De Opstapper.
Al meerdere keren is gevochten voor het behoud van de Opstapper, het busje dat
door de gehele grachten-gordel slingert. Vaak zijn er argumenten genoemd dat de
Opstapper te duur is; zelden werden door het College van Burgemeester en
Wethouders de voordelen, of het waarom dat de Opstapper te duur uitkomt,
genoemd. De Opstapper, dit prachtige initiatief, ingezet door het raadslid Auke
Bijlsma van de PvdA, en ondersteund door vele verkeersgroepen en politieke
partijen als Mokum Mobiel 99 en D66, dient te blijven!
Kosten van de Opstapper zijn wellicht niet te reduceren.
Uw Vergadering meende: lichtere busjes inzetten en dan zou alles goedkoper
worden. Helaas, uit onderzoek blijkt dat busjes groter dan voor acht personen
(dit heeft niets met gewicht te maken) een chauffeur met groot rijbewijs,
aangevuld met het chauffeursdiploma CCV-B, nodig hebben. Kleinere busjes, die
dus minder passagiers kunnen vervoeren, waarbij chauffeurs met een gewoon
rijbewijs kunnen worden ingezet, zullen dus helaas alleen kostenverhogend
werken, aldus Tour en Travelservice.
De stad de komende jaren overhoop, de aanleg van de Noord-Zuidlijn en de
behoefte aan de Opstapper.
Heeft iemand zich afgevraagd, hoe het mogelijk is tijdens de aanleg van de
Noord-Zuidlijn van de westelijke grachtengordel richting Amstel te komen met
het openbaar vervoer, de auto en de fiets? Te weinig ambtenaren die betrokken
zijn bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn of bij het Gemeentevervoerbedrijf
(GVB), hebben aan uw Vergadering geopperd:
De Opstapper kan en moet blijven:
het is de oplossing voor Amsterdammers en bezoekers die de auto willen laten
staan en toch van west naar oost door de stad willen reizen!
Budget.
Mokum Mobiel 99 pleit ervoor geld uit het budget voor de Noord-Zuidlijn
vrij te maken en in te zetten voor alternatief vervoer, zoals de Opstapper.
Uitbreiding rijtijden van de Opstapper.
De Opstapper rijdt thans van 07.30 tot 18.30 uur. Aangezien de
gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel 99 meent dat er ook s avonds
en op zondag vervoersproblemen zijn, wenst ondergetekende dat de uren waarop de
Opstapper rijdt, worden uitgebreid tot het tijdstip waarop de nachtbus gaat
rijden.
Wat is toch het ongemak van het GVB met de Opstapper?
Al meerdere malen heeft ondergetekende buiten de raadscommissie om cijfers
gevraagd over de Opstapper. Sinds augustus 2003 heeft het GVB nog steeds geen
cijfers doorgegeven. Dit impliceert dat er een groot geheim is. Wat kost de
Opstapper, wat brengt de Opstapper op, hoeveel en welke subsidie is er
toegekend? Het GVB splitst de begroting niet uit, waardoor het resultaat van de
Opstapper onduidelijk blijft.
Gebruik van de Opstapper.
Tot nu toe heeft het GVB nooit cijfermatige rapporten laten zien inzake de
Opstapper, althans niet aan de raadscommissie of aan de partij van
ondergetekende. Als deze cijfers niet binnen een maand bekend zijn, zal Mokum
Mobiel 99 een eigen onderzoek doen: hoe vaak wordt de Opstapper op een
dag gebruikt, hoe betaalt men en waarom betalen sommige mensen niet of hoeven
zij niet te betalen?
Reclame.
De Opstapper zou meer inkomsten kunnen genereren door reclame op en in het
busje toe te staan. Ook de herkenbaarheid en de mogelijkheden van het busje
zijn niet voor iedereen duidelijk. Hier is al een paar maal aan gerefereerd in
de raadscommissie en de gemeenteraadsvergadering. Tot nu toe ziet
ondergetekende geen verbetering.
Ondersteuning publiek voor behoud van de Opstapper.
Er waren binnen korte tijd genoeg handtekeningen binnen om een referendum over
het behoud van de Opstapper te houden. Helaas viel het onderwerp onder het
kopje niet-referendabel! Het betekent wel, dat de noodzaak van het
busje bij het publiek leeft en de gemeenteraadsfractie van Mokum Mobiel
99 wil graag alle gebruikers van de Opstapper ondersteunen om het busje
te laten blijven.
Daarom stelt ondergetekende aan het College van Burgemeester en Wethouders
voor: 1. aan de raadscommissie en de Gemeenteraad de
gespecificeerde
cijfers te overleggen met betrekking tot het vervoersgebruik, de opbrengsten
en de kosten van de Opstapper;
2.
aan de Gemeenteraad een jaarbegroting voor te leggen, waarin bovendien is
aangegeven waarop deze is gebaseerd, teneinde voor minimaal vijf jaar of tot in
de gebruikneming van de Noord-Zuidlijn een structurele oplossing te hebben
voor de Opstapper;
3.
te kijken, of het bedrag dat uit de begroting voor verkeer komt (zie onder 2)
en vermoedelijk een tekort geeft, verder uit de middelen van de Noord-Zuidlijn
kan worden gehaald;
4.
dit alles aan te leveren vóór de behandeling van de
Voorjaarsnota, zodat Mokum Mobiel 99 samen met andere partijen tijdig een
motie kan aanleveren om de Opstapper te behouden.
Het lid van de Gemeenteraad, G. van Oudenallen
Verschenen 28 januari 2004.