|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 180 |
|
|
|
|
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid mevr. Meijer inzake
afkeuring van het bestemmingsplan voor de herinrichting van het Stationseiland
door de Raad van State.
|
Aan de Gemeenteraad
Het raadslid mevr. M.P. Meijer heeft op 9 februari 2005, op grond van artikel
18 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad, de volgende schriftelijke
vragen tot het College van Burgemeester en Wethouders gericht:
Inleiding.
Blijkens een bericht op teletekst (pagina 108) heeft de Raad van State het
bestemmingsplan voor de herinrichting van het Stationseiland afgekeurd. Er zou
te weinig rekening zijn gehouden met geluidhinder en de luchtkwaliteit. Een en
ander moet de gemeente nu opnieuw bekijken.
Op grond van het vorenstaande stelt vragenstelster de volgende vragen.
1.
Volgens de gemeente (zie de genoemde pagina op teletekst) heeft deze uitspraak
geen gevolgen voor de uitvoering die al in 2003 is begonnen. Kan het College
van Burgemeester en Wethouders dat uitleggen, zijn er bijvoorbeeld dan nog geen
acties ondernomen die nu als gevolg van de uitspraak van de Raad van State
weer teruggedraaid moeten worden? Heeft een en ander ook geen financiële
gevolgen, is tijd geen geld meer, graag uitleggen? 2.
AT5 bracht gisteren het bericht dat er een meningsverschil is tussen het
projectbureau en de aannemer over de onderbouwing van het huidige Centraal
Station. Volgens de journalist zou een en ander betekenen dat er tijd overheen
gaat voor er verder kan gaan worden gewerkt. Volgens de gemeente (aldus het
bericht) was er niets verontrustends aan de hand. Kan het College van
Burgemeester en Wethouders dat uitleggen, zijn er ook geen financiële
consequenties? 3.
Waar verschillen de meningen over, wat is precies het struikelblok en wat zijn
de argumenten, is geld een van de argumenten? 4.
Vorige week berichtten de media dat het Duitse bouwbedrijf dat het
projectbureau heeft gecontracteerd voor het boren van de tunnel financiële
problemen heeft. Ook nu zou de gemeente gezegd hebben dat een en ander geen
gevolgen heeft voor de stad. Kan het College van Burgemeester en Wethouders dat
uitleggen? 5.
Wanneer is definitief bekend of genoemd bedrijf het haalt of niet?
6.
Mocht genoemd bedrijf failliet gaan, dan moet de gemeente op zoek naar een
andere aannemer die de boorklus kan klaren. Bij ons weten is er nog
één bedrijf dat het kan, oftewel laatstgenoemd bedrijf heeft geen
concurrenten? 7. Klopt dat? 8.
Zo niet, welke bedrijven zijn er naast het gecontracteerde Duitse bedrijf in
staat deze klus te doen? 9.
Zo ja, is in de extra kosten voor de eventuele nieuwe aanbesteding voorzien,
oftewel valt de verliespost binnen het totaal geraamde? 10.
Als het antwoord op de laatste vraag nee is, wat komt er nog bovenop, waarop
moet de fractie van de SP ongeveer rekenen?
Ter beantwoording van deze vragen wordt het volgende medegedeeld.
1.
Op 11 februari 2005 heeft de portefeuillehouder Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur de gemeenteraad per brief geïnformeerd over de uitspraak
over het bestemmingsplan Stationseiland. Hier is thans aan toe te voegen dat de
bezwaarmaker in dit geval, PMN/ Fortis, de aangespannen rechtzaken tegen de
gemeente heeft laten vervallen in ruil voor een vergoeding van gederfde
inkomsten van de parkeergarage bij het CS. 2.
In ons schrijven aan de Gemeenteraad van 24 maart jl. over de financiële
prognose staan de problemen met de aannemer op het CS vermeld (pagina 6).
3. Zie vraag 2. 4.
Het contract voor de boortunnel is gesloten met Saturn X v.o.f bestaande uit
Dura Vermeer groep NV (25%), Ed Züblin AG (37,5%) en Walter Bau AG
(37,5%). Walter Bau is in financiële problemen geraakt waardoor de andere
twee partners (conform hun onderlinge contractuele verhouding) inmiddels
afscheid hebben genomen van Walter Bau. Züblin en Dura Vermeer nemen thans
ieder voor 50% deel in de combinatie, waarmee de gemeente het contract heeft.
De samenstelling van de combinatie Saturn heeft geen gevolgen voor de gemeente.
De combinatie met de twee overgebleven partners heeft de deskundigheid in
huis om de tunnel te boren. 5. Zie vraag 4. 6.
Zie vraag 4. 7. Zie vraag 4. 8.
Zie vraag 4. 9. Zie vraag 4. 10.
Zie vraag 4.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Verschenen 6 april 2005.
|