Gemeenteblad
 
 
afd. 1

nr. 50
  raadsvoordracht   
  Krediet ten behoeve van de verdere voorbereiding van het busstation Buikslotermeerplein en de uitvoering van onderdelen van de fundering van de centrale hal van het busstation.       
Amsterdam, 15 januari 2004.

Aan de Gemeenteraad
 
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen:
 



De Gemeenteraad van Amsterdam,
 
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 15 januari 2004,
 



Besluit:
 
een krediet van 1,3 miljoen euro beschikbaar te stellen, ten laste van het Fonds bereikbaarheidsoffensief Noordelijke Randstad, ten behoeve van de verdere voorbereiding van het busstation Buikslotermeerplein en de uitvoering van onderdelen van de fundering van de centrale hal van het busstation.
 
 
 
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,  
E. Gerritsen M.J. Cohen
 
secretaris burgemeester

 



Toelichting (bestuurlijke context).
 
Op 30 januari 2001 zijn wij akkoord gegaan met het Programma van Eisen Busstation Buikslotermeerplein. Op 14 maart 2001 verleende de gemeenteraad een voorbereidingskrediet van € 508.234. Dit krediet is gebruikt voor het opstellen van een Voorlopig Ontwerp , voor het verrichten van onderzoeken en voor afstemming met omgevingsprojecten zoals de Noord-Zuidlijn en het Centrum Amsterdam Noord (CAN). Basis voor het ontwerp-busstation was het vastgestelde Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) van het CAN-plan. Toen echter medio 2002 stadsdeel Amsterdam Noord afweek van de ingezette weg en een nieuw Stedenbouwkundig Plan (SP) voor het CAN ontwikkelde, had dit gevolgen voor de planontwikkeling van het busstation. Deze planontwikkeling is stilgelegd, in afwachting van definitieve goedkeuring van het SP van het CAN. De verwachting is dat in de loop van 2004 duidelijkheid ontstaat, zodat daarna verder gegaan kan worden met het ontwerp van het busstation. Zeker is dat de gestapelde ligging van busstation en metrostation niet verandert. Om de gestapelde ligging mogelijk te maken is het nu noodzakelijk om voorzieningen op te nemen bij de bouw van het Noord-Zuidlijnstation om in een latere fase het busstation te kunnen bouwen.
 
Onderbouwing gevraagde beslissing.
 
Het gevraagde krediet zal worden gebruikt voor de uitvoering van noodzakelijke werkzaamheden in verband met de fysieke verwevenheid van het project met de Noord-Zuidlijn. Het gedeelte van het busstation dat direct onder het station van de Noord-Zuidlijn komt (de centrale hal) kent een gezamenlijke fundering met die van de Noord-Zuidlijn en de parkeergarage van het stadsdeel. Hiertoe is een apart Definitief Ontwerp opgesteld en wordt momenteel gewerkt aan het bestek. De meerkosten die de fundering met zich meebrengt voor de Noord-Zuidlijn zijn verdeeld tussen dIVV (busstation, 34%) en parkeergarage (stadsdeel Amsterdam-Noord, 66%).
De meerkosten die toegedeeld zijn aan het busstation zullen aan het Projectbureau Noord-Zuidlijn worden verstrekt, omdat het Projectbureau Noord-Zuidlijn spoedig gaat beginnen met de bouw van de geïntegreerde funderingen voor metrostation, busstation en parkeergarage. Spoedige aanleg is immers nodig vanwege de voortgang van de Noord-Zuidlijn, én vanwege de voortgang van de planontwikkeling van stadsdeel Amsterdam-Noord.
 
Het gevraagde krediet wordt tevens gebruikt om, wanneer er duidelijkheid is over het Stedenbouwkundig Plan van Stadsdeel Amsterdam Noord, vervolgens het Voorontwerp verder te ontwikkelen en om vanaf 2006 het Definitief Ontwerp en het Bestek te ontwikkelen.
 
In de Raadsvoordracht Start aanleg Noord-Zuidlijn, die op 9 oktober 2002 door de Gemeenteraad is behandeld, heeft het College reeds aangegeven dat in het Fonds BONRoute geld gereserveerd is voor deze voorinvestering (Rb 514/2002).
 
Financiële toelichting Totale lasten (=bruto) Financiële dekking Bron
investering: ja   1,3 miljoen euro   1,3 miljoen euro BONRoute (Fonds in-zake het Bereikbaar-heidsoffensief Noorde-lijke Randstad)
       
afschrijvingstermijn:      
 

Opmerkingen bij de financiële toelichting:
De totale aanlegkosten van het busstation worden geraamd op 23 miljoen euro (raming en prijspeil 2002). Hiervan zal 16,3 miljoen euro gedekt worden vanuit BONRoute. Een bijdrage van BONRoute aan het project Noord-Zuidlijn is ten laste gegaan van het busstation Buikslotermeerplein. Dit is te lezen in de tekstpassage in bijlage 2; hier is tevens te lezen dat de noodzakelijke voorinvesteringen ten behoeve van het busstation Buikslotermeerplein ten laste komen van het BONRoute-fonds.
Voor het bedrag boven de 16,3 miljoen euro (6,7 miljoen euro) is nog geen dekkingsbron bekend. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze rond 2007 gevonden zal worden.
Het krediet van 1,3 miljoen euro is als volgt opgesplitst:
€ 600.000 ten behoeve van de voorinvestering in de funderingen. Vanwege de fysieke verwevenheid van het busstation met de Noord-Zuidlijn is het absoluut noodzakelijk om nu reeds te investeren in de bouw van de funderingen van het busstation. Vastgelegd is dat voor het busstation 34% bijgedragen wordt aan de meerkosten van de gezamenlijke funderingen. Dit komt neer op € 600.000. De overige 66% wordt bijgedragen door Stadsdeel Amsterdam Noord.
·   € 700.000 ten behoeve van de verdere voorbereiding: dit bedrag is nodig voor de verdere planvoorbe-reiding tot en met het bestek. Samen met het eerder afgegeven voorbereidingskrediet van € 508.234 blijft dit ruim binnen het budget voor planvoorbereiding van dit project.
 
De keuze van stadsdeel Amsterdam Noord voor het ni euwe Stedenbouwkundig Plan brengt met zich mee dat er extra kosten gemaakt moeten worden om het ontwerp van het busstation bij te stellen. Inzet, die middels een brief aan stadsdeel Amsterdam-Noord is bekendgemaakt, is dat deze meerkosten voor rekening van het stadsdeel komen.
Over de vraag wie de dekking van deze extra kosten voor zijn rekening neemt vindt overleg plaats met het stadsdeel. Daarbij is aangegeven dat deze meerkosten in verband het door het stadsdeel ontwikkelde nieuwe plan voor rekening van het stadsdeel zouden moeten komen. Over de uitkomst van het overleg wordt nader gerapporteerd.
 
De looptijd van het krediet bedraagt 60 maanden.
 
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en Informatie- en communi-catietechnologie, heeft op 17 december 2003 over deze voordracht positief geadviseerd.

Bij deze raadsvoordracht ligt het volgende stuk voor u ter inzage:
 
•  1 tekening van het busstation.
 
 
 
 
 
 
 
Verschenen 28 januari 2004.