Jaar 2005
Afdeling 1
Nummer 318
Publicatiedatum 10 juni 2005
Onderwerp
 
Voorjaarsnota 2005
Aan de Gemeenteraad,
 
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen:
 
De Gemeenteraad van Amsterdam,
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van dinsdag 24 mei 2005,
 
Besluit:
 
1   de beschikbare ruimte voor 2006 in beginsel als volgt vast te stellen
a)  ruimte voor structurele prioriteiten    € 16,1 miljoen
b)  ruimte voor incidentele prioriteiten     € 96,6 miljoen
c)  vrij beslisbaar Mobiliteitsfonds      € 17,1 miljoen
d)  vrij beslisbaar ISV        € 56,6 miljoen
 
2  in te stemmen met:
a)   de voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1) ten laste van de algemene dienst tot een bedrag van € 12,7 miljoen en een derhalve nader door de Gemeenteraad in te vullen bedrag van € 3,4 miljoen;
b)   de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2) ten laste van de algemene dienst tot een bedrag van € 94,4 miljoen en een derhalve nader door de Gemeenteraad in te vullen bedrag van € 2,2 miljoen;
 
3   uitspraken te doen in kwalitatieve en/of kwantitatieve zin over de bestedingsrichtingen voor de nader door de Gemeenteraad in te vullen bedragen zoals opgenomen in:
a)   de voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1.5);
b)   de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2.5).
 
4   in te stemmen met de bestedingsrichtingen voor de vrij besteedbare bedragen in:
a)  het Mobiliteitsfonds (§ 3.3);
b)   het ISV (§ 3.4).
 

 
5   onderhavige voordracht voor het overige voor kennisgeving aan te nemen en het College van Burgemeester en Wethouders uit te nodigen in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2006 met uitvoeringsvoorstellen terzake te komen.
 
 
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
 
E. Gerritsen, secretaris M.J. Cohen, burgemeester
Toelichting (bestuurlijke context)
 
Zie het meegezonden stuk Voorjaarsnota 2005, versie 26 mei 2005
 

 

 
Voorjaarsnota 2005
 
  
26 mei 2005
Gemeente Amsterdam

 


 
 

 

Inleiding

Hierbij ontvangt u de Voorjaarsnota 2005. Het begrotingsjaar 2006, waar deze Voorjaarsnota 2005 een eerste invulling op hoofdlijnen voor geeft, is een bijzonder jaar. Halverwege 2006 zal er sprake zijn van een nieuw bestuur en een nieuw programakkoord. Ons College wil 2006 echter geen verloren jaar laten zijn en zoveel mogelijk de in het programakkoord gemaakte afspraken tot een goed einde brengen. Daar is, dankzij de ombuigingsoperatie, ook het geld voor. De ombuigingsoperatie heeft ervoor gezorgd dat ons College aan uw Vergadering nu een voorjaarsnota kan voorleggen waarin nog wat te kiezen en te verdelen is. Het Financieel Meerjaren Perspectief laat echter duidelijk zien dat met name de structurele ruimte nog altijd beperkt is. Het gunstige rekeningresultaat 2004 zorgt ervoor dat de incidentele ruimte in deze Voorjaarsnota 2005 wel fors is.
Ons College legt voor 2006 de nadruk op het afmaken van hetgeen in afgelopen jaren is gestart en heeft als eerste de laatste tranche van het programakkoord ingevuld. In de begroting 2005 was ons College met deze invulling al ver op streek, waardoor deze laatste stap vanuit financieel oogpunt van kleiner belang is. Op grond van het programakkoord komt er bijvoorbeeld extra geld voor de bestrijding van agressie en geweld, wordt de laatste tranche voor de realisatie van de openbare bibliotheek beschikbaar gesteld en zijn er extra middelen voor grote groenprojecten in het Amsterdamse Bos. Naast het afmaken van de prioriteiten uit het programakkoord heeft ons College in deze Voorjaarsnota 2005 ook een aantal nieuwe accenten gelegd.
In het kader van integratie en “Wij Amsterdammers” is een incidenteel budget beschikbaar gesteld va n € 10 miljoen voor een grootschalig inhaalprogramma van gecombineerde taal- en integratietrajecten die erop gericht zijn het arbeidsmarktperspectief en deelname aan de samenleving voor allochtone medeburgers te vergroten.
Ons College neemt op diverse onderwerpen de kosten voor haar rekening waar door rijksbezuiniging de dekking uit rijksbudgetten is weggevallen. Zo wordt als reactie op de bezuiniging van het rijk op het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing € 15 miljoen gemeentelijke middelen beschikbaar gesteld, voor zowel de sociale als de fysieke pijler. Ook de rijksbezuiniging op het armoedebeleid van € 14,8 miljoen wordt door ons college, net als voorgaande jare n, uit eigen gemeentelijke middelen opgevangen. Het rijk zal in de mei/juni-circulaire van het Gemeentefonds een accres hanteren dat naar onze stellige verwachting tot een verlaging van de Amsterdamse inkomsten uit het gemeentefonds leidt. Wij hebben daarom de structurele ruimte zoals vermeld in het Financieel Meerjaren Perspectief met € 8 miljoen verlaagd. Uw Vergadering wordt daarover nog apart geïnformeerd.
Ons College vindt het van belang om te blijven investeren in de economische ontwikkeling van de stad en daarmee de werkgelegenheid voor de burgers. Extra geld is uitgetrokken voor ac quisitie van nieuwe bedrijven, ook in de haven. Een budget van € 2,4 miljoen is vrijgemaakt voor imagoverbetering (IAmsterdam) en het aantrekken van grootschalige evenementen. Dit moet de toeristische aantrekkelijkheid van de stad vergroten. Ook wordt er € 0,5 miljoen gereserveerd voor het verbeteren van taxistandplaatsen.
Tenslotte worden op het terrein van jeugd en onderwijs aanzienlijke budgetten beschikbaar gesteld, is er extra geld voor sportevenementen en andere grootschalige evenementen gereserveerd en wil ons College fors investeren in de verbetering van de luchtkwaliteit (€ 2,4 miljoen). In het kader van zorg en opvang is € 3,5 miljoen bestemd voor een opvang in Zuidoost en € 1,5 miljoen voor zwerfjongeren in de stad.
In structurele zin worden middelen gereserveerd voor de Rekenkamer, het NDSM/Houthavenveer en een structu reel budget voor het versterken van (technisch) onderwijs en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten. Daarnaast wil ons College investeringen mogelijk maken bij het Stadhuis/Muziektheater, een nieuw depot voor het Amsterdams Historisch Museum en de bereikbaarheid van het Havengebied.
 
De Voorjaarsnota 2005 is de eerste stap in de begrotingsvoorbereiding 2006. Net als in voorgaande jaren is het bij de voorjaarsnota de bedoeling uw Vergadering in staat te stellen richtinggevende keuzes te maken, die voor ons College vervolgens de komende maanden bij het opstellen van de begroting 2006 als richtsnoer zullen dienen. Het is de bedoeling dat u zich daarbij tot hoofdlijnen van beleid beperkt. Ons College heeft zich bij het formuleren van de voorstellen in deze Voorj aarsnota 2005 gehouden aan een ondergrens van minimaal € 0,5 miljoen. In latere fases van het begrotingsproces, zoals de begrotingsbehandeling, is er een beperkte ruimte om specifieke kleinere wensen over het voetlicht te brengen. Een uitzondering da arop is de invulling van het Programakkoord en zijn die moties van uw Vergadering die ons College bij deze voorjaarsnota heeft betrokken. Deze zijn ook als het kleinere bedragen betreft ten laste van de financiële ruimte gebracht.
Ons College doet in deze voorjaarsnota een voorzet van wat in onze ogen de beleidsmatige hoofdlijnen van beleid voor de begroting 2006 zouden moeten zijn. In de behandeling van de voorjaarsnota kan uw Vergadering daarin desgewenst andere accenten leggen of andere onderwerpen inbrengen.
 
De voorstellen voor nieuw beleid moeten worden ingepast in de structureel en incidenteel beschikbare begrotingsruimte 2006 en de ruimte in het Mobiliteitsfonds en Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. De beschikbare ruimte is berekend en toegelicht in het Financieel Meerjaren Perspectief 2006-2009 dat als bijlage bij deze Voorjaarsnota 2005 hoort en u eerder is toegezonden. Daar waar er geen nieuwe inzichten zijn die de in het Financieel Meerjaren Perspectief berekende budgettaire ruimte in een ander licht plaatsen, wordt kortheidshalve gewerkt met de uitkomsten van het Financieel Meerjaren Perspectief. Voor een toelichting op de werkwijze en veronderstellingen wordt dan in algemene zin verwezen naar dat document. Daar waar wél sprake is van nieuwe inzichten wordt in deze voorjaarsnota een uitgebreidere toelichting gegeven.
 
De incidentele begrotingsruimte zoals die blijkt uit het Financieel Meerjaren Perspectief 2006-2009 wordt aangevuld met het resultaat in de jaarrekening 2004. Deze jaarrekening is door uw Vergadering nog niet vastgesteld en is voor behandeling in uw Vergadering geagendeerd op 22 juni 2005. De behandeling van de jaarrekening 2004 vindt eerst nog in de respectievelijke commissies van uw Vergadering plaats (in de periode van 18 mei tot en met 26 mei 2005).
 
In deze voorjaarsnota wordt achtereenvolgens ingegaan op de beschikbare budgettaire ruimte (hoofdstuk 2), voorstellen voor besteding van die ruimte (hoofdstuk 3) en bevat tot slot een voorstel tot besluitvorming (hoofdstuk 4).
 

Beschikbare budgettaire ruimte
In het Financieel Meerjaren Perspectief 2006-2009 zijn de incidentele en structurele ruimte in de gemeentebegroting en fondsen voor de komende jaren aangegeven. De incidentele ruimte 2006 wordt verhoogd met het rekeningresultaat over 2004. Onderstaande tabel geeft een samenvattend beeld. De verschillende onderdelen worden in de navolgende subparagrafen toegelicht.
 
     
FMP
Bijstelling
Ruimte 2006
2.1 Ruimte structureel
24,3
-8,2
16,1
2.2 Ruimte incidenteel
36,7
59,9
96,6
2.3 Vrij beslisbaar Mobiliteitsfonds
17,1
 
17,1
2.4 Vrij beslisbaar ISV
54,9
1,7
56,6

 

Structurele ruimte algemene dienst
In het Financieel Meerjaren Perspectief is een structurele budgettaire ruimte berekend van € 24,3 miljoen. Daarbij is aangegeven dat deze ruimte sterk afhankelijk is van de ontwikkelingen in het Gemeentefonds én de realisatie van de ombuigingen 2006. Inmiddels is door het Ministerie van Binnenlandse de ontwikkeling van het accres voor het Gemeentefonds bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat het accres landelijk met € 127 miljoen zal afnemen. Deze daling zal in de mei/junicirculaire worden verwerkt. Op basis hiervan en gelet op het aandeel van Amsterdam in het Gemeentefonds is de stellige verwachting dat de structurele ruimte voor Amsterdam als geheel met circa € 13 miljoen en dus voor de centrale stad met circa € 8 miljoen zal afnemen. Voor wat betreft het gemeentefonds zal, conform onze toezegging bij de bespreking van de Voorjaarsnota 2004, uw Vergadering bij ontvangst van de mei/junicir culaire nader worden geïnformeerd.
De in het kader van de voorbereiding van de voorjaarsnota gedane inventarisatie van de ombuigingen 2006 geeft het beeld dat bijna alle voorgenomen bezuinigingen kunnen worden verwerkt / gerealiseerd. Alleen de structurele ombuiging 2004 met betrekking tot de Zu iderkerk (€ 172.000) wordt niet gerealiseerd, daar het generen van inkomsten binnen de gemeente niet haalbaar blijkt. Daarnaast moet een tweetal taakstellingen nog worden ingevuld:
·   in de eerste plaats moet voor de derde ronde ombuigingen op het apparaat nog € 5,3 miljoen van de totale taakstelling van € 18,3 miljoen worden verdeeld. Ons College heeft uw Vergadering inmiddels voorstellen voorgelegd om deze taakstelling in te vullen met de besparingen uit de opzet van onder meer shared-service-centra ICT en HRM. Deze besparing doet zich grotendeels echter pas structureel vanaf 2008 voor (en in 2007 voor ongeveer de helft). Dit betekent dat het jaar 2006 voor deze taakstelling incidenteel moet worden overbrugd. Als bijlage bij deze voorjaarsnota hebben wij aangegeven hoe deze resterende taakstelling voor 2006 over de diensten te verdelen. De gehanteerde sleutel daarbij is gerelateerd aan de personeelsformatie (FTE’s). De ombudsman, griffie en rekenkamer zijn door ons College buiten de verdeling van deze taakstelling gehouden;
·   Ten tweede is in de tranche 2006 van de ombuigingen afgesproken voor een totaal bedrag van € 1,25 miljoen te bezuinigen op subsidies. Via de motie Reuten c.s. wordt voor een totaalbedrag van € 1.059.000 aan subsidies omgebogen. Voor het resterende bedrag van € 191.000 zullen wij u voor 2006 geen nieuwe voorstellen voorleggen. Wij stellen uw Vergadering voor dit bedrag voor 2006 te compenseren uit de incidentele ruimte, dan wel eigen voorstellen terzake te formuleren.
 

Incidentele ruimte algemene dienst
In het Financieel Meerjaren Perspectief is de incidentele budgettaire ruimte berekend op € 36,7 miljoen, te verhogen met het rekeningresultaat over 2004.
Ons College heeft aan uw Vergadering een rekening 2004 aangeboden waarvan het rekeningresultaat uitkomt op € 60,1 miljoen. Zoals in de vorige paragraaf aangegeven is ons voorstel een structurele ombuigingstaakstelling van € 191.000 ten laste te brengen van de incidentele middelen. De ruimte voor incidentele prioriteiten die in de begroting 2006 beschikbaar is bedraagt daardoor € 96,6 miljoen.
De jaarrekening 2004 is overigens nog niet door uw Vergadering vastgesteld. Indien de behandeling van de rekening door uw Vergadering leidt tot een aanpassing van het rekeningresultaat, heeft dit dus dire cte invloed op de incidentele ruimte 2006.
 

Vrij beslisbare ruimte Mobiliteitsfonds
In de begroting wordt jaarlijks een verdelingsvoorstel opgenomen voor het Mobiliteitsfonds. Dit fonds wordt gevoed met opbrengsten uit betaald parkeren. In het Financieel Meerjaren Perspectief is de voeding van het Mobiliteitsfonds voor 2006 berekend op € 24,1 miljoen. Voor € 7 miljoen zal dit budget worden aangesproken voor de uitvoering van bestaande verplichtingen. In 2006 kan doordoor ten laste van het Mobiliteitsfonds voor € 17,1 miljoen aan nieuwe verplichtingen worden aangegaan.
 

Vrij beslisbare ruimte ISV
In de begroting wordt jaarlijks een verdelingsvoorstel opgenomen voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Het ISV wordt overwegend gevoed met een rijksbijdrage, in mindere mate door renteopbrengst over het spaarsaldo van de opgebouwde reserveringen. In 2005 is de tweede ISV-periode in werking getreden, die loopt van 2005 tot en met 2009. Zowel de totale bijdrage van het rijk als het aandeel van Amsterdam daarin is ten opzichte van de eerste ISV-periode (2000-2004) fors gedaald.
In het Financieel Meerjaren Perspectief is het ISV-budget voor de jaren van de tweede ISV-periode berekend op € 54,9 miljoen per jaar. Om te komen tot het te verdelen bedrag 2006 moeten de effecten van de jaarrekening 2004 hierin nog worden verwerkt. Het effect van de jaarrekening 2004 op het budgettair kader ISV 2006 is als volgt:
·   € 1,4 miljoen vrijval in de rekening 2004 in plaats van de in het FMP geschatte € 2 miljoen (effect - € 0,6 miljoen);
·   bijdrage uit ISV aan integraal projectbudget Noordwaarts € 1,5 miljoen (effect - € 1,5 miljoen);
·   bijdrage uit het BWS € 3,8 miljoen (effect + € 3,8 miljoen).
Per saldo bedraagt de extra ruimte in het ISV + € 1,7 miljoen.
 
Na verwerking van deze posten uit de jaarrekening resulteert een budgettair kader voor 2006 van € 56,6 miljoen. In 2004 bedroeg het budgettair kader nog € 118,4 miljoen, in 2005 € 79,2 miljoen. In § 3.2.4 wordt voorgesteld dit kader met € 10 miljoen uit algemene middelen te verhogen. De invulling van het ISV komt in § 3.4 aan bod.

Voorstellen invulling budgettaire ruimte
Bij de voorstellen voor de invulling van de budgettaire ruimte 2006 is een vierdeling gemaakt:
·   de laatste tranche van de prioriteiten uit het programakkoord;
·   de financiële vertaling van eerdere besluitvorming door uw Vergadering;
·  een stelpost overige prioriteiten ten behoeve van de verdere begrotingsvoorbereiding;
·  nieuwe bestuurlijke wensen.
 
 
structureel
incidenteel
In te vullen ruimte (hoofdstuk 2)
16,1
96,6
       
Voorgestelde invulling:    
Programakkoord
5,6
14,3
Moties en eerdere besluitvorming
0,7
21,1
Stelpost prioriteiten begroting 2006
3,4
2,2
Nieuwe bestuurlijke wensen
3,0
56,8
Nader in te vullen door uw Vergadering
3,4
2,2

 

Voorstellen invulling structurele ruimte


Structurele ruimte – programakkoord
Samenvattend leidt de invulling van de laatste tranche aan structurele prioriteiten tot het volgende beslag op de structurele ruimte:
Onderwerp nog te realiseren te betrekken bij begroting 2006
Agressie en geweld
0,9
0,9
VMBO scholen
2,0
-
Exploitatie bibliotheek
2,6
2,6
Noord-Zuidlijn
0,5
0,5
Onderhoud hoofdinfrastructuur
1,2
1,2
Burger koning
0,2
0,2*
Internationaal beleid
0,2
0,2
Totaal
7,6
5,6
* De programakkoordprioriteit Burger koning zal gezien de samenhang met het Contact Center vooralsnog bij de begroting slechts incidenteel worden ingevuld.
 
Hierbij wordt de prioriteit voor de bouw van 2 VMBO scholen niet ingevuld omdat een structurele prioriteit van € 9 miljoen ten behoeve van onderwijshuisvesting in de begroting 2005 nog niet geheel tot besteding is gekomen.
 


Structurele ruimte – moties



Aangenomen moties
Hieronder volgt een overzicht van de door uw Verg adering aangenomen moties waarbij ons College is verzocht om bij de voorjaarsnota een voorstel voor de financiële consequenties voor te leggen, dan wel door ons College op dit vlak toezeggingen zijn gedaan
 
Nr. Onderwerp Te betrekken bij begroting 2006
942 Rekenkamer
0,3
946 Dubbeldiagnose psychiatrie / verslaving
Budgetneutraal
686 Loverboys
Bestaande middelen
647
913
Alternatief Distelwegveer
0,4
  Totaal
0,7

Amsterdamse Rekenkamer - € 300.000
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij amendement van raadslid De Wolf verzocht voorstellen te doen voor structurele dekking van een verhoging van het budget voor de Rekenkamer met € 298.664.
 
Dubbeldiagnose psychiatrie / verslavingsproblematiek – budgetneutraal
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij motie van raadslid Codrington verzocht bij de voorjaarsnota de resultaten van lopend onderzoek en een plan van aanpak voor te leggen. Het plan van aanpak ‘verhoging effectiviteit verslavingszorg’ gebaseerd op een onderzoek naar de effectiviteit van verslavingszorg uitgevoerd door bureau Cebeon zal binnenkort aan uw Vergadering worden aangeboden.
 
Loverboys – bestaande middelen
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij motie van raadslid Van der Garde verzocht bij de voorjaarsnota voorstellen te doen voor structurele maatregelen voor gemeentelijk beleid ten aanzien van Loverboys. Wij zijn van mening dat dit onderwerp deel uitmaakt van integraal beleid en zullen dit daarom koppelen aan overige beleidsmaatregelen en de inzet van beschikbare middelen op dit terrein.
 
Alternatief Distelwegveer - € 400.000
Ons College is bij de begrotingsbehandeling 2005 bij motie van raadslid Zwart verzocht besluitvorming over de visie op personenvervoer te water op een zodanig tijdstip te laten plaatsvinden dat een mogelijke inpassing van het Distelwegveer met ingang van 1 januari 2006 kan worden geëffectueerd. Ons College is bij die gelegenheid tevens bij amendement van raadslid Meijer verzocht het Distelwegveer in de vaart te houden en pas een besluit over opheffing te nemen totdat het resultaat van een onderzoek naar de efficiency van veren bekend is. Ons College is voornemens voor het personenvervoer dat van het Distelwegveer gebruik maakt een alternatief te bieden door middel van een extra stop van het veer naar het NDSM terrein/houthavens (gedurende de huidige vaartijden van het Distelwegveer) en derhalve de daarmee gepaard gaande exploitatiekosten ten laste van de structurele ruimte te brengen.

 
 


Stelpost overige prioriteiten begroting 2006
Jaarlijks doen zich tijdens het verdere begrotingsproces al dan niet onverwachte ontwikkelingen na vaststelling van de voorjaarsnota voor die noodzaken via de ruimte voor prioriteiten middelen beschikbaar te stellen. Bovendien is in deze voorjaarsnota ook geen rekening gehouden met prioriteiten kleiner dan € 0,5 miljoen. Het gaat dan niet om zogenaamde rompmatige ontwikkelingen, maar om onderwerpen waarover wij expliciete besluitvorming door uw Vergadering wenselijk achten. Wij achten daarom een stelpost van enige omvang ten laste van de structurele en incidentele ruimte noodzakelijk. Structureel gaat het om een bedrag van € 3,4 miljoen.
 
  Te betrekken bij begroting 2006
Overige prioriteiten structureel
3,4


Nieuwe bestuurlijke wensen
Het is in eerdere voorjaarsnota’s vaker gememoreerd; de stad staat niet stil. Daarom is de voorjaarsnota bij uitstek een instrument om te bezien in hoeverre nieuwe ontwikkelingen en bestuurlijke prioriteiten om een financiële vertaling vragen. Wij vragen uw Vergadering om voor de volgende onderwerpen een deel van de voor de begroting 2006 beschikbare structurele ruimte te reserveren:
 
  Onderwerp Te betrekken bij begroting 2006
  Verkeerslichten Noordzeeweg
0,2
  Depot Amsterdams Historisch Museum
1,2
  Technisch onderwijs/schoolverlaters
0,8
  Meerjarenonderhoud Sta dhuis/Muziektheater/ambtswoning
0,8
  Totaal
3,0

Verkeerslichten verlegde Noordzeeweg - € 150.000
Ten behoeve van de aanleg van vier nieuwe verkeerslichtinstallaties op de verlegde Noordzeeweg (investeringsbedrag € 1,5 miljoen) stellen wij uw Vergadering voor een bedrag te reserveren voor de kapitaallasten van de betreffende installatie.
 
Depot Amsterdam Historisch Museum € 1.200.000
De gehuurde depots van Amsterdams Historisch Museum voldoen al jaren niet meer aan de eisen van deze tijd. Wij hebben voor een nieuw depot taakstellend een bedrag van
€ 1,2 miljoen ten laste van de structurele ruimte opgenomen. Bij de begroting 2006 zal ons College hier nader op ingaan.
 
Technisch onderwijs/schoolverlaters - € 800.000
Voor het versterken van het (technisch) onderwijs en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten is ons College voornemens een structurele inzet te plegen waarmee onder meer de vermindering van rijksmiddelen voor dit doel ten opzichte van de vorige GSB periode kunnen worden opgevangen. De middelen zijn nodig om de doelstelling uit het programakkoord, halveren van de voortijdige uitval, te realiseren. Tevens is bij de begroting 2005 een motie van raadslid Yurdakul (D’66) aangenomen om maatregelen te treffen om het relatief schoolverzuim terug te d ringen (3% ultimo 2006).
 
Meerjarenonderhoud Stadhuis/Muziektheater/ambtswoning - € 750.000
Bij de behandeling van de begroting 2005 kon wegens budgettaire redenen niet worden overgegaan tot een verhoging van het budget voor een nieuwe meerjaren onderhoud begroting voor het complex stadhuis/Muziektheater en de ambtswoning. Er doet zich nu echter een aantal problemen voor waarvoor op korte termijn oplossingen noodzakelijk zijn. Deze posten brengen wij daarom ten laste van de structurele ruimte waarbij wij voor het restant van de onderhoudbegroting naar het nieuwe programakkoord verwijzen.
 
 


Nader door uw Vergadering in te vullen

De hierboven opgenomen bestedingsvoorstellen betekenen dat voor door uw Vergadering nader aan te geven accenten een bedrag van € 3,4 miljoen resteert.

 
  Te betrekken bij begroting 2006
Nader door uw Vergadering in te vullen
3,4

 

Voorstellen invulling in cidentele ruimte
Voor wat betreft de incidentele ruimte in de algemene dienst doet ons College voorstellen voor achtereenvolgens:
·   de laatste tranche programakkoordprioriteiten;
·   financiële gevolgen van eerdere besluitvorming/moties van Uw Vergadering;
·   een stelpost overige prioriteiten in het kader van de begrotingsvoorbereiding;
·  nieuwe bestuurlijke wensen.
 


Incidentele ruimte – programakkoord
Samenvattend leidt de invulling van de laatste tranche aan incidentele prioriteiten uit het programakkoord tot het volgende beslag op de incidentele ruimte:
 
Incidenteel Nog te realiseren Te betrekken bij begroting 2006
Jeugdcriminaliteit
2,4
2,4
Nieuwbouw OBA
7,4
7,4
Stelsel groen en water
1,8
1,8
Onderhoud sportaccommodaties
1,9
1,9
Onderhoud Amsterdamse Bos
0,8
0,8
Totaal
14,3
14,3

Hiermee is ook in incidentele zin het programakkoord financieel vertaald.
 


Incidentele ruimte – moties en eerdere besluitvorming



a. Meerjarig incidentele prioriteiten
Bij de begrotingen 2003 en 2004 heeft uw Vergadering ingestemd met een aantal prioriteiten die een meerjarig incidenteel karakter hebben. Op grond daarvan moeten de navolgende incidentele verplichtingen voor de begroting 2006 ten laste van de beschikbare ruimte worden gebracht:
 
Onderwerp Te betrekken bij begroting 2006
Fietsendiefstalpreventie
0,6
Deltaplan gemeentearchief
0,1
Projectorganisatie Ouder kind Centra
0,2
Totaal
0,9



b. Moties
Ook bij de incidentele ruimte zijn met voorrang de eerder door uw Vergadering aangenomen moties betrokken waarbij een verwijzing naar de voorjaarsnota is opgenomen . De moties met financiële consequenties in de incidentele sfeer zijn opgenomen in het volgende overzicht.
 
Nr Onderwerp Te betrekken bij begroting 2006
919 Aanpak overlastgroepen
Programakkoord
  Armoedebeleid
14,8
  Totaal
14,8

Aanpak overlast – Programakkoord
Bij de begrotingsbehandeling 2005 is ons College door uw Vergadering bij amendement van raadslid Asscher verzocht bij de voorjaarsnota een dekkingsvoorstel voor te leggen voor een extra inz et ten aanzien van de als meest nijpend ervaren groepen probleemjongeren. Ons College stelt voor deze problematiek te betrekken bij de besteding van de € 2.375.000 die wij in het kader van het programakkoord als prioriteit jeugdcriminaliteit (Harde Kern Jeugd) bij de begroting 2006 zullen uitwerken.
 
Armoedebeleid - € 14.800.000
In december 2003 heeft uw Vergadering ons College bij motie van raadslid Jamari opgeroepen tot het structureel repareren van de rijksbezuinigingen op het arm oedebeleid. Wegens het ontbreken van voldoende structurele financiële ruimte heeft ons College in de Voorjaarsnota 2004 voorgesteld de bezuiniging tot en met het einde van het huidige programakkoord incidenteel te dekken. Derhalve reserveren wij voor de begroting 2006 € 14,8 milj oen voor het armoedebeleid. Bij de begroting 2006 zullen wij uw Vergadering een uitgewerkt invullingsvoorstel met betrekking tot het beleid inzake armoedebestrijding voorleggen.
 



c. Eerdere besluitvorming
 
Onderwerp Te betrekken bij begroting 2006
Basisregistratie en Infra /Shared Service Center ICT
5,4
Totaal
5,4

Basisregistratie en Infrastructuur (BRI) inclusief Shared Service Center (SSC) ICT
Als bijdrage aan de door uw Vergadering vastgestelde ombuiging op het ambtelijk apparaat, heeft ons College u voorgesteld in te stemmen met het project Basisregistratie en Infrastructuur (BRI), inclusief een Shared Service Center ICT. Het project vergt in totaal € 15,4 miljoen aan ontwikkelingskosten. Ons College heeft uw Vergadering voorgesteld om de tranche 2005 (€ 9 miljoen) ten laste te brengen van het rekeningresultaat 2004. Voorgesteld wordt om de tranche 2006 (€ 5,4 miljoen) te dekken uit de incidentele ruimte van de voorjaarsnota. Het resterende deel ( € 1 miljoen) zal worden betrokken in de besluitvormin g over de begroting 2007.
 


Stelpost overige prioriteiten begroting 2006
Zoals reeds in § 3.1.3 is aangegeven blijkt het noodzakelijk een stelpost aan te houden voor (nieuwe) ontwikkelingen in het begrotingsvoorbereidingtraject na de voorjaarsnota. Ons College heeft voor de verdere voorbereiding van de begroting 2006 een stelpost van € 2,2 miljoen ten laste van de incidentele ruimte opgenomen.
 
  Te betrekken bij begroting 2006
Overige prioriteiten incidenteel
2,2


Incidentele ruimte - nieuwe bestuurlijke wensen
  Onderwerp Te betrekken bij begroting 2006
  Wij Amsterdammers
PM
  Taxibeleid
0,5
  Omgevingsmanagement NZ-lijn/Stadsregie
1,0
  Supportvoorzieningen verslaafden Zuidoost
3,5
  Taal- en inburgeringtrajecten
10,0
  Jeugdvoorzieningen waaronder aanpak wachtlijsten
5,0
  Compensatie rijkskortingen ISV
10,0
  Projectbudgetten Noordwaarts/Zuidoostlob
1,5
  Aquisitie China/India (meerjarig incidenteel)
0,8
  Garantiefonds evenementen
2,4
  Grootschalige sportevenementen
1,6
  Luchtkwaliteit
2,4
  Zwerfjongeren 18-23 jaar
1,5
  Stenen voor sociaal
5,0
  WVG
5,0
  Groot onderhoud Muziektheater
0,9
  Sanering Polderweggebied
4,7
  Bouw en woningtoezicht
1,0
  Contact Center
PM
  AT5
PM
  Totaal
56,8

Wij Amsterdammers - PM
Naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh (2 november 2004) is de ontwikkeling van het programma "Wij Amsterdammers" ter hand genomen langs de actielijnen: (1) bestrijden van terreur, (2) tegengaan van radicaliseren en (3) voorkomen van polarisatie en mobiliseren van positieve krachten. Uw Vergadering heeft hiervoor bij het vaststellen van de begroting 2005 een st ructurele reservering van € 2,5 miljoen opgenomen. Aangezien de huidige stand van dit programma aangeeft dat voor het jaar 2006 de structureel beschikbare € 2,5 miljoen nog voldoende is hebben wij in deze voorjaarsnota geen aanvullende middelen opgenomen. Wij nemen wel een PM post op voor dit programma.
 
Taxibeleid - € 500.000
Naast andere voornemens in het taxibeleid zullen voor het oplossen van (vooral openbare orde) problemen bij een aantal taxistandplaatsen kosten moeten worden gemaakt, waarbij nadruk kelijk het rijk (verantwoordelijk voor het taxibeleid) en politie (verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde op straat) moet worden betrokken. Omdat nog niet duidelijk is in hoeverre deze partijen concreet zullen bijdragen nemen wij in de voorjaarsnota een incidenteel bedrag op met het karakter van een stelpost.
 
Omgevingsmanagement NoordZuid-lijn/Stadsregie - € 1.000.000
Voor maatregelen op het terrein van bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid bij de bouw van de stations voor de NoordZuid-lijn en voor stadsregie is een bedrag van € 1 miljoen opgenomen.
 
Supportvoorzieningen verslaafden Zuidoost - € 3.500.000
In de stadsdelen Centrum en Zuidoost is sprake van een groot probleem ten aanzien van drugsgerelateerde overlast en criminaliteit. Naast een beleid van repressie waarin wij de overlast steeds minder tolereren gaat ons beleid er ook vanuit dat het verlenen van zorg essentieel is in de aanpak van de drugsproblematiek. In stadsdeel Zuidoost is daarbij sprake van een tekort aan benodigde opvangvoorzieningen. De voorzieningen die er zijn, zijn vaak van tijdelijke aard en gehuisvest in portocabins. Ons College stelt voor de investering in een permanente opvangvoorziening ten laste te brengen van de incidentele ruimte. De structurele exploitatielasten zullen worden bekostigd uit herinzet van middelen binnen de portefeuille Zorg.
 
Taal- en inburgeringtrajecten - € 10.000.000   
Goede beheersing van de Nederlandse taal vormt een noodzakelijke voorwaarde voor deelname aan de Nederlandse samenleving. Dat geldt in het bijzonder voor inwoners van Amsterdam; met kennis van 500 woorden red je het niet in een stad als Amsterdam. De ambitie van het rijk (Nederlands op taalniveau 2) vindt ons College niet ver genoeg gaan. Investeren in de sociale structuur en de stabiliteit wordt daarmee, in complementaire zin, steeds meer een zaak van Amsterdam zelf. Daarom willen wij de huidige inspanningen ten aanzien van taaltrajecten voor nieuwkomers en oudkomers intensiveren en combineren met een praktische voorbereiding op actieve deelname aan de Nederlandse samenleving en toetreding tot de arbeidsmarkt. Het gaat er uiteindelijk om dat zowel oud- als nieuwkomers door middel van werk en scholing een duurzaam arbeidsmarktperspectief wordt geboden.
De doelstelling is om circa 10.000 extra trajecten te realiseren. Dit zal gebeuren via een samenwerkingsverband tussen de Centrale Stad en de stadsdelen. D e geschatte kosten bedragen € 75 miljoen. Voor een bedrag van € 65 miljoen zullen andere dekkingsbronnen worden aangewend.
 
Jeugdvoorzieningen - € 5.000.000  
Uw Vergadering heeft vorig jaar via de motie “Investeren in Jeugd” duidelijk het belang van de jeugd in Amsterdam aangegeven. Wij onderschrijven deze visie. Wij stellen voor om een bedrag van € 5 miljoen ten laste van de incidentele ruimte te reserveren voor jeugd.
Voor de inzet van de middelen richten wij ons op een drietal onderwerpen: wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg, voortzetting van een aantal onderdelen uit het beleidsprogramma risicojongeren en stadsdeel overstijgende jeugdvoorzieningen.
 
Compensatie rijkskortingen ISV - € 10.000.000
De ISV-middelen van het rijk zijn in de tweede ISV-periode (2004-2009) fors minder dan in de vorige periode. De teruggang in budget viel in 2005 nog mee omdat er sprake was van zeer hoge incidentele vrijval in 2003 en het budgettair kader via een motie van raadslid Reuten incidenteel met € 4,5 miljoen is verhoogd. Het budgettair kader 2006 is na verwerking van de besluitvorming over de rekening 2004 circa € 23 miljoen lager dan 2005. Gezien dez e budgettaire teruggang wordt voorgesteld het te verdelen bedrag voor het ISV ten laste van de incidentele ruimte met € 10 miljoen te verhogen.
 
Projectbudgetten Noordwaarts/Zuidoostlob - € 1.500.000
In 2005 is € 1,5 miljoen uitgetrokken voor de projectbudgetten Noordwaarts en Zuidoostlob vanwege de grote hoeveelheid werkzaamheden en het feit dat de structurele budgetten krap zijn. Deze argumenten gaan in 2006 ook op. Beide projecten zijn voor de ontwikkeling van Amsterdam van groot belang. Daarom stelt ons College wederom voor een bedrag ten laste van de incidentele ruimte te brengen.
 
Acquisitie China/India - € 750.000
Amsterdam richt zich in het huidige beleid van acquisitie van buitenlandse bedrijven op een aantal speerpuntlanden. In aanvulling op deze landen stelt ons College voor extra in te gaan zetten op China, een sterke groeimarkt. Bij de begrotingsbespreking 2005 bleek hiervoor in uw Vergadering steun te bestaan. Wij stellen voor in de voorjaarsnota € 0,8 miljoen te reserveren voor de acquisitie van bedrijven uit China in algemene zin en in relatie tot de Amsterdamse haven. Het gaat hier om een inspanning voor een periode van drie jaar (meerjarig incidenteel) waarbij wij voorstellen ook in 2007 en 2008 een bedrag van € 0,8 miljoen ten laste van de incidentele middelen te brengen. Een deel van de inzet kan worden gebruikt voor acties gericht op India zoals de follow-up die ontstaat naar aanleiding van Bollywood.
 
Garantiefonds evenementen / City marketing - € 2.400.000
Met internationale evenementen en festivals wordt het imago van de stad versterkt. Om Amsterdam een serieuze kans te laten maken om jaarlijks tenminste één aansprekend internationaal evenement extra naar zi ch toe te halen wordt er een fonds ingericht waaruit in een vroeg stadium garanties kunnen worden verstrekt. Daarmee zal snel en adequaat bij de organisatoren van die evenementen een bod kunnen worden neergelegd.
 
(Grootschalige) sportevenementen - € 1.600.000
Voor het binnenhalen van aansprekende (grootschalige) sportevenementen zal de gemeente Amsterdam – naast bijdragen van sponsors – een financiële bijdrage moeten leveren. Ons College reserveert voor dit doel € 1,6 miljoen ten laste van de incidentele ruimte, waarbij wij in eerste i nstantie onder meer de organisatie van de start van de Giro d’Italia in 2007 op het oog hebben. Mocht dit niet lukken, dan kunnen de middelen ingezet worden voor andere aansprekende sportevenementen. Bovendien zal een deel van het bedrag worden ingezet voor de uitvoering van de Topsportnota “Koersen op Resultaat”.
 
Luchtkwaliteit - € 2.400.000
Ons College zal in 2005 een actieplan luchtkwaliteit opstellen in samenwerking met de stadsdelen. Voor de uitvoering van de daaruit voortvloeiende, meest urgente acties wordt € 2,4 miljoen ten laste van de incidentele ruimte gebracht.
 
Zwerfjongeren 18-23 jaar - € 1.500.000
Het huidige budget (cijfers 2003) voor opvang voor dak- en thuisloze jongeren bedraagt € 3,1 miljoen waarvan € 1,5 miljoen wordt gedekt door het ROA (rijksmiddelen Wet op de Jeugdzorg) en de overige € 1,6 miljoen wordt ree ds gedekt door de gemeente Amsterdam. Per 1 januari 2006 mogen de rijksmiddelen van het ROA niet meer worden ingezet voor zwerfjongeren van 18 jaar en ouder. Om voor 2006 het huidige niveau van opvang in stand te houden stellen wij voor het wegvallen van de subsidie door het ROA ten laste te brengen van de incidentele ruimte, in afwachting van het nieuwe Programakkoord 2006-2010. Te zijner tijd kan deze taak wellicht ook nog bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) worden betrokken.
 
Stenen voor soc iaal - € 5.000.000
Bij de begroting 2005 is in het ISV geen budget beschikbaar gesteld voor investeringen in de sociale infrastructuur (ook wel stenen voor sociaal). Daarbij is aangegeven dat het tot dan toe gebruikelijke budget van € 5 miljoen bij de begroting 2006 zou terugkeren. Gezien de beperkte ruimte in het ISV is ervoor gekozen het budget stenen voor sociaal in 2006 te dekken uit de algemene middelen en dus niet meer ten laste te brengen van het ISV. Binnen het ISV ontstaat hierdoor € 5 miljoen extra ruimte.
 
WVG – € 5.000.000
Voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten heeft ons College een bedrag van incidenteel € 5 miljoen opgenomen. Ons College wordt binnen de WVG geconfronteerd met een grotere vraag naar voorzieningen terwijl maatregelen om het ge bruik te beperken niet onmiddellijk tot een lagere vraag leidt. Om het tekort dat hierdoor in 2006 zou ontstaan op te vangen hebben wij het bovenstaande bedrag opgenomen. Bij behandeling van de begroting 2006 zal ons College uw Vergadering nader inzicht bieden in de resultaten van onze inspanningen op dit terrein.
 
Muziektheater: groot onderhoud en vervangingsinvesteringen - € 864.000
In de begroting van het Muziektheater is structureel ruim € 1 miljoen opgenomen voor groot onderhoud. Bij de bouw van de Stopera heeft de gemeente ervoor gekozen geen middelen te reserveren voor vervangingsinvesteringen in Het Muziektheater. Grote investeringen moeten derhalve op ad hoc basis worden geregeld. Dit is het geval geweest in 2000 (€ 3 miljoen) en 2003 (€ 6,9 miljoen). Voor vervanging van theatertechniek in 2006 (€ 2,3 miljoen ) is in het Kunstenplan 2005-2008 reeds dekking opgenomen.
Thans is zijn de kosten voor onderhoud en vervangingen in de Meerjaren Onderhouds Begroting in beeld gebracht. Voor de periode 2006 – 2013 is volgens dit plan een aanvullend budget benodigd van € 26 miljoen. In deze Voorjaarsnota 2005 is een bedrag opgenomen voor de meest urgente kwesties in 2006. De benodigde omvang van het bedrag voor de periode 2007 – 2013 zullen wij nader onderzoeken. In de aanloop naar het nieuwe programakkoord zullen wij u hierover informeren.
 
Sanering Polderweggebied - € 4.650.000
De bodemsanering van het Polderweggebied (voormalige Oostergasfabriek en GVB garage) vergt aanzienlijke bedragen, volgens de actuele inzichten bijna € 60 miljoen. Een groot deel hiervan wordt bekostigd door het rijk, de gemeente draagt bij uit de UNA gelden en grondexploitatie. Ons College heeft inmiddels uw vergadering een uitvoeringskrediet voorgelegd. Er resteert nog een tekort van € 4,65 miljoen voor de sanering van immobiele verontreinigingen en de sanering van het GVB terrein. De sanering is een voorwaarde voor de ontwikkeling van het gebied, waaronder woningbouw. Om die reden stellen wij voor het resterende tekort te dekken uit de incidentele ruimte.
 
Bouw- en woningtoezicht - € 1.000.000
Door grootstedelijke pro jecten als Zuidas, Noordwaarts, IJburg en andere grootstedelijke uitbreidingen neemt het aantal aanvragen voor bouwvergunningen toe. Om de voortgang van de ontwikkeling van deze gebieden te bevorderen door goede kwaliteit en korte doorlooptijd van vergunningaanvragen is additionele capaciteit nodig. Wij stellen voor 2006 voor dit doel een bedrag van € 1 miljoen ten laste te brengen van de incidentele ruimte. Wij zullen nadere voorstellen ontwikkelen voor de dekking van mogelijke kosten in dit verband voor de jaren daarna. Wij zullen daarbij periodiek nagaan of de aanwezige capaciteit nog past bij het volume van bouwaanvragen.
 
Contact Center - PM
Fase 1 van de invoering van het Contact Center loopt tot 1 januari 2006. In deze fase worden 14 diensttakken aangesloten op het ene servicenummer en op het digitale ‘Loket Amsterdam’. Indien door uw Vergadering wordt besloten tot fase 2 worden de stadsdelen en overige diensten aangeslo ten. De kosten voor fase 2 worden geraamd op zo’n € 4,5 miljoen. In afwachting van besluitvorming heeft ons College deze post echter als PM opgenomen.
 
AT5 - PM
Ons College gaat uit van een succesvolle afronding van de ontvlechting van AT5 op basis van het privaat-publieke model in 2005. Mocht onverhoopt blijken dat dit proces niet in 2005 kan worden afgerond, dan dient opnieuw bekeken op welke wijze de activiteiten van AT5 in (de eerste maanden van) 2006 gecontinueerd kunnen worden. Derhalve is vooralsnog een PM post opgenomen.
 
 


Nader door uw Vergadering in te vullen

De hierboven opgenomen bestedingsvoorstellen betekenen dat voor door uw Vergadering nader aan te geven accenten een bedrag van € 2,2 miljoen resteert.

 
  Te betrekken bij begroting 2006
Nader in te vullen door uw Vergadering
2,2

 

Voorstellen invulling ru imte Mobiliteitsfonds
De ruimte voor nieuw beleid in het Mobiliteitsfonds wordt in de regel aangewend voor de volgende beleidsterreinen:
·   hoofdnetten fiets, auto en openbaar vervoer;
·   verkeersveiligheid;
·  parkeervoorzieningen auto en fiets;
·  ontwikkelingsprogramma infrastructuur;
·   overige bestuurlijk aan te wijzen bestedingsrichtingen.
 
In een later stadium van de begrotingsvoorbereiding zal ons College hierover aan uw Vergadering een apart voorstel voorleggen.
 
 

Voorstellen invulling Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
In de begroting 2006 wordt voor het ISV uitgegaan van een budget van circa € 56,6 miljoen. Door de voorgestelde aanvulling ten laste van incidentele ruimte van de algemene dienst is nog € 10 miljoen extra te besteden. Zoals gevoeglijk bekend, is de rijksbijdrage in de ISV-II periode (2005-2009) 4 0% lager dan in de eerste ISV periode (2000-2004).
 
In de begroting 2005 is aangegeven dat in 2006 in ieder geval het budget voor stenen voor sociaal (€ 5 miljoen) moet terugkeren. Dit jaar zal dat bedrag in ons voorstel ten laste komen van de algemene middelen en niet het ISV. Voor de overige centraal- en grootstedelijke posten wordt in de begroting 2006 - in samenhang met de overige prioriteitsstelling in de begroting - een verdelingsvoorstel opgen omen. In het bestedingsvoorstel voor deze middelen zal ook de mogelijke verdere stimulering van de bouw van zogenaamde WIBO’s/ROWO’s worden betrokken.
 
Voor 2006 is een aanmerkelijke kleiner bedrag beschikbaar, waardoor ons College keuzes zal moeten maken uit de posten die tot nu toe (bijna traditiegetrouw) een bedrag kregen toebedeeld uit het ISV. Voorgesteld wordt om in dat keuzeproces dezelfde uitgangspunten te hanteren als in de Voorjaarsnota 2004:
·   bij de toekenning van bedragen in 2006 de opgebouwde reserveringen voor bepaalde posten/projecten mee te laten wegen. Voor posten waar in de afgelopen jaren aanzienlijke reserves zijn opgebouwd (en zonder daar een verplichting voor aan te gaan) zou kunnen worden volstaan met een lagere toekenning;
·   bij de toekenning van bedragen in 2006 te kijken naar de voorbereidingskosten van zowel de stadsdelen als de centrale projecten;
·   als algemene lijn te hanteren dat structuur gaat boven aankleding en verfraaiing.
 

Besluitvorming
De gemeenteraad van Amsterdam,
gezien d e voordracht van Burgemeester en Wethouders van 26 mei 2005,
 
besluit:
1   de beschikbare ruimte voor 2006 in beginsel als volgt vast te stellen
a)  Ruimte voor structurele prioriteiten    € 16,1 miljoen
b)  Ruimte voor incidentele prioriteiten     € 96,6 miljoen
c)  Vrij beslisbaar Mobiliteitsfonds      € 17,1 miljoen
d)  Vrij beslisbaar ISV        € 56,6 miljoen
 
2  in te stemmen met;
a )  d e voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1) ten laste van de algemene dienst tot een bedrag van € 12,7 miljoen en een derhalve nader door uw Vergadering in te vullen bedrag van € 3,4 miljoen;
b)   de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2) ten laste van de algemene dienst tot een bedrag van € 94,4 miljoen en een derhalve nader door uw Vergadering in te vullen bedrag van € 2,2 miljoen;
 
3   uitspraken te doen i n kwalitatieve en/of kwantitatieve zin over de bestedingsrichtingen voor de nader door uw Vergadering in te vullen bedragen zoals opgenomen in:
a)  de voorgestelde structurele bestedingen (§ 3.1.5);
b)   de voorgestelde incidentele bestedingen (§ 3.2.5).
 
4   in te stemmen met de bestedingsrichtingen voor de vrij besteedbare bedragen in:
a)  het Mobiliteitsfonds (§ 3.3);
b)   het ISV (§ 3.4).
 
5   onderhavige voordracht voor het overige voor kennisgeving aan te nemen en het College van Burgemeester en Wethouders uit te nodigen in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2006 met uitvoeringsvoorstellen terzake te komen.
 
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam
 
 
 
 
E. Gerritsen           J. Cohen
secretaris          burgemeester
 
 
Bijlage 1   Het Financieel Meerjarensperspectief 2006-2009 is eerder verzonden
 
Bijlage 2  Incidentele taakstelling apparaat (3e ronde ombuigingen)
Diensten*
formatie 2005 **
% van de formatie
aandeel taakstelling 2006 € 5,2 mln
Bestuursdienst
397
4%
207.248
Dienst Persoonsgegevens
191
2%
99.709
Brandweer
736
7%
384.218
Dienst der Gemeentebelastingen
375
4%
195.763
Dienst Binnenwaterbeheer
155
2%
80.916
Gemeentelijke Archiefdienst
109
1%
56.902
Dienst Historische Musea
97
1%
50.637
Dienst Advies en Beheer
387
4%
202.028
Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer
350
4%
182.713
Dienst Werk en Inkomen
1545
16%
806.546
Gemeentelijk Geneeskundige en Gezondheidsdienst
860
9%
448.951
Milieu & Bouwtoezicht
270
3%
140.950
Dienst Ruimtelijke Ordening
234
2%
122.156
Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam
392
4%
204.638
Dienst Wonen
241
2%
125.811
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling
281
3%
146.692
Dienst Economische Zaken
39
0%
20.359
Dienst Gemeentelijk Pedologisch Instituut / DMO
25
0%
13.051
Dienst O + S
41
0%
21.403
Gemeentewaterleidingen
635
6%
331.493
Gemeentelijk Havenbedrijf
298
3%
155.567
Food Center Amsterdam /DAB
8
0%
4.176
Afval Energie Bedrijf
279
3%
145.648
Stadsbank van Lening
75
1%
39.153
Ingenieursbureau Amsterdam
298
3%
155.567
Projectmanagementbureau
157
2%
81.960
Dienst Stadstoezicht
969
10%
505.853
De Rokin Groep
87
1%
45.417
Accountancy & Consultancy Amsterdam
115
1%
60.034
Dienst Verzekeringszaken
55
1%
28.712
Facilitair Bedrijf Amsterdam
185
2%
96.577
GVB-Veren
75
1%
39.153
TOTAAL
9.961
100%
5.200.000***
* exclusief: GVB (muv Veren) is niet betrokken in € 30 mln. operatie; DWR maakt geen onderdeel uit van de gemeentelijke formatie; Privatisering/ verzelfstandiging/ in liquidatie: OMEGAM, WSBZ, Maatwerk, Sociale Dienst, Stedelijk Museum en Stadschouwburg
** bron: begroting 2005, blz 516 en begroting DWI
*** € 100.000 wordt al wel structureel bespaard