1
Nummer BD2008-003330
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 28 mei 2008
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
15
Onderwerp
Aanschaf M5-M6 Bestek Samenvatting metrovoertuigen M5/M6
Gevraagd advies
Kennisnemen van het besluit van het College van B&W van 22 april waarbij het
College heeft ingestemd met:
1. De samenvatting van het Programma van Eisen (bestek) voor de
metrovoertuigen M5 (bestaande metronet) en M6 (Noord/Zuidlijn);
2. Start met de Europese offerte-uitvraag (Request for Quotation) aan zes
gepreselecteerde leveranciers.
Korte toelichting (bestuurlijke context)
B&W heeft op 20 december 2005 ingestemd met het Strategisch PvE (SPvE) voor
nieuw metromaterieel. Op 13 december 2006 heeft de gemeenteraad op basis van dit
SPvE en een aanvullende “Quick scan metromaterieel” besloten tot aanschaf van
nieuw metromaterieel. Op 27 november 2007 heeft B&W besloten tot de
onderhandelingsprocedure, de aankondiging van de Europese aanbesteding en de
start van de preselectiefase. Zes leveranciers hebben zich onlangs geprekwalificeerd
en zijn akkoord bevonden door bureau SBA.
Het SPvE is inmiddels uitgewerkt in een functioneel-technisch Programma van Eisen
(“bestek”) dat bedoeld is als aanbestedingsdocument voor de Europese
aanbesteding. Een samenvatting hiervan ligt ter inzage: kabinet ivm eisen Europese
aanbesteding (level playing field).
Onderbouwing gevraagd advies
Het bestek is een uitwerking van het SPvE waarmee de Gemeenteraad op 13
december 2006 heeft ingestemd. Het bestek legt de functionele eisen en technische
randvoorwaarden voor de nieuwe metrovoertuigen vast. De nieuwe voertuigen voor
het bestaande metronet en de NZL zijn identiek aan elkaar en hebben dezelfde
samenstelling en lengte (zes-baks voertuigen van ca 118 meter lengte).
Over een drietal zaken die samenhangen met de metrovoertuigen, moet nog
afzonderlijke bestuurlijke besluitvorming plaatsvinden:
Verlenging van de NZL naar Amstelveen
Lijnvoering: vervlochten of ontvlochten lijnennet en te rijden frequenties op de

Portefeuille 29
Agendapunt 15
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 28 mei 2008
VV
2
afzonderlijke metrolijnen
Mate van Automatisch rijden: semi-automatisch of volledig automatisch
(bestuurderloos)
Deze onderwerpen komen aan de orde in het Operationeel Concept Metro (OCM) dat
onder regie van de Stadsregio wordt uitgewerkt. Dit OCM beschrijft hoe de metro rijdt
in de periode tot aan 2020 en is (mede) richtinggevend voor investeringen in het
Amsterdamse metrosysteem en voor de metro-paragraaf in de toekomstige OV-
concessies. Naar verwachting is het OCM eind mei/begin juni ambtelijk gereed.
Bestuurlijke besluiten over deze drie afzonderlijke onderwerpen volgen naar
verwachting in de tweede helft van 2008.
Het bestek voor de metrovoertuigen loopt op deze onderwerpen niet vooruit en houdt
de mogelijkheid open om in een latere fase op de definitieve bestuurlijke besluiten in
te spelen. Tot begin 2009 (vóór gunning van het contract) kan dit nog kostenefficiënt.
Als besluitvorming later plaatsvindt, zal dat leiden tot hogere kosten voor de
metrotreinen.
Het bestek maakt het meenemen van de fiets in de metro niet onmogelijk, maar
gezien effecten op de veiligheid zal ook hierover afzonderlijke besluitvorming nodig
zijn. Dit kan in een latere fase (na de contractering, dat wil zeggen na medio 2009).
De planning voor de aanbesteding van de metrovoertuigen is op hoofdlijnen:
Offerte, onderhandeling, gunning, contractering: 2
e
kwartaal 2008 – 2
e
kwartaal 2009
Levering serie M5-treinen (bestaande metronet): 2
e
kwartaal 2011 – 4
e
kwartaal 2012
Levering serie M6-treinen (NZL): 3
e
kwartaal 2013 – 1
e
kwartaal 2015
Stukken
Meegezonden stukken
N.v.t.
Ter inzage gelegde stukken Samenvatting bestek Metrovoertuigen M5/M6: Kabinet ivm eisen Europese
aanbesteding (level playing field)
Uitgenodigde andere raadscommissies
N.v.t.
Behandeling in de gemeenteraad
N.v.t.
Financiële toelichting
De voorbereidingskosten voor de aanbesteding van de treinen M5/M6 zijn gedekt in
het voorbereidingskrediet AMSYS dat separaat aan de Gemeenteraad wordt
voorgelegd (juni 2008). Vooraf aan de gunning en contractering van de treinen zal
een uitvoeringskrediet aan de Gemeenteraad worden voorgelegd (medio 2009).

Portefeuille 29
Agendapunt 15
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening, Volkshuisvesting
en Monumenten
Agendapunt
, woensdag 28 mei 2008
VV
3
Extern overleg
In het bestek is voor wat betreft reizigersvoorzieningen zoveel mogelijk rekening
gehouden met inzichten van de RAR (Reizigers Adviesraad). Op één punt
(zitplaatsopstelling) wijkt het bestek af van de wensen van de RAR. In het bestek
wordt conform het SPvE gekozen voor langsbanken in verband met betere
doorstroming van passagiers, hogere capaciteit en hogere (sociale) veiligheid (de
RAR heeft de voorkeur voor dwarsbanken). Over de definitieve inrichting van de
metrovoertuigen, met name de positie van stangen en handgrepen, zal in de
ontwerpfase nog nader overleg met de RAR plaatsvinden.
Advies raadscommissie
Behandelend ambtenaar
dienst ivv, Renee Jansen, Tel: 556 5416

4
Nummer BD2008-002172
Dienst
dienst ivv
Gemeente Amsterdam
Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten
Onderbouwing gevraagd advies
Agendapunt
, woensdag 28 mei 2008
VV
Portefeuille
29
Agendapunt
15
Onderwerp
Project AMSYS; Bestekssamenvatting metrovoertuigen M5/M6
Gevraagd advies
-
Argumenten
-
Kanttekeningen
-
Uitvoering
-
Aanvullende communicatie
-