Bijlage 9, behorende bij nr. 714 van 2006.
Inhoud van bericht verzonden op 21 november 2006
Geachte heer Herrema,
Gedurende een ambtelijke afstemming tussen onder andere de heer Buffing
(gemeente Amsterdam)
en de heer Wieffering (gemeente Amstelveen) is gebleken, dat er vanuit
Amsterdam behoefte bestaat
aan een herbevestiging van de toekomstige situatie op de Amstelveenlijn,
uitgaande van doortrekking
van de N/Z lijn richting Amstelveen.
Amstelveen heeft, net als Amsterdam, als bestuurlijk standpunt ingenomen dat de
N/Z lijn wordt
doorgetrokken naar Amstelveen. In diverse studies, die na dit besluit zijn
uitgevoerd, is uitgegaan van
een geheel vrijliggende baan op metrokwaliteit, dat wil zeggen zonder
gelijkvloerse kruising met enig
ander verkeer. Voor de gemeente Amstelveen is dit uitgangspunt. Een
kruisingsvrije baan garandeert
een maximale regelmaat en doorstroming die conform Amstelveense Visie A9 de
gewenste
hoogwaardigheid en toekomstvastheid van deze OV verbinding garandeert. Als
voorwaarde wordt wel
gesteld dat het onderliggende OV op deze ader wordt aangesloten. Wij denken
hierbij aan optimale
aansluitpunten tussen lokaal openbaar vervoer en de Amstelveenlijn, alsmede
eventuele toekomstige
HOV verbindingen uit het zuiden die ter hoogte van Amstelveen Centrum (naast de
Zuidtangent) op
een wellicht gefaseerd tot Ouderkerkerlaan door te trekken N/Z lijn aansluiten.
Nogmaals willen wij bevestigen dat de N/Z lijn in onze visie als metrolijn
wordt doorgetrokken naar
Amstelveen, inclusief de bijbehorende kruisingsvrije infrastructuur.
Vriendelijke groet,
Namens B en W,
J.E.M. Tabak,
Wethouder Verkeer en Vervoer
Gemeente Amstelveen
|