|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 228 |
|
raadsvoordracht |
|
|
Zuidelijke beëindiging Noord-Zuidlijn.
|
Amsterdam, 21 april 2005.
|
Aan de Gemeenteraad
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 21 april 2005,
Besluit:
I
in te stemmen met het eindbeeld voor de zuidelijke beëindiging van de
Noord-Zuidlijn om de lijn naar Amstelveen/Ouderkerkerlaan (Noord-Zuid
metrolijnlijn 52) respectievelijk Amstelveen/Westwijk (Noord-Zuid-metrolijnlijn
58) door te trekken; II
een tijdelijk eindpunt voor te bereiden op het station Zuid/WTC om zeker te
zijn van een tijdige exploitatiestart van de Noord-Zuidlijn in 2012;
III
in verband met het onder II vermelde: de bestaande tramverbinding met
Amstelveen te laten vervallen en de infrastructuur van
tramlijn 5, die in 2007 op het station Zuid/WTC plaats moet maken vanwege de
werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn, in te korten tot in de omgeving van het
station Zuid/WTC en de plaats van het eindpunt nog nader te laten onderzoeken,
waarna de financiële gevolgen in kaart kunnen worden gebracht;
IV
dat in de tijdelijke situatie het openbaar vervoer van en naar Amstelveen zal
worden verzorgd door een geïntensiveerde sneltramverbinding;
V in te stemmen met het voorbereidi
ngskrediet van 1.500.000 voor de aanpassingen van de Amstelveenlijn en
het inkorten van tramlijn 5.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Toelichting (bestuurlijke context).
In de subsidiebeschikking Noord/Zuidlijn van het Rijk d.d. 23 december 1999 is
bij de vervoerswaarde-berekening uitgegaan van doortrekking van de lijn naar
Amstelveen. De raad heeft bij de aanvaarding van de subsidiebeschikking
ingestemd met deze lijnvoering. Op 19 november 2003 heeft de gemeenteraad het
amendement van raadslid Olij aangenomen, dat pleit voor een voorlopig eindpunt
van de Noord/Zuidlijn op station Zuid/WTC en een snelle voltooiing van de
metroring. Omdat thans
het definitief ontwerp voor de Noord/Zuidlijn moet worden vastgesteld heeft de
dienst IVV de mogelijke lijnvoeringsmodellen op het metro/sneltramnet
onderzocht en een voorkeursmodel ontwikkeld, dat nu ter besluitvorming wordt
voorgelegd. Onderbouwing gevraagde beslissingen:
In het onderzoek zijn vier lijnvoeringsmodellen uitgewerkt en getoetst, zoals
beschreven in de bijgevoegde rapportage. Het gaat om de volgende modellen:
-
Model 1: doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen, -
Model 2: doortrekking van de lijn naar Sloterdijk/Isolatorweg. -
Model 3 en 4: eindpunt op station Zuid/WTC en separate tram- of
sneltrambediening van Amstelveen.
Naar aanleiding van bestuurlijke reacties van gemeente Amstelveen, ROA en
stadsdeel Zuideramstel is in november 2004 geconcludeerd dat de modellen 3 en 4
onvoldoende vervoerskwaliteit in de zuidelijke regio zullen opleveren.
Ook is geconcludeerd dat in model 2 (doortrekking naar Sloterdijk) te veel
vermenging van lijnen ontstaat en dus een te grote kans op verstoringen in het
gehele metro/sneltramnet. De gevraagde beslissingen kunnen als volgt worden
onderbouwd: I
Model 1 (doortrekking van de Noord/Zuidlijn) naar Amstelveen leidt als enige
lijnvoeringsmodel tot exploitabel openbaar vervoer van goede kwaliteit. Om te
voorkomen dat in dit model, evenals in model 2, een verstoringsrisico ontstaat
is gekozen voor doortrekking van beide Noord/Zuidlijnen naar Amstelveen en dus
een gescheiden exploitatie; II.
De kans is aanwezig dat de aanpassingen van het tracé in Amstelveen ten
behoeve van de Noord/Zuidlijn niet voor 2012 (start exploitatie) gereed zullen
zijn. Daarom is een tijdelijk eindpunt voor de Noord/Zuidlijn ontworpen op het
bestaande station Zuid/WTC. Dit tijdelijk eindpunt is doorfaseerbaar naar zowel
de dok- als de dijksituatie op de Zuidas en belast het budget voor de
Noord/Zuidlijn niet; III en IV.
In 2007 wijzigt het openbaar vervoer van en naar Amstelveen doordat tramlijn 5
op station Zuid/WTC plaats moet maken voor de werkzaamheden van de
Noord/Zuidlijn. Bij doortrekking in de toekomst van de beide Noord/Zuidlijnen
naar Amstelveen is een voortgezette tramverbinding naar Amstelveen niet meer
zinvol. Het ligt dus voor de hand om vanaf 2007 te kiezen voor sneltramvervoer
door middel van een geïntensiveerde sneltramlijn 51;
V
De voorbereidingskosten van zowel de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar
Amstelveen/ Ouderkerkerlaan (lijn 52) respectievelijk Amstelveen/Westwijk (lijn
58) van
750.000,- , als de inkorting van tramlijn 5 van 750.000,- komen
ten laste van de inmiddels toegekende prioriteiten in de begroting van 2005.
Bij deze raadsvoordracht worden u de volgende stukken ter inzage aangeboden:
·
Rapportage Zuidelijke Beëindiging Noord/Zuidlijn ·
Brief GVB d.d. 21-1-05 ·
Adviezen van de gemeente Amstelveen, stadsdeel Zuideramstel, ROA en de
Reizigers Advies Raad (RAR)
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en communicatietechnologie heeft op 6 april 2005 met deze
voordracht ingestemd.
Verschenen 4 mei 2005.
|