|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 178 |
|
|
|
|
Beantwoording schriftelijke vragen van de raadsleden de heer H.H.G. Bakker en
de heer H. Bakker inzake de financiële situatie van het Duitse bouwbedrijf
Walter Bau en de eventuele consequenties voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
|
Aan de Gemeenteraad
De raadsleden de heer H.H.G. Bakker en de heer H. Bakker hebben op 4 februari
2005, op grond van artikel 18 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad,
de volgende schriftelijke vragen tot het College van Burgemeester en Wethouders
gericht: Inleiding.
"Het op twee na grootste Duitse bouwbedrijf Walter Bau is zo goed als
failliet. Gisteren vroeg het concern met 9500 werknemers uitstel van betaling
aan".
Met deze kop schreef De Telegraaf woensdag een artikel dat primair ging over de
sterk oplopende werkloosheid in Duitsland, maar dat bij nadere bestudering,
wel heel grote gevolgen kan hebben voor Amsterdam.
Want in het vervolg van het artikel schrijft men: "In Rotterdam bouwt
Walter aan de HSL en in Amsterdam aan de metro. De ABN AMRO Bank was dan ook
nauw betrokken bij de financiering van het concern en behoort bij de groep van
27 banken die, onder leiding van de Deutsche Bank, de kredietlijn niet verder
willen verlengen".
Walter Bau is namelijk de partner van Dura die in Amsterdam een groot deel van
de bouw van de Noord-Zuidlijn uitvoert, en die verantwoordelijk is voor de
boortechnieken die zij moet gaan toepassen.
Wat nu als Walter Bau failliet gaat en het concern door de curator wordt
ontbonden, waardoor kennis en noodzakelijk materiaal voor het boren van de
Noord-Zuidlijn niet meer beschikbaar komen.
Dan zal er voor Dura een groot probleem ontstaan, omdat de kennis elders
gevonden moet worden, terwijl de kennis slechts bij beperkte bedrijven
beschikbaar is, die allemaal een combinatie vormen met andere
bouwmaatschappijen, hetgeen derhalve als vrijwel onhaalbaar moet worden gezien.
Dus zal Amsterdam wellicht zelfs opnieuw een aanbesteding moeten doen.
Op grond van de kennis dat de concurrentie is verminderd, en het feit dat
inmiddels ook meer risico's bekend geworden zijn, is het bijna onvermijdelijk
dat de kosten hierdoor met honderden miljoenen zullen oplopen, nog los van het
feit dat een en ander wellicht ook grote tijdsvertragingen zal oplopen.
En was het niet oud-wethouder Dales die aangaf dat door de goede screening van
de bedrijven er geen verzekering voor dergelijke zaken afgesloten behoefde te
worden, en dat de risico's wel door de gemeente Amsterdam zouden kunnen worden
gedragen?
Kortom er is zwaar weer op komst voor de altijd optimistische wethouder Van der
Horst en er zal volgens de fractie van Leefbaar Amsterdam die als zo vaak
bewezen vaak in een vroeg stadium de ernst van voorliggende problemen aan de
orde stelt, veel stuurmanskunst nodig zijn om het omstreden bouwproject alsnog
gerealiseerd te krijgen zonder dat Amsterdam een artikel 19 gemeente dreigt te
worden.
Reeds nu kunnen talloze voorzieningen voor de burger door de opgelopen kosten
van de Noord-Zuidlijn niet worden uitgevoerd, en dat zal met dergelijke
problemen in de ogen van de fractie van Leefbaar Amsterdam alleen maar erger
worden.
Op grond van de voorliggende problematiek die in de ogen van de fractie van
Leefbaar Amsterdam grote problemen zal opleveren voor de financiële
situatie van Amsterdam stellen vragenstellers de volgende schriftelijke vragen.
1.
Klopt het dat Walter Bau zou zorgdragen in samenhang met Dura voor het boren
van een belangrijk deel van het Noord-Zuidlijntraject? 2.
Klopt het dat Dura zonder de inbreng van Walter Bau niet in staat is de
boringen uit te voeren? 3.
Voorzien de contracten tussen de gemeente en de betrokken bouwers in
financiële garanties voor de gemeente, teneinde de extra kosten op te
vangen die ontstaan, wanneer een van de partijen wegvalt? 4.
Zijn deze garanties ook nog aanspreekbaar in geval van een faillissement?
5.
Tussen de gemeente en de ABN AMRO Bank bestaan nauwe banden. Heeft de gemeente
niet eerder via de ABN AMRO Bank informatie ontvangen over de slechte
financiële situatie van Walter Bau? 6.
Bij welke onderdelen van de bouw van de Noord-Zuidlijn was Walter Bau, in
samenhang wellicht met Dura betrokken? Met andere woorden welke deelcontracten
betreft het? 7.
Hoe heeft de screening van de bedrijven plaatsgevonden als het gaat om hun
financiële positie en solvabiliteit? 8.
Wanneer is de gemeente voor het eerst op de hoogte gebracht van de slechte
financiële situatie bij Walter Bau? 9.
Heeft de gemeente inmiddels bij Dura geïnventariseerd, in hoeverre deze
zonder de kennis en kunde van Walter Bau in staat is de Noord-Zuidlijn voor hun
delen te realiseren? 10.
En kan Dura daarbij de kwaliteit en veiligheid garanderen? 11.
Klopt het dat de gemeente dergelijke problemen niet heeft verzekerd?
12.
En is het juist dat de financiële positie van Dura het onmogelijk toelaat
om de schade die ontstaat op hen te verhalen? 13.
Bovendien bereiken de fractie van Leefbaar Amsterdam berichten dat Dura een
ontsnappingsprocedure heeft in de contracten, die haar niet aansprakelijk stelt
voor de schade door het wegvallen van Walter Bau? 14.
Kan de wethouder aangeven welke uiterste termijn hij Dura wil stellen, 100%
zekerheid te stellen dat de contracten nagekomen kunnen worden?
15.
Zo Dura een dergelijke garantie niet kan of wil geven, op welke termijn gaat de
gemeente dan over tot een nieuwe inschrijving? 16.
Kan tot slot het College van Burgemeester en Wethouders aangeven welke
dagelijkse meerkosten er totaal ontstaan bij een uitloop van de werkzaamheden
en derhalve een latere oplevering van de Noord-Zuidlijn?
Ter beantwoording van deze vragen wordt het volgende medegedeeld.
1.
Het contract voor de boortunnel is afgesloten met Saturn X v.o.f bestaande uit
Dura Vermeer groep NV (25%) , Ed Züblin AG (37,5%) en Walter Bau AG
(37,5%).
2. Neen.
Saturn X heeft (conform hun onderlinge contractuele verhouding) inmiddels
afscheid genomen van Walter Bau. Züblin en Dura Vermeer nemen ieder voor
50% deel in de combinatie.
3.
De combinatie Saturn X is een v.o.f hetgeen betekent dat ieder der partijen
hoofdelijk aansprakelijk is.
4.
Ja, zie beantwoording vraag 2 en 3.
5. Nee.
6.
Het betreft alleen contract 4.2. : de boortunnel.
7.
Via bureau SBA (Screening- en bewakingsaanpak).
8.
Enkele weken geleden via berichten in de Duitse pers.
9.
Ja, zie de beantwoording van vraag 2.
10. Ja.
11.
Ja.
12. Is niet van toepassing.
13.
Het contract is gesloten met Saturn X en daarin is niet een dergelijke
ontsnappingsclausule opgenomen.
14.
Dit is niet aan de orde, zie vraag 2.
15.
Dit is niet aan de orde.
16. Dit is niet aan de orde.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Verschenen 6 april 2005.
|