Jaar
|
2005 |
Afdeling |
1 |
Nummer
|
363 |
Publicatiedatum |
6 juli 2005 |
Onderwerp
|
|
Zuidelijke beëindiging Noord-Zuidlijn; eindpunt tramlijn 5. |
Aan de Gemeenteraad |
|
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen: |
|
De Gemeenteraad van Amsterdam, |
|
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 23 juni 2005, |
|
Besluit: |
|
I
dat het eindbeeld voor de zuidelijke beëindiging van de Noord-Zuidlijn
(NZL) is doortrekking van de lijn naar Amstelveen/Ouderkerkerlaan (NZL 52)
respectievelijk Amstelveen/Westwijk (NZL 58); II
dat, om zeker te zijn van een tijdige exploitatiestart van de Noord-Zuidlijn in
2012, een tijdelijk eindpunt voor de Noord-Zuidlijn wordt voorbereid op het
station Zuid/WTC; III
dat tramlijn 5 ten behoeve van de werkzaamheden op het station Zuid/WTC tot de
ingebruikneming van de Noord-Zuidlijn in Buitenveldert en Amstelveen wordt
omgeleid via de Strawinskylaan en de Parnassusweg; IV
dat tramlijn 5, zodra de werkzaamheden ten behoeve van het geschikt maken van
de Amstelveenlijn voor de Noord-Zuidlijn dit nodig maken, wordt ingekort tot
een nader te bepalen tijdelijk eindpunt in het stadsdeel Zuideramstel;
V
dat, als de tijdelijke route (bypass) via de Strawinskylaan/Parnassusweg op
onvoorziene problemen stuit en op mogelijk extra kosten die verband houden met
de activiteiten in de Zuidas, als terugvaloptie een eindpunt voor tramlijn 5
aan de Strawinskylaan wordt ingericht en dat deze terugvaloptie
vóór effectuering wordt voorgelegd aan de Gemeenteraad;
VI
een voorbereidingskrediet van 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de
aanpassing van de Amstelveenlijn en voor de bypass van tramlijn 5.
|
|
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, |
E. Gerritsen, gemeentesecretaris |
M.J. Cohen, burgemeester |
Toelichting (bestuurlijke context) |
|
In de subsidiebeschikking Noord-Zuidlijn van het Rijk d.d. 23 december 1999 is
bij de vervoerwaardeberekening uitgegaan van doortrekking van de lijn naar
Amstelveen. De Raad heeft bij de aanvaarding van de subsidiebeschikking
ingestemd met deze lijnvoering. Op 19 november 2003 heeft de gemeenteraad het
amendement van het raadslid Olij aangenomen, dat pleit voor een voorlopig
eindpunt van de Noord-Zuidlijn op station Zuid/WTC en een snelle voltooiing van
de Kleine Ring.
Omdat thans het definitief ontwerp voor de Noord-Zuidlijn moet worden
vastgesteld, heeft de Dienst IVV de mogelijke lijnvoeringsmodellen op het
metro/sneltramnet onderzocht en een voorkeursmodel ontwikkeld, dat nu ter
besluitvorming wordt voorgelegd.
De volgende modellen zijn onderzocht: -
Model 1: doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen; -
Model 2: doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Sloterdijk; -
Model 3 en 4: eindpunt van de Noord-Zuidlijn op station Zuid/WTC en separate
tram of sneltrambediening van Buitenveldert en Amstelveen.
Naar aanleiding van bestuurlijke reacties van de gemeente Amstelveen, het ROA
en het stadsdeel Zuideramstel is in november 2004 geconcludeerd dat de modellen
3 en 4 onvoldoende vervoerskwaliteit in de zuidelijke agglomeratie zullen
opleveren. Ook is geconcludeerd dat in model 2 te veel vermenging van lijnen
ontstaat met een te grote kans op verstoringen van het gehele metronet. De
gevraagde beslissingen worden als volgt onderbouwd: I.
Model 1, doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Amstelveen, leidt als enige tot
openbaar vervoer van goede kwaliteit dat betrouwbaar is te exploiteren. Om een
verstoringsrisico te vermijden worden beide lijnen naar Amstelveen
doorgetrokken zodat er geen menging is van Noord-Zuidlijn met de Ringlijn.
II.
De kans is aanwezig dat de aanpassingen van het tracé in Buitenveldert
en Amstelveen ten behoeve van de Noord-Zuidlijn niet voor 2012 (start
exploitatie) gereed zullen zijn. Daarom is een tijdelijk eindpunt voor de
Noord-Zuidlijn op het bestaande station Zuid/WTC ontworpen. Dit tijdelijke
eindpunt is gemakkelijk om te bouwen als de lijn alsnog naar Amstelveen gaat en
past in de fasering van de Zuidas.Het vormt geen extra belasting voor het
budget voor de Noord-Zuidlijn. III.
De maatschappelijke weerstand tegen het voortijdig inkorten van tramlijn 5 is
groot, blijkens verschillende raadsadressen en de reactie van insprekers bij de
behandeling in de raadscommissie VVI. Daarom is gekozen voor een tijdelijke
route via de Strawinskylaan en de Parnassusweg, waarbij moet worden aangetekend
dat volgens de huidige planningen de bouw van een parkeergarage aan de
Strawinskylaan conflicteert met de omleiding van tramlijn 5. Het College van
B&W zal met nadere voorstellen komen voor het verkleinen of oplossen van
deze problematiek. Tevens zal het College met voorstellen komen voor het al dan
niet verlagen van de Strawinskylaan. IV.
Het zal niet mogelijk zijn de Noord-Zuidlijn te combineren met een tram.
Tramlijn 5 zal dus uiteindelijk van het tracé van de Noord-Zuidlijn
moeten verdwijnen. Voor tramlijn 5 zal een nieuw definitief eindpunt worden
gezocht in het stadsdeel Zuideramstel. V.
Het is op dit moment niet te voorzien of de onder III genoemde problemen binnen
redelijke tijd en kosten op te lossen zijn. Indien dit niet het geval zou zijn
is een eindpunt van tramlijn 5 aan de Strawinskylaan een reëel en
betaalbaar alternatief. Als deze situatie zich zal voordoen, zal opnieuw aan de
Raad een uitspraak worden gevraagd.
Het College van B&W hebben de directeur van de dienst IVV gemachtigd
vooruitlopend op uw besluit de voorbereiding van deze bypass voor tramlijn 5
met spoed ter hand te nemen gelet op de planning dat in maart 2007 tramlijn 5
van het dijklichaam moet verdwijnen in verband met de werken aan de
Noord-Zuidlijn.
|
|
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en communicatietechnologie heeft op woensdag 15 juni 2005
ingestemd met het voorleggen van dit voorstel aan uw Vergadering.
|
|