2.
In de begroting van de Noord-Zuidlijn is onvoldoende ruimte om deze kruising
aan te leggen. Het tekort van 17,5 miljoen euro is een direct gevolg van het
afgelasten van de ondertunneling van de Europaboulevard en uitbreiding van de
RAI. De gevolgen van deze afgelasting zijn destijds niet direct teruggekoppeld
naar de Noord-Zuidlijn, waardoor het project nu buiten zijn toedoen met een
tekort zit voor dit station c.a. De winst die samenwerking in dit combiproject
met zich bracht, verdween immers. Op grond hiervan heeft de portefeuillehouder
Grondzaken toegezegd een deel van het tekort, te weten 11,9 miljoen euro, te
dekken uit de grondexploitatie van het plan Kop Rivierenbuurt. Daarnaast wordt
vanuit de dienst Infrastructuur, Verkeer, en Vervoer voor de kruising 2,5
miljoen euro uit de middelen voor het hoofdnet Auto gefinancierd en wordt een
subsidie van 3,1 miljoen euro uit de Gebundelde Doeluitkeringen (GDU)
aangevraagd. Ambtelijk heeft het Regionaal Overleg Amsterdam reeds aangegeven
dat er een goede kans op toekenning van deze gelden bestaat. De toekenning van
de GDU vindt pas eind 2003 plaats en is dus nu nog onzeker. Mocht deze niet of
slechts gedeeltelijk worden toegekend dan wordt hierover nader gerapporteerd.
De totale kosten ad 32,5 miloen euro voor de aanleg van de kruising en de
omlegging van de kabels en leidingen worden derhalve als volgt gedekt :
Dekking uit budget Noord-Zuidlijn: 10 miljoen euro (reservering in
budget)
5 miljoen
euro (risicofonds)
grondexploitatie kop Rivierenbuurt 11,9 miljoen euro
hoofdnet auto 2,5 miljoen euro
Gebundelde Doeluitkering 3,1 miljoen euro
3.
De lagere raming van scope 2 ten opzichte van scope 1 (5 miljoen euro lager)
is bij het startbesluit tot budget verheven. Nu scope 2 niet doorgaat is het
noodzakelijk gebleken het risicofonds aan te spreken.
4.
Ten tijde van de behandeling van het startbesluit Noord-Zuidlijn was bekend dat
het buget van scope 2 niet toereikend zou zijn. Het in de motie gevraagde
bedrag van 5,5 miljoen euro voor de nieuwe scope bleek echter een te lage
schatting van het tekort te zijn. De daadwerkelijke kosten van de nieuwe scope
staan hierboven onder 2 vermeld.
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Zuideramstel wil het voorlopig ontwerp
niet vrijgeven voor inspraak omdat het ontwerp niet de toekomstige inrichting
van het gehele plein geeft. Niettemin moet er nu in elk geval een besluit
worden genomen over de kruising in verband met de voortgang van het project
Noord-Zuidlijn. Het stadsdeel is hierover door de portefeuillehouder
Noord-Zuidlijn geïnformeerd per brief van 5 juni 2003.
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en communicatietechnologie heeft op 3 september 2003 positief
geadviseerd.
Verschenen 1 oktober 2003.