1
Nummer BD2009-005774
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 4
Onderwerp
Kwartaalverslag Noord-Zuidlijn, 2e kwartaal 2009
Gevraagd advies
Kennis te nemen van het 2
e
kwartaalverslag 2009 van de Noord/Zuidlijn, inclusief de
projecten auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS, met als belangrijkste
ontwikkelingen:
?
Op 1 april werd Hans Gerson als wethouder Noord/Zuidlijn geïnstalleerd. Hij
volgde hiermee Tjeerd Herrema op die eind februari 2009 aftrad.
?
Op 4 juni presenteerde de commissie Veerman zijn advies. “Ga door met de
aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, maar tref eerst een flink aantal
nieuwe maatregelen”, zo luidde het advies van de commissie in haar rapport
‘Bouwen aan verbinding’ Het rapport kwam tot stand na een gedegen studie
van drie maanden en intensief beraad. De commissie verwacht dat de
voltooiing van de Noord/Zuidlijn nog acht jaar in beslag neemt en dat de
aanleg in totaal 3,1 miljard euro zal kosten.
?
Ruim 25.000 mensen bezochten op 6 juni de Open Dag van de
Noord/Zuidlijn. Veel bezoekers lieten weten onder de indruk te zijn van de
ondergrondse bouwwerken. Het publiek kon een kijkje nemen op de
bouwplaatsen van de Noord/Zuidlijn. Van noord tot zuid stonden de
bouwhekken open om het publiek in staat te stellen om nu eens aan de
andere kant te zien hoe het er aan toegaat op een bouwplaats. De Open Dag
werd georganiseerd door de aannemers van de Noord/Zuidlijn, de vereniging
van bouw- en infrabedrijven Bouwend Nederland en de gemeente
Amsterdam.
?
Op woensdag 8 april 2009 werd de tweede tunnelboormachine van de
Noord/Zuidlijn overgedragen aan de booraannemer Saturn. Dit gebeurde in
het Duitse Schwanau, in de fabriek van de leverancier Herrenknecht. In
november 2008 werd de eerste boormachine overgedragen. Beide
boormachines zijn tijdelijk opgeslagen in afwachting van de start van het
boorproces.
?
Het uitgraven van station Ceintuurbaan is zijn laatste fase ingegaan.
De laatste laag (± 5 meter) van het metrostation wordt onder verhoogde
luchtdruk uitgegraven. De test met het verhogen van de luchtdruk in station
Ceintuurbaan verliep succesvol. De constructie van het station bleek de
geleidelijke verhoging van de luchtdruk tot 2.0 bar goed te kunnen hebben.
Ook een snelle verhoging naar 1.8 bar is getest. Ook dit testonderdeel verliep
naar wens. De test heeft niet tot overlast in de omgeving geleid.

Portefeuille
29
Agendapunt TKN 4
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
2
?
In Amsterdam-Noord werd in het tweede kwartaal onder meer de ruwbouw
van het station Johan van Hasseltweg met perrons, pompwaterkelder en de
laatste spoorbakken opgeleverd, alsmede het viaduct “Meeuwenei”. Tevens
werd de ruwbouw van de tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal voltooid.
?
Op het Stationseiland werd in het voorjaar gestart met de ontgraving van de
centrale bouwkuip De Ruijterkade tot NAP -6 m. Door de open verbinding met
de bouwput onder het station, is de centrale bouwkuip een integraal
onderdeel van de zinksleuf geworden. In de zinksleuf is de droge uitgraving
tot NAP -6,2 meter afgerond. Deze werkzaamheden werden zonder
noemenswaardige verstoringen gerealiseerd.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
Om het bestuur te informeren over de voortgang van de projecten Noord/Zuidlijn,
auto-onderdoorgang De Ruijterkade en busstation CS wordt elk kwartaal
gerapporteerd. Dit kwartaalverslag dient tevens als basis van de zogenoemde
mijlenpalenmethodiek. Deze methodiek maakt deel uit van de lump sum beschikking,
die door de Minister van Verkeer en Waterstaat eind 1999 is afgegeven.
Het College van B&W heeft op 8 september 2009 kennis genomen van het
kwartaalverslag.
Onderbouwing gevraagd advies
n.v.t.
Stukken
Meegezonden stukken
Kwartaalverslag
Ter inzage gelegde stukken
n.v.t.
Uitgenodigde andere raadscommissies
n.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
Financiële toelichting
n.v.t.
Extern overleg
n.v.t.
Advies raadscommissie
n.v.t.
Behandelend ambtenaar

Portefeuille
29
Agendapunt TKN 4
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
3
dienst ivv, Alex Sheerazi

4
Nummer BD2009-005774
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 4
Onderwerp
Kwartaalverslag Noord-Zuidlijn, 2e kwartaal 2009
Gevraagd advies
<vrije tekst>
Argumenten
<vrije tekst>
Kanttekeningen
<vrije tekst>
Uitvoering
<vrije tekst>
Aanvullende communicatie
<vrije tekst>