1
Nummer BD2009-004856
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 1
Onderwerp
Kwartaalverslag Noord-Zuidlijn: 1e kwartaal 2009
Gevraagd advies
Kennis te nemen van het 1
e
kwartaalverslag 2009 van de Noord/Zuidlijn, inclusief de
projecten auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS, met als
belangrijkste
ontwikkelingen:
- College van B&W installeert Commissie Veerman; wethouder Tjeerd Herrema
treedt af
Ieder jaar stelt het college van B&W een Financiële Prognose voor de
Noord/Zuidlijn
op. Bij de opstelling van de prognose van 2009 bleek dat de kosten fors omhoog
gaan. Ook liep de aanleg van de metrolijn verdere vertraging op. Omdat de kans
op
verdere overschrijdingen in de toekomst niet valt uit te sluiten, besloot het
college van
B&W op 19 februari een commissie van onafhankelijke deskundigen te vragen
een
advies uit te brengen over de voortgang van het project. De commissie staat
onder
leiding van oud-minister prof. dr. C. (Cees) Veerman. De commissie is gevraagd
te
over de voortgang van het project in de meest brede zin, waarbij alle
alternatieven in
beeld zijn. De commissie is ook gevraagd te adviseren over de organisatie en de
financiering van het project. Het college verwacht van de commissie Veerman in
mei
een bestuurlijk advies.
Voor wethouder Tjeerd Herrema waren de cijfers uit de prognose aanleiding om
zijn
functie neer te leggen. Wethouder Maarten van Poelgeest nam de Noord/Zuidlijn-
taken van Herrema over.
Naast het onderzoek van de commissie Veerman besloot op 11 maart de
gemeenteraad tot het uitvoeren van een raadsenquête naar de
voorbereiding,
besluitvorming en de uitvoering van de Noord/Zuidlijn. Dit onderzoek kan zich
uitstrekken over het hele proces, vanaf de eerste planvorming tot de situatie
nu.
-
Presentatie Financiële Prognose Noord/Zuidlijn 2009
Op 12 maart presenteerde het college van B&W de Financiële Prognose
Noord/Zuidlijn 2009. De prognose laat een kostenstijging zien van 320
miljoen,
met een bandbreedte van 30 miljoen. Het college kiest ervoor om bij de
benodigde
dekking aan de kostenkant de onderkant van de bandbreedte te nemen
( 290 miljoen).
De kostenstijging is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de
incidenten op de
Vijzelgracht. Deels gaat het om directe kosten, zoals het herstellen van de
diepwanden en het vergoeden van schade aan de panden. Daarnaast hebben de
incidenten gezorgd voor gevolgkosten bij andere delen van het project.
Portefeuille
29
Agendapunt TKN 1
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
2
-
Ombudsman presenteert tweede rapport over Vijzelgracht
Op 3 maart presenteerde de gemeentelijke Ombudsman het rapport van zijn
onderzoek naar de gang van zaken na het optreden van een lekkage in een wand
van het in aanbouw zijnde station Vijzelgracht op donderdag 10 september 2008.
Wethouder Herrema vroeg de Ombudsman onderzoek te doen naar de gang van
zaken, voor, tijdens en na het verzakken van de panden. De Ombudsman
concludeert dat de voorbereiding van de herstart van de werkzaamheden
zorgvuldig
is geweest. De voorlichting aan de bewoners evenwel was onvolledig, evenals het
afstemmingsoverleg tussen aannemer, projectbureau en dienst Milieubeheer en
Bouwtoezicht. De Ombudsman oordeelt dat de gemeente over het geheel genomen
bij het incident onbehoorlijk heeft gehandeld.
- Start uitgraven zinksleuf onder Centraal Station
In maart begon de aannemer met het uitgraven van de zinksleuf onder en achter
het
Centraal Station. In maart startte ook het uitgraven van de bouwputten op het
voorplein van het Centraal Station. De uitgravingen worden gefaseerd
uitgevoerd,
waarbij de start van elke nieuwe fase de resultaten van de vorige fase worden
betrokken.
- Eindschacht Scheldeplein klaar
De eindschacht op het Scheldeplein is klaar voor de ontvangst van de
tunnelboormachines. Daar is nu een wachtperiode ingegaan totdat de boormachines
zich aandienen.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
Om het bestuur te informeren over de voortgang van de projecten Noord/Zuidlijn,
auto-onderdoorgang De Ruijterkade en busstation CS wordt elk kwartaal
gerapporteerd. Dit kwartaalverslag dient tevens als basis van de zogenoemde
mijlenpalenmethodiek. Deze methodiek maakt deel uit van de lump sum
beschikking,
die door de Minister van Verkeer en Waterstaat eind 1999 is afgegeven.
Het voorliggende kwartaalverslag is enigszins gewijzigd in opzet t.o.v.
voorgaande
edities. Dit om tegemoet te komen aan de behoefte van de Commissie Verkeer en
Vervoer om meer openheid van stukken te krijgen. Daarom wordt in deze
kwartaalrapportage uitgebreid ingegaan op de risicos en het Programma V
(een
programma met als doel het bij diverse doelgroepen vergroten van het vertrouwen
in
het project Noord/Zuidlijn en de projectorganisatie, naar aanleiding van de
incidenten
op de Vijzelgracht in juni en september 2008).
Het College van B&W heeft op 7 juli 2009 kennis genomen van het
kwartaalverslag.
Onderbouwing gevraagd advies
n.v.t.
Stukken
Meegezonden stukken
Kwartaalrapportage
Ter inzage gelegde stukken
n.v.t.
Portefeuille
29
Agendapunt TKN 1
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
3
Uitgenodigde andere raadscommissies
n.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
n.v.t.
Financiële toelichting
n.v.t.
Extern overleg
n.v.t.
Advies raadscommissie
n.v.t.
Behandelend ambtenaar
dienst ivv, Alex Sheerazi
4
Nummer BD2009-004856
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
TKN 1
Onderwerp
Kwartaalverslag Noord-Zuidlijn: 1e kwartaal 2009
Gevraagd advies
<vrije tekst>
Argumenten
<vrije tekst>
Kanttekeningen
<vrije tekst>
Uitvoering
<vrije tekst>
Aanvullende communicatie
<vrije tekst>
|