|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 50 |
|
raadsvoordracht |
|
|
Krediet ten behoeve van de verdere voorbereiding van het busstation
Buikslotermeerplein en de uitvoering van onderdelen van de fundering van de
centrale hal van het busstation.
|
Amsterdam, 15 januari
2004.
|
Aan de Gemeenteraad
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 15 januari 2004,
Besluit:
een krediet van 1,3 miljoen euro beschikbaar te stellen, ten laste van het
Fonds bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad, ten behoeve van de verdere
voorbereiding van het busstation Buikslotermeerplein en de uitvoering van
onderdelen van de fundering van de centrale hal van het busstation.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Toelichting (bestuurlijke context).
Op 30 januari 2001 zijn wij akkoord gegaan met het Programma van Eisen
Busstation Buikslotermeerplein. Op 14 maart 2001 verleende de gemeenteraad een
voorbereidingskrediet van 508.234. Dit krediet is gebruikt voor het
opstellen van een Voorlopig Ontwerp
, voor het verrichten van onderzoeken en voor afstemming met omgevingsprojecten
zoals de Noord-Zuidlijn en het Centrum Amsterdam Noord (CAN). Basis voor het
ontwerp-busstation was het vastgestelde Stedenbouwkundig Programma van Eisen
(SPvE) van het CAN-plan. Toen echter medio 2002 stadsdeel Amsterdam Noord
afweek van de ingezette weg en een nieuw Stedenbouwkundig Plan (SP) voor het
CAN ontwikkelde, had dit gevolgen voor de planontwikkeling van het busstation.
Deze planontwikkeling is stilgelegd, in afwachting van definitieve goedkeuring
van het SP van het CAN. De verwachting is dat in de loop van 2004 duidelijkheid
ontstaat, zodat daarna verder gegaan kan worden met het ontwerp van het
busstation. Zeker is dat de gestapelde ligging van busstation en metrostation
niet verandert. Om de gestapelde ligging mogelijk te maken is het nu
noodzakelijk om voorzieningen op te nemen bij de bouw van het
Noord-Zuidlijnstation om in een latere fase het busstation te kunnen bouwen.
Onderbouwing gevraagde beslissing.
Het gevraagde krediet zal worden gebruikt voor de uitvoering van noodzakelijke
werkzaamheden in verband met de fysieke verwevenheid van het project met de
Noord-Zuidlijn. Het gedeelte van het busstation dat direct onder het station
van de Noord-Zuidlijn komt (de centrale hal) kent een gezamenlijke fundering
met die van de Noord-Zuidlijn en de parkeergarage van het stadsdeel. Hiertoe is
een apart Definitief Ontwerp opgesteld en wordt momenteel gewerkt aan het
bestek. De meerkosten die de fundering met zich meebrengt voor de
Noord-Zuidlijn zijn verdeeld tussen dIVV (busstation, 34%) en parkeergarage
(stadsdeel Amsterdam-Noord, 66%).
De meerkosten die toegedeeld zijn aan het busstation zullen aan het
Projectbureau Noord-Zuidlijn worden verstrekt, omdat het Projectbureau
Noord-Zuidlijn spoedig gaat beginnen met de bouw van de geïntegreerde
funderingen voor metrostation, busstation en parkeergarage. Spoedige aanleg is
immers nodig vanwege de voortgang van de Noord-Zuidlijn, én vanwege de
voortgang van de planontwikkeling van stadsdeel Amsterdam-Noord.
Het gevraagde krediet wordt tevens gebruikt om, wanneer er duidelijkheid is
over het Stedenbouwkundig Plan van Stadsdeel Amsterdam Noord, vervolgens het
Voorontwerp verder te ontwikkelen en om vanaf 2006 het Definitief Ontwerp en
het Bestek te ontwikkelen.
In de Raadsvoordracht Start aanleg Noord-Zuidlijn, die op 9 oktober 2002 door
de Gemeenteraad is behandeld, heeft het College reeds aangegeven dat in het
Fonds BONRoute geld gereserveerd is voor deze voorinvestering (Rb 514/2002).
Financiële toelichting
|
Totale lasten (=bruto)
|
Financiële dekking
|
Bron
|
investering: ja
|
|
1,3 miljoen euro
|
|
1,3 miljoen euro
|
BONRoute (Fonds in-zake het Bereikbaar-heidsoffensief Noorde-lijke Randstad) |
Opmerkingen bij de financiële toelichting:
De totale aanlegkosten van het busstation worden geraamd op 23 miljoen euro
(raming en prijspeil 2002). Hiervan zal 16,3 miljoen euro gedekt worden vanuit
BONRoute. Een bijdrage van BONRoute aan het project Noord-Zuidlijn is ten laste
gegaan van het busstation Buikslotermeerplein. Dit is te lezen in de
tekstpassage in bijlage 2; hier is tevens te lezen dat de noodzakelijke
voorinvesteringen ten behoeve van het busstation Buikslotermeerplein ten laste
komen van het BONRoute-fonds.
Voor het bedrag boven de 16,3 miljoen euro (6,7 miljoen euro) is nog geen
dekkingsbron bekend. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze rond 2007
gevonden zal worden.
Het krediet van 1,3 miljoen euro is als volgt opgesplitst:
600.000 ten behoeve van de voorinvestering in de funderingen. Vanwege de
fysieke verwevenheid van het busstation met de Noord-Zuidlijn is het absoluut
noodzakelijk om nu reeds te investeren in de bouw van de funderingen van het
busstation. Vastgelegd is dat voor het busstation 34% bijgedragen wordt aan de
meerkosten van de gezamenlijke funderingen. Dit komt neer op 600.000. De
overige 66% wordt bijgedragen door Stadsdeel Amsterdam Noord. ·
700.000 ten behoeve van de verdere voorbereiding: dit bedrag is nodig
voor de verdere planvoorbe-reiding tot en met het bestek. Samen met het eerder
afgegeven voorbereidingskrediet van 508.234 blijft dit ruim binnen het
budget voor planvoorbereiding van dit project.
De keuze van stadsdeel Amsterdam Noord voor het ni
euwe Stedenbouwkundig Plan brengt met zich mee dat er extra kosten gemaakt
moeten worden om het ontwerp van het busstation bij te stellen. Inzet, die
middels een brief aan stadsdeel Amsterdam-Noord is bekendgemaakt, is dat deze
meerkosten voor rekening van het stadsdeel komen.
Over de vraag wie de dekking van deze extra kosten voor zijn rekening neemt
vindt overleg plaats met het stadsdeel. Daarbij is aangegeven dat deze
meerkosten in verband het door het stadsdeel ontwikkelde nieuwe plan voor
rekening van het stadsdeel zouden moeten komen. Over de uitkomst van het
overleg wordt nader gerapporteerd.
De looptijd van het krediet bedraagt 60 maanden.
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en communi-catietechnologie, heeft op 17 december 2003 over deze
voordracht positief geadviseerd.
Bij deze raadsvoordracht ligt het volgende stuk voor u ter inzage:
1 tekening van het busstation.
Verschenen 28 januari 2004.
|