OPENBARE VERGADERING OP WOENSDAG 2 MAART 2005.
Aanwezig
: de leden mevr. Alberts (SP), mevr. Asante (PvdA), de heer Asscher (PvdA), de
heer H. Bakker (LA), de heer H.H.G. Bakker (LA), mevr. Bruines (D66), de heer
Van der Burg (VVD), mevr. Buurma-Haitsma (VVD), de heer Bijlsma (PvdA), mevr.
Codrington (GroenLinks), de heer Flos (VVD), mevr. Van der Garde (PvdA), de
heer Goring (VVD), de heer De Graaf (CDA), de heer Haffmans (Amsterdam
Anders/De Groenen), de heer Isik (VVD), de heer Jamari (PvdA), de heer Manuel
(D66), de heer Marres (PvdA), de heer Van der Meer (GroenLinks), mevr. Meijer
(SP), de heer Nederveen (VVD), de heer Nijman (PvdA), de heer Olmer (CDA), de
heer Olij (PvdA), mevr. Van Oudenallen (Mokum Mobiel PvdB), de heer Paquay
(SP), mevr. Van Pinxteren (GroenLinks), de heer Van Poelgeest (GroenLinks), de
heer Reuten (PvdA), mevr. Riem Vis (PvdA), mevr. Sargentini (GroenLinks), mevr.
Schaapman (PvdA), mevr. Spee-Rouppe van der Voort (CDA), de heer Van Straaten
(VVD), de heer Weenink (CDA), mevr. Van der Wieken-de Leeuw (VVD), de heer De
Wolf (PvdA), de heer Zafer Yurdakul (D66), de heer Zati Yurdakul (PvdA) en de
heer Zwart (GroenLinks). Afwezig
: de heer J.L. Bakker (SP), de heer Brinkman (PvdA), mevr. Geerdink (VVD) en de
heer Klerks (PvdA). Aanwezig
: de wethouders de heer Aboutaleb (PvdA), mevr. Belliot (PvdA), de heer Van der
Horst (VVD), de heer Huffnagel (VVD), mevr. Maij (CDA) en de heer Stadig
(PvdA). Afwezig: geen der wethouders.
Middagzitting op woensdag 2 maart 2005.
Voorzitter: mr. M.J. Cohen, burgemeester
, alsmede het raadslid mevr. Codrington, plaatsvervangend voorzitter.
Raadsgriffier: mevr. mr. M. Pe.
Verslaglegging: Notuleerservice Nederland.
De VOORZITTER:
Ik open de vergadering van de Gemeenteraad. 1
Mededelingen. De VOORZITTER:
Ik deel u mee dat afwezig zijn mevrouw Geerdink, de heer Klerks, de heer
Brinkman, de heer Hans Bakker van de SP, en dat de heer Olmer onderweg is. Ik
deel u op de tweede plaats mee dat er sprake is van een middagvergadering. En
ik deel u mee dat na afloop van de raadsvergadering er een presentatie zal zijn
van het project Andreas, hier in de Raadszaal.
.................................................
..............................................................
................................ 10°
Adres van J. Haije, namens het Nederlands Genootschap van Insprekers, van 1
februari 2005 inzake de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
Besloten wordt, dit adres in handen te stellen van het College van Burgemeester
en Wethouders ter afdoening en een afschrift van het antwoord op het adres te
zenden aan de leden van de Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur,
Zeehaven en Luchthaven en Informatie- en communicatietechnologie.
............................................................
..............................................................
..........................................
.....................................
11
Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 10 februari 2005
tot vaststelling van het onteigeningsplan Noord-Zuidlijn, Saenredamstraat 66 en
67 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 68). De VOORZITTER
geeft het woord aan mevrouw Meijer. Mevr. MEIJER
(stemverklaring): Ik was even in de war omdat wij dit behandeld hebben in de
Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en communicatietechnologie, maar ik heb ook daar gemeld dat de SP
zich niet kan vinden in dit voorstel en dus tegen stemt.
De VOORZITTER:
Waarvan akte. Met inachtneming van die opmerking is het voorstel aanvaard.
De voordracht wordt zonder discussie en hoofdelijke stemming goedgekeurd; de
Raad neemt mitsdien het besluit, vermeld onder nr. 68 van afd. 1 van het
Gemeenteblad, met inachtneming van de stemverklaring van het raadslid Meijer.
........................................................
..............................................................................
......................................................................
21
Voortgangsbericht van het raadslid de heer Bijlsma, voorzitter van de
Voorbereidingscommissie onderzoek Noord-Zuidlijn, van 2 februari 2005 inzake de
stand van zaken voorbereiding onderzoek Noord-Zuidlijn (Gemeenteblad afd. 1,
nr. 53).
Het voortgangsbericht vermeld onder nr. 53 van afd. 1 van het Gemeenteblad
wordt voor kennisgeving aangenomen. 22
Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 10 februari 2005
tot verhoging van het krediet voor de vernieuwing van brug nr. 84, vaste brug
over de Singelgracht vóór de Ferdinand Bolstraat (Gemeenteblad
afd. 1, nr. 77).
De voordracht wordt zonder discussie en hoofdelijke stemming goedgekeurd; de
Raad neemt mitsdien het besluit, vermeld onder nr. 77 van afd. 1 van het
Gemeenteblad. 23
Voordracht van het College van Burgemeester en Wethouders van 10 februari 2005
inzake de structurele regeling vervangingsonderhoud bestaande
metro-infrastructuur (Gemeenteblad afd. 1, nr. 78).
De voordracht wordt zonder discussie en hoofdelijke stemming goedgekeurd; de
Raad neemt mitsdien het besluit, vermeld onder nr. 78 van afd. 1 van het
Gemeenteblad.
..............................................................................
.........................................................................
......................................................
..................................................................
De VOORZITTER:
Andere leden? Als dat niet het geval is, stel ik voor dat we overgaan tot de
behandeling van de volgende mondelinge vraag.
3° Vraag van het raadslid mevrouw Meijer inzake het stilleggen van de
bouw van station Vijzelgracht van de Noord-Zuidlijn.
De VOORZITTER: De wethouder is in aantocht.
De VOORZITTER geeft het woord aan mevrouw Meijer.
Mevr. MEIJER:
Het AT5-nieuws meldde vorige week het stilleggen van de bouw van station
Vijzelgracht van de Noord-Zuidlijn. In eerste instantie vanwege een conflict
tussen de aannemer en de onderaannemer. Later meldde aannemer Max Bögl dat
de gemeente niet duidelijk zou kunnen maken hoe het station moet worden
gebouwd. Naar aanleiding daarvan heb ik de volgende vragen.
Wat is nu de oorzaak van het stilleggen van de bouw? Het conflict tussen de
aannemer en de onderaannemer? Of heeft de gemeente een onduidelijke opdracht
gegeven? Of is het allebei?
Is de gemeente bezig met het oplossen van het probleem? En zo ja, hoe?
Blijkens de berichtgeving stelt hoofdaannemer Max Bögl zich op het
standpunt dat de gemeente als regisseur het werk niet meer aankan, en dat
daarom het geheel stil is komen te liggen. Klopt het dat de gemeente
onduidelijke opdrachten heeft gegeven? Wie is aansprakelijk voor de schade in
tijd en kosten? Wat is de totale schade per dagdeel dat het werk stilligt? En
wat is de verwachte vertraging?
Mocht u als College het standpunt innemen dat de oorzaak ligt in het conflict
tussen de aannemer en de onderaannemer, waar gaat dat conflict dan over?
Op 18 oktober 2004 is de bouwpunt aan de zuidkant van het station Vijzelgracht
geheel onder water gezet omdat er een lekkage in de wand van de bouwkuip bleek
te zijn, waardoor het grondwater van buiten de bouwput naar binnen spoot. Zijn
die lekkageproblemen inmiddels opgelost? En zo ja, waarom is de put dan nog
niet leeggepompt? De VOORZITTER
geeft het woord aan wethouder Van der Horst. Wethouder
VAN DER HORST:
Wat is de oorzaak dat het werk is stilgelegd? Het gaat hier om een conflict
tussen de hoofdaannemer en de onderaannemer.
Is de gemeente bezig om het probleem op te lossen? Normaal gesproken is het
niet zo heel ongebruikelijk dat er enige discussie is tussen onderaannemer en
hoofdaannemer. Daar bemoeien we ons in beginsel niet mee, behalve als we denken
dat het uit de hand gaat lopen of dat het wel erg lang duurt. Dan doen we er
wat mee. In dit geval is de gemeente Amsterdam er als opdrachtgever als het
ware bovenop gesprongen, en er vindt deze week overleg plaats met de
hoofdaannemer, met wellicht de onderaannemer daarbij.
Hoe zit het dan met de rol van de opdrachtgevende partij, namelijk de gemeente
Amsterdam, naar de hoofdaannemer? Is die onduidelijk? Wat ons betreft is er
geen enkele onduidelijkheid. Wij zijn ook helemaal geen regisseur, zoals u dat
stelt. Wij zijn opdrachtgever en de opdrachtnemer moet onze opdrachten gewoon
uitvoeren, want daar is voor getekend in het contract. Dat is volgens mij
glashelder, en er is dus ook geen sprake van schade of wat dan ook. De gemeente
is de opdrachtgever van de hoofdaannemer, en die heeft bepaalde onderdelen van
het werk weer uitbesteed aan de onderaannemer.
Waar gaat het conflict over? Het conflict gaat over geld. Dat is meestal zo,
geld en vrouwen, maar in dit geval gaat het over geld. En dat is tussen de
aannemer en de onderaannemer.
Hoe zit het nu met de lekkage? Misschien is het goed om daar iets langer bij
stil te staan, want heel veel mensen weten dat niet. Er is een damwand
geplaatst. Die bleek inderdaad niet helemaal waterdicht te zijn, waardoor er
grond wegspoelde en panden gingen scheefhangen. Dat is heel mooi in beeld
gebracht, want wij hebben een fantastisch monitoringssysteem waarbij iedere
millimeter zichtbaar is. Het is dus ook tijdig onderkend. Toen is de bouwkuip
vol met water gezet, want als daar water in staat, kan er geen water meer
instromen, en daarmee is alles mooi gestabiliseerd. Het systeem van monitoren
werkt dus uitstekend. Vervolgens is gekeken hoe dit probleem opgelost moest
worden. Inmiddels zijn er zeventien groutkolommen aan de buitenkant bijgemaakt.
Je zou dus kunnen zeggen dat er aan de buitenkant een nieuwe damwand is
gemaakt. Dat heeft even geduurd, en u hebt wellicht niet zoveel werkzaamheden
gezien omdat het beton twee dagen moest uitharden. Dat is gelukt, en nu wordt
de waterspiegel elke dag 1 m verlaagd om te kijken of het inderdaad waterdicht
is. Als het goed is ziet u dus elke dag 1 m water minder in de bouwkuip, totdat
we de bodem weer bereikt hebben en dan gaan we gewoon door. Zoals het er nu
naar uitziet gaat het dus uitstekend. Met die tweede damwand is het waterdicht
en gaan we gewoon verder. De VOORZITTER
geeft het woord aan mevrouw Meijer. Mevr. MEIJER:
U zegt dat het gaat om een conflict tussen de aannemer en de onderaannemer, en
dan vraag ik me vervolgens natuurlijk af: hoe kan het dan dat de
hoofdaannemer, Max Bögl, publiekelijk op AT5 verklaart dat de oorzaak
hiervan ligt in het feit dat de gemeente onduidelijke opdrachten verstrekt? Ik
kan me toch niet voorstellen dat een aannemer zomaar zijn opdrachtgever voor
schut zet. En ik vraag me natuurlijk af wat nu uw verhouding met Max Bögl
is? Hebt u uitgepraat waarom zij dit zo in de media hebben gebracht?
De VOORZITTER geeft het woord aan wethouder Van der Horst.
Wethouder VAN DER HORST:
Dat moet een aannemer ook helemaal niet doen. De aannemer moet de opdrachten
die hij van de opdrachtgever krijgt, uitvoeren. Natuurlijk zijn er allerlei
technische specificaties waar discussie over ontstaat. Het gaat te ver om dat
nu allemaal in detail te bediscussiëren. Wat ons als gemeente Amsterdam
betreft, is er weinig onduidelijkheid. En het lijkt me inderdaad ook niet
gepast, laat ik het maar zo zeggen, om als opdrachtnemer van de gemeente
Amsterdam vrolijk voor een camera de discussie te gaan voeren. De aannemer moet
gewoon zijn werk doen en als er onenigheid is, dan gaan we dat uitpraten. En
anders zijn er andere wegen om daaruit te komen. De
VOORZITTER: Andere leden over dit onderwerp? De
VOORZITTER geeft het woord aan mevrouw Alberts. Mevr.
ALBERTS:
Begrijp ik uit dat laatste antwoord van de wethouder dat hij dit ook op de
agenda zet van het gesprek dat hij binnenkort met de aannemer heeft? Of bent u
helemaal niet van plan om het daar nog over te hebben? Ik bedoel het uitdragen
van het conflict. De VOORZITTER
geeft het woord aan wethouder Van der Horst. Wethouder
VAN DER HORST:
Ja, wat mij betreft wel. Ik ben er zelf persoonlijk niet bij aanwezig, maar de
directie van de Noord-Zuidlijn en het adviesbureau wel. Het lijkt me
verstandig dat, als er discussie is over techniek of andere dingen, je dat
technisch oplost. En het lijkt mij weinig functioneel om dat voor een camera te
doen, zonder alle nuances. Het lijkt me erg onverstandig om dat voor een
camera te doen. De VOORZITTER:
Andere leden over dit onderwerp? Nee. Dan stel ik voor dat we overgaan naar de
behandeling van mondelinge vraag nummer 4.
..........................................................................
......................................................................
.......................................................................................
..............................................................
De Voorzitter sluit de vergadering om 17.45 uur.
|