van de varianten wordt ook een viaduct door Buitenveldert meegenomen.
Een belangrijk onderdeel van de uiteindelijke afweging voor het college is ook
hoeveel middelen er beschikbaar zijn bij de Stadsregio Amsterdam, het Rijk en de
gemeenten Amstelveen en Amsterdam. De Stadsregio Amsterdam heeft een bedrag
van € 213,75 mio gereserveerd. De gemeenten (Amstelveen en Amsterdam) dienen
totaal € 11,25 mio bij te dragen. Daarnaast heeft de Stadsregio een subsidieaanvraag
gedaan bij Verkeer en Waterstaat voor het resterende deel (ongeveer € 175 mio).
Vanwege de voorgenomen bezuinigingen bij het Rijk is er nog geen zicht op een
bijdrage van het Rijk.
Bij het go-no go besluit in 2012 wordt er definitief financieringsvoorstel neergelegd
waar de partijen over moeten besluiten.
Het College wacht de resultaten van het projectbureau af voordat het een standpunt
inneemt.
Antwoord vraag 3:
De Stadsregio Amsterdam is opdrachtgever van het project Ombouw Amstelveenlijn.
Het projectbureau Ombouw Amstelveenlijn zorgt voor de communicatie met
belanghebbende. Er wordt o.a. een informatiecentrum geopend en er worden
klankbordgroepen ingesteld.
In overleg met het stadsdeel en bewoners wordt gekeken naar de inpassing van het
tracé in Buitenveldert. Een viaduct is een van de modellen. Daarnaast zal ook
gekeken worden naar een optimalisatie van het tunneltracé.
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
H. de Jong, secretaris
M.J. Cohen, burgemeester