Jaar
|
2006 |
Afdeling |
1 |
Nummer
|
245 |
Publicatiedatum |
14 juni 2006 |
Onderwerp
|
|
Aanwending overschot krediet casco-/funderingsherstel Noord/Zuidlijn. |
Aan de Gemeenteraad |
|
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen: |
|
De Gemeenteraad van Amsterdam |
|
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 16 mei 2006, |
|
Besluit: |
|
een geraamd overschot van 4,5 miljoen euro binnen het krediet voor casco-/
funderingsherstel Noord/Zuidlijn aan te wenden voor mitigerende maatregelen
voor vijf monumentale en beeldbepalende gebouwen in de binnenstad. |
|
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, |
E. Gerritsen, secretaris |
M.J. Cohen, burgemeester |
Toelichting (bestuurlijke context) |
|
In juni 2000 heeft de Raad de bijdrageregeling voor casco-funderingsherstel
Noord/Zuidlijn vastgesteld (raadsvoordracht 8 juni 2000; nr. 386). Deze
afzonderlijke regeling voorziet in een bijdrage door de gemeente in de kosten
van funderings- en/of cascoherstel van panden langs de Noord/Zuidlijn. De
regeling is bedoeld als preventieve maatregel voor panden waarvan de fundering
in dermate slechte staat verkeert dat er schade kan ontstaan aan het casco als
gevolg van de bouwactiviteiten van de Noord/Zuidlijn.
Voor casco-funderingsherstel van panden langs de Noord/Zuidlijn heeft de Raad
een krediet en budget vastgesteld van ruim 19 mln. Dat budget staat los van de
Noord/Zuidlijn. De uitvoering is in handen van het OGA. De financiële
administratie valt onder dIVV. Dit casco-funderingsherstel voorloopt
voorspoedig. Op basis van de huidige inzichten kent het krediet hiervoor een
geraamd overschot van ongeveer 4,5 mln. Dat overschot kan, binnen datzelfde
krediet, worden aangewend voor mitigerende maatregelen voor een vijftal
monumentale en beeldbepalende gebouwen in de binnenstad. Het voorstel is om dat
als volgt te doen: ·
100% bijdrage voor preventief funderingsherstel van de Munttoren (1,9 mln).
De Munttoren is een gemeentelijk monument met een beperkte fundering die in
slechte staat verkeert. Door zijn ligging is de Munttoren extra kwetsbaar voor
werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn. ·
Grondcompenserende werkzaamheden bij de Bijenkorf, Peek&Cloppenburg, Gebouw
Industria (alle drie rond de Dam) en het Delagebouw bij de Munt (2,6 mln).
Deze vier gebouwen zijn monumentaal en beeldbepalend voor de binnenstad, en
bevinden zich net als de Munttoren op een kwetsbare locatie langs het
tracé van de Noord/Zuidlijn. De werkzaamheden zijn te beschouwen als een
doelmatige preventiemaatregel tegen mogelijke schade.
Door aanwending van in totaal 4,5 mln kan een zelfde bedrag voor mitigerende
maatregelen in het boortunnelcontract van de Noord/Zuidlijn worden geschrapt.
De per eind 2005 herziene financiële prognose van de Noord/Zuidlijn heeft
hierop geanticipeerd.
De werkzaamheden worden verantwoord onder de paragrafen 4 en 4.1, en onder de
slotbepaling 6.2 van het raadsbesluit Bijdrageregeling casco-funderingsherstel
Noord/Zuidlijn. Uitvoerding gebeurt, net als het reguliere
casco-funderingsherstel, onder regie van het OGA. |
|
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Dienstverlening,
Volkshuisvesting en Monumenten heeft op 7 juni 2006 ingestemd met het
voorleggen van dit voorstel aan uw Vergadering. |
|