heropent de vergadering en heet allen welkom, in het bijzonder de
vertegenwoordigers van het stadsdeel Zuideramstel.
geeft aan de hand van sheets een toelichting op de hoofdlijnen van de
voorliggende raadsvoordracht.
Circa 240.000 m² is opgeleverd, circa 200.000 m² in aanbouw, in
ontwikkeling is de hele rest van het dijkverhaal (500.000 m²). Behalve dit
wil Amsterdam ook een dok. Daar willen we de opbrengsten van dit gebied voor
beschikbaar stellen, maar geen overmatige risicos lopen.
De cijfers zijn bekend. Te zien is, dat het dijkprogramma al voor een
belangrijk deel ontwikkeld of in ontwikkeling is. In het dok dat erbij komt is
vooral wonen, maar ook werken voorzien, totaal ongeveer 1,4 miljoen m².
Deze sheet geeft in termen van het Centraal Planbureau aan wat er wordt
geïnvesteerd. In het dokmodel wordt er veel geïnvesteerd in
infrastructuur en bouwrijp maken. De grootste bedragen zijn afkomstig van
investeerders: in het dijkmodel 2,2 miljard euro en in het dokmodel 5,8 miljard
euro. De marktpartijen moeten verreweg het meeste doen, financieel gezien.
Deze afbeelding is bekend uit de stukken.
Dit is het model waar het bestuurlijk overleg voor heeft gekozen: links en
rechts de autoweg in twee etages, aan de ene kant precies naast ABN/Amro, aan
de andere kant precies naast het WTC. De rode metrotunnels en de groene
zware-railtunnels liggen enkel. Door deze aanpak win je heel veel tijd in de
bouwfasering, en dat is weer gunstig voor de businesscase.
Als er zon groot project wordt geboren, hebben organisaties binnen zowel
gemeente als Rijk de neiging hun problemen daarbij in te schuiven. Dat maakt
het project steeds zwaarder en duurder en tenslotte onuitvoerbaar. Brinkman
heeft aangegeven wat wel en niet bij het project hoort en ook de kosten van
datgene wat er niet onder valt aangegeven.
Het overheidsdeel omvat bijna 2 miljard euro aan kosten. Dit bedrag is
gebaseerd op schetsontwerpen en kengetallen. In de volgende fase van
rekenen en tekenen moet het vervangen worden door een getal
gebaseerd op ontwerpen en begrotingen.
De grondopbrengsten zijn circa 800 miljoen euro. De NV heeft straks de taak om
dat bedrag binnen te halen. Brinkman heeft voorgesteld het risico af te dekken
door op voorhand de helft van dat bedrag in de vorm van een veiling van
toekomstige grondposities in de markt te zetten.
De businesscase sluit als er voor 1,1 miljard euro aan publieke bijdragen
bijkomt. Dat bedrag is opgebouwd uit bijdragen van het Rijk en bijdragen van
Amsterdam en de regio.
VROM had 55 miljoen euro toegezegd uit nieuwe sleutelprojecten, daar is niet
geheel onverwacht 50 miljoen euro bijgekomen.
Verkeer en Waterstaat had 180 miljoen euro toegezegd en heeft erkend dat
onvermijdelijk, ook in het dijkmodel, er nog voor 205 miljoen euro achteraan
gaat komen. Dat is nu teruggehaald in de tijd en er is nu al toegezegd dat dat
geld er straks komt.
De bijdrage van Financiën is een technisch verhaal over
erfpachtopbrengsten. In de onderhandelingen is het risico verlegd van de
gemeente Amsterdam naar Financiën, samen met een grote financiële
instelling; zij garanderen dat ze 130 miljoen euro betalen voor het recht op de
erfpachtopbrengsten in het vijftigste tot honderdste jaar.
De bijdrage uit de flanken was eerder berekend op 300 miljoen euro. In het
voorstel is nu 345 miljoen euro toegezegd plus de helft van de meeropbrengst
van de flanken, als die meer opbrengen dan 345 miljoen euro. Dat is een
invulling van de opdracht van de Raad om de opbrengst van de flanken te
investeren. De rijkspartijen wilden alvast een flinke winst inboeken, maar
gezien de ook aanwezige kans op andere resultaten is dat winstdelingsverhaal
ingevoegd. De kans dat 345 miljoen euro of meer gehaald wordt is 70%; in
grondexploitatietermen is dat een voldoende hoog percentage dus dat is een
verantwoorde investering.
Het ROA is aangeslagen voor 50 miljoen euro, dat komt vooral van het Rijk: in
alle sleutelprojecten betaalt de regio mee, dus ook hier. Het ROA moet dat nog
wel besluiten.
Hetzelfde geldt voor de Provincie Noord-Holland; daar wordt nu flink gelobbyd.
Argumenten zijn: het project overstijgt ver het puur Amsterdamse belang, de
provincie heeft een reëel belang en Amsterdam investeert zelf flink.
Opgeteld investeren Amsterdam en Rijk samen die 1140 miljoen euro als alles
goed gaat; daarmee is de businesscase sluitend. Dit jaar moet zwart op wit van
alle overheden de toezegging komen dat men bereid is de bijdrage te geven.
Daarna is de markt aan zet en komt er een NV.
Brinkman wilde marktpartijen een meerderheid geven en Stadig heeft daarop
positief gereageerd: de gemeente moet hier niet in gaan zitten om veel winst te
maken, maar wel verlies voorkomen. Dus als anderen in de risicos willen
delen, graag. Bovendien helpt de tucht van de markt wel om het geheel tot een
succes te maken.
Dus het wordt in essentie een private firma met een vermogen van 300 400
miljoen euro. Als de businesscase klopt, gaat de NV 10% dividend uitkeren,
voor marktpartijen een interessante propositie. Bovendien gaat die firma pas
van de grond als eerst die 50% van de grond geveild is. De 400 miljoen euro van
die 800 miljoen euro die het geheel moet opbrengen wordt verdeeld in vijftig
stukjes van 8 miljoen euro en dat wordt in de markt gezet. Eén deel
staat voor 1/100 van de toekomstige grondposities op de Zuidas en over circa 15
jaar gaat dat geld opleveren. Veel beleggers zullen daar naar verwachting in
geïnteresseerd zijn.
De scope is vastgesteld.
De publieke bijdragen zijn toegezegd, onder voorbehoud van de resultaten bij de
achterban.
Kwartiermaker Jan Doets is aangesteld; hij was tot voor kort directeur van ING
Vastgoed en heeft in brede kring een zeer goede naam.
Vervolgproces
Het komende jaar gaat de kwartiermaker rekenen en tekenen en een
hernieuwde raming van kosten en opbrengsten maken. Het getal van 1.950 miljard
euro kan dan gelijk blijven, lager worden of stijgen met zeg 100 tot 200
miljoen euro. In dat laatste geval is het verhaal uit.
Op dit moment besluiten we alleen om het traject in te gaan zoals het nu
voorligt en daar ons aandeel van 10 miljoen euro bij te dragen gedekt in
de begroting van de Zuidas en onze bijdrage van 345 miljoen euro en 75
miljoen euro in de NV te leveren als de anderen ook meedoen en het rekenen en
tekenen een positief resultaat heeft.
De structuur van de onderneming moet uitgewerkt worden.
Er vindt een selectie van aandeelhouders plaats en een veiling van de
toekomstige grondposities. Daarvoor is een prospectus nodig, die de heer Doets
gaat ontwikkelen.
De keerzijde van het afschuiven van de risicos is dat niet Amsterdam,
maar de markt gaat beslissen of het project uiteindelijk doorgaat of niet.
Tot slot: de Referendum Adviescommissie heeft advies uitgebracht. Zij
adviseert, besluit II als volgt te formuleren: Het besluit als bedoeld
onder I aan te merken als referendabel in de zin van artikel 5 van de
verordening op het burgerinitiatief en het referendum. Namens het college
neemt wethouder Stadig dit advies over.
Commissie en stadsdeel Zuideramstel De heer
REUTEN
merkt op dat op het moment dat we de definitieve beslissing min of meer uit
handen geven, het Dok dichterbij lijkt te komen dan ooit. Deze stap zal kunnen
leiden tot een haalbare realisering.
De fractie is positief over de aanpak van de heer Brinkman en het
onderhandelingsresultaat van het bestuurlijk overleg met het Rijk. Een
compliment voor de manier waarop Brinkman de gemeente en het Rijk anders heeft
laten kijken naar dit project. Wel vindt de fractie het van belang bij het
mogelijk ingaan van deze belangrijke nieuwe fase goed te kijken naar waarvoor
we het allemaal doen: menging, heling van de stad, maar ook een Amsterdamse
wijk met veel kwaliteit.
De heer
VERBEEK
(PvdA-fractie Zuideramstel) spreekt voor de belangen van het stadsdeel.
Sociale woningbouw
De fractie dringt aan op het realiseren van de gestelde 30%. Daarvoor zijn drie
redenen:
-
Het stadsdeel zit momenteel reeds onder de 25% die stedelijk is vastgesteld
voor kernvoorraad plus; onder meer door de huurliberalisering zal het daar
steeds verder onder komen. De samenstelling van bijvoorbeeld de Rivierenbuurt
verandert zienderogen: huurders voelen zich bedreigd, starters krijgen geen
kans door de hoge woningprijzen en de voorkeur blijft uitgaan naar gemengde
woonbuurten.
-
Het stadsdeel vergrijst meer dan de overige stadsdelen, dat vraagt om extra
sociale woningbouwvoorzieningen voor de oudere en minder kapitaalkrachtige
bevolking.
- Het stadsdeel heeft niet meer veel ruimte om te bouwen.
Openbaar vervoer
Vraag aan de wethouder is, of het laten eindigen van Lijn 5 bij station WTC wel
verstandig is. Dit betekent voor veel mensen overstappen. Het resultaat
verslechtert de positie van de bewoners van Buitenveldert, om niet te spreken
van Amstelveen. Buitenveldert is sowieso slecht bedeeld als het gaat om OV. Ook
al valt dit buiten het gebied van de Zuidas, de fractie vraagt aandacht voor
het doortrekken van Lijn 4 en Lijn 16 en voor het aanleggen van een
ondergrondse kruising voor de sneltram tussen WTC en de VU Buitenveldert. In
2000 is daartoe in de deelraad een motie van de PvdA aangenomen en in 2003 is
bij motie van de lokale partij Zuideramstelbelangen nog eens bij het DB
aangedrongen op realisering van dit plan. De PvdA Zuideramstel dringt er bij de
wethouder op aan dat deze kruising in de reken- en tekenfase metterdaad wordt
meegenomen.
De heer
REUTEN
wil hieraan nog een paar vragen toevoegen.
Openbaar vervoer
Het lijkt de PvdA-fracties logisch om het ondergrondse bochtje van
lijn 51 in die reken- en tekenfase een gelijkwaardige positie te geven als de
mogelijke doortrekking naar Schiphol, die wél wordt meegenomen. De
totale OV-bereikbaarheid van de Zuidas verbetert door betere NS-bereikbaarheid
en door de Noord-Zuidlijn, de bereikbaarheid van het gedeelte ten Zuiden van de
Zuidas, Amstelveen/Buitenveldert, dreigt te verslechteren. Daarom sluit
spreker zich aan bij de vraag naar de verkenningsmogelijkheden voor de
tramlijn.
Bijdragen Amsterdam en regio
Wie betaalt het als de 50 miljoen euro meeropbrengst er niet komt?
Wat gebeurt er als ROA of Provincie niet willen bijdragen?
Projectsystematiek
Mede vanwege de betrokkenheid van het stadsdeel zou de systematiek die we nu
hanteren per project ook voor de dokzone gehanteerd moeten worden.
Modules
Op welk moment moet volgens de wethouder besloten worden over de module
kwaliteitsfonds openbare ruimte en groen? Beslissingen over onder meer sociale
woningbouw, groen en kwaliteit moeten op een later moment genomen worden, maar
die moeten we dan ook wel kunnen nemen. Daarom geldt ook: is geregeld dat we
sociale woningbouw bij kunnen kopen?
Voortgangsrapportage
Hoe wordt de Gemeenteraad in dit belangrijke jaar op de hoogte gehouden van de
voortgang van de reken- en tekenfase en de relatie met het Rijk? De fractie
wordt graag op regelmatige basis geïnformeerd.
De heer
KLOK
(VVD-fractie Zuideramstel) stelt dat de algemene opvatting is dat voor
iedereen in Amsterdam de ontwikkeling van de Zuidas een goede zaak is. Ook de
leden van de stadsdeelraad Zuideramstel staan overwegend positief tegenover het
plan. Daarbij willen zij wel de belangen van de bewoners in de directe
omgeving uiteenzetten.
Meeropbrengst flanken
De kosten van het dok zijn hoog: de gemeente Amsterdam moet minimaal 345
miljoen euro bijdragen en liefst nog wat meer, dat moet uit de flanken komen.
De verleiding zal groot zijn om de flanken flink te gaan intensiveren om die
opbrengst maar zo hoog mogelijk te maken: hoger bouwen, dichter op elkaar,
minder groen en wat dies meer zij. Die ontwikkelingen zijn voor huidige en
toekomstige bewoners minder aantrekkelijk. Verzoek aan de Gemeenteraad is, de
adviezen van de stadsdeelraad bij ieder project heel aandachtig te lezen en
zoveel mogelijk te volgen, ook als dat wellicht een aantal miljoenen minder
oplevert. De fractie hoopt dat u de hoogte en de dichtheid van de bebouwing
laag blijven. Dit ligt anders voor het gebied dichtbij de VU.
Openbaar vervoer
De Noord-Zuid verbinding, anders dan de Noord-Zuidlijn, is een punt van zorg.
Hopelijk kunnen de eventuele meeropbrengsten boven de 345 miljoen euro ingezet
worden, of andere financiële middelen, om de bovengrondse kruising bij De
Boelelaan tot een ondergrondse te maken.
Mevrouw
BUURMA
complimenteert het College en de wethouder.
Aandeelhouderschap gemeente
Er is gekozen voor een splitsing in de financiering; de gemeente wordt
aandeelhouder van de NV Zuidas, het gaat hierbij om grote bedragen. Wie gaat
controle uitoefenen op dat aandeelhouderschap? Naar verwachting vergroot een
meerderheid voor de marktpartijen de kans van slagen. Echter: een NV streeft
naar winst, de VVD voorziet dat niet altijd het Amsterdamse woonbeleid
uitgevoerd zal kunnen worden. Als er eventueel financiële tekorten komen
willen de marktpartijen wellicht het bouwprogramma veranderen, zodat er geld
binnenkomt. Hoe heeft de gemeente dan nog invloed? Wat zijn de gevolgen voor de
rest van Amsterdam?
Flanken
De fractie vindt het belangrijk dat er in de flanken een hoogwaardig woonmilieu
blijft, ook voor de mensen die er nu wonen.
Erfpacht
De heer Brinkman heeft over erfpacht opgemerkt dat het verkopen van de grond
meer geld zou opleveren. De fractie wil graag die rekenmethode eens zien.
Woningsegmenten
De heer Brinkman waakt voor een overmaat aan woningen in het hogere segment;
daar moeten we op letten. Spreekster gaat ervan uit dat er onderzoek is gedaan
naar de behoefte. Zij vraagt wat precies de percentages voor het middensegment
zijn en hoe deze zijn verdeeld op het dok en in de flanken.
Mobiliteit
De bereikbaarheid van de Zuidas is heel belangrijk. De fractie is het eens met
de keuze voor de rails enkel en de wegen gestapeld. Afslag A10 Noordzijde is
een mooie oplossing.
Sluit het transferium waarvan sprake is aan bij het Amsterdamse parkeerbeleid?
De heer
VAN DER MEER
(namens fracties GroenLinks Gemeenteraad en stadsdeelraad) constateert dat er
nu een duidelijke keuze voorligt met inventieve oplossingen en een
onderhandelingsresultaat. GroenLinks is positief over het doek op grond van de
milieuoverwegingen, het bouwen van meer woningen, het aanhechten van het gebied
en de stad en de stedebouwkundige vorm die gekozen kan worden.
Kosten
Volgende vraag is dan: zijn de condities voldoende? Gevraagd wordt 345 miljoen
euro te investeren, dat is veel geld. Daarnaast wordt gevraagd om eventueel een
aantal modules in te kopen, waarbij je kunt afvragen of de groenmodule en de
module openbare ruimte er niet feitelijk bij opgeteld kunnen worden: dat is dan
18 miljoen euro erbij.
De mogelijkheid om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Amstelveen zou een
mooie optie zijn. Het gaat dan over een extra investering van rond de 200
miljoen euro: je moet zowel rail als weg dan onder elkaar gaan aanleggen.
Ook het ondergronds leggen van de boogtunnel voor lijn 51 vraagt een flinke som
geld, spreker is benieuwd naar de kosten.
Vervolgens is er nog de discussie over de 50% extra opbrengsten van de flanken.
NV-constructie
Hoe zit de NV in elkaar en wie heeft het voor het zeggen? Het is een mooie
constructie: als de markt het niet doet, is er geen rendabele situatie, dus
moet de gemeente het ook niet doen. GroenLinks vindt dit een legitieme en goede
redenering. Er zijn enkele moeilijkheden: als je naar de percentages kijkt,
kan er wel druk worden uitgeoefend op partijen om te optimaliseren. Dat geldt
in de NV natuurlijk voor de private partijen met hun meerderheidspositie, maar
dat geldt ook op de flank. Voor het Rijk is het interessant om extra geld van
de gemeente te krijgen. Juist het Rijk zou aan kunnen dringen op intensivering
van de flanken. Hoe kijkt de wethouder hier tegenaan en wie heeft het mandaat
om te zeggen: stop, dit is wat we willen realiseren op de flanken, tot
hier en niet verder?
De infrastructuur
Is er ten aanzien van de weg (2 x 5) een trendmodel of een doelmodel gebruikt?
Gaan we hier accommoderen of zijn er normaal in Amsterdam geldende maatregelen
om ervoor te zorgen dat er minder autoverkeer is en meer mensen met het OV
gaan. Graag de rekenmodellen als blijkt dat het hier gaat om het trendmodel.
Sociale woningbouw
Spreker staat op zich achter de stelling van de PvdA om 30% vast te houden voor
de hele Zuidas. Suggestie om enigszins de kosten te drukken: het huidige plan
voorziet in 8000 woningen, waarvan 30% op de flanken, dat is ongeveer 1400
woningen. Verdichting behoort tot de mogelijkheden, dus een stap van 8000 naar
10.000 wordt als reëel gezien. Van die extra 2000 realiseer je 50% sociale
woningbouw, dat is 1000 woningen. Vervolgens maak je de keuze om dat aan te
vullen met extra 600 woningen op het dok. Dan heb je ook 30% sociale
woningbouw, druk je enigszins de kosten en dan gaat het voor die 600 woningen
om een extra 33 miljoen euro als module.
De heer
REUTEN
vraagt nadere toelichting: 2000 woningen meer in de flanken?
De heer
VAN DER MEER
zegt dat ingeval er gekozen wordt voor die 10.000 woningen, hij voorstelt om
daarvan 50 % sociale woningbouw te realiseren.
De heer
REUTEN
vraagt zich af waarom een extra intensiveringsslag zou moeten plaatsvinden bij
een intensief plan als de Zuidas.
De heer
VAN DER MEER
antwoordt dat een intensiveringsslag door het projectbureau is gesuggereerd
als mogelijkheid. Ten tweede wil hij wel vasthouden aan 30% maar ook kijken
naar de kosten.
Rol stadsdeel
GroenLinks wil graag meer duidelijkheid over de rol van het stadsdeel.
Verkeer
Tot slot vraagt GroenLinks aandacht voor de aansluiting met de andere gebieden
Beethovenstraat, Buitenveldert en de veiligheid voor voetgangers,
fietsers als het gaat om de toevoer van verkeer.
De heer
DE GRAAF
complimenteert het College, het projectbureau en de heer Brinkman. Er ligt een
uitstekend resultaat en een goed voorstel. Met name het feit dat de
risicos voor een groot deel bij de markt liggen is een grote winst en
betekent dat de gemeente het project met beperkte risicos kan
voortzetten.
Sociale huurwoningen
Eerder heeft de CDA-fractie al aangegeven de realisatie van het dokmodel
belangrijker te vinden dan het strikt handhaven van de 30%-norm voor de Zuidas.
De 30% in de flanken wordt in elk geval gerealiseerd.
Erfpacht
In aanvulling op de opmerking van mevrouw Buurma: we gaan nu met een contract
werken van honderd jaar. Waarom is de markt wel bereid om voor een termijn van
honderd jaar te gaan? Is in de discussie over erfpacht overwogen om de grond te
verkopen? Graag een toelichting van de wethouder.
Go/No-go
Het beslismoment is na de veiling van de grondopties. Kan de wethouder aangeven
wanneer dat moment is?
De heer
VAN DE KAMP
(CDA-fractie stadsdeel Zuideramstel)
Na vele jaren wordt de natuurlijke scheiding tussen twee delen van het
stadsdeel opgeheven en wordt de fusie tussen Buitenveldert en de Rivierenbuurt
een feit. Daarvoor zijn wij toch wel erkentelijk. Er zijn ook nadelen: behalve
de werkzaamheden van de Noord-Zuidlijn komen er ook werkzaamheden bij van de
Oost-Westlijn: het aanleggen van het dok met alles wat daarbij komt kijken. De
gemeente kan hieraan wellicht enigszins tegemoetkomen in de vorm van bepaalde
compensaties.
Parkeerbeleid
Juist omdat een deel van de parkeerproblematiek veroorzaakt wordt door de
aanleg van de Zuidas vragen wij u met sympathie te kijken naar de problemen van
ons stadsdeel als het gaat om parkeren.
Sportaccommodaties
In de afgelopen periode hebben wij een behoorlijk deel van onze
sportaccommodaties moeten inleveren/verplaatsen; graag zien wij daarvoor meer
compensatie terug ten behoeve van de burgers.
Openbaar vervoer
Er is sprake van, de Noord-Zuidlijn te laten eindigen op station Zuid-WTC en
later te beslissen over doortrekken naar Schiphol. Ook hebben we gezien dat
voor lijn 5 er eigenlijk geen ruimte meer is. Wij zouden graag zien dat ter
compensatie de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Amstelveen.
De heer
BAKKER
licht toe dat de houding van de SP tegenover het dokmodel te omschrijven is
als niet-afwijzend, dit vooral gebaseerd op stedebouwkundige
argumenten, maar niet tegen elke prijs. Het inschakelen van de heer
Brinkman heeft opgeleverd: geen sociale woningbouw op het dok, geen
doortrekken van de Noord-Zuidlijn, geen kwaliteitsfonds openbare ruimte en
groen op het dok en de vorming van een NV, wat de SP betreft ook een
prijskaartje. Een aantal vragen blijft open.
Kosten
Het wordt niet helemaal duidelijk wat het de Amsterdamse burger gaat kosten:
345 miljoen euro plus eventuele meeropbrengsten uit de flanken plus rentekosten
van 75 miljoen euro die structureel op de begroting gaan drukken. Derving van
50 jaar erfpachtinkomsten, immers het was toch altijd de bedoeling dat die
middelen in de algemene kas zouden komen? Nu verdwijnen ze in de NV. Graag
heeft de fractie op een rijtje wat Amsterdam achtereenvolgens bijdraagt.
Go/No-goDit is wel degelijk voor de Raad het go/no-go moment.
Terugval-optie
Het kan wel degelijk misgaan: we leggen het in handen van de markt. De minister
schrijft: in beide alternatieven, dok of dijk, kan hoogwaardig stedelijk
milieu ontwikkeld worden. Dus wat gaan we nu doen, mocht de markt zeggen:
gezien het huidige economische klimaat vinden wij het onverantwoord om
dergelijke investeringen te doen? De ontwikkeling van de Zuidas hangt
nauw samen met de ontwikkeling van Schiphol. We kunnen er ook voor kiezen dat
Schiphol op basis van de milieu-eisen niet verder kan groeien en een
complementair wordt aan de luchthavens van Parijs, Frankfurt en Londen. Kan een
Zuidas-dokmodel bestaan zonder een groot, doorgroeiend Schiphol? In hoeverre
is het additioneel wat naar deze (internationale top-)lokatie komt en in
hoeverre wordt niet gewoon de regio leeggezogen?
Pps-constructie
Is er ook een voorbeeld te geven van een geslaagde pps-constructie van ongeveer
deze omvang?
Meerkosten
Grote zorg bij elk groot infrastructureel project: gaat het niet meer kosten
dan we nu berekend hebben?
HSLKomt de HSL er nu wel of niet?
Communicatie met de bewoners
Er is een platform, maar daaruit is een aantal belangengroeperingen
teruggetreden.
De heer
HAFFMANS
geeft aan dat Amsterdam Anders/De Groenen al jaren pleit voor de overkluizing
van de A10 en daarnaast voor autos onder de grond, dus al een tijdlang
voorstander is van dit plan, zij het niet tot elke prijs. Dit plan is veel
geavanceerder, omdat alle infrastructuur, inclusief de HSL, onder de grond zit.
Sociale woningbouw
De fractie heeft ernstige twijfel bij het percentage voor sociale woningbouw;
zij heeft begrepen dat het plan in totaal 16 tot 20% sociale woningbouw
behelst, graag daar nog toelichting op. Dat op het dok geen sociale woningbouw
plaatsvindt, is voorstelbaar, maar dat moet dan gecompenseerd worden in de
flanken.
Openbaar vervoer
De fractie vraagt of het mogelijk is de Noord-Zuidlijn door te trekken, in elk
geval de mogelijkheid open te laten dat later nog te doen. De fractie hecht in
het geheel niet aan een stopplaats van de HSL in Amsterdam.
Invloed Gemeenteraad/stadsdeel
Wat gaan wij nog aan beslissingsvrijheid verliezen, bijvoorbeeld omdat er op de
flanken nog 100 miljoen euro verdiend moet worden of omdat de grondexploitatie
zo hoog is ingerekend dat er weinig meer mogelijk is? Stadsdeel Zuideramstel
zal daar nog enige vrijheid in willen hebben.
Op welke manier komen de plannen Zuidas hier nog terug? Hebben wij nog
zeggenschap waar de NV over gaat en waar wij over gaan?
De heer
VAN BRUG
spreekt van een schitterend plan, waarbij hij nog enkele vraagtekens heeft.
Sociale woningbouw
Het loslaten van de 30% in dit stadium is te vroeg; bekeken moet worden of het
echt niet mogelijk is.
Kantoormarkt
Het hele project is afhankelijk van derden die erin stappen; de kantoormarkt is
een groot gedeelte daarvan. Er is veel leegstand van kantoren en dit
ambitieuze project wordt juist toegespitst op kantoorpanden. Kan de wethouder
aangeven welke bedrijven zich op die lokatie zullen willen vestigen? Zijn dit
bedrijven die elders kantoorruimte opzeggen, zodat de leegstand zich
verplaatst?
De heer
VONK
(Zuideramstelbelangen) geeft aan dat het voorstel in hoofdzaak financieel van
aard is, maar dat de consequenties ervan de bevolking van het stadsdeel sterk
raken.
Besluitvorming
Spreker wil graag de toezegging van de wethouder dat de overeenkomst Zuidas met
het stadsdeel, waardoor alles via projectbesluiten en uitvoeringsbesluiten zal
worden vastgesteld, intact zal blijven.
Milieu
Milieu wordt nauwelijks genoemd in het stuk. Bij vooral het eindresultaat moet
er sprake zijn van een verbetering voor zowel Rivierenbuurt als Buitenveldert
met betrekking tot milieu-stofoverlast.
Kwaliteitsfonds openbare ruimte
Hiervoor wordt een bedrag gereserveerd, maar wat gaat dat inhouden? Betreft het
een reservering voor het uitvoeren, beheer en onderhoud in de toekomst? Het
gewenste kwaliteitsniveau kan het stadsdeel nooit en te nimmer betalen.
Sociale woningbouw
Zuideramstelbelangen is voorstander van de 30% sociale woningbouw. Gezien het
feit dat dit nog niet helemaal ingelost kan worden, is men blij dat de
portefeuillehouder een brief heeft gestuurd met het verzoek, rekening te houden
met de fondsvorming voor realisering in een ander gedeelte van ons stadsdeel
om daar te zijner tijd toch die 30% te kunnen realiseren.
Overleg met buurtorganisaties
Overleg vindt wel plaats, maar Platform Zuidas is niet altijd geraadpleegd. Een
wat frequenter overleg tussen stadsdeelraad en Gemeenteraad zou op prijs
worden gesteld.
Openbaar vervoer
Zuideramstelbelangen is sterk voorstander van het kruisingsvrij maken van De
Boelelaan. Bij het realiseren van de Noord-Zuidlijn is het niet ondenkbaar dat
het OV met name in Buitenveldert zal verslechteren. Graag informatie van de
wethouder of er plannen zijn om dat op hetzelfde niveau te houden dan wel te
verbeteren.
Kosten
Wat wordt het kostenplaatje voor de stadsdeelbewoner? Wordt die op termijn het
kind van de rekening?
Mevrouw
VAN DER WAERDEN
(Onafhankelijken) heeft nog twee opmerkingen.
Station
Het idee was altijd dat het een goed overstapknooppunt zou worden. Zijn de
overstapmogelijkheden achteruitgegaan?
Leefbaarheid
Leefbaarheid rondom de Zuidas wordt in het stadsdeel erg belangrijk gevonden.
Heling van twee stadsdelen met intensivering op de flanken was het
oorspronkelijke doel. Het lijkt nu veeleer een obstakel te worden met een
uitstraling in alle omliggende buurten op het gebied van parkeren, verkeer,
luchtvervuiling, hoeveelheden mensen, enzovoort. De Onafhankelijken willen
graag weten hoe, als dit besloten wordt, zij nog kunnen sturen op het gebied
van de leefbaarheid voor de omgeving.
Beantwoording
Wethouder
STADIG
is blij met de complimenten en merkt op dat de complimenten voor de heer
Brinkman geheel terecht zijn.
Sociale woningbouw
In het onderhandelingsproces stond Amsterdam onder grote druk om akkoord te
gaan met 0% sociale woningbouw op de hele Zuidas, zowel in de flanken als in
het dok. Die aanvallen zijn afgeslagen. Voor de eerstkomende tien
jaar is 30% sociale woningbouw geregeld. Het stadsdeel is voorstander van het
vormen van een fonds. Als je dat echter in de businesscase stopt, verslechtert
de businesscase met dat bedrag. Ik zie geen mogelijkheid om dat idee mee te
nemen, maar er is nog genoeg tijd om dingen bij te kopen. Dat moet dan wel
kunnen, zoals de heer Reuten zei. Dus we moeten met de NV afspreken dat wij tot
een bepaald moment in de tijd sociale huurwoningen of groeifonds groen en
dergelijke kunnen bijkopen tegen afgesproken bedragen.
Lijn 5
Het inkorten van lijn 5 wordt uitsluitend veroorzaakt door de Noord-Zuidlijn.
Wethouder Van der Horst heeft dat een dezer dagen in zijn commissie op de
agenda. Datzelfde geldt voor discussies over het doortrekken van lijn 4 en lijn
6. Duidelijk is dat er in de businesscase geen geld voor is.
Ongelijkvloerse boog
Niet alleen door de Noord-Zuidlijn maar ook door de ontwikkeling van de Zuidas
zelf wordt het kruispunt bij De Boelelaan wel heel erg zwaar belast. De
wethouder is voorstander van ondergronds doortrekken tot voorbij dat kruispunt.
Dat is niet goedkoop, in de voordracht staat dat het meegenomen wordt in het
rekenen en tekenen. Dat is tevens een toezegging. Ook in de voordracht staat
dat als het rekenen en tekenen goed afloopt, we dit als eerste willen oplossen.
De wethouder stelt voor, dan ook een andere variant uit te laten zoeken, om
het op één hoog te doen, dit zou naar schatting de helft kosten,
100 miljoen euro.
Interruptie de heer
VAN POELGEEST
: vindt de wethouder het reëel om 100 miljoen euro bij te storten?
Wethouder
STADIG
vindt dat een hele goede besteding, als dat geld er zou zijn.
Bijdragen Amsterdam en regio
Het wel of niet maken van de 50 miljoen euro winst door Amsterdam maakt
onderdeel uit van het risicoprofiel van de NV. Wanneer Provincie of ROA niet
meedoen, is er een gat en stort de businesscase in.
Mevr.
BUURMA
bij interruptie: U kunt wel 100 miljoen euro vinden voor die verbinding
op palen, maar die 50 en 75 miljoen euro van ROA en Provincie zijn dan wel
noodzakelijk?
Wethouder
STADIG hoopt
die 100 miljoen euro te kunnen vinden; inderdaad zijn die bijdragen nu
noodzakelijk.
Procedure en projectbesluiten
De beslissing die nu aan de orde is, moet niet het hele circuit doorlopen, maar
als we die tunnels maken, komt de komende jaren de vraag hoe bovengronds de
wereld wordt ingericht. Dat kan de normale procedure doorlopen.
Voortgangsinformatie aan de Raad
In essentie ligt dat nu bij de kwartiermaker, die zal rapporteren over de
voortgang. In ieder geval komen we over iets minder dan een jaar terug over de
veiling. Dan is er een moment van bezinning zowel bij het Rijk als bij ons.
Verdichting/woonbeleid
Is er sprake van geheime verdichtingsscenarios en heeft de NV daartoe de
mogelijkheden, dat is een terechte vraag. De wethouder stelt dat wat is
afgesproken bij de Visie Zuidas, nog steeds het aantal meters is waarmee we
rekenen. Dat moet goed vastgelegd worden voorafgaand aan de veiling. De
wethouder zegt toe, aan te geven welke beslissingsmomenten en onderwerpen er
nog komen. Er zal dus een overeenkomst tussen de gemeente Amsterdam en de NV
komen over het programma. Als 20%-aandeelhouder wil de wethouder niet
overgeleverd zijn aan de meerderheid bijvoorbeeld op het punt van de sociale
huurwoningen. Dat is een afspraak waaraan men zich moet houden. Als de NV
daarop wil terugkomen, moeten wij daarop ja of nee kunnen zeggen. De NV gaat
alleen over het gebied boven op het dok, maar via de businesscase ontstaat er
een druk om die flanken te gaan optimaliseren; de afspraken daarover moeten
goed vastgelegd worden.
Aandeelhouderschap
Bestuurlijk gesproken is de wethouder Financiën verantwoordelijk voor het
aandeelhouderschap.
Erfpacht
Als je grond in vijftig jaar erfpacht uitgeeft, kun je een bepaald bedrag
daarvoor vragen; als je het voor 100 jaar doet, kun je een hoger bedrag vragen.
Je kunt daar een berekening voor maken; wat de markt ervoor geeft is een stuk
minder, omdat weinig marktpartijen zo ver vooruit denken. Brinkman heeft de
zero-zero coupon bonds bedacht: marktpartijen kopen het recht tussen vijftig en
honderd jaar tegen een bedrag nu. Volgens minister Zalm is bij honderd jaar
het verschil met eigen grond te verwaarlozen. De erfpacht helemaal de deur
uitdoen, gaat de wethouder te ver.
Middensegment
Hier zit alleen het hoge middensegment.
Parkeerplaatsen
Wat er gemaakt wordt is conform het beleid zoals afgesproken. Het kan zijn dat
er op het dok vormen van uitwisseling tot stand komen. Beleidsmatige input is
de Amsterdamse norm.
Rekenmodel voor het verkeer
Vermoedelijk heeft Rijkswaterstaat hier het trendmodel gehanteerd.
Veiling
Volgens de heer Stoutenbeek zou deze vóór het einde van het jaar
kunnen plaatsvinden.
Kosten voor de burger
Voor zover de erfpacht tussen vijftig en honderd jaar is ingebracht, gaat dat
te zijner tijd de burger iets kosten. De 75 miljoen euro kosten in principe
niets. Dus het kost 345 miljoen euro, maar die hebben we niet ter vrije
besteding als we het dok niet uitvoeren. De ontvlechtingskosten zullen dan niet
gering zijn.
Go/no-go
Als de Raad instemt met de voorstellen, moet Amsterdam ook meedoen als de
anderen hun toezeggingen gestand doen. Dan kunnen we moeilijk meer terug.
Daarom is dit ook het referendabele moment.
Schiphol
Er is een nauwe relatie met Schiphol. De Zuidas heeft nodig dat Schiphol een
hub blijft. Wil Schiphol een hub blijven, dan heeft het een grote thuismarkt
nodig en daarvan kan de Zuidas een belangrijke voeding zijn. Schiphol is wel
enthousiast over de Zuidas, maar heeft er niet bijgezegd dat het geprivatiseerd
wil worden.
Kantoormarkt
De wereldeconomie is in een fase waarin veel maakindustrie naar China en
Azië verschuift. De goederen die daar gemaakt worden, moeten weer hierheen
komen, vervoerd worden, geassembleerd, gemarket, geadministreerd en noem maar
op. Zeker is, dat een aantal grote bedrijven zich hier komen vestigen met een
Europees hoofdkantoor. Daar heeft Amsterdam dan op het juiste moment een
concurrerend aanbod voor.
Geslaagde pps-constructies
Bijvoorbeeld IJburg fase 1, en zo zijn er meer.
Meerkosten
Er moet een tunnel gemaakt worden ter lengte van de autotunnel Schiphol, niet
heel diep, met bewezen technieken. Dat moet met een goede voorbereiding niet
leiden tot grote tegenvallers. Een van de kerntaken van de NV is zorgen dat de
kosten niet uit de hand lopen. Als dat niet lukt, zijn de gevolgen voor de NV.
Amsterdam zit er voor 20% in.
HSL
Komt er waarschijnlijk wel. Stoppen alleen op Schiphol ligt voor de hand, maar
daar kan hij niet keren, dus moet hij wel doorrijden naar de Zuidas.
Kostenplaatje stadsdeelbewoner
De businesscase voorziet er niet in dat kosten ten laste gebracht worden van de
buurtbewoners.
Overstapmogelijkheden
De mogelijkheden blijven gelijk.
De heer
KOLDENHOF
(voorzitter DB Zuideramstel)
Openbaar vervoer
Het is van groot belang de OV-verbinding richting het Zuiden zo kwalitatief
hoogwaardig mogelijk te realiseren. Dat zou echt moeten door een ondergrondse
tunnel voor de Noord-Zuidlijn. Gelukkig wordt nu die variant in elk geval
meegenomen in de reken- en tekenfase. Van de variant op palen is het DB
absoluut geen voorstander, met name om redenen van leefbaarheid en het
doorsnijden van Buitenveldert van Oost naar West met een palenconstructie.
Volume
Met het antwoord van de wethouder is het DB iets geruster dat het huidige
voorgestelde volume het inderdaad ook is. De grote risicos zitten in twee
gebieden waar nog verder over besloten moet worden: de Noordstrook en de
strook rondom de VU (Zuid-Westhoek). Het DB voelt zich ondersteund door de
VVD-fractie die voorkeur heeft voor de Zuid-Westhoek. Een volumetoename in de
Noordstrook past niet bij de afgesproken geleidelijke overgang van de huidige
buurten naar de Zuidas, en is geen bijdrage aan een goede kwaliteit van die
omgeving.
Rol van het stadsdeel
Die rol is vastgelegd in de verordening. De belangrijkste onderwerpen waar het
stadsdeel zich een rol toebedeelt, zijn verkeer, openbare ruimte en waar
mogelijk ook de woningbouw.
Effecten parkeren en verkeer
Het stadsdeel wacht nog op een verkeersonderzoek van wethouder Van der Horst
waarin verdere effecten zullen worden berekend. Het stadsdeel heeft altijd
geplet voor meer parkeermogelijkheden, maar realiseert zich ook dat landelijke
en streekplannormen daarin beperkend zijn. Enerzijds is er, zoals de heer Van
Poelgeest aangeeft, sprake van een aanzuigende werking door meer
parkeerplaatsen, anderzijds zal er toch overlast komen en dan heeft het DB
liever meer parkeerplaatsen in de Zuidas dan dat men in het stadsdeel buiten de
Zuidas gaat parkeren. Ook parkeeroplossingen moeten verder onderzocht worden.
Communicatie met de bewoners
Het stadsdeel financiert samen met Projectbureau Zuidas het Bewonersplatform
Zuidas waarin belangenverenigingen en wijkverenigingen voor een belangrijk deel
vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is ook het wijkopbouwcentrum Buitenveldert
gevraagd om avonden te organiseren waarin bewoners uitgebreid van gedachten
kunnen wisselen over verschillende deelplannen en themas. Op 5 april 2005
wordt in de stadsdeelraad een besluit genomen tot het al dan niet instellen
van een aparte raadscommissie over de Zuidas die op meer informele wijze met
bewoners van gedachten zal wisselen.
Beheer en kwaliteit
Het stadsdeel is nog in discussie met het College over financiering beheer. Het
is belangrijk dat een deel van het genoemde fonds voor de dokzone blijft
behouden. Stadsdeel en College wensen een a-kwaliteit, maar dat moet ook
betaald worden.
De heer
REUTEN
vraagt nadere informatie over het inrichtingsniveau van de dokzone zonder
inkoop van de module.
De heer
STOUTENBEEK
(directeur Projectbureau Zuidas)
Kwaliteitsfonds
Er zijn twee fondsen opgericht: het groenfonds en het kwaliteitsfonds. Dat
laatste betreft middelen die gereserveerd worden voor investeringen in
kwaliteit in de openbare ruimte. Dat is dus geen beheer. Discussie wordt dan:
is een hoogwaardiger inrichting ook beheersgevoeliger? Dat is een debat tussen
stadsdeel en B en W en de Raad in het kader van de begrotingen. Separaat is
geregeld dat de deelraad dit jaar van ons 500.000 euro krijgt voor hogere
beheerstaken, vooruitlopend op een structurele regeling. De normbedragen voor
de inrichting van de openbare ruimte zijn aanzienlijk hoger dan gemiddeld en
differentiëren ook van centrumgebied naar de flanken. Het Zuidplein is
binnen die hoge normbedragen gerealiseerd. De dokzone kan ook binnen die
normbedragen op een behoorlijk hoog kwaliteitsniveau uitkomen.
Verkeer
Wij nemen nu al een aantal maatregelen voor het onderliggend wegenstelsel, dat
is gerelateerd aan de in uitvoering zijnde plannen, ruwweg het dijkmodel. Die
verkeersmaatregelen lopen dan mee met onze deelplannen. Als het hele dok
loskomt en de hele Zuidas als totaal, dat is een onderdeel van het tracé
MER-procedure. Ook het onderliggend wegennet zit daarin. De kosten voor die
maatregelen zijn verwerkt in de businesscase die vanavond aan de orde is.
Tweede termijn De heer
REUTEN
beschouwt de toezegging dat in de afspraken geregeld gaat worden dat er een
mogelijkheid komt om bij te kopen in de projecten boven de dokzone als een
winstpunt. Ten aanzien van het OV, belangrijk punt voor de mensen in
Buitenveldert, moet nadrukkelijk gekeken worden naar mogelijkheden voor het
gebruik van bestaande tramlijnen, die je eventueel op een andere manier in het
gebied zou kunnen binnenhalen. In de reken- en tekenfase moeten we ook echt
alle risicos, bijvoorbeeld ook eventuele toekomstige veiligheidseisen
voor tunnels, goed onder ogen zien, zodat er ook echt een eerlijke afweging
ligt voor degenen die gaan participeren in de NV.
De heer
KLOK
is positief gestemd en heeft het idee dat alle partijen van plan zijn om de
kwaliteit ook in de buurt rond de Zuidas te realiseren. Hij ziet nog wel
bedreigingen en hoopt dat iedereen meehelpt die in toom te houden.
Mevrouw
BUURMA
is verheugd dat de wethouder het doortrekken van het OV in Buitenveldert
ondergronds wil onderzoeken. Er is genoeg tijd om later bij te bouwen, dat kan
vastgelegd worden in de afspraken met de NV; kan vastgelegd worden dat er ook
in het lage middensegment bijgebouwd gaat worden? Hetzelfde geldt voor de
flanken: als er extra geld vrijkomt, moet gekeken worden naar het bouwen van
het lage middensegment.
De heer
GORING
heeft nog een vraag over de sociale woningbouw. Op pagina 16 van het stuk van
september 2004 aan het eind van de eerste alinea geeft Brinkman aan waarom we
zouden moeten kiezen voor minder sociale woningbouw. [Daarin] pleegt te
worden voorzien door overheveling uit duurdere segmenten en daardoor zou
onverkoopbaarheid van het dure segment dreigen te ontstaan. Is dit een foutieve
redenering van de heer Brinkman?
De heer
VAN DER MEER
wil graag reactie op het rekenmodel dat hij heeft voorgelegd over de sociale
woningbouw. Verder heeft hij niet goed gehoord wat er is gezegd over de
aanliggende gebieden Beethovenbuurt en Buitenveldert en wat er gebeurt met de
veiligheid van fietsers en voetgangers in dat gebied en de aanhechting van de
wegen. Zijn die kosten al opgenomen in het plan? GroenLinks overweegt een
voorbehoud te maken met betrekking tot het trendmodel; wat zou het resultaat
zijn bij het hanteren van een doelmodel? Blijkbaar, tot slot, valt er nog geld
te verdienen op de parkeerplaatsen.
De heer
DE GRAAF
is blij met de toezegging van de wethouder om in de toekomst een optie open te
houden om op het dokmodel de 30% sociale woningbouw te kunnen realiseren. Hij
vraagt zich af, hoe hard de toezeggingen van de provincie en de ROA zijn; is er
sprake van risicos? Is het verstandig om nu al modulair te gaan shoppen
en wensen aan te geven ten aanzien van bedragen van 100 of 200 miljoen euro? Is
het een risico dat Amsterdam al veel claims heeft liggen bij de provincie?
De heer
BAKKER
vindt het verbazingwekkend dat gevraagd wordt een besluit te nemen dat enorme
gevolgen heeft voor het verkeer, terwijl er nog geen verkeersonderzoek is dat
de Raad kan meenemen in zijn besluitvorming. Het is een slechte zaak dat geen
complete afweging gemaakt kan worden.
De wethouder heeft gezegd dat de heer Brinkman met de oorspronkelijke metrages
uit de Visie Zuidas heeft gerekend. Maar Brinkman is toch juist gaan stapelen
met de infrastructuur om meer volume te krijgen op het dok?
Volgens spreker is het nog helemaal niet zeker dat de HSL op de Zuidas stopt.
Het overstappen wordt beter in die zin dat je nu op lijn 5 moet
overstappen om naar Amstelveen te komen.
De SP wil niet verder met het dokmodel om een aantal redenen; de fractie zal
hier in de Raad uitgebreider op terugkomen. Allereerst zijn er de absolute
kosten. Ten tweede is er de pps-constructie: het is een nadeel dat een
belangrijk stuk van de stad in handen wordt gelegd van een NV. Ook in het
dijkmodel kan een hoogwaardig stedelijk milieu ontwikkeld worden, wat zeker
kansen biedt en minder risicos.
De heer
VAN POELGEEST
stelt dat de discussie over de luchtkwaliteit betrokken moet worden bij de
keuze voor het dijkmodel; gezien deze discussie is het dijkmodel eigenlijk al
geen reële optie meer. Kan dit nog iets veranderen aan het standpunt van
de SP?
De heer
BAKKER
ziet de overwegingen over de luchtkwaliteit niet terug in de stukken, en gaat
ervan uit dat bij de ingangen van de tunnels uit het dokmodel ook wel het een
en ander over de luchtkwaliteit te zeggen valt. Hij vraagt zich af of het
verschil doorslaggevend zal zijn voor de keuze.
Op de vraag van de heer
DE GRAAF
of de SP niet de voorliggende businesscase steunt en nu kiest voor het
dijkmodel antwoordt de heer
BAKKER bevestigend.
De heer
HAFFMANS
begrijpt uit de stukken dat over het kopen van de module voor de sociale
woningbouw op het dok in de komende vijftien jaar nog geen beslissing genomen
hoeft te worden. Hij vraagt of het doortrekken van de Noord-Zuidlijn in dit
model nu onmogelijk wordt gemaakt.
De heer
VAN BRUG
deelt mee dat in het hoofdnet auto ernaar gestreefd wordt de autos
zoveel mogelijk naar de A10 of de Ring te leiden. Is daar rekening mee gehouden
in deze plannen? Hij wil graag de doorrekening zien. Is het niet verstandig om
in deze fase het knelpunt Nieuwe Meer ook mee te nemen zodat je een
gegarandeerde doorstroming krijgt?
Op de vraag van de heer
DE GRAAF
of Mokum Mobiel dit model steunt of voor het dijkmodel kiest, antwoordt de
heer
VAN BRUG dat hij het nog niet weet.
De heer
VONK
heeft het idee dat de aandacht voor kwaliteit en beheersbaarheid voor de
openbare ruimte groot is. Aan de 30% sociale woningbouw dient vastgehouden te
worden, maar ook het lage middensegment is van groot belang voor de
doorstroming. Hij vindt het vreemd dat het MER-tracé buiten het
projectbesluit gaat vallen. Hij is verheugd over het positief instemming voor
realisatie van de OV-boog naar de Buitenveldertselaan. Hij hoopt op een
gezamenlijke vervolgdiscussie.
Beantwoording tweede termijn
Wethouder
STADIG
geeft aan dat in de reken- en tekenfase alle risicos goed onder ogen
moeten worden gezien; juist de deelname van de private partijen staat er garant
voor dat dit ook zal gebeuren. Experts worden daarbij ingeschakeld.
De wethouder is verheugd dat de gemeente niet meer alle risicos draagt.
Daarom vindt hij de verandering van standpunt van de SP opmerkelijk; hij zal
daarover graag meer vernemen in de raadsvergadering.
De mogelijkheid om ook laag middensegment in te kopen zal ingebouwd worden.
De opmerking van de heer Brinkman over overheveling is voor zijn eigen
rekening; de wethouder denkt daar anders over.
Ten aanzien van het rekenmodel van de heer Van der Meer merkt de wethouder op
dat hij huiverig is om in dit stadium allerlei meevallers te gaan bedenken. Je
zou kunnen zeggen: als het mogelijk is om uiteindelijk meer woningen te maken
dan moet je van tevoren afspreken dat de meeropbrengst niet voor de NV is,
respectievelijk dat deze verplicht is om die op een bepaalde manier in te
zetten. De wethouder wil die gedachte meenemen zonder exact de rekensom over te
nemen en komt erop terug.
De heer
VAN POELGEEST
informeert wanneer de wethouder terugkomt op de diverse punten. Een aantal
zaken moet nu al in de bestuurlijke besluitvorming worden vastgelegd.
Wethouder
STADIG
kan dit niet exact aangeven; wel kan bijvoorbeeld bij de raadsbehandeling een
aantal zaken in moties worden vastgelegd, zonder al te precies te
kwantificeren.
Wat betreft het trendmodel en het doelmodel: dat is aan het Rijk. Een
voorbehoud verandert niets aan de MER-tracéprocedure.
De gemeente moet duidelijk maken dat de bijdrage van de provincie echt nodig
is. De wethouder heeft al aangegeven dat nog helemaal niet bekend is of er een
meevaller of een tegenvaller zal zijn. De bijdrage van de ROA is eveneens
nodig, al geldt daarvoor dat het voor een deel ons eigen geld is. Er is
inmiddels een brief van de minister aan de Provincie. Vooral het belang van de
Zuidas voor de hele regio moet benadrukt worden bij de Provincie.
Bijkopen van woningen kan plaatsvinden tussen 10 en 20 jaar na nu.
Doortrekken van de Noord-Zuidlijn wordt meegenomen in de reken- en tekenfase.
Om het doortrekken van de lijn niet onmogelijk te maken moet nog een bedrag
gevonden worden.
Het hoofdnet: wat de heer Van Brug aangeeft is deels het model wat we al
hebben: er wordt veel verkeer naar de Ring verdreven. De wethouder zal nagaan
of daar nieuwe plannen zijn en of die al verwerkt zijn.
De Nieuwe Meer meenemen en ook het kruispunt Amstel is een goed idee, maar duur
en in de businesscase nu niet voorzien.
Het Rijk heeft de verantwoordelijkheid voor de Mertracé-procedure.
De luchtkwaliteit is uiteraard een belangrijk punt in de overwegingen.
De
VOORZITTER sluit de vergadering om 22.15 uur.