|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 742 |
|
|
|
|
Beantwoording schriftelijke vragen van het raadslid mevr. Meijer inzake het
afblazen van de aanleg van het station Sixhaven van de Noord-Zuidlijn.
|
Amsterdam,
1 december 2003.
|
Aan de Gemeenteraad
In de vergadering van de raadscommissie voor Verkeer c.a. op 22 oktober 2003 is
bekendgemaakt dat de aanleg van het station Sixhaven van de Noord-Zuidlijn
wordt afgeblazen, dit in verband met een enorme overschrijding van de kosten.
Op grond van het vorenstaande heeft het raadslid mevr. M.P. Meijer op 23
oktober 2003, op grond van art. 18 van het Reglement van Orde voor de
Gemeenteraad, de volgende schriftelijke vragen tot het College van Burgemeester
en Wethouders gericht: 1.
Is het College van Burgemeester en Wethouders met vragenstelster van mening dat
deze beslissing het "safe-haven-concept" onderuithaalt?
2.
Is het College van Burgemeester en Wethouders het met vragenstelster eens dat,
wanneer er langere afstanden moeten worden overbrugd en het
safe-haven-concept gehandhaafd blijft, de kostendekkingsgraad zal
dalen? 3.
Is er een reële mogelijkheid dat, wanneer kosten onverhoopt hoger
uitvallen, meerdere stations niet kunnen worden aangelegd?
Ter beantwoording van deze vragen wordt het volgende medegedeeld.
1.
Neen, met het station Sixhaven is in het safe-haven-concept geen
rekening gehouden. Ter plaatse van de Sixhaven zal wel een nooduitgang worden
gemaakt. Deze heeft ook altijd al in het ontwerp gezeten. 2.
Neen, dit is niet relevant; zie het antwoord op vraag 1. 3
.
Neen, de bouw is thans gestart met de bouw van de meest complexe stations (het
Centraal Station, het Rokin, de Vijzelgracht en de Ceintuurbaan). Het weglaten
van een van de andere stations zal de kosten slechts beperkt reduceren, terwijl
de functionaliteit van de lijn daarmee onevenredig wordt aangetast.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Verschenen 3 december 2003.
|