Commissie Veerman (vertrouwelijk)
Commissie Veerman Noord/Zuidlijn Amsterdam
Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Van de Gemeente Amsterdam
T.a.v. De heer drs. H. de Jong
Gemeentesecretaris
Postbus 202
1000 AE AMSTERDAM
Amsterdam, 16 april 2009
Betreft: Tussenadvies Commissie Veerman
Geachte heer De Jong,
Tijdens het gesprek van woensdag 8 april 2009 met de burgemeester, de
verantwoordelijke wethouder voor de Noord-Zuidlijn en de gemeentesecretaris
heeft de heer Prof. Dr. C.P. Veerman als voorzitter van Commissie Veerman in het
kader van de tussenrapportage aangegeven dat de Commissie Veerman in de
week van 13 april 2009 een tussentijds advies aan het College zou doen
toekomen.
Dit advies is gebaseerd op de overtuiging van de Commissie Veerman dat de
veiligheid en de kwaliteit van de werken aan station Centuurbaan en het Rokin
onverwijld verhoogd kunnen en zouden moeten worden. Voor de duidelijkheid
hecht de Commissie Veerman eraan te benadrukken dat aan dit tussentijds

Commissie Veerman (vertrouwelijk)
advies geen conclusies mogen worden verbonden voor wat betreft de
uitkomsten van het eindadvies.
Het tussentijdse advies van de Commissie Veerman luidt als volgt:
1. Neem onverwijld het besluit tot stabilisering van het station Centuurbaan
door de sluisdeuren te sluiten en de ruimte onder verhoogde luchtdruk te
zetten. Dit dient gezien te worden als een veiligheidsverhogende
maatregel.
Doordat het station nu bemalen wordt, kan lekkage en onderloopsheid
optreden. Dit wordt geneutraliseerd als men de ruimte onder luchtdruk zet.
Deze maatregel is inmiddels voldoende voorbereid door het
contractmanagement ter plaatse. Er kan in dit verband gekozen worden
voor het wijzigen van de volgorde van het ontgraven en wel zodanig dat
de luchtdruk langzaam wordt opgevoerd. De oorspronkelijke werkwijze
voorzag in een start onder hoge druk (1.6 bar) terwijl een later gedeelte
minder druk vergde.
2. Besluit onverwijld tot het zo snel mogelijk aanbrengen van de betonnen
gordingen en de stempels op NAP – 14,90m ter stabilisatie van de
diepwanden.
Het zonder voorzorg ontgraven van de 5m dikke droge zandlaag tot NAP –
14,90m in het resterende deel en het ook daar aanbrengen van de
stempels stuit op bezwaar, omdat men de kans op zwakke voegen in de
diepwand hoog acht.
Verder ontgraven zonder de voegen eerst te bevriezen/repareren, acht de
Commissie Veerman dan ook niet verantwoord. Vriezen aan de binnenzijde
lijkt op dit moment ook geen optie, aangezien de zandlaag inmiddels
droog is en derhalve niet zonder meer bevroren kan worden.
Voor de verdere ontgraving verdient het aanbeveling drie alternatieven te
bestuderen: vriezen aan de binnenzijde, vriezen aan de buitenzijde en gel-
injectie aan de buitenzijde. Deze alternatieven dienen gewogen te worden
op basis van de volgende vier aspecten: tijd (voor het station, voor de
Noord-Zuidlijn als geheel, en voor de tramdienst), geld, omgevingshinder en
risico.
Deze alternatieven worden momenteel door het Projectbureau Noord-
Zuidlijn onderzocht. De Commissie Veerman zal deze varianten nog nader
bestuderen.
Overigens is de verwachting dat de omwonenden van het Rokin een
grotere tolerantie zullen hebben ten aanzien van de overlast die gepaard
gaat met het aan de buitenzijde vriezen, dan de omwonenden van de
Vijzelgracht.

Commissie Veerman (vertrouwelijk)
3. Op grond van gesprekken die de Commissie Veerman inmiddels heeft
gevoerd met onder andere omwonenden, beveelt de Commissie
Veerman dringend aan de omwonenden, particulieren en ondernemers
meer bij uitvoering van de werken te betrekken. Wellicht ten overvloede:
de omwonenden dienen nadrukkelijk en precies op de hoogte te worden
gebracht van de mogelijke overlast en risico’s die het onder druk zetten bij
station Centuurbaan en het aanbrengen van de betonnen gordingen en
stempels aan het Rokin met zich kan brengen. Ook is informatieverstrekking
vooraf over kansen en gevolgen van bijvoorbeeld het wegvallen van
stroom of een andere onverhoopte calamiteit essentieel. Omwonenden
(waaronder ook ondernemers) moeten precies weten wat er gebeurt en
kan gebeuren en wat zij van het Projectbureau Noord-Zuidlijn – dat wordt
geassocieerd met het Gemeentebestuur – kunnen en mogen verwachten.
Een coulante en zo onpartijdig mogelijke opstelling van de zijde van het
Projectbureau c.q. Schadebureau bij schadeopneming, schade herstel en
schadevergoeding verdient sterk de voorkeur.
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand
tussentijds advies, neemt u dan vooral contact op.
Met vriendelijke groet,
Namens Prof. Dr. C.P. Veerman
Mr. Marian J.P. Wagemakers, secretaris Commissie Veerman
Correspondentieadres: Panamalaan 174, 1019 AZ Amsterdam
Telefoon: 06 502 46 378
Email: marian-wagemakers@hetnet.nl