Gemeenteblad
 
afd. 1

nr. 674
   
        
 
  Amendement van het raadslid de heer Olij c.s. inzake de definitieve besluitvorming in het kader van de Nota Investeringsprioriteiten.
Amsterdam, 19 november 2003.
     Aan de Gemeenteraad

     
Ondergetekenden hebben de eer voor te stellen:

 
De Raad,
 
     Gehoord de discussie over de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 30 oktober 2003 inzake de definitieve besluitvorming in het kader van de Nota Investeringsprioriteiten (Gemeenteblad afd. 1, nr. 630);

     Overwegende:

     dat het voor de versnelling van de woningbouwproductie en voor het realiseren van opbrengsten naar aanleiding van de verplaatsing van de rioolwaterzuiveringsinstallaties Oost en Zuid gewenst is vóór 2010 meer woningen te bouwen op het Zeeburgereiland en in het gebied Overamstel;
     dat voor de aanpassing van de Amstelveenlijn geen geld behoeft te worden gereserveerd, omdat bij een keuze voor het dokmodel de daaruit voortvloeiende kosten ten laste van het project Zuidas komen;
     dat aanpassingen voor het traject door Buitenveldert en Amstelveen niet nodig zijn, omdat bij de besluitvorming over de Noord-Zuidlijn besloten is dat met het brede materieel niet verder wordt gereden dan het station Zuid/WTC en passagiers daarna moeten overstappen;
     dat conform het programakkoord de technische en financiële haalbaarheid (dekking: p.m.) van de bouw van één of twee parkeergarages in de Singelgrachtzone zal worden bezien, en niet van vier parkeergarages;
     dat het wenselijk is vóór 2010 aan het project ‘Sluiten Kleine Ring’ (= doortrekken van de ringlijn van de Isolatorweg naar het Centraal Station) te beginnen en het nu aan te melden voor de verkenningentabel van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het rijk;
     dat inmiddels is gebleken dat het (extra) metrostation Sixhaven in Amsterdam-Noord vele malen duurder wordt dan aanvankelijk begroot;
     dat over de beschikbaarheid en verdeling van gelden voor infrastructurele investeringen tot 2010 onduidelijkheid bestaat, omdat pas onlangs bekend is geworden dat de nieuwe GDU-plus-regeling (GDU = Gebundelde Doeluitkering) al per 1 januari 2004 in werking treedt;
     dat in deze regeling investeringsbeslissingen onder de 225 miljoen euro een bevoegdheid worden van het Regionaal orgaan Amsterdam (ROA) in plaats van het rijk;
     dat bovendien over de prioriteitsvolgorde van de gelden in het Regionale Mobiliteitsfonds nog besluitvorming moet plaatsvinden,

     Besluit:
 
     I  de Nota Investeringsprioriteiten als volgt aan te passen:

     1.  vóór 2010 op het Zeeburgereiland 2500 woningen in aanbouw te nemen in plaats van 1000;
     2.  vóór 2010 in het gebied Overamstel 2500 woningen in aanbouw te nemen in plaats van 500;
     3.  geen geld te reserveren voor ‘aanpassen Amstelveenlijn (voorbereidingskosten)’ en dit project te schrappen van de lijst ‘Projecten, start vóór 2010’;
     4.  in de lijst ‘Point of no return bereikt’ vier parkeergarages binnenstad te wijzigen in één of twee en bij nog te dekken: p.m.;
     5.  het project ‘Sluiten Kleine Ring’ op te voeren op de lijst ‘Projecten, start vóór 2010’;
     6.  het project ‘Station Sixhaven’ te schrappen van de lijst ‘Projecten, start en financiering na 2010’;
 
     II  het College van Burgemeester en Wethouders te verzoeken, na overleg met het ROA bij de Voorjaarsnota aan de Gemeenteraad een nota voor te leggen over de investeringsprioriteiten op het gebied van infrastructuur tot 2010, waarin onder andere rekening wordt gehouden met de nieuwe GDU-plus-regeling en het Regionale Mobiliteitsfonds.
 
De leden van de Gemeenteraad,
B.C.J. Olij
M.J.A. Reuten
A. Bijlsma
M. van Poelgeest
J.L. Bakker
 

(Ingekomen - onder letteraanduiding D - en aangenomen in de middagzitting op woensdag 19 november 2003).
 
 
Verschenen 26 november 2003.