Noord/Zuidlijn
inclusief
Auto-onderdoorgang en Busstation CS
Verslag nr. 55
4e kwartaal 2007
Gemeente Amsterdam
dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer

- 2 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
INHOUDSOPGAVE
I
NOORD/ZUIDLIJN
Bladzijde
1.
Inleiding
1.1
Doel
1.2
Belangrijkste onderwerpen
2.
Inhoud/Kwaliteit
2.1
Ontwikkeling ontwerp
2.2
Werk in uitvoering
2.3
Wijzigingen ten opzichte van de subsidiebeschikking
3.
Tijd
3.1
Referentieplanning
3.2
Inzichten per derde kwartaal 2005
3.3
Bestuurlijke besluitvorming
4.
Financiën
4.1
Verplichtingen, betalingen en subsidies
4.2
Budgetcijfers
4.3
Financiële prognose tot 2012
4.4
Mijlpalen
4.5
Omzetbelasting
4.6
Prijscompensatie
4.7
Verzekeringen
5.
Informatie
5.1
Communicatie en Projectbegeleiding
5.2
Kunst en Cultuur
5.3
Leefbaarheidsmaatregelen
5.4
In de pers
5.5
Informatiecentrum
5.6
Communicatiemiddelen en -activiteiten
5.7
Stations

- 3 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
6.
Vooruitblik naar het volgende kwartaal

- 4 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
II
AUTO-ONDERDOORGANG EN BUSSTATION
1.
Doel
2.
De opdracht
3.
Voortgang
4.
Scope
5.
Financiën
6.
Planning

- 5 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
I
NOORD/ZUIDLIJN
1.
INLEIDING
1.1
Doel
De kwartaalverslagen geven het gemeentebestuur, de Stadsregio Amsterdam en het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat inzicht in de voortgang van het project Noord/Zuidlijn.
Het kwartaalverslag reikt daarnaast informatie aan over het project aan de gemeentelijke diensten,
bedrijven, stadsdelen en projectorganisaties, die betrokken zijn bij de Noord/Zuidlijn. Het gaat om de
Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, het GVB, Haven Amsterdam, de Dienst Ruimtelijke
Ordening, de Bestuursdienst Amsterdam (sectoren Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Beheer,
en Financiën), de Dienst Economische Zaken, de Dienst Milieu en Bouwtoezicht, het
Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam, de stadsdelen Amsterdam Noord, Centrum, Oud Zuid
en Zuideramstel, de projectorganisaties Noordwaarts en Zuidas, en het Schadebureau
Noord/Zuidlijn. Het kwartaalverslag wort ook toegezonden een groot aantal maatschappelijke
organisaties en instellingen en aan de pers.
Het kwartaalverslag dient tevens als onderbouwing van de declaraties. De declaraties geschieden
op basis van de mijlpalenmethodiek. Deze methodiek maakt onderdeel uit van de
lumpsumbeschikking, die is afgegeven door de Minister van Verkeer en Waterstaat op 23 december
1999 onder nummer DGP/VI/U99.04694 voor de Noord/Zuidlijn, de auto-onderdoorgang De
Ruijterkade en het busstation CS. Aanvullend hierop heeft de minister op 27 mei 2003 een
subsidiebeschikking afgegeven voor de passage onder het station Amsterdam CS, onder nummer
DGP/SPO/03/01445.
Dit kwartaalverslag beschrijft de maanden oktober, november en december 2007.
1.2
Belangrijkste onderwerpen
De belangrijkste ontwikkelingen in het vierde kwartaal van 2007:
Op zondag 9 december plaatste de aannemer voor de oostelijke helft van het dak van het
toekomstige station Rokin 22 betonnen dakliggers. Tussen de dakliggers komen betonnen
breedplaatvloeren te liggen en daarop een stalen wapening. De wapening maakt deel uit
van de betonnen vloer die op de breedplaatvloeren komt te liggen. Het aanvoeren en hijsen
van de dakliggers, breedplaatvloeren en wapening was een forse operatie. Gedurende de
gehele dag waren er zware transporten naar het Rokin.
Op de Vijzelgracht kon na het voltooien van het dak in november begonnen worden met het
uitgraven van het station.
De ontdekking medio 2007 van lange houten palen in de bodem van het Damrak vormt
een serieuze tegenslag voor het project omdat hier de tunnelboormachines zullen
starten. Het risico bestaat dat de palen gaan bewegen en het boorproces verstoren.
Besloten werd de palen vast te zetten door de grond waarin ze staan te bevriezen.
Onder het Damrak wordt een vijftig meter lange diepvriesplaat gemaakt om de palen
op hun plek te houden. De boorwerkzaamheden die gepland stonden voor het laatste
kwartaal van 2008 zullen door het toepassen van de vriestechniek vertraging oplopen.
Voor de totale planning van de Noord/Zuidlijn kan de ontdekking van de oude palen
forse gevolgen hebben.
Enkele dagen voor Kerstmis gebeurde op de Nieuwe Leeuwarderweg een ongeluk waarbij
een dode te betreuren viel. Een damwand uit de bouwkuip langs het Noordhollandsch

- 6 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Kanaal raakte los uit de hengsels en kwam op een auto op de Nieuwe Leeuwarderweg
terecht.
De “Fleming Award”, een Engelse prijs voor excellent geotechnisch ontwerp en constructie
werd in december toegekend aan de makers van de nieuwe fundering onder het Centraal
Station. De jury kende de prijs toe vanwege de “buitengewone prestatie (outstanding
performance)” en roemde ook de adequate samenwerking tussen de opdrachtgever
(gemeente Amsterdam ) en de uitvoerders (Arcadis, RD Geotech, Combinatie Strukton
Betonbouw/van Oord ACZ, Movares Nederland B.V., Royal Haskoning en Smet-Keller).

- 7 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
2.
INHOUD/KWALITEIT
2.1
Ontwikkeling ontwerp
Noord
Nieuwe Leeuwarderweg
Het laatste grote bestek in Amsterdam Noord, de ‘verlaagde ligging Nieuwe Leeuwarderweg’
werd samen met het bestek ‘Noorderparkbruggen’ eind november opgedragen aan de
aannemerscombinatie BAM/Beentjes. De werkzaamheden beginnen in februari 2008. Het
ontwerp van de geluidsschermen langs de Nieuwe Leeuwarderweg en het spoor is nog niet
klaar. Het maken van dit ontwerp gebeurt in nauwe samenwerking met stadsdeel Amsterdam
Noord, projectbureau Noordwaarts en bureau Amsys.
Stationsomgeving Buikslotermeerplein
In dit kwartaal heeft het projectbureau overleg gevoerd met projectbureau
Noordwaarts/Centrum Amsterdam-Noord, IVV-busstation-Buikslotermeerplein, beheerder
openbare ruimte stadsdeel Amsterdam-Noord en AMSYS (exploitatie NZL) over de inrichting
van het stationsgebied en de integrale vervoersknoop. De uitwerking is in handen gelegd van
de architect van de Noord/Zuidlijn, Benthem Crouwel Architecten (BCA). Het gaat vooral om
een goede afstemming tot stand te brengen tussen het ontwerp van het metrostation, het
bebouwingsprogramma (kantoren, scholen etc.), het busstation en de openbare ruimte. Er
werden onder meer afspraken gemaakt over de hoofdtracés van de kabels en de leidingen.
Stationsomgeving Van Hasseltweg
Er werd overeenstemming bereikt over de definitieve inrichting van het verkeersplein
Meeuwenei. Van meet af aan was duidelijk dat de verschillende bouwfases steeds inpasbaar
moeten zijn in de verkeerssituatie ter plekke. In iedere fase moet er voldoende doorstroming
zijn op de Nieuwe Leeuwarderweg en op de oost-westverbinding over het Noordhollandsch
Kanaal. Verder is een veilige oversteek naar de entree van het aangrenzende Noorderpark van
belang. In de loop van het volgend jaar wil het stadsdeel de definitieve plannen presenteren.
Binnenstad
Boortunnels
Tijdens de aanleg van het caisson dat in 2008 dienst gaat doen als startschacht voor de
tunnelboormachines kwam een onvoorzien probleem naar voren. Gebleken is dat op deze plek
op het Damrak de zogenaamde eerste zandlaag ontbreekt. Dit betekent dat de oude
funderingspalen hier veel dieper zijn gefundeerd. Het gevolg is dat de funderingspalen van de
kademuren van het Damrak niet boven, maar in het toekomstig boorfront zitten. Nader
onderzoek werd verricht om de omvang van dit risico en de eventuele oplossing te bepalen. Die
oplossing komt erop neer dat de palen worden vastgezet door de grond waarin ze staan te
bevriezen. Onder het Damrak wordt een vijftig meter lange diepvriesplaat gemaakt om de palen
op hun plek te houden. De boorwerkzaamheden, die gepland stonden voor het laatste kwartaal
van 2008, zullen door het gebruik van de vriestechniek vertraging oplopen. Voor de totale
planning van de Noord/Zuidlijn kan de ontdekking van de oude palen forse gevolgen hebben.
Zuid
Station Zuid/WTC
Er werd gewerkt aan het definitieve ontwerp voor de zuidelijke beëindiging van de
Noord/Zuidlijn. Het gaat om de bouw van een viaduct over de Beethovenstraat, aanpassingen
aan het bestaande station Zuid en de kruising van de Noord/Zuidlijn met de Minerva-as. Het
definitieve ontwerp is in januari 2008 gereed.
Bovenbouw en baan
Bovenbouw
De definitieve ontwerpen voor de contracten Tractie inclusief energievoorziening, Signalering en
Telecommunicatie werden afgerond en aangepast aan de keuze voor 3
e
rail. Ook het ontwerp
van de aansluiting op Zuid/WTC is klaar. Er kan nu een begin worden gemaakt met de
bestekken voor Tractie, Signalering, Telecom, Liften, Roltrappen en Stations- en

- 8 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Tunnelinstallaties. Dat geldt ook voor het definitieve ontwerp van de spoorconstructie in de
tunnel.
Baan
In Amsterdam Noord werd met de Dienst Milieu en Bouwtoezicht overleg gevoerd over de toe te
passen geluidsschermen langs het nieuw te bouwen spoor ter plaatse van de Nieuwe
Leeuwarderweg. De eerste werkzaamheden voor baan en bovenbouw in Noord zijn
gemeenschappelijk met contract 1.3.3.4 aanbesteed.
Overig
* De discussie over de consequentie van de keuze voor de 3
e
rail heeft ertoe geleid dat deze
alsnog wordt opgenomen in de scope van de Noord/Zuidlijn. De noodzakelijke wijzigingen voor
de civiele contracten werden geïnventariseerd en worden in 2008 zo veel mogelijk afgehandeld.
* De definitieve plannen voor de tijdelijke halte Zuid werden geaccepteerd door het
Gemeentelijk Vervoer Bedrijf.
* Ter plaatse van de Minerva-as (Zuid-WTC) is vast komen te staan dat het huidige
middenviaduct niet voldoende sterk is om de toekomstige metrovoertuigen te dragen. Het
onderzoek of de landhoofden voldoende draagkrachtig zijn om een nieuw dek te dragen loopt
nog. Dit nieuwe brugdek is nodig om een noodzakelijke verbinding te creëren voor de
Noord/Zuidlijn rijtuigen naar het emplacement.
* Het plaatsen van een noodzakelijk sein- en energiegebouw nabij station RAI werd besproken
met het projectbureau Amsterdam Zuidas. Over de locatie wordt in het eerste kwartaal van
2008 een keuze gemaakt.
* Ook naar de in de oostlijn aan te brengen waterkerende schuif werd nader onderzoek
gedaan. Deze schuif wordt van bovenaf ingebracht. Het gevolg is dat de Prins Hendrikkade
nabij de Schreierstoren twee keer een weekend gestremd zal zijn. De uitvoering van de
werkzaamheden is gepland in de zomer van 2009..
* Met AMSYS is in de afgelopen maanden nagedacht over beveiligingssystemen voor het
gehele net in relatie tot het beveiligingssysteem van de Noord/Zuidlijn en het te bestellen
materieel. De planvorming heeft dit kwartaal in beslag genomen. Een besluit valt in het eerste
kwartaal van het volgend jaar.
2.2
Werk in uitvoering
Noord
Station Buikslotermeerplein
De gefaseerde bouw van de viaducten Van Heekweg, Buikslotermeerplein en Nieuwe
Purmerweg vorderde goed. Van het viaduct Van Heekweg kwam ook de oostelijke kant gereed.
De aannemer begon met de bouw van het middenviaduct. De ruwbouw van het westelijke
gedeelte van het viaduct Buikslotermeerplein/IJdoornlaan werd in december voltooid. Direct
daarop werd het asfalt gestort.
Het werk aan de sifonduiker bij de Buiksloterdijk is door een lastige bouwfase heen. Het
westelijke stuk van de sifonduiker bij de Buiksloterdijk is nagenoeg klaar zodat het verkeer er
weer overheen kan.
Station Johan van Hasseltweg
De bouw van het station Johan van Hasseltweg en het verkeersplein Meeuwenei, vorderde
goed. Het dek van het nieuwe viaduct werd gestort. De spoorbakken en perrons zijn al goed
zichtbaar. De voorbereidingen voor de bouw van de pompwaterkelder, het diepste deel van dit
bouwcontract, is in volle gang. Het werk in zijn geheel loopt op schema.
Nieuwe Leeuwarderweg
Het werk aan de Nieuwe Leeuwarderweg volgt de bouw van de viaducten. Zo is in het vierde
kwartaal het oostelijk viaduct Van Heekweg door het verkeer in gebruik genomen, werden de
westelijke rijbanen naar en op het viaduct Buikslotermeerplein/IJdoornlaan aangelegd en werd
de zuidwestelijke toerit bij de Nieuwe Purmerweg verlegd. Dit laatste werk had te maken met
het heiwerk van de polderdamwanden in het Noorderpark.

- 9 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal
De “bouwtrein” bestaande uit het storten van het onderwaterbeton, het maken van de
constructievloer, de wanden en het dak, verliep voorspoedig. De eerste tunnelmoten werden
aangevuld en liggen nu dus onder de grond. Het heiwerk van de overgangsplaten in de Nieuwe
Leeuwarderweg bij de IJtunnel en nabij het Meeuwenei, werd voltooid. Bij de Wagenaarsbrug
vorderde het werk aan de nooduitgang.
Sixhaven
In september begon de aannemer in het bouwdok met de bouw van de metrotunnel. De bouw
van een schuivengebouw met noodwaterkeringen en twee nooduitgangen maken deel uit van
dit tracédeel. De helft van de ruwbouw van dit deel is klaar, de andere helft zal volgens planning
medio 2008 worden voltooid.
Stationseiland
Metrostation Centraal Station
In het vierde kwartaal werd volop gewerkt aan het noordelijk deel van het dak van het
metrostation. Het ging vooral om het maken van de vloerkist en de wapening, het uitkisten van
de stijgpunten en het aanbrengen van de mantelbuizen van twee van de drie kabel- en
leidingstraten. Na het storten van het noordelijke dakdeel (ca. 1000 m3) werden de kabels en
leidingen aangebracht en aangesloten. De oude kabels en leidingen werden verwijderd
waardoor er ruimte ontstond om de resterende twee diepwandpanelen en vijf boorpalen te
maken. Daarna startte de aannemer met het maken van de tweede fase van het
jetgroutstempel. Dit werk zal half januari 2008 gereed zijn. Over het vervolg van de
bouwactiviteiten werden afspraken gemaakt met de Dienst Milieu en Bouwtoezicht en het
Noord-Zuid Hollandsch Koffiehuis.
NS-Station Amsterdam Centraal
Aan de stadszijde van de centrale Cuypershal in het station werden de definitieve vloeren
tussen de kolommen gestort. Aan de westzijde van de hal werd na het voltooien van de
sandwichwand het betonwerk gemaakt. Dit betonwerk bestaat uit primaire balken en diverse
vloeren, trappen en hellingbanen. Aan de oostzijde van de Cuypershal werden in het vierde
kwartaal voornamelijk houten palen getrokken, vooruitlopend op het maken van de
sandwichwand en de aansluiting op de buispalenwand.
In de middentunnel werd de vrijgekomen ruimte aan de westkant weer teruggegeven aan de
reizigers. In een latere fase worden hier nog wel de aansluitingen tussen de tunnelwand en de
vloer gemaakt. Aan de oostzijde werd het werkterrein vergroot waarna de aannemer kon
beginnen met het maken van de (oostelijke) buispalenwand. Dit gebeurt, net als aan de
westkant, volgens de methode van microtunnelling. De voortgang hier was dit kwartaal iets
beter dan verwacht.
Caissons Damrak en Open Havenfront
De (her)bouw van brug 303 bij het Victoria Hotel vorderde goed. De landhoofden en de
middenpijler werden voltooid en van metselwerk en natuursteen voorzien. Direct naast het
oostelijke landhoofd werd een stukje Prins Hendrikkade gebouwd. In dit kwartaal werd de vloer
gemaakt waarop later de prefab L-wand-elementen worden gesteld. Aan de zijde van het
Damrak werd gewerkt aan de nooduitgang. De vloeren werden gestort en er werd een begin
gemaakt met de wanden.
Diepe stations
Station Rokin
In het vierde kwartaal vorderden de werkzaamheden voor station Rokin goed.
Op zondag 9 december plaatste de aannemer voor de oostelijke helft van het dak van het
toekomstige station 22 betonnen dakliggers. Tussen de dakliggers komen betonnen
breedplaatvloeren te liggen en daarop een stalen wapening. De wapening maakt deel uit van de
betonnen vloer die op de breedplaatvloeren komt te liggen. Het aanvoeren en hijsen van de
dakliggers, breedplaatvloeren en wapening was een forse operatie. Gedurende de gehele dag
waren er zware transporten naar het Rokin.
De aannemer werkte in dit kwartaal verder aan de bouw van de ventilatiekokers en de
verdeelhallen Noord en Zuid.

- 10 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Station Vijzelgracht
Ook de bouw van het station Vijzelgracht verliep in het vierde kwartaal naar wens. Het dak aan
de westzijde werd voltooid. Na voorbereidende werkzaamheden, zoals het plaatsen van twee
portaalkranen, kon de aannemer beginnen met het uitgraven van het station. De bouw van het
westelijk gedeelte van de verdeelhal zuid en de aanleg van de brug over de Lijnbaansgracht
vorderden goed.
Station Ceintuurbaan
De aannemer ging verder met de werkzaamheden voor het diepe uitgraven van het station tot
circa - 31 meter NAP. Aan het eind van het kwartaal was de aannemer klaar met het uitgraven
van de grond tot circa -15,5 meter. Er werd ook een begin gemaakt met het plaatsen van
gordingen en stempels voor deze fase.
Zuid
Station Europaplein
Het station begon vorm te krijgen na de stort van enkele dakdelen. Dit deel van het werk werd
ongeveer voor de helft voltooid. Meer in noordelijke richting werd gewerkt aan de eindschacht
voor de tunnelboormachines. De aannemer was hier volop bezig met het uitgraven van de
bouwput.
Nabij de A10 werd het viaduct gesloopt dat toegang geeft tot het werkterras van de RAI. Door
de sloop ontstond de ruimte om te werken aan het tunneldeel dat aansluit op de viaducten in de
A10 zuid. Na aanleg van de tunnel zal het gesloopte viaduct weer worden teruggebouwd
Middenberm en onderdoorgang A10
In de middenberm van de A10 werd gewerkt in de circa 300 meter lange tunnel(bak). Dit is het
laatste stukje tunnel, voordat het tracé het maaiveldniveau bereikt. In september begon de
aannemer met het uitgraven van de bouwkuip. Dit werk is naar verwachting begin 2008 gereed
en dan kan worden begonnen met het maken van de betonconstructie.
Onder de viaducten in de A10 werden stempels aangebracht en het zand weggegraven. In
deze periode is ook begonnen met het natte grondverzet.
2.3
Omgevingsprojecten Noord/Zuidlijn
Op of in de omgeving van de huidige en toekomstige bouwterreinen en opslagplaatsen van de
Noord/Zuidlijn staan veel projecten gepland, bijvoorbeeld door stadsdelen, het GVB of
corporaties. Sommige projecten hebben een fysieke of programmatische relatie met de
Noord/Zuidlijn, andere zijn van invloed op de bereikbaarheid van een buurt waar
werkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn plaatsvinden. Deze projecten worden
omgevingsprojecten genoemd.
Noord
Over het verplaatsen van de tankstations langs de Nieuwe Leeuwarderweg heeft in het vierde
kwartaal veel overleg plaatsgevonden. Het niet tijdig verwijderen van de tankstations zal tot
vertraging van de bouwactiviteiten leiden. Er werd gewerkt aan een alternatieve locatie voor de
tankstations. Naar verwachting kunnen er in het eerste kwartaal van 2008 definitieve afspraken
worden gemaakt.
Centrum
De herinrichting van het Rokin en de herinrichting Vijzelgracht na het gereedkomen van de
Noord/Zuidlijn vragen speciale aandacht. Stadsdeel Centrum werkt aan inrichtingsplannen, die
inmiddels zijn afgestemd met het project.
Oud Zuid
In het stadsdeel Oud Zuid staan eind 2008 en voor 2009 verschillende grotere en kleinere
wegwerkzaamheden gepland, bijvoorbeeld op de Stadhouderskade, de Albert Cuypstraat en de
Ceintuurbaan. Een aantal van deze projecten hindert het bouwverkeer van de Noord/Zuidlijn

- 11 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
en/of de buurtcirculatie. De komende maanden wordt gekeken hoe de projecten het best op
elkaar kunnen worden afgestemd.
Zuideramstel
In het stadsdeel Zuideramstel moeten over de herinrichting van het Europaplein en over de
uitbreiding van het busstation aan de Strawinksylaan nog definitieve besluiten genomen
worden.
2.4
Wijzigingen ten opzichte van de subsidiebeschikking
In dit kwartaal hebben zich geen wijzigingen voorgedaan in het functioneel programma van eisen en
de voorontwerpen (referentiemodellen), zoals deze zijn vastgelegd in de subsidiebeschikking van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat van 23 december 1999.

- 12 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
3
TIJD
3.1
Referentieplanning januari 2007
Studie naar risico’s en kansen zijn gaande om begin 2008 een nieuwe target voor de start
exploitatie te kunnen bepalen en daarmee een nieuwe referentieplanning vast te stellen.
3.2
Inzichten per vierde kwartaal 2007
Noord
Het werk aan de stations en de tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal verloopt volgens
planning. Het werk aan de eindfase Nieuwe Leeuwarderweg, inclusief verlaagde ligging en
bruggen Noorderpark, is op tijd opgedragen en start in februari 2008. De werkzaamheden in
Amsterdam-Noord hebben geen invloed op de geplande start van de exploitatie.
Centraal Station
Het contract Centraal Station verloopt volgens de overeengekomen planning. Het werk is niet
maatgevend voor de start van de exploitatie.
Diepe Stations Binnenstad
In december werden nieuwe werkafspraken gemaakt over de mijlpalen van deze contracten.
Deze mijlpalen voegen zich naar de stand van zaken van de werkzaamheden en worden
maatgevend onderdeel van de referentieplanning 2008.
Boren en Bodemversteviging (compensating grouting)
De vergunningen voor de werkzaamheden ten behoeve van het boorproces werden
aangevraagd. Ze krijgen extra aandacht bij de afwikkeling omdat zij direct het startmoment van
het boren en daarmee de start exploitatie Noord/Zuidlijn bepalen.
Installaties en transporttechniek
De voorbereidingen verlopen conform de planningen. Ook de herontwerpen van de tractie
(ombouw van bovenleiding naar derde rail) is tijdig gereed gekomen.
RAI , A10 en WTC
Het werk aan deze contracten verloopt binnen de overallplanning. Het werk aan de contracten
A10 en WTC heeft ook in de toekomst nog invloed op het huidige metroverkeer. Daarom zal bij
de voorbereiding extra aandacht worden gegeven aan de afstemming met alle betrokkenen.
3.3
Bestuurlijke besluitvorming
Stadsdeel Amsterdam-Noord zal een tijdige oplossing zoeken voor de verplaatsing van de
tankstations langs de Nieuwe Leeuwarderweg. Dit is afgesproken in een bestuurlijk overleg met
het stadsdeel. Met hetzelfde stadsdeel is ook afgesproken dat onder regie van het
projectbureau Noord/Zuidlijn het werk “eindfase Nieuwe Leeuwarderweg, inclusief verlaagde
ligging” gecombineerd met de bruggen in het Noorderpark zal worden gegund aan één
aannemerscombinatie.
Naar aanleiding van kritiek van bewoners rond het Damrak en de Vijzelgracht besloot
wethouder Herrema de gemeentelijke Ombudsman te vragen een oordeel te geven over de
afhandeling van de klachten en vragen over de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Daarnaast is
besloten dat een onafhankelijk voorzitter de Begeleidings Commissie Uitvoering (BCU) op de
Vijzelgracht zal gaan leiden. Na overleg met de bewoners van de Vijzelgracht is besloten oud
gemeenteraadslid en oud Tweede Kamerlid Peter Lankhorst in deze rol te benoemen.

- 13 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
4. FINANCIËN
4.1
Budgetcijfers
Het schematisch overzicht van het budget is als volgt:
Tabel 1: Budgetcijfers projectkosten en bijdragen (exclusief risicofonds)
In EUR mln
Budget
Aanpassing
Overboeking Budget
Mutatie
Budget
Q2/2007
aan
prijspeil
2007
en correctie
Q3/2007
Q4/2007
pp 2006
pp 2007
pp 2007
pp 2007
Projectkosten
Bouw
1480,5
18,2
1498,7
1498,7
Bijkomend
67,7
0,7
4,5
72,9
8,1
81,0
VAT
328,6
2,4
-/- 10.6
320,4
320,4
Totaal excl.
risicofonds
1876,8
21,3
-/- 6,1
1892,0
8,1
1900,1
Projectbijdragen
Rijk
1171,9
7,9
1179,8
1179,8
Regio
83,8
0,3
84,1
84,1
Parkeergarages
50,7
0,9
51,6
51,6
Gemeente excl.
Risicofonds
570,4
12,2
-/- 6,1
576,5
8,1
584,6
Totaal excl.
risicofonds
1876,8
21,3
-/- 6,1
1892,0
8,1
1900,1
In het derde kwartaal 2007 werden de budgetten verhoogd naar prijspeil 2007. Daarnaast werd
het budget voor “corporate” communicatie overgeboekt van de VAT- naar de bijkomende
kosten, en het budget voor de vatkosten verlaagd wegens ontvangen rente. In het vierde
kwartaal werd het budget voor de CAR verzekeringen verhoogd op basis van Raadsbesluit
nummer 164 van april 2007.
Het gebudgetteerde gemeentelijke aandeel in de projectkosten bedraagt inmiddels 584,6 mln
tegen prijspeil 2007 en exclusief het resterende risicofonds. Dit resterende risicofonds is nog
niet benoemd budget dat in de toekomst wordt gebruikt voor risico’s, die realiteit worden, dat wil
zeggen projectkosten worden. Voor dit risicofonds is dekking beschikbaar. De opstelling van het
gemeentelijk aandeel inclusief het risicofonds is als volgt:

- 14 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Tabel 2: Budgetcijfers gemeentelijk aandeel (inclusief risicofonds)
In EUR mln
Budget
Aanpassing
Overboeking
Budget
Mutatie
Budget
Q2/2007
aan
prijspeil
2007
en correctie
Q3/2007
Q4/2007
pp 2006
pp 2007
pp 2007
pp 2007
Gemeentelijk aandeel
Gemeente excl.
Risicofonds
570,4
12,2
-/- 6,1
576,5
8,1
584,6
Risicofonds
109,7
1,9
111,6
111,6
Gemeente incl.
risicofonds
680,1
14,1
-/- 6,1
688,1
8,1
696,2
Uit deze tabel blijkt dat het gebudgetteerde gemeentelijk aandeel tegen prijspeil 2007 en
inclusief het risicofonds 696,2 mln bedraagt.
4.2
Kengetallen financiële voortgang
De financiële voortgang van het project wordt uitgedrukt in vier kengetallen volgens
onderstaande tabel:
Tabel 3: Kengetallen financiële voortgang
Cijfers in EUR mln
Q3/2007 Q4/2007 Wijziging
Verplicht
1.274,8 1.298,6
23,8
Betaald
829,1
897,7
68.6
Ontvangen rijkssubsidie
409,2
434,2
25,0
Ontvangen bijdragen
51,6
56,4
4,8
De rijkssubsidie wordt achteraf betaald, bij het behalen van afgesproken fysieke mijlpalen. In
het vierde kwartaal van 2007 is voor 25 mln aan betalingen van het rijk ontvangen.
Over de prognoses van de kosten en de risico’s zal afzonderlijk worden gerapporteerd.
4.3
Mijlpalen
Via voortgangsoverleg per kwartaal tussen Rijkswaterstaat en het Projectbureau Noord/Zuidlijn
wordt tijdig inzicht geboden in de realisering van de mijlpalen en de consequenties voor de
kasstromen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het kwartaalverslag is daarbij de
onderbouwing van de declaraties.
Het ministerie heeft in het vierde kwartaal per brief ingestemd met een verfijning van de mijlpalen om
de bijdragen van het Rijk beter te laten aansluiten op de uitgaven van het project.
In het vierde kwartaal van 2007 zijn de volgende mijlpalen gepasseerd:
Mijlpaal 7, Tracédeel 1 t/m 13, tijdelijke weg geasfalteerd,
Mijlpaal 12, Brug/viaduct van Hasseltweg, zuidelijk viaduct brugdelen gestort,
Mijlpaal 45, Tracédeel 26 voorplein, noordelijk dakdeel gereed,
Mijlpaal 94, Tracédeel 32, dak diep station gestort (westzijde),

- 15 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Mijlpaal 113, Tracédeel 44, dak diep station gestort,
Mijlpaal 125, Tracédeel 49, 1/3 van het aantal stempel geplaatst,
Mijlpaal 125, Tracédeel 49, 2/3 van het aantal stempel geplaatst.
4.4
Omzetbelasting (BTW)
De gemeente heeft in maart 2003 een procedure voor het Gerechtshof gewonnen inzake de
teruggave van alle omzetbelasting. De staatssecretaris van Financiën is in cassatie gegaan bij de
Hoge Raad. Op 31 juli 2006 heeft de advocaat-generaal advies aan de Hoge Raad uitgebracht. Kern
daarvan is de vraag of, als activiteiten rond personenvervoer BTW aftrekbaar zijn, dat ook geldt voor
de bijbehorende infrastructuur. De advocaat-generaal adviseerde de Hoge Raad om deze vraag
vooraf, voor het doen van een uitspraak, om advies voor te leggen aan het Europese Hof van
Justitie.
Op 9 augustus 2006 heeft de fiscaal adviseur van de gemeente aan de Hoge Raad een reactie op
het advies van de advocaat-generaal gestuurd. De gemeente stelt dat de vraag van de advocaat-
generaal alleen met “ja” kan worden beantwoord. Als vervoer BTW aftrekbaar is, dan geldt dat ook
voor de bedrijfsmiddelen, inbegrepen de infrastructuur.
Het is niet bekend of de Hoge Raad het advies van de advocaat-generaal overneemt en de kwestie
vooraf voorlegt aan het Europese Hof. Daarom is het tijdschema voor het vervolg ook niet bekend.
Het BTW-risico staat PM totdat de Hoge Raad een uitspraak heeft gedaan.
4.5
Prijscompensatie
Op 4 juli 2006 vond een zitting plaats bij de Rechtbank Haarlem over de indexering van de
rijkssubsidie. Het ministerie en de gemeente verschillen daarover van mening. Het Rijk
verhoogt de toegezegde bijdrage aan het project jaarlijks met de index bruto
overheidsinvesteringen, de IBOI, die echter onvoldoende rekening houdt met de prijsstijging in
de sector grond - weg - en waterbouw. Deze was de laatste jaren bovengemiddeld, met name
door een explosieve stijging van de staalprijzen. Als gevolg daarvan daalt de waarde van de
Rijksbijdrage en draagt de gemeente een toenemend deel van de kosten van het project.
De Rechtbank heeft op 17 juli 2006 het beroep van de gemeente ongegrond verklaard. Het
College heeft op 18 juli besloten om hoger beroep aan te tekenen tegen deze uitspraak. De
gemeente meent dat tegenvallers aan de inkomstenkant (de rijkssubsidie) niet voor rekening
van de gemeente behoren te komen.
De toelichting op het hoger beroep is op 19 oktober 2006 door de Raad van State ontvangen.
Vervolgens heeft de landsadvocaat op 7 november de Raad van State om uitstel verzocht voor
de indiening van een verweerschrift. Het verweerschrift is op 26 januari 2007 door de
landsadvocaat naar de Raad van State verzonden. De mondelinge behandeling van de zaak op
de zitting heeft plaatsgevonden op 6 november 2007. Het is niet bekend wanneer de uitspraak
kan worden verwacht.

- 16 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
5.
INFORMATIE
5.1 Communicatie en Projectbegeleiding
De Amsterdamse metro bestond in oktober 30 jaar. Dat werd gevierd met een tentoonstelling in
de nieuwe openbare bibliotheek. In februari krijgt de viering een vervolg met een symposium
over de toekomst van de metro in 2040. Het projectbureau leverde op verschillende manieren
een bijdrage aan de verjaardag van de oude metro.
Tijdens de Parlementaire Amsterdam Dag op 5 oktober heeft een aantal Tweede Kamerleden
een bezoek gebracht aan de Noord/Zuidlijn.
Op 9 oktober organiseerde het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Week van
de Veilige Bouw. De deelnemers kregen in het Informatiecentrum Stationsplein 7 een
presentatie over veilig bouwen bij de Noord/Zuidlijn. Na afloop werd een bezoek aan twee
bouwlocaties gebracht.
Op 11 oktober organiseerde de gemeente Amsterdam weer de jaarlijkse Concernmarkt. Het
werk van de projectbegeleiders werd genomineerd voor de gemeentelijke Dienstverleningsprijs.
Samen met de beroepsvereniging voor communicatieprofessionals Logeion en collega’s van
grote projecten zoals Betuweroute en HSL organiseerde het projectbureau op 18 oktober een
congres over communicatie rond grote projecten. Doel van het congres was te leren van
elkaars ervaringen. Er was veel belangstelling voor de Amsterdamse aanpak. In november
vond als vervolg op het congres een leersessie op locatie in Amsterdam plaats.
Vragen en klachten
In het vierde kwartaal zijn 200 vragen (153) en klachten (47) bij het Informatiepunt
Noord/Zuidlijn binnengekomen. Dat zijn er 52 meer dan in het vorige kwartaal. Vrijwel alle
klachten gingen over geluidsoverlast en verlichting.
Kwaliteit
In het tweede en derde kwartaal werd een onderzoek uitgevoerd onder de ontvangers van
informatie- en nieuwsbrieven Rokin, Vijzelgracht, Ceintuurbaan en Europaplein. De
belangrijkste uitkomsten van het onderzoek: bijna 86% van de respondenten geeft aan de
nieuwsbrieven altijd te lezen, de frequentie (1x per kwartaal) wordt als voldoende ervaren. 72%
vindt de informatie relevant, 81% vindt de informatie duidelijk. Suggesties voor verbetering: geef
meer inhoudelijke informatie, laat tegenstanders aan het woord, tekeningen zijn soms niet
duidelijk. Voor de informatiebrieven: frequentie voldoende, 90% leest de brieven altijd,
informatie relevant (79%), informatie duidelijk (64%), goed leesbaar (99%). Het is wenselijk
meer info over de lange termijn te geven, vinden sommige respondenten.
.
5.2 Leefbaarheidsmaatregelen
Financiële bijdrage/Bijdrageregeling
Eind december kregen de bewoners langs de bouwplaatsen Rokin, Vijzelgracht en Ferdinand
Bolstraat een brief over de vergoeding voor de overlast. Deze vergoeding werd gecombineerd
met een extra kerstuitkering ad € 250,00.
Hotelovernachting
In verband met de te verwachten overlast van heiwerkzaamheden werden in Amsterdam-Noord
twee hotelovernachtingen aangeboden.
Scholen
Met drie middelbare scholen in Amsterdam-Noord werd overleg gevoerd over de
werkzaamheden tijdens de eindexamens in mei 2008.

- 17 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Ramen lappen
In november werden in opdracht van het projectbureau de ramen van een aantal panden aan
de oostzijde op het Rokin gewassen.
5.3 Langs de lijn
Amsterdam-Noord
Iedere vier weken krijgen de bewoners in Amsterdam-Noord een algemene Informatiebrief over
de voortgang van de werkzaamheden. Daarnaast werden in dit kwartaal twee bewonersbrieven
verspreid. Deze brieven gingen over het verwijderen van de damwanden langs het
Noordhollandsch Kanaal en over de werkzaamheden rond de Buiksloterdijk en
Buikslotermeerdijk. In december verscheen een Nieuwsbrief die vooral in het teken stond van
de bouwwerkzaamheden rond station Johan van Hasseltweg.
Iedere derde dinsdag van de maand kunnen ondernemers en bewoners van Amsterdam-Noord
terecht op een spreekuur in de directiekeet van de Noord/Zuidlijn op sportcomplex Elzenhagen.
Centraal Station
De informatie over de werkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn op en rond het Stationseiland
maakt deel uit van de voorlichting van Coördinatie Stationseiland (CSE). Ondernemers en
bewoners blijven op de hoogte door de informatiebrief die maandelijks verschijnt en de
vierjaarlijkse nieuwsbrief Stationseiland. In november kwam een nieuwsbrief uit over de
werkzaamheden aan de stadszijde van het Stationseiland. In 2008 wordt hier gewerkt aan de
herinrichting van de Prins Hendrikkade, de bouw van de metrohal onder het Stationsplein en de
start van het tunnelboorproces vanaf het Damrak.
Naast de maandelijkse bewonersbrief verschenen drie extra informatiebrieven over de bouw
van een tijdelijke busbrug over het Open Havenfront en over de herinrichting van de Prins
Hendrikkade vanaf januari 2008. In november organiseerde het projectbureau voor
ondernemers op en rond het Stationseiland een bijeenkomst over de werkzaamheden op de
Prins Hendrikkade. Het Stationseiland werd ook dit jaar in kerstsfeer gehuld. Kleurrijke
kerstverlichting zorgde voor een feestelijke uitstraling van de bouwplaats. Het ging hier om een
gezamenlijk project van Coördinatie Stationseiland, project IJSEI en het projectbureau
Noord/Zuidlijn
.
Damrak, tunnelboorproces
In november 2007 werd een informatiebrief verspreid over de aangevraagde bouwvergunning
voor het platform in het natte Damrak. Een aantal bewoners, verenigd in het actiecomité
Natte Damrak, maakt ernstig bezwaar tegen het handhaven en uitbreiden van het
werkplatform boven het water. Dit platform is nodig voor het boren van de tunnels onder de
binnenstad. Deze activiteit vindt drie jaar later plaats dan aanvankelijk gepland. De bewoners
vinden dit niet acceptabel. Er werd vervolgens een aantal gesprekken gevoerd met bewoners
van appartementen aan de Warmoesstraat (met uitzicht op het natte Damrak). In die
gesprekken is gebleken dat het actiecomité aan de rechter zal vragen om schorsing van de
aangevraagde (nieuwe) bouwvergunning voor het platform. Deze vergunning wordt naar
verwachting verleend in februari 2008.
Dam en omgeving
In juni werd op de Dam het werkterrein ingericht voor de bouw van de schacht voor de
bodemversteviging (compensating grouting) onder de Bijenkorf. In overleg met de ondernemers
werd het werkterrein afgezet met een dichte bouwschutting. Terwijl de bouw achter de schutting
in volle gang was, werd de buitenzijde van de schutting het decor van een kunstproject: grote
Amsterdamse stadsgezichten van fotograaf Peter Spaans. Dit project werd mogelijk gemaakt
door financiële bijdragen van de Bijenkorf, Yip Holding en het projectbureau Noord/Zuidlijn. Op
grote informatiepanelen konden geïnteresseerden ter plekke lezen welk technisch hoogstandje
achter de bouwschutting gerealiseerd werd.
Rokin
Elke twee weken verscheen een overzicht van de werkzaamheden voor het station Rokin.
Zo werden bewoners en ondernemers met regelmaat geïnformeerd over de voortgang van het
werk. De BegeleidingsCommissie Uitvoering (BCU) kwam dit kwartaal drie keer bijeen.

- 18 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Belangrijke punten waren naast de voortgang van het werk en de voorbereidingen voor het
plaatsen van de dakliggers en de nieuwe fase “het uitgraven van grond” die in het voorjaar van
2008 gaat starten.
Vijzelgracht
Ook in dit kwartaal verscheen elke twee weken een overzicht van de werkzaamheden. In
november werden twee extra bewonersbrieven verspreid. Naast de maandelijkse
Begeleidingscommissie Uitvoering (BCU) werd in dit kwartaal gesproken met een kleinere
afvaardiging van mensen die wonen en/of werken aan de Vijzelgracht. Aanleiding en het
belangrijkste gespreksonderwerp waren de wijze waarop het station Vijzelgracht wordt
uitgegraven en de werktijden
.
In dit overleg bleek dat de bewoners ernstig bezwaar hebben
tegen het werken in de avonduren en op zaterdag. Zij willen de werktijden beperken tot
werkdagen tussen 07.00 en 19.00 uur. Voor het project is dat een probleem omdat de
voortgang van de bouw daardoor bedreigd wordt. Zonodig zullen de bewoners aan de rechter
vragen de beperkte werktijden dwingend op te leggen.
Wethouder Herrema nam enkele keren persoonlijk deel aan het overleg tussen het
projectbureau en de bewoners van de Vijzelgracht. Besloten werd in de toekomst een
onafhankelijk voorzitter aan te stellen voor het BCU-overleg om te waarborgen dat recht wordt
gedaan aan de wensen en klachten uit de buurt.
Ceintuurbaan
Bewoners en ondernemers rond de werkzaamheden ontvingen met regelmaat een overzicht
van de werkzaamheden. Daarin werd met name aandacht besteed aan de werkzaamheden
zowel boven- als onderdaks alsmede de inrichting van het bouwterrein.
Er is in het vierde kwartaal éénmaal overleg geweest met de bewonersvereniging.
Europaplein
Bewoners en ondernemers rond de werkzaamheden ontvingen elke twee weken een overzicht
van de werkzaamheden. In december kwam er een nieuwsbrief uit. Daarin stond informatie over
het tunnelboorproces en de eindschacht. Ook dit kwartaal heeft er elke maand een vergadering
van de BegeleidingsCommissie Uitvoering (BCU) plaatsgevonden. De opkomst was
vergelijkbaar met de voorgaande kwartalen (ongeveer 10 mensen per vergadering).
5.4 Informatiecentrum
In het vierde kwartaal kwamen 9049 bezoekers naar het informatiecentrum Stationsplein 7.
In totaal hebben in 2007 33.144 mensen een bezoek gebracht aan het informatiecentrum: 7811
in het eerste kwartaal, 8484 in het tweede en 7800 in het derde.
In oktober, november en december werden 153 rondleidingen en 49 lezingen gegeven.
Opvallend is de stijging in het aantal lezingen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2006: van
7 naar 49. Een verklaring hiervoor is de breed toe genomen belangstelling voor de bouw van de
Noord/Zuidlijn.
De landelijke wetenweek in oktober trok 879 bezoekers, waaronder veel kinderen. Het
documentairefestival met films over metro en stad werd door ruim 300 bezoekers bezocht. 50
Bezoekers kwamen af op de thema-avonden over het project IJSEI en de herinrichting van de
Prins Hendrikkade.
In samenwerking met galerie de Opsteker werd een kleine wisselexpositie gerealiseerd van op
de Noord/Zuidlijn geïnspireerde kunstwerken van het kunstenaarsduo MaRie. In samenspraak
met de aannemer werden vanaf december groepsbezoeken aan de startschacht georganiseerd
door het informatiecentrum. Hiervoor werd een protocol opgesteld.
Verder waren er twee ondernemersbijeenkomsten, een BegeleidingCommissieUitvoering
(BCU), de verhuisborrel, de kerstborrel, een leersessie in het kader van een congres van
Logeion over Communicatie rond Grote Projecten, een expertmeeting van het Amsterdams
Steunpunt Wonen en de opening van de Week van het Veilig Bouwen.
Het informatiecentrum ontving buitenlandse delegaties uit Kazachstan, Wenen, en Korea. Ook
staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, Tweede Kamerleden van het CDA en
medewerkers van NS Internationaal brachten een bezoek aan Stationspein 7.

- 19 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
5.5 In de pers
Veel verschillende onderwerpen bereikten de media in de laatste drie maanden van 2007. Een
vermeende verzakking van het Centraal Station, hoe zien de nieuwe metrotreinen eruit,
bezwaren van bewoners op het Damrak en de Vijzelgracht tegen de bouwwerkzaamheden, een
weekendafsluiting van het Rokin vanwege het plaatsen van 22 betonnen dakliggers, een
internationale prijs voor het ontwerp van de nieuwe fundering onder het Centraal Station, en de
opening van een tentoonstelling over 30 jaar metro in Amsterdam. Het ongeluk met dodelijke
afloop op de Nieuwe Leeuwarderweg haalde de landelijke media.
5.6 Activiteiten en middelen
In het vierde kwartaal van 2007 werden er drie nieuwe reportages gemaakt voor
Amsterdam.nl/tv.
Het item van oktober stond in het teken van voorman Alphons op de Vijzelgracht. De camera
volgde de voorman een dag en legde vast wat er komt kijken bij zijn werk. In november werd de
kijker meegenomen naar de Sixhaven, waar een groep Portugese bouwvakkers werd gevraagd
naar hun ervaringen bij het werken aan de Noord/Zuidlijn. De reportage van december zoemde
in op de aankleding van de bouwhekken op De Ferdinand Bol. Ondernemers hebben hier
samen met het stadsdeel foto’s van hun ondernemingen laten maken voor op de bouwhekken.
Het initiatief wordt in het filmpje door stadsdeelwethouder Eddy Linthorst toegelicht.
De website trok dit kwartaal: 25.003 bezoekers. In december ging de Engelse versie van de
Noord/Zuidlijn website online (www.northsouthline.com
).

- 20 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
6.
VOORUITBLIK NAAR HET VOLGENDE KWARTAAL
Begin 2008 zal al het verkeer op de Nieuwe Leeuwarderweg over het nieuwe, lange
westelijke viaduct Buikslotermeerplein/IJdoornlaan gaan rijden. Daarna zal de sloop van
het oude oostelijke viaduct starten. Het grote werk Eindfase Nieuwe Leeuwarderweg
incl. verlaging en bruggen Noorderpark gaat in februari in uitvoering.
De aannemer zal ook beginnen met het sluitstuk van de tunnel langs het
Noordhollandsch Kanaal, direct grenzend aan het Meeuwenei/ Station Van Hasseltweg.
Begin 2008 zullen op en rond het Stationseiland Amsterdam Centraal veel
werkzaamheden plaatsvinden. Op het Stationsplein gaat de bouw van het metrostation
een nieuwe fase in, de Prins Hendrikkade en het Prins Hendrikplantsoen krijgen een
andere inrichting, de Nieuwe Brug (brug 303) wordt opgeleverd en in gebruik genomen,
het werkplatform in het Damrak wordt gereed gemaakt voor de tunnelboorproces. In het
eerste kwartaal starten de eerste werkzaamheden (verleggen van kabels en leidingen)
op de Prins Hendrikkade. In maart zal de tijdelijke busbrug Open Havenfront worden
opgeleverd. Via deze brug zullen de stadsbussen naar het busplatform gaan rijden.
In januari begint de bouw van de verticale schacht in de Stalpertstraat (Stadsdeel
Amsterdam Oud Zuid). Vanuit deze schacht kunnen eventuele zettingen in de bodem
worden gecorrigeerd tijdens de passage van de tunnelboormachines.
In maart zal de aannemer het eerste stukje van station Europlein nabij de hoofdingang
van de RAI voltooien.

- 21 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
BIJLAGEN
Bijlage 1.
De projectplanning per 1 januari 2008
Bijlage 2
. Stand van zaken vergunningen per 1 april 2006

- 22 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
BIJLAGE 2
1. Aangevraagde vergunningen
Sloop 2 steigers rondvaartrederij in het Natte Damrak
Voor de aanleg van de boortunnels vanaf het Natte Damrak is het noodzakelijk 2 steigers van
de rondvaartrederij in het Natte Damrak te demonteren en de funderingspalen te verwijderen.
Deze vaste steigers zullen te zijner tijd door twee drijvende steigers worden vervangen. De
sloopaanvraag hiervoor is 6 december 2007 ingediend.
Verplanten 2 bomen bij brug 404
Brug 404 is gekwalificeerd als zettingsgevoelig bouwwerk. Hier zullen daarom compenserende
groutinjecties worden uitgevoerd op het moment dat de tunnelboormachine passeert.
Om de verticale schacht hiervoor aan te leggen is een bouwterrein noodzakelijk. Hiervoor
moeten twee bomen worden verplant. De betreffende vergunning is op 16 november 2007
aangevraagd.
Kap 2 bomen ter hoogte van de kruising Churchilllaan en Scheldestraat
Ter hoogte van de kruising Churchilllaan en Scheldestraat wordt een nooduitgang gemaakt.
Deze komt te liggen tussen de stations Ceintuurbaan en Europaplein. Om de nooduitgang te
maken is het noodzakelijk een bouwterrein aan te leggen. Hiervoor moeten 2 bomen worden
gekapt. De vergunning hiervoor is op 16 november aangevraagd.
Mitigerende maatregelen Daniël Stalpertstraat
Een aantal panden in de Daniël Stalpertstraat is als zettingsgevoelig gekwalificeerd. Hier zullen
daarom compenserende groutinjecties worden uitgevoerd. Hiervoor moet een schacht worden
aangelegd. De bouwvergunning hiervoor is op 12 oktober 2007 aangevraagd. De aanvraag is in
behandeling.
Kap 2 bomen Daniël Stalpertstraat
Om de schacht voor de mitigerende maatregelen aan te leggen is een bouwterrein rondom de
schacht noodzakelijk voor een bouwkraan containers etc. Om het bouwterrein aan te leggen is
het noodzakelijk 2 bomen te kappen.Hiervoor is 23 oktober een kapaanvraag ingediend. Deze
is op 10 december 2007 verleend. Bezwaar is mogelijk tot 21 januari 2007.
Verlenging termijn bouwvergunning werkplatform Singelgracht
Op 30 oktober 2007 is een aanvraag ingediend voor een langere instandhouding van het
werkplatform Singelgracht, tot 31 december 2012. Het platform blijft in de huidige vorm
gehandhaafd. Aan de huidige kantoorfunctie wordt een parkeerfunctie voor bewoners in de
omgeving toegevoegd. De conceptvergunning is op 2 januari 2008 gepubliceerd. Tot 13 februari
2008 kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.
2. Lopende vergunningen
Bouwaanvraag keerwanden tailtrack
Voor de aanleg van de keerwanden voor de tailtrack van de Noord/Zuidlijn, tussen de
IJdoornlaan en de ringweg Noord is op 19 juni 2007 een bouwvergunning aangevraagd. De
vergunning is 13 september 2007 verleend. Het was mogelijk om tot 25 oktober 2007 tegen de
verleende vergunning bezwaar te maken.
Brug 931 Waddenweg fietstunnel (inclusief sifonduiker)
Tegen de sloop- en bouwvergunning voor de fietstunnel Waddenweg is beroep ingesteld. De
rechtbank heeft 24 oktober 2007 het beroep ongegrond verklaard. Hiertegen is hoger beroep
aangetekend bij de raad van State op 3 december 2007. Het wachten is op een zittingsdatum.
Overigens is de sloop van de fietstunnel reeds afgerond.

- 23 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Wijziging ontgrondingenvergunning verlaagde ligging Nieuwe Leeuwarderweg
Op 2 september 2006 is vergunning verleend voor het ontgraven van de Nieuwe
Leeuwarderweg tussen de Johan van Hasseltweg en de Nieuwe Purmerweg. Dit in verband
met de verlaagde ligging. Naar nu blijkt zal er meer grond worden afgegraven, 260.000 m3 in
plaats van 162.000 m3. Om deze extra ontgraving van 98.000 m3 uit te voeren is op 21 juni
2007 een wijziging op de eerder verleende vergunning aangevraagd. De vergunning is 11
december 2007 verleend. Beroep bij de Raad van State is mogelijk tot en met 22 januari 2008.
Wijzigingsaanvraag nooduitgangen tunnel langs het Noordhollandsch Kanaal
Op 25 augustus 2004 is een bouwvergunning verleend voor het maken van de in situ tunnel in
Amsterdam Noord. De vorm van de nooduitgangen is op verzoek van de provincie aangepast,
waardoor deze minder ver uitsteken in het Noordhollandsch Kanaal. Hierdoor wordt de
doorvaart verbeterd. Hiervoor is op 25 oktober 2006 een wijzigingsaanvraag ingediend. De
vergunning is 31 mei 2007 verleend en het was mogelijk tot 13 juli 2007 bezwaar te maken. De
aanvraag is nog in behandeling.
Ontlastdamwand bij Noordhollandsch Kanaal
Op 10 september 2007 is bouwvergunning aangevraagd voor een ontlastdamwand bij het
Noordhollandsch Kanaal. Aanvankelijk werd vanuit gegaan dat het een tijdelijke situatie betrof,
waarvoor een tijdelijke bouwvergunning was aangevraagd. Naar nu blijkt zal er echter sprake
zijn van een definitieve damwand. De aanvraag is in behandeling.
Wijzigingsaanvraag pompkelder in situ tunnel noord
Op 18 september 2007 is een wijzigingsaanvraag ingediend voor de bouw van de pompkelder
van de in situ tunnel noord. Het betreft een constructieve wijziging ten opzichte van de op 25
augustus 2003 verleende vergunning. De aanvraag is in behandeling.
Gewijzigde bouwaanvraag polderdamwanden tussen Purmerweg en Johan van Hasseltweg
Door optimalisatie in het ontwerp van de verlaagde ligging van de Nieuwe Leeuwarderweg
moeten de polderdamwanden gedeeltelijk dichter naar elkaar worden geplaatst. De vergunning
is 4 oktober 2006 verleend. Door een belanghebbende is bezwaar gemaakt. De
bezwaarschriftencommissie heeft 9 mei 2007 het bezwaar ongegrond verklaard. De
belanghebbende heeft 30 juli 2007 beroep bij de rechtbank aangetekend. De rechtbank moet
nog een zittingsdatum bepalen.
Verlaagde ligging Nieuwe Leeuwarderweg
Het tracé van de Noord/Zuidlijn wordt tussen de Johan van Hasseltweg en Purmerweg met een
0,5 meter meer verlaagd dan volgens het vigerende bestemmingsplan mogelijk is. Op 12
december 2005 is daarom vrijstelling van het bestemmingsplan Noord/Zuidlijn aangevraagd. De
vrijstelling is 22 mei 2006 verleend. Op 9 juni heeft een belanghebbende tegen dit besluit
beroep ingesteld. De rechtbank moet nog een zittingsdatum vaststellen. Vooruitlopend hierop is
de rechtbank geadviseerd het beroep niet ontvankelijk te verklaren omdat er geen zienswijze
was ingediend.
Vergroting werkplatform Natte Damrak en oprichten hal
Het huidige platform Natte Damrak zal in veranderde vorm nog enige tijd gehandhaafd moeten
worden als werkplatform voor de tunnelboorwerkzaamheden. Het platform wordt groter. Op 1
augustus 2007 is een wijzigingsaanvraag van de tijdelijke bouwvergunning en tevens een
nieuwe tijdelijke bouwvergunning aangevraagd via een vrijstellingsbesluit. De aanvraag is 2
oktober in het bouwberaad behandeld. Binnenkort worden de conceptbouwvergunning en het
concept-vrijstellingsbesluit gepubliceerd.
Bouwaanvraag Boortunnels
Op 15 februari 2006 is de bouwvergunning voor de geboorde tunnels van de Noord/Zuidlijn met
drie nooddoorgangen en drie nooduitgangen, tussen het Natte Damrak en RAI/Europaplein,
aangevraagd. De provincie heeft op 10 augustus 2006 een verklaring van geen bezwaar
afgegeven tegen het verlenen van de bouwvergunning. Ook de nationale Commissie
Tunnelveiligheid heeft op 4 juli 2007 positief geadviseerd op de aanvraag.

- 24 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Vooruitlopend op vergunningverlening zijn er zienswijzen tegen de aanvraag ingediend. De
aanvraag is in behandeling.
Verlengingsaanvraag standplaats- en bouwvergunning haringkraam Jonk
De haringkraam van vishandel Jonk op het Rokin is destijds vanwege de bouw van het station
verplaatst naar het Spui. De hiervoor verleende standplaatsvergunning is onlangs verlopen.
Aangezien de werkzaamheden op het Rokin nog enige tijd duren is op 9 maart 2007 verzocht
deze vergunning voor de vishandel op het Spui tot 2011 te verlengen. Dit is door het bevoegd
gezag gehonoreerd.
Ook de bouwvergunning is eind 2007 verlopen. Daarom is op 26 juli 2007 een
verlengingsaanvraag ingediend. De bouwaanvraag is in behandeling.
Bouwvergunning station inrichting Ceintuurbaan
De bouwvergunning is op 15 augustus 2003 verleend. Er zijn bezwaren ingediend. De
bezwaarschriftencommissie is op 20 januari 2005 bijeengekomen. De commissie is verzocht te
wachten met het uitbrengen van het advies tot de resultaten bekend zijn van nadere
berekeningen over het rookgedrag in het station. De uitkomsten zijn aan het bevoegd gezag
gestuurd. Aan de hand hiervan zullen bouwkundige aanpassingen worden uitgevoerd. Naar
aanleiding van deze uitkomsten is 27 maart 2007 een hoorzitting gehouden van de
bezwaarschriftencommissie. Het wachten is op het heroverwegingsbesluit van het college.
Schacht ten behoeve van compenserende groutinjecties en nooduitgang Marie
Heinekentoren/1
e
Jacob van Campenstraat
Op 17 april 2007 is een bouwvergunning aangevraagd voor het maken van een schacht in de
1
e
Jacob van Campenstraat. Van hieruit kunnen compenserende groutinjecties worden
uitgevoerd voor de Marie Heinekentoren. De schacht dient tevens als nooduitgang voor de
boortunnels. De aanvraag is in behandeling.
Mitigerende maatregelen Saenredamstraat
Op 14 augustus 2007 is een bouwvergunning aangevraagd voor het maken van een schacht in
de Saenredamstraat. Van hieruit kunnen compenserende groutinjecties waarmee de grond
wordt verstevigd worden uitgevoerd, voor zettingsgevoelige panden in de omgeving
.
Vergunning onttrekking grondwater bemalen bouwkuip in situ tunnel zuid RAI/Europaplein
In november 2005 is vergunning verleend voor het onttrekken van grondwater voor de bemaling
van de bouwkuip in situ tunnel zuid RAI/Europaplein. Tijdens de bouw bleek dat meer bemalen
moest worden dan volgens de vergunning was toegestaan. Op 8 augustus 2007 is daarom een
uitbreiding van de grondwateronttrekkingsvergunning aangevraagd.
3. Onherroepelijke vergunningen
Onttrekken grondwater ten behoeve van verlaging Nieuwe Leeuwarderweg
Voor de gedeeltelijke verlaging van de Nieuwe Leeuwarderweg tussen de Johan van
Hasseltweg en de nieuwe Purmerweg zal bemaling plaatsvinden om de werkzaamheden droog
te kunnen uitvoeren. Om de Nieuwe Leeuwarderweg verdiept aan te leggen moet een bouwput
worden ontgraven. Het totale waterbezwaar van deze activiteit is 523.000 m3. Op 9 oktober
2006 is vergunning gevraagd voor het onttrekken van bemalingswater. Het ontwerpbesluit is 15
maart 2007 ter inzage gelegd. Hiertegen zijn 2 zienswijzen ingediend. De vergunning is 4
oktober 2007 verleend. Beroep hiertegen was mogelijk tot 18 november 2007. De vergunning is
onherroepelijk.
Wijziging nooduitgang Damrak
De nadere uitwerking van het ontwerp van de drie caissons inclusief startschacht aan het
Damrak/Open Havenfront en de verbreding van brug 303 hebben tot gevolg dat de nooduitgang
op het Damrak is veranderd ten opzichte van de verleende vergunning (28 april 2003). Daarom
is op 4 september 2006 een revisie-aanvraag op de reeds verleende bouwvergunning
ingediend. De provincie heeft 18 september 2007 de verklaring van geen bezwaar afgegeven.

- 25 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
De vergunning is 11 oktober 2007 verleend. Tot 22 november 2007 kon bezwaar worden
ingediend. De vergunning is onherroepelijk.
Verlenging ontheffing Wet Milieubeheer lozen op riool in verband met aanleg station Rokin
Op 22 oktober 2003 is vergunning verleend voor het verrichten van lozingen ten behoeve van
het maken van het dak en het ontgraven van de ondiepe bouwput voor de stationstoegangen
van station Rokin. Deze vergunning moest verlengd worden. Hiervoor is op 23 juli 2007 een
aanvraag ingediend. De ontheffing is op 5 september 2007 verleend. De vergunning is sinds
17 oktober 2007 onherroepelijk.
Bouwaanvraag schacht voor compenserende groutinjecties Randstadgebouw
Op 23 april 2007 is een bouwvergunning aangevraagd voor het maken van een schacht om
compenserende groutinjecties uit te voeren bij het Randstadgebouw (Muntplein). De vergunning
is 6 oktober 2007 verleend en vanaf 16 november 2007 onherroepelijk.
Kap twee bomen Saenredamstraat
Om de schacht voor de mitigerende maatregelen op deze locatie aan te leggen is een
bouwterrein rondom de schacht noodzakelijk voor een bouwkraan containers etc. Om het
bouwterrein aan te leggen is het noodzakelijk 2 bomen te kappen. Hiervoor is op 12 september
2007 een kapvergunning aangevraagd. De vergunning is 22 oktober 2007 verleend en vanaf 4
december 2007 onherroepelijk.
4. Tijdelijke vergunningen (artikel 17 WRO)
Bouw looproute de Punt
Vanwege de bouw van het metrostation Centraal Station van de Noord/Zuidlijn is een tijdelijke
looproute, bestaande uit 2 trappen, nodig voor de toegang naar het bestaande metrostation
uitgang Damrak. Deze looproute zal tussen april 2008 en eind 2011 in gebruik zijn. Hiervoor is
op 27 november 2007 een bouwaanvraag ingediend.
Rustruimte buschauffeurs busplatform Open Havenfront
Op 14 mei 2001 is vergunning verleend voor een tijdelijk gebouw ten behoeve van rustruimte
voor de buschauffeurs van Connexxion. Dit gebouw moet langer blijven staan. Op 9 maart 2007
is daarom een aanvraag ingediend voor de verlenging van de instandhoudingstermijn. De
aanvraag is in behandeling.
Tijdelijke keet platform Open Havenfront
Op 4 oktober 2007 is vergunning aangevraagd voor de bouw van een keet in het Open
Havenfront in verband met het uitvoeren van Tijdelijke Maatregelen op deze locatie. Volgens de
huidige inzichten blijft de keet in stand van 1 december 2007 t/m 1 december 2008.

- 26 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
II
Auto-onderdoorgang De Ruijterkade / Busstation CS
1.
Doel
Deel 2 van het kwartaalverslag Noord/Zuidlijn heeft betrekking op het project Auto-
onderdoorgang / Busstation (AOBS) CS. Dit deel heeft tot doel het gemeentebestuur van
Amsterdam, de Stadsregio Amsterdam en het ministerie van Verkeer en Waterstaat te
informeren over de voortgang van dit project. Hieronder wordt de voortgang van het project in
de periode oktober tot en met december 2007 beschreven.
2.
De opdracht
De gemeenteraad heeft op 8 maart 2000 ingestemd met het Programma van Eisen (PvE)
Auto-onderdoorgang / Busstation CS (AO/BS). Op 9 mei 2001 is het Stedenbouwkundig
Programma van Eisen (SPvE) Stationseiland vastgesteld. Hierbij heeft de raad ingestemd met
het verder uitwerken van de ontwerpen voor de auto-onderdoorgang, het busstation en de
overige onderdelen van project IJsei (
IJ
zijde
S
tations
Ei
land): de openbare ruimte, overkapping
en de bruggen over Ooster- en Westertoegang. Op 4 december 2002 heeft de gemeenteraad
van Amsterdam ingestemd met het uitvoerings- en kredietbesluit voor het gehele project IJsei
(inclusief overkapping). Hierbij is tevens ingestemd met het aanbrengen van een
aanvaarbescherming voor de kistdam/kade en met de gefaseerde aanleg van het busstation.
3.
Voortgang
Auto-onderdoorgang / Busstation
Het hoofdbestek van project IJsei omvat de auto-onderdoorgang, (de ruwbouw van) het
busstation, de bruggen over de Ooster- en Westertoegang en een deel van het
waterprogramma (de lange steigers en waterpleinen). De uitvoering van het hoofdbestek is in
september 2003 door MNO Vervat BV (voorheen Koop Holding Europe) gestart.
Dit jaar is de ruwbouw van beide tunnelbuizen van de auto-onderdoorgang afgerond. In het
vierde kwartaal heeft de aannemer de werkzaamheden aan de inritten naar de auto-
onderdoorgang afgerond. Het laatste gedeelte van de beide tunnelbuizen worden na het
invaren van de (metro)zinktunnel van de Noord/Zuidlijn gebouwd.
Het busstation, dat op dezelfde hoogte komt te liggen als de treinsporen, krijgt al aardig vorm.
Het bouwen van het busplatform wordt in fasen uitgevoerd. Na het maken van kolommen die
het busplatform ondersteunen, vormen dwars- en langsliggers de basis. De langsliggers worden
prefab gemaakt en met hijskranen op hun plaats gehesen. Deze liggers vormen het dek van het
platform. Over deze basis stort de aannemer een betonlaag. In het vierde kwartaal zijn enkele
gedeelten van het platform gemaakt. Tevens heeft de aannemer een gedeelte van de betonlaag
gestort.
Voor de bussen worden naar het busplatform drie opritten gebouwd. Aan de twee opritten die
uitkomen in het midden van het platform heeft de aannemer vorderingen geboekt.
Totdat de definitieve plannen van Ymere, de nieuwe ontwikkelaar van het NACO-gebouw
bekend zijn, vinden geen bouwwerkzaamheden aan het waterplein oost c.q. het NACO-gebouw
plaats.
Inrichting en dynamisering busstation
In het laatste kwartaal is het Definitief Ontwerp (DO) van de tijdelijke en definitieve inrichting
van het busstation aan de IJzijde zowel in concept als in definitieve vorm gereedgekomen.
Uitgangspunt voor dit DO is het Voorlopig Ontwerp geweest, dat uitgebreid met de betrokken
partijen (zoals de Stadsregio, de busvervoermaatschappijen en beheerders) is besproken. In de
tijdelijke situatie wordt een busstation op het westelijke gedeelte van het busstation ingericht
voor de bussen van Arriva. In september 2009 kan dit in gebruik worden genomen. Het DO
wordt de komende maanden uitgewerkt tot een bestek.

- 27 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS
Het busstation van project IJsei zal vóór de definitieve ingebruikname (in zoals het er nu naar
uitziet 2012) worden gedynamiseerd. Te zijner tijd zal worden aangehaakt op het dynamisch
systeem dat de gemeente, in opdracht van de Stadsregio, ontwikkelt voor alle te dynamiseren
busstations in Amsterdam.
Kap
De voorbereidingen voor de kap zijn gestart. De start van de uitvoering op het bouwterrein door
de aannemerscombinatie Strukton - Hollandia is eind 2008 gepland. Vooruitlopend op de bouw
worden onderdelen gemaakt in de fabriek.
Risicoanalyse
Ten behoeve van het risicomanagement van het project is eind augustus de zevende risico-
inventarisatie gehouden. De risico’s zijn opnieuw gekwantificeerd op gevolgen in kans van
optreden, tijd en geld. In het vierde kwartaal is een nieuw risicoprofiel opgesteld.
Het risicoprofiel voor het gehele project IJSEI loopt van € 21.9 miljoen terug naar €17.7 miljoen.
4.
Scope
Ten opzichte van het vorige kwartaal hebben er geen scopewijzigingen plaatsgevonden.
5.
Financiën
Hieronder wordt de stand van de verplichtingen ten opzichte van het budget weergegeven van
project IJsei en van het daarbinnen vallende deelproject Auto-onderdoorgang en Busstation CS
(AOBS).
Budget
204,40
Budget
130,19
Verplichtingen:
125,67
Verplichtingen:
99,66
- Uitvoeringskosten
96,59
- Uitvoeringskosten
79,94
- Diversen
6,85
- Diversen
4,77
- VAT-kosten
22,23
- VAT-kosten
14,95
Restant budget
78,73
Restant budget
30,53
Dekking projectonderdeel AO-BS
bedragen zijn exclusief btw
Gemeente Amsterdam
92,63
prijspeil 2007
Rijkssubsidie
37,56
Totaal
130,19
Project IJsei totaal
Projectonderdeel AO-BS
Dekkingsbron
Het Rijk draagt aan het deelproject AOBS € 37,56 miljoen excl. BTW bij, dit is opgenomen in de
beschikking Noord/Zuidlijn.
Het gemeentelijk aandeel bedraagt € 92,63 miljoen excl. BTW, hiervoor is binnen de
Gemeentebegroting dekking gevonden. De dekking van de eigen bijdrage is geïndexeerd tot
prijspeil 2007. Jaarlijks wordt via de begroting een bedrag gereserveerd voor deze loon- en
prijspeilstijgingen. De Gemeenteraad is in december 2002 akkoord gegaan met de eigen
bijdrage en heeft ingestemd met de uitvoering van het project.
De rijkssubsidie wordt gedeclareerd in vooraf afgesproken mijlpalen. In de volgende paragraaf
staan de data van de mijlpalen vermeld. In 2005 zijn vijf mijlpalen verstreken en gedeclareerd.
In 2007 zijn mijlpalen Ba 6 “Fundering en bouwkuip tunnel zuid gereed” en Ba 7 “Tunnel zuid
ruwbouw gereed exclusief Noord/Zuidlijn deel” gedeclareerd en ontvangen.

- 28 -
Kwartaalverslag nr. 55 over het vierde kwartaal 2007,
Noord/Zuidlijn, auto-onderdoorgang De Ruyterkade en busstation CS

     
6.
Planning
De gevolgen van de nieuwe planning van de Noord/Zuidlijn zijn eind 2006 door de aannemer in
een nieuwe planning voor Project IJsei verwerkt. Deze planning is gebaseerd op de met de
Noord/Zuidlijn overeengekomen data van raakvlakken. Belangrijke mijlpalen in de planning zijn
de oplevering van het tijdelijk busplatform door de hoofdaannemer in februari 2009 en het
gereed zijn voor de ingebruikname van het tijdelijke busplatform inclusief overkapping en
inrichting in september 2009.
Na februari 2009 worden door de hoofdaannemer bijna twee jaar geen werkzaamheden
uitgevoerd. Wanneer de ruwbouw van het gedeelte Noord/Zuidlijn ter plaatse van de De
Ruijterkade gereed is, wordt Project IJsei afgebouwd. Het project is dan inclusief het resterende
waterprogramma en de maaiveldinrichting in 2012 gereed.
De mijlpalen van de Ba8 t/m Ba9 geven op basis van de nieuwe gegevens een goede
inschatting.
No
Omschrijving
Beschikking
Huidige planning
Ba1 Kistdam west van de pont ruwbouw gereed
1 maart 2001
30 september 2005
Ba2 Kistdam over lengte Auto-onderdoorgang (tunnel) gereed
1 maart 2002
30 september 2005
Ba3 K&L door kistdam + omleiding voor langzaam verkeer gereed
1 januari 2003
31 december 2005
Ba4 Fundering en bouwkuip tunnel noord gereed
1 januari 2004
30 september 2005
Ba5
Tunnel noord ruwbouw gereed exclusief N/Zlijn deel
1 januari 2005
31 december 2005
Ba6 Fundering en bouwkuip tunnel zuid gereed
1 maart 2005
30 maart 2007
Ba7 Tunnel zuid ruwbouw gereed exclusief N/Zlijn deel
1 februari 2006
30 november 2007
Ba8 Kolommen en betonplaat busplatform in ruwbouw gereed *
1 januari 2007
1
e
kwartaal 2009
Ba9 Busstation en toeritten in gebruik genomen **
1 maart 2007
3
e
kwartaal 2009
*
Exclusief de strook boven de zinksleuf van de Noord/Zuidlijn
**
Dit betreft de eerste fase van de ingebruikname van het busplatform