Gemeenteblad
 
afd. 1
nr. 228
  raadsvoordracht   
  Zuidelijke beëindiging Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, 21 april 2005.

Aan de Gemeenteraad
 
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen:
 



De Gemeenteraad van Amsterdam,
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 21 april 2005,
 



Besluit:
 
I   in te stemmen met het eindbeeld voor de zuidelijke beëindiging van de Noord-Zuidlijn om de lijn naar Amstelveen/Ouderkerkerlaan (Noord-Zuid metrolijnlijn 52) respectievelijk Amstelveen/Westwijk (Noord-Zuid-metrolijnlijn 58) door te trekken;
 
II   een tijdelijk eindpunt voor te bereiden op het station Zuid/WTC om zeker te zijn van een tijdige exploitatiestart van de Noord-Zuidlijn in 2012;
 
III   in verband met het onder II vermelde: de bestaande tramverbinding met Amstelveen te laten vervallen en de infrastructuur van  tramlijn 5, die in 2007 op het station Zuid/WTC plaats moet maken vanwege de werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn, in te korten tot in de omgeving van het station Zuid/WTC en de plaats van het eindpunt nog nader te laten onderzoeken, waarna de financiële gevolgen in kaart kunnen worden gebracht;
 
IV   dat in de tijdelijke situatie het openbaar vervoer van en naar Amstelveen zal worden verzorgd door een geïntensiveerde sneltramverbinding;
 
V  in te stemmen met het voorbereidi ngskrediet van € 1.500.000 voor de aanpassingen van de Amstelveenlijn en het inkorten van tramlijn 5.
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,  
E. Gerritsen M.J. Cohen
 
secretaris burgemeester

 



Toelichting (bestuurlijke context).
 
In de subsidiebeschikking Noord/Zuidlijn van het Rijk d.d. 23 december 1999 is bij de vervoerswaarde-berekening uitgegaan van doortrekking van de lijn naar Amstelveen. De raad heeft bij de aanvaarding van de subsidiebeschikking ingestemd met deze lijnvoering. Op 19 november 2003 heeft de gemeenteraad het amendement van raadslid Olij aangenomen, dat pleit voor een voorlopig eindpunt van de Noord/Zuidlijn op station Zuid/WTC en een snelle voltooiing van de metroring.
 
Omdat thans  het definitief ontwerp voor de Noord/Zuidlijn moet worden vastgesteld heeft de dienst IVV de mogelijke lijnvoeringsmodellen op het metro/sneltramnet onderzocht en een voorkeursmodel ontwikkeld, dat nu ter besluitvorming wordt voorgelegd.
 
Onderbouwing gevraagde beslissingen:
In het onderzoek zijn vier lijnvoeringsmodellen uitgewerkt en getoetst, zoals beschreven in de bijgevoegde rapportage. Het gaat om de volgende modellen:

-   Model 1: doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen,
-   Model 2: doortrekking van de lijn naar Sloterdijk/Isolatorweg.
-   Model 3 en 4: eindpunt op station Zuid/WTC en separate tram- of sneltrambediening van Amstelveen.
 
Naar aanleiding van bestuurlijke reacties van gemeente Amstelveen, ROA en stadsdeel Zuideramstel is in november 2004 geconcludeerd dat de modellen 3 en 4 onvoldoende vervoerskwaliteit in de zuidelijke regio zullen opleveren.
Ook is geconcludeerd dat in model 2 (doortrekking naar Sloterdijk) te veel vermenging van lijnen ontstaat en dus een te grote kans op verstoringen in het gehele metro/sneltramnet. De gevraagde beslissingen kunnen als volgt worden onderbouwd:
 
I   Model 1 (doortrekking van de Noord/Zuidlijn) naar Amstelveen leidt als enige lijnvoeringsmodel tot exploitabel openbaar vervoer van goede kwaliteit. Om te voorkomen dat in dit model, evenals in model 2, een verstoringsrisico ontstaat is gekozen voor doortrekking van beide Noord/Zuidlijnen naar Amstelveen en dus een gescheiden exploitatie;
 
II.   De kans is aanwezig dat de aanpassingen van het tracé in Amstelveen ten behoeve van de Noord/Zuidlijn niet voor 2012 (start exploitatie) gereed zullen zijn. Daarom is een tijdelijk eindpunt voor de Noord/Zuidlijn ontworpen op het bestaande station Zuid/WTC. Dit tijdelijk eindpunt is doorfaseerbaar naar zowel de dok- als de dijksituatie op de Zuidas en belast het budget voor de Noord/Zuidlijn niet;
 
III en IV.
In 2007 wijzigt het openbaar vervoer van en naar Amstelveen doordat tramlijn 5 op station Zuid/WTC plaats moet maken voor de werkzaamheden van de Noord/Zuidlijn. Bij doortrekking in de toekomst van de beide Noord/Zuidlijnen naar Amstelveen is een voortgezette tramverbinding naar Amstelveen niet meer zinvol. Het ligt dus voor de hand om vanaf 2007 te kiezen voor sneltramvervoer door middel van een geïntensiveerde sneltramlijn 51;
  
V   De voorbereidingskosten van zowel de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen/ Ouderkerkerlaan (lijn 52) respectievelijk Amstelveen/Westwijk (lijn 58) van € 750.000,- , als de inkorting van tramlijn 5 van € 750.000,- komen ten laste van de inmiddels toegekende prioriteiten in de begroting van 2005.
 
Bij deze raadsvoordracht worden u de volgende stukken ter inzage aangeboden:

·   Rapportage Zuidelijke Beëindiging Noord/Zuidlijn
·   Brief GVB d.d. 21-1-05
·   Adviezen van de gemeente Amstelveen, stadsdeel Zuideramstel, ROA en de Reizigers Advies Raad (RAR)
 
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en Informatie- en communicatietechnologie heeft op 6 april 2005 met deze voordracht ingestemd.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Verschenen 4 mei 2005.