1
Nummer BD2009-006512
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
17
Onderwerp
Noord-Zuidlijn: afweging vriezen binnen- of buitenzijde station Rokin
Gevraagd advies
Kennis te nemen van c.q. de gemeenteraad te adviseren in te stemmen met de
raadsvoordracht waarin wordt voorgesteld het station Rokin verder te ontgraven na
het aan de binnenzijde bevriezen van de diepwanden.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
Op 1 juli 2009 heeft de gemeenteraad ingestemd met de herstart van het ontgraven
van het station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn en het uitgraven van 5000 m³ zand
(derde ontgravingsslag) én het uitgraven van stalen hulppalen in het station Rokin
van de Noord/Zuidlijn.
Voorts heeft de Raad besloten dat afrondende besluitvorming over volgende
ontgravingsslagen Rokin plaats vindt in september 2009 wanneer een definitieve
keuze is gemaakt naar aanleiding van het advies van de Commissie Veerman over:
1) de boorrichting van de tunnel;
2) het vriezen van de diepwanden aan binnen- of buitenzijde van station Rokin.
Een werkgroep van de Projectorganisatie Noord/Zuidlijn heeft onderzoek naar de
onder punt 2 bedoelde vriesvarianten gedaan en concludeert dat vriezen van de
diepwanden aan de binnenzijde de voorkeur heeft.
Onderbouwing gevraagd advies
De bovengenoemde werkgroep komt tot het inzicht dat vriezen aan de buitenzijde
wellicht mogelijk is, maar er zijn echter in de uitwerking nog heel veel risico’s en
onzekerheden die nog moeten worden afgekaart. Deze zorgen voor een dermate
grote bandbreedte in de uitvoeringsplanning (met mogelijk forse gevolgen voor tijd en
geld), dat de werkgroep adviseert voor Rokin vast te houden aan de keuze te vriezen
vanaf de binnenzijde.
Deze risico’s en onzekerheden betreffen onder andere:
- Aan de buitenzijde van de diepwand ligt een drainage-installatie, die essentieel is
voor het verwijderen van het water uit de bouwkuip. De plek van de installatie
belemmert het plaatsen van de ringleiding voor de vriesinstallatie.
- Bij het bevriezen van alle voegen van de diepwand vanaf de buitenzijde zal ter
plaatse van het kruisen van de diepwanden met de trambaan, de trambaan er enkele
weken uit moeten, wat extra overlast betekent.
- Voor het aanbrengen van de vrieslansen en de ringleiding aan de westzijde van het
station zullen het fiets- en het voetpad langdurig (ca 20 weken) worden
opengebroken, wat veel overlast voor ondernemers en bewoners met zich mee zal

Portefeuille
29
Agendapunt 17
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
2
brengen.
Naast redenen die tegen vriezen aan de buitenzijde pleiten zijn er redenen die voor
vriezen aan de binnenzijde pleiten.
Het vriezen vanaf de binnenzijde is in de eerste helft van dit jaar uitgebreid aan de
orde geweest in de werkgroep en als uitvoerbaar beoordeeld door diverse
(inter)nationale experts. De werkplannen waarin deze methodiek wordt beschreven,
zijn op basis van het destijds doorlopen proces inmiddels geaccepteerd door DMB.
Ook prof. Vrijling, lid van de Commissie Veerman en voorzitter van de Technische
Commissie van Veerman, steunt dit alternatief.
N.B. Deze keuze geldt niet voor de 5000m
3
droge grond, restant van de vorige
ontgravingsslag die i.v.m. het incident Vijzelgracht is stilgelegd, in Rokin Noord. Hoe
daarmee wordt omgegaan wordt separaat ter kennisname aan uw vergadering
voorgelegd.
Stukken
Meegezonden stukken
Eindrapportage werkgroep B – Rokin vriezen aan de buitenzijde
Ter inzage gelegde stukken
n.v.t.
Uitgenodigde andere raadscommissies
n.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
Gemeenteraad op woensdag 28 oktober 2009
ehandeling in de Gemeenteraad op 28 oktober 2009.
Financiële toelichting
n.v.t.
Extern overleg
De rapportage is besproken met prof. Vrijling, lid van de Commissie Veerman, die de
conclusie steunt.
Advies raadscommissie
n.v.t.
Behandelend ambtenaar
dienst ivv, Jan Bijkerk

3
Nummer BD2009-006141
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 23 september 2009
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
17
Onderwerp
Noord-Zuidlijn: afweging vriezen binnen- of buitenzijde station Rokin
Gevraagd advies
<vrije tekst>
Argumenten
<vrije tekst>
Kanttekeningen
<vrije tekst>
Uitvoering
<vrije tekst>
Aanvullende communicatie
<vrije tekst>