Jaar
|
2005 |
Afdeling |
1 |
Nummer |
318 |
Publicatiedatum |
10 juni 2005 |
Onderwerp
|
|
Voorjaarsnota 2005 |
Aan de Gemeenteraad, |
|
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen: |
|
De Gemeenteraad van Amsterdam, |
|
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van
dinsdag 24 mei 2005, |
|
Besluit: |
|
1
de beschikbare ruimte voor 2006 in beginsel als volgt vast te stellen a)
ruimte voor structurele prioriteiten 16,1 miljoen
b) ruimte voor incidentele prioriteiten
96,6 miljoen c) vrij beslisbaar Mobiliteitsfonds
17,1 miljoen d) vrij beslisbaar ISV
56,6 miljoen |
2 in te stemmen met: a)
de voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1) ten laste van de algemene
dienst tot een bedrag van 12,7 miljoen en een derhalve nader door de
Gemeenteraad in te vullen bedrag van 3,4 miljoen; b)
de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2) ten laste van de algemene
dienst tot een bedrag van 94,4 miljoen en een derhalve nader door de
Gemeenteraad in te vullen bedrag van 2,2 miljoen; |
3
uitspraken te doen in kwalitatieve en/of kwantitatieve zin over de
bestedingsrichtingen voor de nader door de Gemeenteraad in te vullen bedragen
zoals opgenomen in: a)
de voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1.5); b)
de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2.5). |
4
in te stemmen met de bestedingsrichtingen voor de vrij besteedbare bedragen in:
a) het Mobiliteitsfonds (§ 3.3); b)
het ISV (§ 3.4). |
5
onderhavige voordracht voor het overige voor kennisgeving aan te nemen en het
College van Burgemeester en Wethouders uit te nodigen in het kader van de
begrotingsvoorbereiding 2006 met uitvoeringsvoorstellen terzake te komen. |
|
|
|
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, |
|
E. Gerritsen, secretaris |
M.J. Cohen, burgemeester |
Toelichting (bestuurlijke context) |
|
Zie het meegezonden stuk Voorjaarsnota 2005, versie 26 mei 2005 |
|
Voorjaarsnota 2005 |
|
|
26 mei 2005 |
Inleiding
Hierbij ontvangt u de Voorjaarsnota 2005. Het begrotingsjaar 2006, waar deze
Voorjaarsnota 2005 een eerste invulling op hoofdlijnen voor geeft, is een
bijzonder jaar. Halverwege 2006 zal er sprake zijn van een nieuw bestuur en een
nieuw programakkoord. Ons College wil 2006 echter geen verloren jaar laten
zijn en zoveel mogelijk de in het programakkoord gemaakte afspraken tot een
goed einde brengen. Daar is, dankzij de ombuigingsoperatie, ook het geld voor.
De ombuigingsoperatie heeft ervoor gezorgd dat ons College aan uw Vergadering
nu een voorjaarsnota kan voorleggen waarin nog wat te kiezen en te verdelen is.
Het Financieel Meerjaren Perspectief laat echter duidelijk zien dat met name
de structurele ruimte nog altijd beperkt is. Het gunstige rekeningresultaat
2004 zorgt ervoor dat de incidentele ruimte in deze Voorjaarsnota 2005 wel fors
is.
Ons College legt voor 2006 de nadruk op het afmaken van hetgeen in afgelopen
jaren is gestart en heeft als eerste de laatste tranche van het programakkoord
ingevuld. In de begroting 2005 was ons College met deze invulling al ver op
streek, waardoor deze laatste stap vanuit financieel oogpunt van kleiner belang
is. Op grond van het programakkoord komt er bijvoorbeeld extra geld voor de
bestrijding van agressie en geweld, wordt de laatste tranche voor de realisatie
van de openbare bibliotheek beschikbaar gesteld en zijn er extra middelen voor
grote groenprojecten in het Amsterdamse Bos. Naast het afmaken van de
prioriteiten uit het programakkoord heeft ons College in deze Voorjaarsnota
2005 ook een aantal nieuwe accenten gelegd.
In het kader van integratie en Wij Amsterdammers is een incidenteel
budget beschikbaar gesteld va
n 10 miljoen voor een grootschalig inhaalprogramma van gecombineerde
taal- en integratietrajecten die erop gericht zijn het arbeidsmarktperspectief
en deelname aan de samenleving voor allochtone medeburgers te vergroten.
Ons College neemt op diverse onderwerpen de kosten voor haar rekening waar door
rijksbezuiniging de dekking uit rijksbudgetten is weggevallen. Zo wordt als
reactie op de bezuiniging van het rijk op het Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing 15 miljoen gemeentelijke middelen beschikbaar gesteld, voor
zowel de sociale als de fysieke pijler. Ook de rijksbezuiniging op het
armoedebeleid van 14,8 miljoen wordt door ons college, net als
voorgaande jare
n, uit eigen gemeentelijke middelen opgevangen. Het rijk zal in de
mei/juni-circulaire van het Gemeentefonds een accres hanteren dat naar onze
stellige verwachting tot een verlaging van de Amsterdamse inkomsten uit het
gemeentefonds leidt. Wij hebben daarom de structurele ruimte zoals vermeld in
het Financieel Meerjaren Perspectief met 8
miljoen verlaagd. Uw Vergadering wordt daarover nog apart geïnformeerd.
Ons College vindt het van belang om te blijven investeren in de economische
ontwikkeling van de stad en daarmee de werkgelegenheid voor de burgers. Extra
geld is uitgetrokken voor ac
quisitie van nieuwe bedrijven, ook in de haven. Een budget van 2,4
miljoen is vrijgemaakt voor imagoverbetering (IAmsterdam) en het aantrekken van
grootschalige evenementen. Dit moet de toeristische aantrekkelijkheid van de
stad vergroten. Ook wordt er
0,5 miljoen gereserveerd voor het verbeteren van taxistandplaatsen.
Tenslotte worden op het terrein van jeugd en onderwijs aanzienlijke budgetten
beschikbaar gesteld, is er extra geld voor sportevenementen en andere
grootschalige evenementen gereserveerd en wil ons College fors investeren in de
verbetering van de luchtkwaliteit
( 2,4 miljoen). In het kader van zorg en opvang is 3,5 miljoen
bestemd voor een opvang in Zuidoost en 1,5 miljoen voor zwerfjongeren in
de stad.
In structurele zin worden middelen gereserveerd voor de Rekenkamer, het
NDSM/Houthavenveer en een structu
reel budget voor het versterken van (technisch) onderwijs en het tegengaan van
voortijdig schoolverlaten. Daarnaast wil ons College investeringen mogelijk
maken bij het Stadhuis/Muziektheater, een nieuw depot voor het Amsterdams
Historisch Museum en de bereikbaarheid van het Havengebied.
De Voorjaarsnota 2005 is de eerste stap in de begrotingsvoorbereiding 2006. Net
als in voorgaande jaren is het bij de voorjaarsnota de bedoeling uw
Vergadering in staat te stellen richtinggevende keuzes te maken, die voor ons
College vervolgens de komende maanden bij het opstellen van de begroting 2006
als richtsnoer zullen dienen. Het is de bedoeling dat u zich daarbij tot
hoofdlijnen van beleid beperkt. Ons College heeft zich bij het formuleren van
de voorstellen in deze Voorj
aarsnota 2005 gehouden aan een ondergrens van minimaal 0,5 miljoen. In
latere fases van het begrotingsproces, zoals de begrotingsbehandeling, is er
een beperkte ruimte om specifieke kleinere wensen over het voetlicht te
brengen. Een uitzondering da
arop is de invulling van het Programakkoord en zijn die moties van uw
Vergadering die ons College bij deze voorjaarsnota heeft betrokken. Deze zijn
ook als het kleinere bedragen betreft ten laste van de financiële ruimte
gebracht.
Ons College doet in deze voorjaarsnota een voorzet van wat in onze ogen de
beleidsmatige hoofdlijnen van beleid voor de begroting 2006 zouden moeten zijn.
In de behandeling van de voorjaarsnota kan uw Vergadering daarin desgewenst
andere accenten leggen of andere onderwerpen inbrengen.
De voorstellen voor nieuw beleid moeten worden ingepast in de structureel en
incidenteel beschikbare begrotingsruimte 2006 en de ruimte in het
Mobiliteitsfonds en Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. De beschikbare
ruimte is berekend en toegelicht in het Financieel Meerjaren Perspectief
2006-2009 dat als bijlage bij deze Voorjaarsnota 2005 hoort en u eerder is
toegezonden. Daar waar er geen nieuwe inzichten zijn die de in het Financieel
Meerjaren Perspectief berekende budgettaire ruimte in een ander licht plaatsen,
wordt kortheidshalve gewerkt met de uitkomsten van het Financieel Meerjaren
Perspectief. Voor een toelichting op de werkwijze en veronderstellingen wordt
dan in algemene zin verwezen naar dat document. Daar waar wél sprake is
van nieuwe inzichten wordt in deze voorjaarsnota een uitgebreidere toelichting
gegeven.
De incidentele begrotingsruimte zoals die blijkt uit het Financieel Meerjaren
Perspectief 2006-2009 wordt aangevuld met het resultaat in de jaarrekening
2004. Deze jaarrekening is door uw Vergadering nog niet vastgesteld en is voor
behandeling in uw Vergadering geagendeerd op 22 juni 2005. De behandeling van
de jaarrekening 2004 vindt eerst nog in de respectievelijke commissies van uw
Vergadering plaats (in de periode van 18 mei tot en met 26 mei 2005).
In deze voorjaarsnota wordt achtereenvolgens ingegaan op de beschikbare
budgettaire ruimte (hoofdstuk 2), voorstellen voor besteding van die ruimte
(hoofdstuk 3) en bevat tot slot een voorstel tot besluitvorming (hoofdstuk 4).
Beschikbare budgettaire ruimte
In het Financieel Meerjaren Perspectief 2006-2009 zijn de incidentele en
structurele ruimte in de gemeentebegroting en fondsen voor de komende jaren
aangegeven. De incidentele ruimte 2006 wordt verhoogd met het rekeningresultaat
over 2004. Onderstaande tabel geeft een samenvattend beeld. De verschillende
onderdelen worden in de navolgende subparagrafen toegelicht.
|
|
FMP
|
Bijstelling
|
Ruimte 2006
|
2.1 |
Ruimte structureel |
24,3
|
-8,2
|
16,1
|
2.2 |
Ruimte incidenteel |
36,7
|
59,9
|
96,6
|
2.3 |
Vrij beslisbaar Mobiliteitsfonds |
17,1
|
|
17,1
|
2.4 |
Vrij beslisbaar ISV |
54,9
|
1,7
|
56,6
|
Structurele ruimte algemene dienst
In het Financieel Meerjaren Perspectief is een structurele budgettaire ruimte
berekend van 24,3 miljoen. Daarbij is aangegeven
dat deze ruimte sterk afhankelijk is van de ontwikkelingen in het Gemeentefonds
én de realisatie van de ombuigingen 2006. Inmiddels is door het
Ministerie van Binnenlandse de ontwikkeling van het accres voor het
Gemeentefonds bekendgemaakt. Hieruit blijkt
dat het accres landelijk met 127 miljoen zal afnemen. Deze daling zal in
de mei/junicirculaire worden verwerkt. Op basis hiervan en gelet op het
aandeel van Amsterdam in het Gemeentefonds is de stellige verwachting dat de
structurele ruimte voor Amsterdam als geheel met circa 13 miljoen en dus
voor de centrale stad met circa 8 miljoen zal afnemen. Voor wat betreft
het gemeentefonds zal, conform onze toezegging bij de bespreking van de
Voorjaarsnota 2004, uw Vergadering bij ontvangst van de mei/junicir
culaire nader worden geïnformeerd.
De in het kader van de voorbereiding van de voorjaarsnota gedane inventarisatie
van de ombuigingen 2006 geeft het beeld dat bijna alle voorgenomen
bezuinigingen kunnen worden verwerkt / gerealiseerd. Alleen de structurele
ombuiging 2004 met betrekking tot de Zu
iderkerk ( 172.000) wordt niet gerealiseerd, daar het generen van
inkomsten binnen de gemeente niet haalbaar blijkt. Daarnaast moet een tweetal
taakstellingen nog worden ingevuld: ·
in de eerste plaats moet voor de derde ronde ombuigingen op het apparaat nog
5,3 miljoen van de totale taakstelling van 18,3 miljoen worden
verdeeld. Ons College heeft uw Vergadering inmiddels voorstellen voorgelegd om
deze taakstelling in te vullen met de besparingen uit de opzet van onder meer
shared-service-centra ICT en
HRM. Deze besparing doet zich grotendeels echter pas structureel vanaf 2008
voor (en in 2007 voor ongeveer de helft). Dit betekent dat het jaar 2006 voor
deze taakstelling incidenteel moet worden overbrugd. Als bijlage bij deze
voorjaarsnota hebben wij aangegeven hoe deze resterende taakstelling voor 2006
over de diensten te verdelen. De gehanteerde sleutel daarbij is gerelateerd aan
de personeelsformatie (FTEs). De ombudsman, griffie en rekenkamer zijn
door ons College buiten de verdeling van deze taakstelling gehouden; ·
Ten tweede is in de tranche 2006 van de ombuigingen afgesproken voor een totaal
bedrag van 1,25 miljoen te bezuinigen op subsidies. Via de motie Reuten
c.s. wordt voor een totaalbedrag van 1.059.000 aan subsidies omgebogen.
Voor het resterende bedrag van 191.000 zullen wij u voor 2006 geen
nieuwe voorstellen voorleggen. Wij stellen uw Vergadering voor dit bedrag voor
2006 te compenseren uit de incidentele ruimte, dan wel eigen voorstellen
terzake te formuleren.
Incidentele ruimte algemene dienst
In het Financieel Meerjaren Perspectief is de incidentele budgettaire ruimte
berekend op 36,7 miljoen, te verhogen met het rekeningresultaat over
2004.
Ons College heeft aan uw Vergadering een rekening 2004 aangeboden waarvan het
rekeningresultaat uitkomt op 60,1 miljoen. Zoals in de vorige paragraaf
aangegeven is ons voorstel een structurele ombuigingstaakstelling van
191.000 ten laste te brengen van de incidentele middelen. De ruimte voor
incidentele prioriteiten die in de begroting 2006 beschikbaar is bedraagt
daardoor 96,6 miljoen.
De jaarrekening 2004 is overigens nog niet door uw Vergadering vastgesteld.
Indien de behandeling van de rekening door uw Vergadering leidt tot een
aanpassing van het rekeningresultaat, heeft dit dus dire
cte invloed op de incidentele ruimte 2006.
Vrij beslisbare ruimte Mobiliteitsfonds
In de begroting wordt jaarlijks een verdelingsvoorstel opgenomen voor het
Mobiliteitsfonds. Dit fonds wordt gevoed met opbrengsten uit betaald parkeren.
In het Financieel Meerjaren Perspectief is de voeding van het Mobiliteitsfonds
voor 2006 berekend op 24,1 miljoen. Voor 7 miljoen zal dit
budget worden aangesproken voor de uitvoering van bestaande verplichtingen. In
2006 kan doordoor ten laste van het Mobiliteitsfonds voor 17,1 miljoen
aan nieuwe verplichtingen worden aangegaan.
Vrij beslisbare ruimte ISV
In de begroting wordt jaarlijks een verdelingsvoorstel opgenomen voor het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Het ISV wordt overwegend
gevoed met een rijksbijdrage, in mindere mate door renteopbrengst over het
spaarsaldo van de opgebouwde reserveringen. In 2005 is de tweede ISV-periode in
werking getreden, die loopt van 2005 tot en met 2009. Zowel de totale bijdrage
van het rijk als het aandeel van Amsterdam daarin is ten opzichte van de
eerste ISV-periode (2000-2004) fors gedaald.
In het Financieel Meerjaren Perspectief is het ISV-budget voor de jaren van de
tweede ISV-periode berekend op 54,9 miljoen per jaar. Om te komen tot
het te verdelen bedrag 2006 moeten de effecten van de jaarrekening 2004 hierin
nog worden verwerkt. Het effect van de jaarrekening 2004 op het budgettair
kader ISV 2006 is als volgt: ·
1,4 miljoen vrijval in de rekening 2004 in plaats van de in het FMP
geschatte 2 miljoen (effect - 0,6 miljoen); ·
bijdrage uit ISV aan integraal projectbudget Noordwaarts 1,5 miljoen
(effect - 1,5 miljoen); ·
bijdrage uit het BWS 3,8 miljoen (effect + 3,8 miljoen).
Per saldo bedraagt de extra ruimte in het ISV + 1,7 miljoen.
Na verwerking van deze posten uit de jaarrekening resulteert een budgettair
kader voor 2006 van 56,6 miljoen. In 2004 bedroeg het budgettair kader
nog 118,4 miljoen, in 2005 79,2 miljoen. In § 3.2.4 wordt
voorgesteld dit kader met 10 miljoen uit algemene middelen te verhogen.
De invulling van het ISV komt in § 3.4 aan bod.
Voorstellen invulling budgettaire ruimte
Bij de voorstellen voor de invulling van de budgettaire ruimte 2006 is een
vierdeling gemaakt: ·
de laatste tranche van de prioriteiten uit het programakkoord; ·
de financiële vertaling van eerdere besluitvorming door uw Vergadering;
· een stelpost overige prioriteiten ten behoeve van de verdere
begrotingsvoorbereiding; · nieuwe bestuurlijke wensen.
|
structureel
|
incidenteel
|
In te vullen ruimte (hoofdstuk 2) |
16,1
|
96,6
|
|
|
|
Voorgestelde invulling:
|
|
|
Programakkoord |
5,6
|
14,3
|
Moties en eerdere besluitvorming |
0,7
|
21,1
|
Stelpost prioriteiten begroting 2006 |
3,4
|
2,2
|
Nieuwe bestuurlijke wensen |
3,0
|
56,8
|
Nader in te vullen door uw Vergadering |
3,4
|
2,2
|
Voorstellen invulling structurele ruimte
Structurele ruimte programakkoord
Samenvattend leidt de invulling van de laatste tranche aan structurele
prioriteiten tot het volgende beslag op de structurele ruimte:
Onderwerp
|
nog te realiseren |
te betrekken bij begroting 2006 |
Agressie en geweld |
0,9
|
0,9
|
VMBO scholen |
2,0
|
-
|
Exploitatie bibliotheek |
2,6
|
2,6
|
Noord-Zuidlijn |
0,5
|
0,5
|
Onderhoud hoofdinfrastructuur |
1,2
|
1,2
|
Burger koning |
0,2
|
0,2*
|
Internationaal beleid |
0,2
|
0,2
|
Totaal |
7,6
|
5,6
|
* De programakkoordprioriteit Burger koning zal gezien de samenhang met het
Contact Center vooralsnog bij de begroting slechts incidenteel worden ingevuld.
Hierbij wordt de prioriteit voor de bouw van 2 VMBO scholen niet
ingevuld omdat een structurele prioriteit van 9 miljoen ten behoeve van
onderwijshuisvesting in de begroting 2005 nog niet geheel tot besteding is
gekomen.
Structurele ruimte moties
Aangenomen moties Hieronder volgt een overzicht van de door uw Verg
adering aangenomen moties waarbij ons College is verzocht om bij de
voorjaarsnota een voorstel voor de financiële consequenties voor te
leggen, dan wel door ons College op dit vlak toezeggingen zijn gedaan
Nr.
|
Onderwerp |
Te betrekken bij begroting 2006 |
942 |
Rekenkamer |
0,3
|
946 |
Dubbeldiagnose psychiatrie / verslaving |
Budgetneutraal
|
686 |
Loverboys |
Bestaande middelen
|
647 913 |
Alternatief Distelwegveer |
0,4
|
|
Totaal |
0,7
|
Amsterdamse Rekenkamer - 300.000
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij amendement van raadslid De
Wolf verzocht voorstellen te doen voor structurele dekking van een verhoging
van het budget voor de Rekenkamer met 298.664.
Dubbeldiagnose psychiatrie / verslavingsproblematiek budgetneutraal
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij motie van raadslid
Codrington verzocht bij de voorjaarsnota de resultaten van lopend onderzoek en
een plan van aanpak voor te leggen. Het plan van aanpak verhoging
effectiviteit verslavingszorg gebaseerd op een onderzoek naar de
effectiviteit van verslavingszorg uitgevoerd door bureau Cebeon zal binnenkort
aan uw Vergadering worden aangeboden.
Loverboys bestaande middelen
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij motie van raadslid Van der
Garde verzocht bij de voorjaarsnota voorstellen te doen voor structurele
maatregelen voor gemeentelijk beleid ten aanzien van Loverboys. Wij zijn van
mening dat dit onderwerp deel uitmaakt van integraal beleid en zullen dit
daarom koppelen aan overige beleidsmaatregelen en de inzet van beschikbare
middelen op dit terrein.
Alternatief Distelwegveer - 400.000
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij motie van raadslid Zwart
verzocht besluitvorming over de visie op personenvervoer te water op een
zodanig tijdstip te laten plaatsvinden dat een mogelijke inpassing
van het Distelwegveer met ingang van 1 januari 2006 kan worden
geëffectueerd. Ons College is bij die gelegenheid tevens bij amendement
van raadslid Meijer verzocht het Distelwegveer in de vaart te houden en pas een
besluit over opheffing te nemen totdat het resultaat van een onderzoek naar de
efficiency van veren bekend is. Ons College is voornemens voor het
personenvervoer dat van het Distelwegveer gebruik maakt een alternatief te
bieden door middel van een extra stop van het veer naar het NDSM
terrein/houthavens (gedurende de huidige vaartijden van het Distelwegveer) en
derhalve de daarmee gepaard gaande exploitatiekosten ten laste van de
structurele ruimte te brengen.
Stelpost overige prioriteiten begroting 2006
Jaarlijks doen zich tijdens het verdere begrotingsproces al dan niet
onverwachte ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota voor die
noodzaken via de ruimte voor prioriteiten middelen beschikbaar te stellen.
Bovendien is in deze voorjaarsnota ook geen rekening gehouden met prioriteiten
kleiner dan 0,5 miljoen. Het gaat dan niet om zogenaamde rompmatige
ontwikkelingen, maar om onderwerpen waarover wij expliciete besluitvorming door
uw Vergadering wenselijk achten. Wij achten daarom een stelpost van enige
omvang ten laste van de structurele en incidentele ruimte noodzakelijk.
Structureel gaat het om een bedrag van 3,4 miljoen.
|
Te betrekken bij begroting 2006 |
Overige prioriteiten structureel |
3,4
|
Nieuwe bestuurlijke wensen
Het is in eerdere voorjaarsnotas vaker gememoreerd; de stad
staat niet stil. Daarom is de voorjaarsnota bij uitstek een instrument om te
bezien in hoeverre nieuwe ontwikkelingen en bestuurlijke prioriteiten om een
financiële vertaling vragen. Wij vragen uw Vergadering om voor de volgende
onderwerpen een deel van de voor de begroting 2006 beschikbare structurele
ruimte te reserveren:
|
Onderwerp |
Te betrekken bij begroting 2006 |
|
Verkeerslichten Noordzeeweg |
0,2
|
|
Depot Amsterdams Historisch Museum |
1,2
|
|
Technisch onderwijs/schoolverlaters |
0,8
|
|
Meerjarenonderhoud Sta
dhuis/Muziektheater/ambtswoning |
0,8
|
|
Totaal |
3,0
|
Verkeerslichten verlegde Noordzeeweg - 150.000
Ten behoeve van de aanleg van vier nieuwe verkeerslichtinstallaties op de
verlegde Noordzeeweg (investeringsbedrag 1,5 miljoen) stellen wij uw
Vergadering voor een bedrag te reserveren voor de kapitaallasten van de
betreffende installatie.
Depot Amsterdam Historisch Museum 1.200.000
De gehuurde depots van Amsterdams Historisch Museum voldoen al jaren niet meer
aan de eisen van deze tijd. Wij hebben voor een nieuw depot taakstellend een
bedrag van
1,2 miljoen ten laste van de structurele ruimte opgenomen. Bij de
begroting 2006 zal ons College hier nader op ingaan.
Technisch onderwijs/schoolverlaters - 800.000
Voor het versterken van het (technisch)
onderwijs en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten is ons College
voornemens een structurele inzet te plegen waarmee onder meer de vermindering
van rijksmiddelen voor dit doel ten opzichte van de vorige GSB periode kunnen
worden opgevangen. De middelen zijn nodig om de doelstelling uit het
programakkoord, halveren van de voortijdige uitval, te realiseren. Tevens is
bij de begroting 2005 een motie van raadslid Yurdakul (D66) aangenomen om
maatregelen te treffen om het relatief schoolverzuim terug te d
ringen (3% ultimo 2006).
Meerjarenonderhoud Stadhuis/Muziektheater/ambtswoning - 750.000
Bij de behandeling van de begroting 2005 kon wegens budgettaire redenen niet
worden overgegaan tot een verhoging van het budget voor een nieuwe meerjaren
onderhoud
begroting voor het complex stadhuis/Muziektheater en de ambtswoning. Er doet
zich nu echter een aantal problemen voor waarvoor op korte termijn oplossingen
noodzakelijk zijn. Deze posten brengen wij daarom ten laste van de structurele
ruimte waarbij wij voor het restant van de onderhoudbegroting naar het nieuwe
programakkoord verwijzen.
Nader door uw Vergadering in te vullen
De hierboven opgenomen bestedingsvoorstellen betekenen dat voor door uw
Vergadering nader aan te geven accenten een bedrag van 3,4 miljoen
resteert.
|
Te betrekken bij begroting 2006
|
Nader door uw Vergadering in te vullen |
3,4
|
Voorstellen invulling in
cidentele ruimte
Voor wat betreft de incidentele ruimte in de algemene dienst doet ons College
voorstellen voor achtereenvolgens: ·
de laatste tranche programakkoordprioriteiten; ·
financiële gevolgen van eerdere besluitvorming/moties van Uw Vergadering;
·
een stelpost overige prioriteiten in het kader van de begrotingsvoorbereiding;
· nieuwe bestuurlijke wensen.
Incidentele ruimte programakkoord
Samenvattend leidt de invulling van de laatste tranche aan incidentele
prioriteiten uit het programakkoord tot het volgende beslag op de incidentele
ruimte:
Incidenteel |
Nog te realiseren
|
Te betrekken bij begroting 2006 |
Jeugdcriminaliteit |
2,4
|
2,4
|
Nieuwbouw OBA |
7,4
|
7,4
|
Stelsel groen en water |
1,8
|
1,8
|
Onderhoud sportaccommodaties |
1,9
|
1,9
|
Onderhoud Amsterdamse Bos |
0,8
|
0,8
|
Totaal |
14,3
|
14,3
|
Hiermee is ook in incidentele zin het programakkoord financieel vertaald.
Incidentele ruimte moties en eerdere besluitvorming
a. Meerjarig incidentele prioriteiten
Bij de begrotingen 2003 en 2004 heeft uw Vergadering ingestemd met een aantal
prioriteiten die een meerjarig incidenteel karakter hebben. Op grond daarvan
moeten de navolgende incidentele verplichtingen voor de begroting 2006 ten
laste van de beschikbare ruimte worden gebracht:
Onderwerp
|
Te betrekken bij begroting 2006 |
Fietsendiefstalpreventie |
0,6
|
Deltaplan gemeentearchief |
0,1
|
Projectorganisatie Ouder kind Centra |
0,2
|
Totaal |
0,9
|
b. Moties
Ook bij de incidentele ruimte zijn met voorrang de eerder door uw Vergadering
aangenomen moties betrokken waarbij een verwijzing naar de voorjaarsnota is
opgenomen . De moties met financiële consequenties in de incidentele sfeer
zijn opgenomen in het volgende overzicht.
Nr |
Onderwerp |
Te betrekken bij begroting 2006 |
919 |
Aanpak overlastgroepen |
Programakkoord
|
|
Armoedebeleid |
14,8
|
|
Totaal
|
14,8
|
Aanpak overlast Programakkoord
Bij de begrotingsbehandeling 2005 is ons College door uw Vergadering bij
amendement van raadslid Asscher verzocht bij de voorjaarsnota een
dekkingsvoorstel voor te leggen voor een extra inz
et ten aanzien van de als meest nijpend ervaren groepen probleemjongeren. Ons
College stelt voor deze problematiek te betrekken bij de besteding van de
2.375.000 die wij in het kader van het programakkoord als prioriteit
jeugdcriminaliteit (Harde Kern Jeugd) bij de begroting 2006 zullen uitwerken.
Armoedebeleid - 14.800.000
In december 2003 heeft uw Vergadering ons College bij motie van raadslid Jamari
opgeroepen tot het structureel repareren van de rijksbezuinigingen op het arm
oedebeleid. Wegens het ontbreken van voldoende structurele financiële
ruimte heeft ons College in de Voorjaarsnota 2004 voorgesteld de bezuiniging
tot en met het einde van het huidige programakkoord incidenteel te dekken.
Derhalve reserveren wij voor de begroting 2006 14,8 milj
oen voor het armoedebeleid. Bij de begroting 2006 zullen wij uw Vergadering een
uitgewerkt invullingsvoorstel met betrekking tot het beleid inzake
armoedebestrijding voorleggen.
c. Eerdere besluitvorming
Onderwerp |
Te betrekken bij begroting 2006 |
Basisregistratie en Infra /Shared Service Center ICT |
5,4
|
Totaal |
5,4
|
Basisregistratie en Infrastructuur (BRI) inclusief Shared Service Center (SSC)
ICT
Als bijdrage aan de door uw Vergadering vastgestelde ombuiging op het ambtelijk
apparaat, heeft ons College
u voorgesteld in te stemmen met het project Basisregistratie en Infrastructuur
(BRI), inclusief een Shared Service Center ICT. Het project vergt in totaal
15,4 miljoen aan ontwikkelingskosten. Ons College heeft uw Vergadering
voorgesteld om de tranche 2005 ( 9 miljoen) ten laste te brengen van het
rekeningresultaat 2004. Voorgesteld wordt om de tranche 2006 ( 5,4
miljoen) te dekken uit de incidentele ruimte van de voorjaarsnota. Het
resterende deel ( 1 miljoen) zal worden betrokken in de besluitvormin
g over de begroting 2007.
Stelpost overige prioriteiten begroting 2006
Zoals reeds in § 3.1.3 is aangegeven blijkt het noodzakelijk een stelpost
aan te houden voor (nieuwe) ontwikkelingen in het
begrotingsvoorbereidingtraject na de voorjaarsnota. Ons College heeft voor de
verdere voorbereiding van de begroting 2006 een stelpost van
2,2 miljoen ten laste van de incidentele ruimte opgenomen.
|
Te betrekken bij begroting 2006 |
Overige prioriteiten incidenteel |
2,2
|
Incidentele ruimte - nieuwe bestuurlijke wensen
|
Onderwerp |
Te betrekken bij begroting 2006 |
|
Wij Amsterdammers |
PM
|
|
Taxibeleid |
0,5
|
|
Omgevingsmanagement NZ-lijn/Stadsregie |
1,0
|
|
Supportvoorzieningen verslaafden Zuidoost |
3,5
|
|
Taal- en inburgeringtrajecten |
10,0
|
|
Jeugdvoorzieningen waaronder aanpak wachtlijsten |
5,0
|
|
Compensatie rijkskortingen ISV |
10,0
|
|
Projectbudgetten Noordwaarts/Zuidoostlob |
1,5
|
|
Aquisitie China/India (meerjarig incidenteel) |
0,8
|
|
Garantiefonds evenementen |
2,4
|
|
Grootschalige sportevenementen |
1,6
|
|
Luchtkwaliteit |
2,4
|
|
Zwerfjongeren 18-23 jaar |
1,5
|
|
Stenen voor sociaal |
5,0
|
|
WVG |
5,0
|
|
Groot onderhoud Muziektheater |
0,9
|
|
Sanering Polderweggebied |
4,7
|
|
Bouw en woningtoezicht |
1,0
|
|
Contact Center |
PM
|
|
AT5 |
PM
|
|
Totaal |
56,8
|
Wij Amsterdammers - PM
Naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh (2 november 2004) is de
ontwikkeling van het programma "Wij Amsterdammers" ter hand genomen
langs de actielijnen: (1) bestrijden van terreur, (2) tegengaan van
radicaliseren en (3) voorkomen van polarisatie en mobiliseren van positieve
krachten. Uw Vergadering heeft hiervoor bij het vaststellen van de begroting
2005 een st
ructurele reservering van 2,5 miljoen opgenomen. Aangezien de huidige
stand van dit
programma aangeeft dat voor het jaar 2006 de structureel beschikbare
2,5 miljoen nog voldoende is hebben wij in deze voorjaarsnota geen aanvullende
middelen opgenomen. Wij nemen wel een PM post op voor dit programma.
Taxibeleid - 500.000
Naast andere voornemens in het taxibeleid zullen voor het oplossen van (vooral
openbare orde) problemen bij een aantal taxistandplaatsen kosten moeten worden
gemaakt, waarbij nadruk
kelijk het rijk (verantwoordelijk voor het taxibeleid) en politie
(verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde op straat) moet
worden betrokken. Omdat nog niet duidelijk is in hoeverre deze partijen
concreet zullen bijdragen nemen wij in de voorjaarsnota een incidenteel bedrag
op met het karakter van een stelpost.
Omgevingsmanagement NoordZuid-lijn/Stadsregie - 1.000.000
Voor maatregelen op het terrein van bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid
bij de bouw van de stations voor de NoordZuid-lijn en voor stadsregie is een
bedrag van 1 miljoen opgenomen.
Supportvoorzieningen verslaafden Zuidoost - 3.500.000
In de stadsdelen Centrum en Zuidoost is sprake van een groot probleem ten
aanzien van drugsgerelateerde overlast en criminaliteit. Naast een beleid van
repressie waarin wij de overlast steeds minder tolereren gaat ons beleid er ook
vanuit dat het verlenen van zorg essentieel is in de aanpak van de
drugsproblematiek. In stadsdeel Zuidoost is daarbij sprake van een tekort aan
benodigde opvangvoorzieningen. De voorzieningen die er zijn, zijn vaak van
tijdelijke aard en gehuisvest in portocabins. Ons College stelt voor de
investering in een permanente opvangvoorziening ten laste te brengen van de
incidentele ruimte. De structurele exploitatielasten zullen worden bekostigd
uit herinzet van middelen binnen de portefeuille Zorg.
Taal- en inburgeringtrajecten - 10.000.000
Goede beheersing van de Nederlandse taal vormt een noodzakelijke voorwaarde
voor deelname aan de Nederlandse samenleving. Dat geldt in het bijzonder voor
inwoners van Amsterdam; met kennis van 500 woorden red je het niet in een stad
als Amsterdam. De ambitie van het rijk (Nederlands op taalniveau 2) vindt ons
College niet ver genoeg gaan. Investeren in de sociale structuur en de
stabiliteit wordt daarmee, in complementaire zin, steeds meer een zaak van
Amsterdam zelf. Daarom willen wij de huidige inspanningen ten aanzien van
taaltrajecten voor nieuwkomers en oudkomers intensiveren en combineren met een
praktische voorbereiding op actieve deelname aan de Nederlandse samenleving en
toetreding tot de arbeidsmarkt. Het gaat er uiteindelijk om dat zowel oud- als
nieuwkomers door middel van werk en scholing een duurzaam
arbeidsmarktperspectief wordt geboden.
De doelstelling is om circa 10.000 extra trajecten te realiseren. Dit zal
gebeuren via een samenwerkingsverband tussen de Centrale Stad en de stadsdelen.
D
e geschatte kosten bedragen 75 miljoen. Voor een bedrag van 65
miljoen zullen andere dekkingsbronnen worden aangewend.
Jeugdvoorzieningen - 5.000.000
Uw Vergadering heeft vorig jaar via de motie Investeren in Jeugd
duidelijk het belang van de jeugd in Amsterdam aangegeven. Wij onderschrijven
deze visie. Wij stellen voor om een bedrag van 5 miljoen ten laste van
de incidentele ruimte te reserveren voor jeugd.
Voor de inzet van de middelen richten wij ons op een drietal onderwerpen:
wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg, voortzetting van een aantal
onderdelen uit het beleidsprogramma risicojongeren en stadsdeel overstijgende
jeugdvoorzieningen.
Compensatie rijkskortingen ISV - 10.000.000
De ISV-middelen van het rijk zijn in de tweede ISV-periode (2004-2009) fors
minder dan in de vorige periode. De teruggang in budget viel in 2005 nog mee
omdat er sprake was van zeer hoge incidentele vrijval in 2003 en het budgettair
kader via een motie van raadslid Reuten incidenteel met 4,5 miljoen is
verhoogd. Het budgettair kader 2006 is na verwerking van de besluitvorming over
de rekening 2004 circa 23 miljoen lager dan 2005. Gezien dez
e budgettaire teruggang wordt voorgesteld het te verdelen bedrag voor het ISV
ten laste van de incidentele ruimte met 10 miljoen te verhogen.
Projectbudgetten Noordwaarts/Zuidoostlob - 1.500.000
In 2005 is 1,5 miljoen uitgetrokken voor de projectbudgetten Noordwaarts
en Zuidoostlob vanwege de grote hoeveelheid werkzaamheden en het feit dat de
structurele budgetten krap zijn. Deze argumenten gaan in 2006 ook op. Beide
projecten zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam van groot belang. Daarom
stelt ons College wederom voor een bedrag ten laste van de incidentele ruimte
te brengen. Acquisitie China/India - 750.000
Amsterdam richt zich in het huidige beleid van acquisitie van buitenlandse
bedrijven op een aantal speerpuntlanden. In aanvulling op deze landen stelt ons
College voor extra in te gaan zetten op China, een sterke groeimarkt. Bij de
begrotingsbespreking 2005 bleek hiervoor in uw Vergadering steun te bestaan.
Wij stellen voor in de voorjaarsnota
0,8 miljoen te reserveren voor de acquisitie van bedrijven uit China in
algemene zin en in relatie tot de Amsterdamse haven. Het gaat hier om een
inspanning voor een periode van drie jaar (meerjarig incidenteel) waarbij wij
voorstellen ook in 2007 en 2008 een bedrag van 0,8 miljoen ten laste van
de incidentele middelen te brengen. Een deel van de inzet kan worden gebruikt
voor acties gericht op India zoals de follow-up die ontstaat naar aanleiding
van Bollywood.
Garantiefonds evenementen / City marketing - 2.400.000
Met internationale evenementen en festivals wordt het imago van de stad
versterkt. Om Amsterdam een serieuze kans te laten maken om jaarlijks
tenminste één aansprekend internationaal evenement extra naar zi
ch toe te halen wordt er een fonds ingericht waaruit in een vroeg stadium
garanties kunnen worden verstrekt. Daarmee zal snel en adequaat bij de
organisatoren van die evenementen een bod kunnen worden neergelegd.
(Grootschalige) sportevenementen - 1.600.000
Voor het binnenhalen van aansprekende (grootschalige) sportevenementen zal de
gemeente Amsterdam naast bijdragen van sponsors een
financiële bijdrage moeten leveren. Ons College reserveert voor dit doel
1,6 miljoen ten laste van de incidentele ruimte, waarbij wij in eerste i
nstantie onder meer de organisatie van de start van de Giro dItalia in
2007 op het oog hebben. Mocht dit niet lukken, dan kunnen de middelen ingezet
worden voor andere aansprekende sportevenementen. Bovendien zal een deel van
het bedrag worden ingezet voor de uitvoering van de Topsportnota Koersen
op Resultaat. Luchtkwaliteit - 2.400.000
Ons College zal in 2005 een actieplan luchtkwaliteit opstellen in samenwerking
met de stadsdelen. Voor de uitvoering van de daaruit voortvloeiende, meest
urgente acties wordt 2,4 miljoen ten laste van de incidentele ruimte
gebracht. Zwerfjongeren 18-23 jaar - 1.500.000
Het huidige budget (cijfers 2003) voor opvang voor dak- en thuisloze jongeren
bedraagt 3,1 miljoen waarvan 1,5 miljoen wordt gedekt door het
ROA (rijksmiddelen Wet op de Jeugdzorg) en de overige 1,6 miljoen wordt
ree
ds gedekt door de gemeente Amsterdam. Per 1 januari 2006 mogen de rijksmiddelen
van het ROA niet meer worden ingezet voor zwerfjongeren van 18 jaar en ouder.
Om voor 2006 het huidige niveau van opvang in stand te houden stellen wij voor
het wegvallen van de subsidie door het ROA ten laste te brengen van de
incidentele ruimte, in afwachting van het nieuwe Programakkoord 2006-2010. Te
zijner tijd kan deze taak wellicht ook nog bij de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO) worden betrokken. Stenen voor soc
iaal - 5.000.000 Bij de begroting 2005 is in het ISV geen
budget beschikbaar gesteld voor investeringen in de sociale infrastructuur
(ook wel stenen voor sociaal). Daarbij is aangegeven dat het tot dan toe
gebruikelijke budget van 5 miljoen bij de begroting 2006 zou terugkeren.
Gezien de beperkte ruimte in het ISV is ervoor gekozen het budget stenen voor
sociaal in 2006 te dekken uit de algemene middelen en dus niet meer ten laste
te brengen van het ISV. Binnen het ISV ontstaat hierdoor 5 miljoen extra
ruimte. WVG 5.000.000
Voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft ons College een bedrag van
incidenteel 5 miljoen opgenomen. Ons College wordt binnen de WVG
geconfronteerd met een grotere vraag naar voorzieningen terwijl maatregelen om
het ge
bruik te beperken niet onmiddellijk tot een lagere vraag leidt. Om het tekort
dat hierdoor in 2006 zou ontstaan op te vangen hebben wij het bovenstaande
bedrag opgenomen. Bij behandeling van de begroting 2006 zal ons College uw
Vergadering nader inzicht bieden in de resultaten van onze inspanningen op dit
terrein.
Muziektheater: groot onderhoud en vervangingsinvesteringen - 864.000
In de begroting van het Muziektheater is structureel ruim 1 miljoen
opgenomen voor groot onderhoud. Bij de bouw van de Stopera heeft de gemeente
ervoor gekozen geen middelen te reserveren voor vervangingsinvesteringen in Het
Muziektheater. Grote investeringen moeten derhalve op ad hoc basis worden
geregeld. Dit is het geval geweest in 2000 ( 3 miljoen) en 2003 (
6,9 miljoen). Voor vervanging van theatertechniek in 2006 ( 2,3 miljoen )
is in het Kunstenplan 2005-2008 reeds dekking opgenomen.
Thans is zijn de kosten voor onderhoud en vervangingen in de Meerjaren
Onderhouds Begroting in
beeld gebracht. Voor de periode 2006 2013 is volgens dit plan een
aanvullend budget benodigd van
26 miljoen. In deze Voorjaarsnota 2005 is een bedrag opgenomen voor de meest
urgente kwesties in 2006. De benodigde omvang van het bedrag voor de periode
2007 2013 zullen wij nader onderzoeken. In de aanloop naar het nieuwe
programakkoord zullen wij u hierover informeren.
Sanering Polderweggebied - 4.650.000
De bodemsanering van het Polderweggebied (voormalige Oostergasfabriek en GVB
garage) vergt aanzienlijke bedragen, volgens de actuele inzichten bijna
60 miljoen. Een groot deel hiervan wordt bekostigd door het rijk, de gemeente
draagt bij uit de UNA gelden en grondexploitatie. Ons College heeft inmiddels
uw vergadering een uitvoeringskrediet voorgelegd. Er resteert nog een tekort
van 4,65 miljoen voor de sanering van immobiele verontreinigingen en de
sanering van het GVB terrein. De sanering is een voorwaarde voor de
ontwikkeling van het gebied, waaronder woningbouw. Om die reden stellen wij
voor het resterende tekort te dekken uit de incidentele ruimte.
Bouw- en woningtoezicht - 1.000.000
Door grootstedelijke pro
jecten als Zuidas, Noordwaarts, IJburg en andere grootstedelijke uitbreidingen
neemt het aantal aanvragen voor bouwvergunningen toe. Om de voortgang van de
ontwikkeling van deze gebieden te bevorderen door goede kwaliteit en korte
doorlooptijd van vergunningaanvragen is additionele capaciteit nodig. Wij
stellen voor 2006 voor dit
doel een bedrag van 1 miljoen ten laste te brengen van de incidentele
ruimte. Wij zullen nadere voorstellen ontwikkelen voor de dekking van mogelijke
kosten in dit verband voor de jaren daarna. Wij zullen daarbij periodiek
nagaan of de aanwezige capaciteit nog past bij het volume van bouwaanvragen.
Contact Center - PM
Fase 1 van de invoering van het Contact Center loopt tot 1 januari 2006. In
deze fase worden 14 diensttakken aangesloten op het ene servicenummer en op het
digitale Loket Amsterdam. Indien door uw Vergadering wordt
besloten tot fase 2 worden de stadsdelen en overige diensten aangeslo
ten. De kosten voor fase 2 worden geraamd op zon 4,5 miljoen. In
afwachting van besluitvorming heeft ons College deze post echter als PM
opgenomen. AT5 - PM
Ons College gaat uit van een succesvolle afronding van de ontvlechting van AT5
op basis van het
privaat-publieke model in 2005. Mocht onverhoopt blijken dat dit proces niet
in 2005 kan worden afgerond, dan dient opnieuw bekeken op welke wijze de
activiteiten van AT5 in (de eerste maanden van) 2006 gecontinueerd kunnen
worden. Derhalve is vooralsnog een PM post opgenomen.
Nader door uw Vergadering in te vullen
De hierboven opgenomen bestedingsvoorstellen betekenen dat voor door uw
Vergadering nader aan te geven accenten een bedrag van 2,2 miljoen
resteert.
|
Te betrekken bij begroting 2006
|
Nader in te vullen door uw Vergadering |
2,2
|
Voorstellen invulling ru
imte Mobiliteitsfonds
De ruimte voor nieuw beleid in het Mobiliteitsfonds wordt in de regel aangewend
voor de volgende beleidsterreinen: ·
hoofdnetten fiets, auto en openbaar vervoer; ·
verkeersveiligheid; · parkeervoorzieningen auto en fiets;
· ontwikkelingsprogramma infrastructuur; ·
overige bestuurlijk aan te wijzen bestedingsrichtingen.
In een later stadium van de begrotingsvoorbereiding zal ons College hierover
aan uw Vergadering een apart voorstel voorleggen.
Voorstellen invulling Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
In de begroting 2006 wordt voor het ISV uitgegaan van een budget van circa
56,6 miljoen. Door de voorgestelde aanvulling ten laste van incidentele
ruimte van de algemene dienst is nog 10 miljoen extra te besteden. Zoals
gevoeglijk bekend, is de rijksbijdrage in de ISV-II periode (2005-2009) 4
0% lager dan in de eerste ISV periode (2000-2004).
In de begroting 2005 is aangegeven dat in 2006 in ieder geval het budget voor
stenen voor sociaal ( 5 miljoen) moet terugkeren. Dit jaar zal dat bedrag
in ons voorstel ten laste komen van de algemene middelen en niet het ISV. Voor
de overige centraal- en grootstedelijke posten wordt in de begroting 2006 - in
samenhang met de overige prioriteitsstelling in de begroting - een
verdelingsvoorstel opgen
omen. In het bestedingsvoorstel voor deze middelen zal ook de mogelijke verdere
stimulering van de bouw van zogenaamde WIBOs/ROWOs worden
betrokken.
Voor 2006 is een aanmerkelijke kleiner bedrag beschikbaar, waardoor ons College
keuzes zal moeten maken uit de posten die tot nu toe (bijna traditiegetrouw)
een bedrag kregen toebedeeld uit het ISV. Voorgesteld wordt om in dat
keuzeproces dezelfde uitgangspunten te hanteren als in de Voorjaarsnota 2004:
·
bij de toekenning van bedragen in 2006 de opgebouwde reserveringen voor
bepaalde posten/projecten mee te laten wegen. Voor posten waar in de afgelopen
jaren aanzienlijke reserves zijn opgebouwd (en zonder daar een verplichting
voor aan te gaan) zou kunnen worden volstaan met een lagere toekenning;
·
bij de toekenning van bedragen in 2006 te kijken naar de voorbereidingskosten
van zowel de stadsdelen als de centrale projecten; ·
als algemene lijn te hanteren dat structuur gaat boven aankleding en
verfraaiing. Besluitvorming
De gemeenteraad van Amsterdam, gezien d
e voordracht van Burgemeester en Wethouders van 26 mei 2005,
besluit: 1
de beschikbare ruimte voor 2006 in beginsel als volgt vast te stellen a)
Ruimte voor structurele prioriteiten 16,1 miljoen
b) Ruimte voor incidentele prioriteiten
96,6 miljoen c) Vrij beslisbaar Mobiliteitsfonds
17,1 miljoen d) Vrij beslisbaar ISV
56,6 miljoen 2 in te stemmen met; a
) d
e voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1) ten laste van de algemene
dienst tot een bedrag van 12,7 miljoen en een derhalve nader door uw
Vergadering in te vullen bedrag van 3,4 miljoen; b)
de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2) ten laste van de algemene
dienst tot een bedrag van 94,4 miljoen en een derhalve nader door uw
Vergadering in te vullen bedrag van 2,2 miljoen; 3
uitspraken te doen i
n kwalitatieve en/of kwantitatieve zin over de bestedingsrichtingen voor de
nader door uw Vergadering in te vullen bedragen zoals opgenomen in: a)
de voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1.5); b)
de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2.5). 4
in te stemmen met de bestedingsrichtingen voor de vrij besteedbare bedragen in:
a) het Mobiliteitsfonds (§ 3.3); b)
het ISV (§ 3.4). 5
onderhavige voordracht voor het overige voor kennisgeving aan te nemen en het
College van Burgemeester en Wethouders uit te nodigen in het kader van de
begrotingsvoorbereiding 2006 met uitvoeringsvoorstellen terzake te komen.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam
E. Gerritsen
J. Cohen secretaris burgemeester
Bijlage 1
Het Financieel Meerjarensperspectief 2006-2009 is eerder verzonden
Bijlage 2 Incidentele taakstelling apparaat (3e
ronde ombuigingen)
Diensten* |
formatie 2005 **
|
% van de formatie
|
aandeel taakstelling 2006 5,2 mln
|
Bestuursdienst |
397
|
4%
|
207.248
|
Dienst Persoonsgegevens |
191
|
2%
|
99.709
|
Brandweer |
736
|
7%
|
384.218
|
Dienst der Gemeentebelastingen |
375
|
4%
|
195.763
|
Dienst Binnenwaterbeheer |
155
|
2%
|
80.916
|
Gemeentelijke Archiefdienst |
109
|
1%
|
56.902
|
Dienst Historische Musea |
97
|
1%
|
50.637
|
Dienst Advies en Beheer |
387
|
4%
|
202.028
|
Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer |
350
|
4%
|
182.713
|
Dienst Werk en Inkomen |
1545
|
16%
|
806.546
|
Gemeentelijk Geneeskundige en Gezondheidsdienst |
860
|
9%
|
448.951
|
Milieu & Bouwtoezicht |
270
|
3%
|
140.950
|
Dienst Ruimtelijke Ordening |
234
|
2%
|
122.156
|
Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam |
392
|
4%
|
204.638
|
Dienst Wonen |
241
|
2%
|
125.811
|
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling |
281
|
3%
|
146.692
|
Dienst Economische Zaken |
39
|
0%
|
20.359
|
Dienst Gemeentelijk Pedologisch Instituut / DMO |
25
|
0%
|
13.051
|
Dienst O + S |
41
|
0%
|
21.403
|
Gemeentewaterleidingen |
635
|
6%
|
331.493
|
Gemeentelijk Havenbedrijf |
298
|
3%
|
155.567
|
Food Center Amsterdam /DAB |
8
|
0%
|
4.176
|
Afval Energie Bedrijf |
279
|
3%
|
145.648
|
Stadsbank van Lening |
75
|
1%
|
39.153
|
Ingenieursbureau Amsterdam |
298
|
3%
|
155.567
|
Projectmanagementbureau |
157
|
2%
|
81.960
|
Dienst Stadstoezicht |
969
|
10%
|
505.853
|
De Rokin Groep |
87
|
1%
|
45.417
|
Accountancy & Consultancy Amsterdam |
115
|
1%
|
60.034
|
Dienst Verzekeringszaken |
55
|
1%
|
28.712
|
Facilitair Bedrijf Amsterdam |
185
|
2%
|
96.577
|
GVB-Veren |
75
|
1%
|
39.153
|
TOTAAL |
9.961
|
100%
|
5.200.000***
|
* exclusief: GVB (muv Veren) is niet betrokken in 30 mln. operatie; DWR
maakt geen onderdeel uit van de gemeentelijke formatie; Privatisering/
verzelfstandiging/ in liquidatie: OMEGAM, WSBZ, Maatwerk, Sociale Dienst,
Stedelijk Museum en Stadschouwburg
** bron: begroting 2005, blz 516 en begroting DWI
*** 100.000 wordt al wel structureel bespaard
|