Jaar
|
2006 |
Afdeling |
1 |
Nummer
|
23 |
Publicatiedatum |
18 januari 2006 |
Onderwerp
|
|
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid mevr. Meijer van
24 november 2005 inzake de werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn in de Ferdinand Bolstraat. |
Amsterdam, 11 januari 2005. Aan de Gemeenteraad |
|
Het raadslid mevr. M.P. Meijer heeft op
24 november 2005
, op grond van artikel 18 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad, de
volgende schriftelijke vragen tot het College van Burgemeester en Wethouders
gericht: |
|
Inleiding.
In de vergadering van de Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur,
Zeehaven en Luchthaven en Informatie- en communicatietechnologie op 23
november 2005 werd ingesproken over het werk voor de Noord-Zuidlijn in de
Ferdinand Bolstraat. Deze inspraak en de reactie van de wethouder voor de
Noord-Zuidlijn riepen een aantal vragen op waar geen tijd meer voor was.
Op grond van het vorenstaande stelt vragensteller de volgende vragen.
1.
De inspreker meldde dat aan bewoners geen hulp geboden werd met een verhuizing
wanneer er geen medische verklaring was afgegeven. De wethouder meldde dat alle
aanmeldingen voor een verhuizing, negen stuks, waren gehonoreerd. Waren de
negen verhuizenden in het bezit van een medische verklaring, of wordt er ook
hulp geboden wanneer iemand niet in het bezit is van een dergelijke verklaring?
2.
Inspreker meldde dat een Belgisch bedrijf wel en een Duits bedrijf niet werkt
met apparatuur die minder geluidsoverlast geeft, terwijl er afgesproken was met
zo stil mogelijke apparatuur te werken. De wethouder antwoordde dat inderdaad
afspraken niet waren nagekomen, maar dat hiermee akkoord gegaan is om
vertraging te voorkomen. Klopt het heus dat gemaakte afspraken straffeloos niet
worden nagekomen? Zo ja, hoe denkt het het College van Burgemeester en
Wethouders dat aan de omwonenden te verklaren? Is het College van Burgemeester
en Wethouders met vragenstelster van mening dat het bedrijf gemaakte afspraken
had horen na te komen en vraagt het College op enigerlei wijze compensatie aan
het bedrijf voor het schenden ervan? 3.
Inspreker meldde dat een expert die door omwonenden in de arm is genomen om
geluidsoverlast te onderzoeken, het stempel `onaanvaardbaar` zette, terwijl
experts van het projectbureau dit niet deden. Kan het College van Burgemeester
en Wethouders aangeven hoe men tot zo verschillende resultaten kan komen en is
het College bereid de gegevens nog eens te bekijken, of desnoods opnieuw een
onderzoek te laten doen, eventueel door een expert waar ook de omwonenden
vertrouwen in hebben?
Ter beantwoording van deze vragen delen wij u het volgende mee. 1
.
Ja. De bewoners komen in de eerste plaats in aanmerking voor de maatregelen,
die in het fonds leefbaarheid zijn opgenomen. Dat betreft onder andere
hotelovernachtingen, wisselwoningen en vervangende kantoorruimte. De panden aan
de bouwplaats zijn op kosten van de Noord/Zuidlijn voorzien van extra ramen
met geluidwerend glas (voorzetramen). Er zijn sinds de start van de fase
jetgrouten geen aanvragen voor hotelovernachtingen binnengekomen. Er zijn drie
aanvragen voor een wisselwoning en vier voor een alternatieve werkruimte
geweest, die alle zijn gehonoreerd.
Voor de bewoners, die dat wensen, wordt een traject tot
stadsvernieuwings-urgente of medische urgente in gang gezet. Bij
stadsvernieuwingsurgentie wordt de situatie beoordeeld door een externe
deskundige voor een sociale verhuisindicatie. Als er sprake is van medische
redenen voor een verhuizing dan wordt de bewoner gekeurd door de GG&GD.
Indien advies of keuring uitwijst dat het traject tot stadsvernieuwingsurgente
moet worden gestart dan wordt een bewoner vervolgens aangemeld bij de Dienst
Wonen. De bewoner wordt begeleid bij het vinden van een andere woning en krijgt
4500 euro verhuiskosten-vergoeding. Tot nu toe zijn alle negen aanmeldingen
gehonoreerd. Eén van deze negen heeft zich aangemeld tijdens de bouwfase
jetgrouten, de anderen hadden zich al tijdens de eerdere bouwfase diepwanden
aangemeld. 2.
De onderaannemer die de jetgroutwerkzaamheden verricht moet aan diverse
criteria voldoen. Onder andere dienen de werkzaamheden van zo kort mogelijke
duur te zijn, de kosten dienen zo laag mogelijk te zijn en de productie van
geluidshinder moet zo gering mogelijk zijn.
In dit geval is met name de geluidsproductie hoger dan verwacht. Er is in het
overleg met de aannemer voor de aanvang van de werkzaamheden een aantal
voorzieningen aan de machines aangebracht om het geluid te reduceren. Ook zijn
er proeven gehouden met andere werkmethoden.
3. De geluidsexpert van de bewoners heeft onder andere de voorzetramen niet
meegeteld bij zijn berekening. De geluidsexpert van de Noord/Zuidlijn heeft dit
wel gedaan. Om nu opnieuw nog een derde expert in te huren om de berekeningen
van de twee andere experts te laten beoordelen is weinig zinvol omdat in de
Ferdinand Bolstraat het jetgrouten naar verwachting in januari 2006 wordt
beëindigd. |
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, |
E. Gerritsen, secretaris |
M.J. Cohen, burgemeester |
|