1
Nummer BD2009-009043
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 9 december 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 27
Onderwerp
Noord-Zuidlijn: Kwartaalverslag Q3 2009
Gevraagd advies
Kennis te nemen van het 3
e
kwartaalverslag 2009 van de Noord/Zuidlijn, inclusief de
projecten auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS, met als belangrijkste
ontwikkelingen:
1 juli: Gemeenteraad besluit dat bouw Noord/Zuidlijn moet doorgaan
Het derde kwartaal werd afgetrapt met het besluit van de Gemeenteraad om door te
gaan met de bouw van de Noord/Zuidlijn. Op woensdagavond 1 juli schaarde een
grote meerderheid van de gemeenteraad zich achter dit voorstel van het College. Een
voorstel dat gebaseerd is op de adviezen van de Commissie Veerman, die enkele
weken daarvoor met zijn onderzoeksrapport uitkwam. Het raadsbesluit betekent dat
de directeur van de projectorganisatie een ruimere opdracht en een ruimer mandaat
krijgt. Daarnaast komt er een onafhankelijk projectcommissariaat die de
projectorganisatie gevraagd en ongevraagd zal adviseren op diverse gebieden.
Tijdens dezelfde vergadering ging de Raad ook akkoord met het voorstel voor de
herstart van het uitgraven van de stations Rokin en Vijzelgracht. Bovendien wordt er
onderzocht of een aanpassing van de volgorde van het tunnelboren mogelijk is en
welke voordelen dat oplevert. Verder houdt het raadsbesluit ook in dat per direct
gewerkt moet worden aan het verbeteren van de uitvoering van het project, de
projectorganisatie en de communicatie.
17 juli: start plaatsen vrieslansen in station Vijzelgracht
In totaal moeten 218 vrieslansen in het station Vijzelgracht er voor zorgen dat de
voegen van de diepwanden in dit station bevriezen. Deze maatregel moet het risico
op lekkages bij het verder afgraven van het station verkleinen. In het najaar 2009
worden de lansen via een ringleiding verbonden met een enorme vrieskist, die de
voegen en de grond gaat bevriezen. Naar verwachting kan de vriesinstallatie in
november worden aangezet.
10 augustus: start bouw schacht in de Saenredamstraat
In de Saenredamstraat wordt een betonnen schacht in de grond gebouwd. De
schacht heeft een diameter van ongeveer zes meter en reikt tot 25 meter diepte.
Vanuit deze schacht kan eventuele invloed op nabije panden tijdens het passeren van
de tunnelboormachines direct worden gecompenseerd.
19 augustus: diepzeeduiken in de Ferdinand Bol wekt belangstelling van de
pers

Portefeuille
29
Agendapunt TKN 27
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 9 december 2009
VV
2
Aan de uitnodiging om eens te komen kijken bij het onder verhoogde luchtdruk
afgraven van het station Ceintuurbaan, gaf de lokale en vaderlandse pers massaal
gehoor. Verdeeld in ploegen - vanwege de drukte - konden de journalisten van
dichtbij bekijken hoe de laatste laag grond uit het station verwijderd wordt. Het station
wordt 31 meter diep. Het uitgraven van de laatste laag gebeurt onder verhoogde
luchtdruk om de kans op lekkages en openbarsten van de putbodem verder te
verkleinen.
24 augustus: verkeer rijdt weer over de Nieuwe Leeuwarderweg
Op maandag 24 augustus rijdt het verkeer vanuit de IJtunnel weer over de Nieuwe
Leeuwarderweg naar de ringweg A10. De tunnel in Amsterdam Noord is in juli 2009
opgeleverd. Het aanbrengen van de rail infrastructuur zal later plaatsvinden. Ook de
werkzaamheden aan station Buikslotermeerplein, het startpunt van de Noord/Zuidlijn,
verlopen volgens planning. In het voorjaar van 2010 is ook dit station naar
verwachting gereed.
8 september: Projectcommissariaat en Verbindingsregisseur Noord/Zuidlijn
Het College benoemt het Projectcommissariaat voor de Noord/Zuidlijn.
Onafhankelijke leden zijn Prof. Dr Cees Veerman (bestuurlijke expertise en
voorzitter), Prof. Drs. Ir. Han Vrijling (technische expertise) en Drs. Carl Berg (CFO
fysieke sector gemeente Rotterdam, financiële expertise). Daarnaast nemen de
directeuren van de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer en de Dienst Milieu- en
Bouwtoezicht zitting in het commissariaat. Het Projectcommissariaat adviseert,
onafhankelijk, de projectorganisatie gevraagd en ongevraagd over de organisatie,
projectbeheersing, techniek, management, communicatie, de scope en het financiële
kader.
Op 8 september werd Arthur Verdellen als Verbindingsregisseur Noord/Zuidlijn
aangesteld. Verdellen zal, evenals als het Projectcommissariaat, vanuit een
onafhankelijke positie opereren en maakt geen deel uit van de projectorganisatie
Noord/Zuidlijn. De verbindingsregisseur heeft als taak bruggen te slaan tussen
burgers, ondernemers en organisaties in stad en regio, bestuur en projectorganisatie.
Niet alleen via de inzet van communicatie, maar ook door bemiddeling bij conflicten
en het voorkomen ervan.
8 september: besluit methode herstart uitgraven stations Rokin en Vijzelgracht
Het College stemt definitief in met de voorgestelde methode om de stations Rokin en
Vijzelgracht uit te graven. De bovenste 5.000 m³ grond van station Rokin zal
uitgegraven worden, nadat aan de buitenzijde van het station de diepwandvoegen (de
voegen tussen de betonnen wandpanelen) preventief geïnjecteerd zijn. Vervolgens
zullen als preventieve maatregel bij beide stations de diepwandvoegen vanaf de
binnenzijde van het station worden bevroren, waarna de resterende grond zal worden
weggehaald.
14 september: openbare verhoren raadsenquête
Maandag 14 september begon de Enquêtecommissie Noord/Zuidlijn met de openbare
verhoren van betrokkenen bij het project. De verhoren vonden plaats van 14 tot 29
september. Na de verhoren stelt de commissie haar rapport op om dit vervolgens zo
spoedig mogelijk daarna aan de Gemeenteraad aan te bieden. De Gemeenteraad
heeft op 11 maart 2009 ingestemd met het houden van een raadsenquête over de
voorbereiding, besluitvorming en de uitvoering van de Noord/Zuidlijn.

Portefeuille
29
Agendapunt TKN 27
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 9 december 2009
VV
3
24 september: IJ-water stroomt onder Amsterdam CS
Midden onder het monumentale stationsgebouw wordt een gracht gegraven waar
straks de metro doorheen zal rijden. Deze zogenaamde ‘zinksleuf’ is voor een deel
uitgegraven en vervolgens op 24 september 2009 onder water gezet. Het water blijft
in de zinksleuf staan, totdat deze helemaal is uitgediept. Dan wordt een rechtstreekse
verbinding met het IJ gemaakt, zodat een tunneldeel (de feitelijke metrobuis) van 130
meter lang vanaf het IJ in de sleuf gevaren kan worden. Ligt het tunneldeel eenmaal
op zijn plaats, dan zal de zinksleuf rond het tunneldeel weer met zand gevuld worden.
24 september: expositie bouwhekken Centraal Station
Sinds 24 september exposeert de Amerikaanse kunstenaar Frank Shepard Fairey op
de bouwhekken van de Noord/Zuidlijn op het voorplein van het Centraal Station in
Amsterdam. Fairey geldt als een van de meest toonaangevende ‘street artists’ ter
wereld.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
Om het bestuur te informeren over de voortgang van de projecten Noord/Zuidlijn,
auto-onderdoorgang De Ruijterkade en busstation CS wordt elk kwartaal
gerapporteerd. Dit kwartaalverslag dient tevens als basis van de zogenoemde
mijlpalenmethodiek. Deze methodiek maakt deel uit van de lump sum beschikking,
die door de Minister van Verkeer en Waterstaat eind 1999 is afgegeven. De
voorliggende rapportage betreft de maanden juli t/m september 2009.
Het College van B&W heeft op 1 december 2009 kennis genomen van bijgevoegde
kwartaalrapportage.
Onderbouwing gevraagd advies
n.v.t.
Stukken
Meegezonden stukken
Q3 2009
Ter inzage gelegde stukken
n.v.t.
Uitgenodigde andere raadscommissies
n.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
n.v.t.
Financiële toelichting
n.v.t.
Extern overleg
n.v.t.

Portefeuille
29
Agendapunt TKN 27
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 9 december 2009
VV
4
Advies raadscommissie
n.v.t.
Behandelend ambtenaar
dienst ivv, Alex Sheerazi

5
Nummer BD2009-008409
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 9 december 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 27
Onderwerp
Noord-Zuidlijn: Kwartaalverslag Q3 2009
Gevraagd advies
<vrije tekst>
Argumenten
<vrije tekst>
Kanttekeningen
<vrije tekst>
Uitvoering
<vrije tekst>
Aanvullende communicatie
<vrije tekst>