|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 63 |
|
|
|
|
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid de heer Haffmans inzake de
financiële situatie van het Duitse bouwbedrijf Walter Bau en de eventuele
consequenties voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
|
Amsterdam, 15 februari 2005.
|
Aan de Gemeenteraad
Het raadslid de heer J. Haffmans heeft op 2 februari 2005, op grond van artikel
18 van het Reglement van Orde voor de Gemeenteraad, de volgende schriftelijke
vragen tot het College van Burgemeester en Wethouders gericht:
Inleiding.
De laatste weken bereiken de fractie van Amsterdam Anders/De Groenen
verontrustende signalen over het Duitse bouwbedrijf Walter Bau. Het bedrijf
participeert samen met Dura Vermeer en Ed Zublin in het samenwerkingsverband
SATURN dat verantwoordelijk is voor het boren van de metrotunnel voor de
Noord-Zuidlijn.
Volgens berichten in Het Parool van 2 februari 2005 en "Der Spiegel"
online van 1 februari 2005 blijkt dat het bedrijf voor 598 miljoen euro
roodstaat, en dat er op 1 februari 2005 surseance van betaling is aangevraagd.
Financiers van het bedrijf, waaronder de ABN AMRO Bank staan op het punt de
stekker definitief uit het bedrijf te trekken. De surseance heeft niet alleen
gevolgen voor Walter Bau maar ook voor Ed Zublin waarvan Walter Bau
meerderheidsaandeelhouder is.
Op grond van het vorenstaande stelt vragensteller de volgende vragen.
1.
Is het College van Burgemeester en Wethouders bekend met de zorgwekkende
financiële situatie van het Duitse bouwbedrijf Walter Bau? 2
.
Kan deze situatie aanleiding geven tot vertraging bij de aanleg van de
Noord-Zuidlijn? 3.
Heeft een mogelijk faillissement gevolgen voor de gemeente Amsterdam of de
kosten van de Noord-Zuidlijn? 4.
Heeft de gemeente Amsterdam al bedragen aan het Duitse bouwbedrijf Walter Bau
betaald, bijvoorbeeld in de vorm van voorbereidingskosten? 5.
Heeft een faillissement tot gevolg dat er opnieuw moet worden aanbesteed?
Al jaren gaat het niet goed met verschillende Duitse bouwbedrijven. De
problemen bij het Duitse bouwbedrijf Walter Bau zijn niet nieuw, het bedrijf
verkeert al jaren in een moeilijke financiële situatie. 6.
Heeft het College van Burgemeester en Wethouders in de aanbestedingsfase
rekening gehouden met de moeilijke financiële situatie van het Duitse
bouwbedrijf Walter Bau?
Ter beantwoording van deze vragen wordt het volgende medegedeeld.
Algemeen. Walter Bau AG verkeert momenteel in
insolvenz, een situatie die vergelijkbaar is met het Nederlandse in
surséance
van betaling. Walter Bau bezit 42 % aandelen van Ed. Zublin AG. Omgekeerd
bezit Ed. Zublin AG 12% aandelen van Walter Bau.
Ed. Zublin AG heeft haar aandelen in Walter Bau AG al afgewaardeerd en zal
proberen de aandelen die in bezit zijn van Walter Bau AG te kopen. Ed. Zublin
AG is een gezond bouwbedrijf, een gegeven dat mede bepalend is geweest voor het
niet doorgaan van de fusie tussen Walter Bau, en zal niet worden meegesleurd
in het faillissement van Walter Bau AG. 1.
Ja, het College van Burgemeester en Wethouders is bekend met de situatie rond
Walter Bau AG. De Nederlandse partner,
Dura Vermeer Groep NV, vertegenwoordigd door Dura Vermeer Beton en Waterbouw
, heeft de afgelopen weken de gemeente geïnformeerd over de ontwikkelingen
rond Walter Bau. 2.
Nee. Omdat de combinatie SATURN, verantwoordelijk voor de bouw van de
baanvaktunnels, uit meerdere partijen bestaat en deze partijen te kennen
gegeven hebben het deel van Walter Bau te zullen overnemen is er geen
aanleiding tot vertraging van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. 3.
Nee, zie vraag 2. 4.
Nee, de gemeente heeft geen kosten vergoed aan Walter Bau maar aan SATURN.
5.
Nee, de resterende partijen in de combinatie SATURN hebben te kennen gegeven de
rechten en plichten van Walter Bau over te nemen. 6.
Het bureau SBA heeft de combinatie SATURN ten tijde van de gunning gescreend en
geen aanleiding gezien in de toenmalige financiële situatie om te
adviseren om van opdrachtverlening af te zien.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Verschenen 18 februari 2005.
|