1
Nummer BD2009-006145
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
18
Onderwerp
Noord-Zuidlijn: Verwijderen 5000 m3 grond station Rokin
Gevraagd advies
Kennis te nemen van het verwijderen van 5000 m3 droge grond uit station Rokin,
door middel van het aan de buitenzijde injecteren met een waterafdichtende vloeistof
van de plaatselijke diepwand.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
Op 1 juli 2009 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het verwijderen van 5000 m3
droge grond uit het station Rokin. Het betreft een restant grond van de
ontgravingsslag die na het incident aan de Vijzelgracht is stilgelegd. De beste manier
van verwijderen van de grond was op dat moment nog onderwerp van onderzoek. Dat
onderzoek is nu afgerond en wijst uit dat ontgraven, nadat de diepwand waar de
grond tegenaan ligt ter hoogte van de voegen aan de buitenzijde is geïnjecteerd met
een waterafdichtende vloeistof, de voorkeur heeft.
Het College van B&W heeft op 8 september 2009 kennis genomen van de
voorgenomen werkwijze.
Onderbouwing gevraagd advies
Het rapport van de Cie. Veerman geeft in haar tussentijds advies en bijlage 2 van
haar rapport “Bouwen aan verbinding”, het volgende aan ten aanzien van het station
Rokin:
“Het zonder voorzorg ontgraven van de 5m dikke droge zandlaag tot NAP – 14,90m
in het resterende deel en het ook daar aanbrengen van de stempels stuit op bezwaar,
omdat men de kans op zwakke voegen in de diepwand hoog acht.
Verder ontgraven zonder de voegen eerst te bevriezen/repareren, acht de Commissie
Veerman dan ook niet verantwoord. Vriezen aan de binnenzijde lijkt op dit moment
ook geen optie, aangezien de zandlaag inmiddels droog is en derhalve niet zonder
meer bevroren kan worden.
Voor de verdere ontgraving verdient het aanbeveling drie alternatieven te bestuderen:
vriezen aan de binnenzijde, vriezen aan de buitenzijde en gel-injectie aan de
buitenzijde. Deze alternatieven dienen gewogen te worden op basis van de volgende
vier aspecten: tijd (voor het station, voor de Noord-Zuidlijn als geheel, en voor de
tramdienst), geld, omgevingshinder en risico.”
De Projectorganisatie Noord/Zuidlijn heeft deze alternatieven onderzocht en
concludeert dat injecteren aan de buitenzijde de voorkeur heeft.

Portefeuille
29
Agendapunt 18
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
2
De belangrijkste redenen om te kiezen voor injecteren aan de buitenzijde zijn:
- De methode is uitvoerbaar en wordt door adviesbureau Deltares als een reëel
alternatief voor een vriesoplossing beschouwd. Ook prof. Vrijling -lid van de
Commissie Veerman en voorzitter van de Technische Commissie van Veerman-
stemt in met deze keuze.
- Injecteren buitenzijde vs vriezen buitenzijde: vergelijkbare methoden, waarbij
injecteren minder risico’s kent en korter beslag legt op de Rode Loper (10 wk vs
18-24 wk);
- Injecteren buitenzijde vs vriezen binnenzijde: bij vriezen geen overlast op maaiveld,
maar technische onzekerheden, die nadere uitwerking, 3 maanden extra tijd en
aanvullende tijdsrisico’s introduceren;
- Hoewel injecteren aan de buitenzijde meer overlast voor de omgeving op het
maaiveld veroorzaakt dan is gecommuniceerd n.a.v. het besluit om alle voegen te
gaan bevriezen van binnenuit, is dit in het licht van het voorstel om de rest van het
station wel vanuit de binnenzijde te vriezen te relativeren. Er is nu sprake van ca.10
weken overlast, tegenover 18-24 weken indien de voegen van het gehele station
vanaf de buitenzijde zouden worden bevroren.
Stukken
Meegezonden stukken
Notitie Eindrapportage Werkgroep A – Verwijderen 5000m3 Rokin Noord
Ter inzage gelegde stukken
n.v.t.
Uitgenodigde andere raadscommissies
n.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
Financiële toelichting
n.v.t.
Extern overleg
Besproken met prof. Vrijling, lid van de Commissie Veerman, die de gekozen
oplossing steunt.
Advies raadscommissie
n.v.t.
Behandelend ambtenaar
dienst ivv, Jan Bijkerk

3
Nummer BD2009-006145
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
18
Onderwerp
Noord-Zuidlijn: Verwijderen 5000 m3 grond station Rokin
Gevraagd advies
<vrije tekst>
Argumenten
<vrije tekst>
Kanttekeningen
<vrije tekst>
Uitvoering
<vrije tekst>
Aanvullende communicatie
<vrije tekst>