Sedert 2003 is in het natte Damrak een bouwplatform aanwezig voor de bouw van de
Noord/Zuidlijn. Dit platform is gebruikt tijdens de aanleg van caisson 1, de startschacht, en
dient thans als werkruimte voor de bouw van brug 303. Uiteraard is dit platform ook
noodzakelijk tijdens het boorproces. Immers, de startschacht is het logistieke hart van dit
onderdeel van de Noord/Zuidlijn.
Voor de bouw van genoemd platform is een tijdelijke bouwvergunning met een
vrijstellingsbesluit, conform artikel 17 WRO, aangevraagd en verleend. Volgens deze
vergunning moet het platform in augustus 2008 worden verwijderd.
Bij de oorspronkelijke aanvraag van de vergunning was de verwachting dat het
boorproces in 2008 klaar zou zijn. Echter, door vertraging in de aanleg van de
Noord/Zuidlijn (in totaal circa drie jaar) gaan de tunnelboormachines later van start. Dit
was ten tijde van de oorspronkelijke aanvraag niet te voorzien. Het boorproces wordt
geacht te starten in het laatste kwartaal van 2008 en op basis van die planning is de
aanwezigheid van het platform tot eind 2011 vereist.
Voortschrijdend inzicht heeft er tevens toe geleid dat het platform enigszins dient te
worden uitgebreid en te worden voorzien van een gedeeltelijk 2-laagse bebouwing met
bouwketen en containers. Daarnaast dient een grote hal (ca. 22 x 42 x 16 meter, bxlxh) te
worden gebouwd op het platform om bouwgeluid te reduceren en zo het werken in de
nacht en in het weekend mogelijk te maken. Voor deze werkzaamheden is een
bouwvergunning aangevraagd die tot 12 december j.l. ter visie heeft gelegen.
Vanuit omwonenden zijn zienswijzen ingebracht. Deze omwonenden, vrijwel allen wonend
aan de Warmoesstraat nrs. 10 t/m 16, in totaal ca. 11 huishoudens, maken met name
bezwaar tegen de langere aanwezigheid van het platform en de bouw van de hal die een
deel van het uitzicht vanuit de woningen wegneemt. Zij hebben reeds aangegeven met
hun bezwaren tot aan de Raad van State te gaan.
In de voorliggende jaren is er regelmatig overleg geweest met de buurt. Eerst in de vorm
van een BegeleidingsCommissie Uitvoering (BCU) en later een inloopspreekuur.
Aangezien er onvoldoende belangstelling was, is het inloopspreekuur in februari 2005.
opgeheven. Informatie over de werkzaamheden op en rond het Damrak wordt sinds de
start van de werkzaamheden opgenomen in de nieuwsbrief Stationseiland en de
maandelijkse bewonersbrief Stationseiland.
In juli 2007 hebben twee informatiebijeenkomsten plaatsgevonden over het
tunnelboorproces vanaf het natte Damrak. Betrokken omwonenden en bedrijven zijn
hiervoor schriftelijk uitgenodigd. Tijdens deze bijeenkomsten is een toelichting gegeven op
het tunnelboorproces, de benodigde werkruimte en de inrichting daarvan, zijn de gevolgen
voor de buurt uiteengezet en is ook de procedure van de aanvraag van de nieuwe
tijdelijke bouwvergunning toegelicht. Het verslag van deze bijeenkomst is na afloop
verstuurd aan de aanwezigen en tevens huis-aan-huis verspreid in de omgeving van het
natte Damrak.
Aan de leden van de raadscommissie.
Notitie

18 december 2007
Gemeente Amsterdam
Projectbureau Noord/Zuidlijn
Pagina 2 van 2
2
Tijdens de bijeenkomsten is benadrukt dat de langere aanwezigheid van het platform
essentieel en onvermijdelijk is voor het tunnelboorproces. Tevens is aangegeven dat het
projectbureau Noord/Zuidlijn graag in overleg met de omwonenden wil bekijken op welke
manieren de hinder kan worden beperkt of gecompenseerd. Daarbij kan gedacht worden
aan het aankleden van het platform en de hal, bijvoorbeeld met fotodoeken. Daarnaast
wordt gekeken naar maatwerkoplossingen per huishouden vanuit het Fonds
Leefbaarheid. In september is contact gezocht met bewoners van panden aan de
Warmoesstraat (met uitzicht op het platform in het natte Damrak) en hebben
medewerkers van het projectbureau Noord/Zuidlijn huisbezoeken afgelegd bij een groot
deel van deze bewoners. Het doel van deze gesprekken was vast te stellen wat de
persoonlijk situatie van de bewoners is en op basis daarvan in kaart te brengen welke
maatregelen de hinder voor een specifieke bewoner of huishouden zouden kunnen
beperken of compenseren.
Bewoners hebben tijdens deze gesprekken verschillende compenserende maatregelen
naar voren gebracht, waaronder:
schadevergoeding/ (substantiële) financiële vergoeding;
dubbel glas;
alternatieve woon-/werkruimte;
ondersteuning bij verkoop appartement.
Op dit moment wordt door het projectbureau Noord/Zuidlijn onderzocht, ook in overleg
met het Schadebureau Noord/Zuidlijn, wat de mogelijkheden zijn van een financiële
vergoeding ter compensatie van de hinder die omwonenden zullen ondervinden als
gevolg van het boorproces. Daarnaast wordt ook gekeken naar andere oplossingen,
zoals een alternatieve woon-/werkruimte op een andere locatie en de plaatsing van
dubbel glas in een woning.
Het projectbureau Noord/Zuidlijn onderzoekt ook of door maatregelen het geluid als
gevolg van het boorproces nog verder kan worden beperkt. Bijvoorbeeld door materieel
dat geluidshinder kan veroorzaken zoveel mogelijk onder in de startschacht te plaatsen,
de startschacht te bekleden met geluidsabsorberend materiaal en de opening van de
startschacht kleiner te maken.