|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 628 |
|
raadsvoordracht |
|
|
Leefbaarheidsmaatregelen Noord-Zuidlijn.
|
Amsterdam, 14 oktober 2004.
|
Aan de Gemeenteraad
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volge
nde besluit te nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 14 oktober 2004,
Besluit:
I
kennis te nemen van het bij de voordracht overgelegde Plan van Aanpak
Leefbaarheid Noord-Zuidlijn; II
vast te stellen de bij de voordracht overgelegde Bijdrageregeling
bouwactiviteiten Noord-Zuidlijn voor de stationslocaties Rokin, Vijzelgracht en
Ceintuurbaan.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Toelichting (bestuurlijke context).
In de door uw Raad op 16 juni 2004 (nr. 282) goedgekeurde financiële
prognose van de Noord/Zuidlijn tot 2012, waarin voor het project een
kostenstijging wordt voorzien van 91,4 milj
oen euro, is een bedrag van 4 miljoen opgenomen voor
leefbaarheidsmaatregelen rond de bouwlocaties van de Noord/Zuidlijn. Het gaat
hierbij zowel om generieke maatregelen zoals extra geluidsisolatie als om hulp
en faciliteiten voor individuele bewoners. D
aarnaast wordt een financiële tegemoetkoming voorgesteld aan bewoners die
ernstige overlast ondervinden van de bouwwerkzaamheden van de Noord/Zuidlijn.
De voorgestelde bijdrageregeling is complementair aan de op 18 mei 200 door Uw
Raad vastgestelde Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord/Zuidlijn,
die voorziet in vergoeding van materiële planschade, bouwschade en schade
door omzetverliezen.
De raadsvoordracht bevat een kort overzicht van de voorgestelde
leefbaarheidsmaatregelen. Deze worden uitgebreider toegelicht in het
bijgevoegde Plan van Aanpak Leefbaarheid, dat u bij deze raadsvoordracht ter
kennisneming wordt aangeboden. De financiële tegemoetkoming is uitgewerkt
in de door U bij deze raadsvoordracht vast te stellen Bijdrageregeling
bouwactiviteiten Noord/Zuidlijn.
1.
Inleiding In uw vergadering v
an 16 juni jongstleden heeft u ingestemd met de herziene financiële
prognose Noord-Zuidlijn tot 2012. Onderdeel van deze prognose was het treffen
van een financiële reservering van 4 miljoen voor
leefbaarheidsmaatregelen rond de bouwplaatsen van de metrolijn.
Daarmee wordt beoogd de overlast als gevolg van de bouwactiviteiten voor
bewoners en ondernemers te verminderen. Deze overlast is aanzienlijk nu op een
aantal bouwlocaties gedurende de gehele dag en avond wordt gewerkt.
In deze voordracht geven wij u een toelichting op de leefbaarheidsmaatregelen
die wij voornemens zijn te treffen. Daarbij wordt allereerst een overzicht
gegeven van de algemene en individuele maatregelen om de overlast te
verminderen. Vervolgens zullen wij ingaan op de mogelijkheid om op sommige
bouwlocaties financiële tegemoetkomingen aan bewoners te verstrekken op
basis van een door Uw raad vast te stellen verordening Bijdrageregeling
Bouwoverlast Noord/Zuidlijn.
2.
Leefbaarheidsmaatregelen
De extra leefbaarheidsmaatregelen hebben tot doel om de overlast voor bewoners
en ondernemers door de bouwactiviteiten van de Noord-Zuidlijn te beperken. Het
gaat daarbij allereerst om een aantal generieke maatregelen in de omgeving
zoals extra geluidsisolatie, beveiligingsmaatregelen, het wassen van ramen
enzovoorts. Daarnaast kunnen in individuele gevallen maatregelen op
maat noodzakelijk zijn, zoals het aanbieden van tijdelijke woon- of
werkruimte, bieden van hulp aan ouderen en gehandicapten, bestrijding van
ongedierte, medewerking aan evenementen enzovoorts. Tenslotte kan in
uitzonderingssituaties gekozen worden voor definitieve uitplaatsing van
bewoners met toekenning van een verhuiskostenvergoeding. U ontvangt van ons bij
deze voordracht een Plan van aanpak Leefbaarheid met een overzicht van de
voorgestelde maatregelen (bijlage 1).
De kosten van de beschreven leefbaarheidsmaatregelen zullen ten laste worden
gebracht van de gemaakte financiële reservering in het projectbudget
Noord/Zuidlijn. Over het verloop van de uitgaven zal worden gerapporteerd in de
kwartaalverslagen van het project.
3. Financiële tegemoetkomingen
De leefbaarheidsmaatregelen zijn niet bedoeld om financiële schade als
gevolg van de aanleg van de Noord-Zuidlijn te compenseren. Daarvoor heeft U bij
het aanlegbesluit van de Noord/Zuidlijn een schaderegeling in het leven
geroepen, waarop ondernemers en bewoners een beroep kunnen doen als sprake is
van planschade, bouwschade of schade als gevolg van omzetdaling. Aanvragen in
het kader van deze Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord/Zuidlijn
worden beoordeeld door een onafhankelijk schadebureau met inzet van externe
schadeadviseurs.
De schaderegeling zou ook kunnen worden ingezet om aan bewoners die ernstige
overlast ondervinden van de bouwactiviteiten een vorm van financiële
compensatie toe te kennen. In dat geval zou de huurder van een woning een
verzoek tot huurverlaging moeten richten aan de huurcommissie, waarna de
eigenaar, als dit verzoek wordt gehonoreerd, bij het schadebureau
Noord/Zuidlijn een claim kan indienen ter vergoeding van het ontstane verlies
aan huurinkomsten. Wij zijn van mening dat deze procedure te omslachtig en te
tijdrovend is om aantrekkelijk te zijn voor de betrokken bewoners en eigenaren.
Wij hebben daarom gekozen voor een rechtstreekse financiële
tegemoetkoming aan de bewoners daar waar vast staat dat de woonkwaliteit is
aangetast.
Om aan deze financiële tegemoetkoming aan bewoners een juridische basis te
verschaffen ontvangt u bijgaand een concept voor een gemeentelijke verordening
Bijdrageregeling Bouwoverlast Noord/Zuidlijn. Zoals in de bijgevoegde
toelichting uiteengezet is de regeling gebaseerd op het
woningwaarderingsstelsel van het Ministerie van VROM, waarin voor hinderlijke
bouwactiviteiten in de woonomgeving een huuraftrek van
10 punten wordt geadviseerd, overeenkomend met een maandelijkse
lastenvermindering (per 1 juli 2004) van 74. Wij stellen u voor deze
regeling vast te stellen en hem van toepassing te verklaren voor de
stations-locaties Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaa
n, zoals in de toelichting wordt gemotiveerd. Met betrekking tot de overige
stationslocaties zal in een later stadium een besluit over het al dan niet
toepassen van de regeling aan u worden voorgelegd.
De kosten van de toepassing van deze bijdrageregeling voor de stations Rokin,
Vijzelgracht en Ceintuurbaan zullen eveneens ten laste worden gebracht van de
financiële reservering voor leefbaarheidsmaatregelen in het projectbudget
Noord/Zuidlijn.
Bij deze raadsvoordracht liggen de volgende stukken ter inzage: ·
Plan van Aanpak Leefbaarheid Noord/Zuidlijn; ·
Bijdrageregeling bouwactiviteiten Noord/Zuidlijn met toelichting en
aanvraagformulier.
Verschenen 27 oktober 2004.
|