De afgelopen maanden heeft wethouder Herrema een aantal malen overleg gehad met
bewoners van de Vijzelgracht. In dit overleg hebben bewoners aangegeven dat zij
veel
hinder ervaren van de bouwwerkzaamheden die op de Vijzelgracht plaatsvinden
voor de
Noord/Zuidlijn. Zij hebben dringend verzocht om maatregelen om de overlast te
beperken
en de leefbaarheid te vergroten op de Vijzelgracht.
In het overleg met de bewoners is een lijst gemaakt met aandachtspunten, die
verder
onderzocht zijn. Met het oog op de vergadering op 16 januari a.s. wil ik u in
deze notitie
informeren over de laatste stand van zaken van het bewonersoverleg en de
werkzaamheden op de Vijzelgracht
Stand van zaken werkzaamheden
Het afgelopen jaar zijn de wanden en het dak van station Vijzelgracht gereed
gekomen.
Begin december is een start gemaakt met het ontgraven, dat wil zeggen dat de
grond
tussen de muren van het toekomstige station via gaten in het dak wordt
weggehaald. De
activiteiten op het bouwterrein bestaan o.a. uit het afvoeren van grond met
vrachtwagens,
het aanvoeren en aanbrengen van zogenaamde stempels (stalen dwarsverbindingen
tussen de stationsmuren) en het vrijmaken van de ankers in de diepwanden met
een
pneumatische boor. De gehele bouwfase duurt circa 1,5 jaar en moet in de zomer
van
2009 zijn afgerond in verband met de komst van eerste tunnelboormachine
(boorontvangstgereed).
Werktijden
Belangrijkste discussiepunt voor de bewoners zijn de geplande werktijden in de
fase van
het ontgraven. Tot nu toe is er op de Vijzelgracht van maandag tot en met
vrijdag van
7.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur gewerkt. Na het
aflopen van de
ontheffing (medio november) zijn de werkzaamheden in de avond (na 19.00 uur )
en op
zaterdag tijdelijk stilgelegd.
Voor de fase van het ontgraven is in de planning uitgegaan van werktijden van
maandag
tot en met vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00
uur. Dit is ook
vastgelegd in het contract met de aannemer. De werktijden zijn nodig om het
station op
tijd boorontvangstgereed te hebben.
Bewoners hebben in de gesprekken diverse malen aangegeven dat zij werken na
19.00
uur en op zaterdag een te grote belasting vinden. Er is daarom gezocht naar een
werkwijze waardoor er s avonds en op zaterdag zo min mogelijk overlast
is. De
(geluids)hinder wordt met name veroorzaakt door het grondwerk en het vrijmaken
van de
ankers, terwijl het plaatsen van stempels grotendeels geluidsarm werk is. Om de
overlast
te beperken is daarom voorgesteld om als volgt te werken:
Op avond en zaterdag geen grondtransporten (en dus ook geen
hijsbewegingen
ten behoeve van grond).
Op avond en op zaterdag alleen geluidsarme werkzaamheden.
Op avond geen andere transporten en zo min mogelijk hijsbewegingen. Als
er wel
gehesen moet worden, gebeurt dit alleen bij de zuidelijke opening. Deze zit het
verst van de bewoners.
Aan de Leden van de Raadscommissie
Notitie
20 december 2007
Gemeente Amsterdam
Projectbureau Noord/Zuidlijn
Pagina 2 van 3
2
Op zaterdag zo weinig mogelijk andere transporten en zo min mogelijk
hijsbewegingen. Als er wel gehesen moet worden, gebeurt dit alleen bij de
zuidelijke opening. Deze zit het verst van de bewoners.
Vrijmaken van de ankers alleen op maandag tot en met vrijdag tussen
9.00 en
17.00 uur.
Dit voorstel geeft de aannemer geen ruimte om eventuele achterstanden in te
lopen.
Daarom is door het Projectbureau Noord/Zuidlijn aangegeven dat er de
mogelijkheid moet
zijn om, indien noodzakelijk, gedurende maximaal 15 zaterdagen of 30 avonden
wel
grondwerk uit te voeren. De omgeving kan aangeven of de avonden of zaterdagen
de
voorkeur hebben.
Overigens is in de voorbereiding van de werkzaamheden al een aantal maatregelen
genomen om de hinder voor bewoners te beperken, bijvoorbeeld:
Toepassing van elektrische portaalkranen in plaats van dieselkranen. De
elektrische kranen veroorzaken veel minder geluidshinder en geven geen
uitstoot.
De grond wordt afgevoerd in containers die ondergronds gevuld worden.
Hierdoor is er minder activiteit op het maaiveld, zijn er minder
hijsbewegingen,
blijft het bouwterrein schoner en is er minder geluid.
Het bouwterrein is zodanig ingericht dat de vrachtwagens niet achteruit
hoeven
te rijden (en dus niet piepen) en zo min mogelijk het overige verkeer hinderen.
Twee van de drie ventilatoren (nodig voor verse lucht voor de
bouwvakkers)
worden onder het dak van het toekomstige station geplaatst.
Toezicht en handhaving
Een ander belangrijk bezwaar van bewoners is dat de Noord/Zuidlijn in het
verleden
afspraken niet volledig is nagekomen. Zij hebben geen vertrouwen in de
handhaving en
naleving van afspraken en hebben het gevoel weinig serieus genomen te worden.
Door de wethouder is hiervoor met de bewoners een aantal afspraken gemaakt,
namelijk:
Versterken van het toezichtteam op de Vijzelgracht
Duidelijker communiceren hoe wordt omgegaan met klachten (termijn voor
afhandeling, terugkoppeling)
Duidelijker communiceren waar mensen met vragen en klachten terecht
kunnen
Doen van geluidsonderzoek tijdens de werkzaamheden en de bewoners
hierover
te informeren
Opdracht aan GGD voor het doen van luchtkwaliteitsonderzoek
Inzetten van een onafhankelijk voorzitter bij het bewonersoverleg en
deze
voorzitter ook de acties laten bewaken
Opstarten van een tweemaandelijks toekomstoverleg waarin
bewoners meer
worden betrokken bij de planvorming en voorbereiding van werkzaamheden in de
toekomst.
Verder zal de communicatie op de huidige manier worden voortgezet o.a. in de
vorm van
tweewekelijks overzichten, nieuwsbrieven, regulier bewoners overleg, een vragen
en
klachtennummer dat 24 uur per dag bereikbaar is en individuele maatregelen uit
het
Fonds Leefbaarheid.
Overige aandachtspunten
20 december 2007
Gemeente Amsterdam
Projectbureau Noord/Zuidlijn
Pagina 3 van 3
3
Naast de werktijden en de handhaving zijn er een aantal andere aandachtspunten
benoemd in het overleg met wethouder Herrema. Ook over deze aandachtspunten
zijn
met de bewoners afspraken gemaakt. Het gaat daarbij om:
1) Hogere financiële bijdrage en/of schadevergoeding
Op dit moment ontvangen bewoners een vergoeding van 46,52 per maand. Dit
bedrag
is gebaseerd op het Woningwaarderingsstelsel van VROM. De bewoners kunnen zich
niet
(meer) vinden in dit bedrag en zijn hierover in overleg met het Schadebureau
Noord/Zuidlijn. Wethouder Herrema heeft toegezegd zich in te spannen voor een
goede
en vlotte afhandeling van het verzoek van bewoners alsmede voor een redelijke
hoogte
van de vergoeding.
2) Veiligheid keerlus
Vrachtwagens die de grond afvoeren, komen aanrijden vanaf het Weteringcircuit
en rijden
dan langs het bouwterrein. Bij de Prinsengracht keren de vrachtwagens op de
speciaal
daarvoor verbrede brug en rijden zij het bouwterrein op. De vrachtwagens
verlaten het
bouwterrein vervolgens aan de zijde van het Weteringcircuit.
Bewoners maken zich zorgen over de verkeersveiligheid van deze kerende
vrachtwagens. In overleg met de verkeerspolitie en verkeersdeskundigen van het
stadsdeel, de dienst Ruimtelijke Ordening en de dienst Infrastructuur, Verkeer
en Vervoer
is een aantal verbeteringen aangebracht in de keerlus. Binnenkort wordt er met
de
bewoners opnieuw een proef uitgevoerd om de veiligheid van de keerlus te
testen.
3) Veiligheid schoolkinderen
Door de bewoners is aangegeven dat veel basisschoolkinderen gebruik maken van
de
voetgangersoversteek op de Vijzelgracht. Hoewel de oversteek is voorzien van
verkeerslichten wordt deze als onveilig ervaren. Afgesproken is dat vanaf medio
januari bij
het begin en uitgaan van de school klaarovers worden ingezet bij de
voetgangersoversteek.
4) Ondersteuning GGD voor bewoners
Enkele bewoners hebben aangeven dat de overlast hun tot de lippen stijgt. De
bewoners
zijn in contact gebracht met de GGD. De GGD zal een aantal gesprekken voeren en
aan
het projectbureau een aanbeveling doen voor een vervolg.
Vervolg
In het laatste overleg met wethouder Herrema is een groot aantal afspraken
gemaakt over
het toezicht en handhaving en de overige aandachtspunten. Over het punt van de
werktijden zijn bewoners en het projectbureau het eenvoudig niet eens. De
bewoners
willen dat er alleen op maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 19.00 uur wordt
gewerkt.
Ruimere werktijden achten zij, ook onder de conditie geluidsarm,
niet acceptabel.
Gezien de ervaringen met vergelijkbare werkzaamheden in de Ferdinand Bolstraat
en de
grote belangen voor de stad Amsterdam vindt het projectbureau dat het redelijk
is om s
avonds en op zaterdag te werken conform het hierboven beschreven voorstel. Dat
wil
zeggen: geluidsarm in de avonduren en op zaterdag waarbij deze afspraak met
metingen
en toezicht wordt gehandhaafd. Het projectbureau is voornemens om medio januari
een
ontheffing op de werktijden aan te vragen voor het werken in de avonduren en op
zaterdag. De bewoners overwegen om tegen de verlening van de ontheffing
juridische
stappen te ondernemen.
|