|
Gemeenteblad
|
afd. 1
nr. 419 |
|
raadsvoordracht |
|
|
Krediet voor wegfaseringen en aanleg kruising Europaboulevard ten gevolge van
de bouw van station RAI/Europaboulevard Noord-Zuidlijn; tevens uitvoering
motie-Bijlsma van 9 oktober 2002 (nr. 545), onderdeel Noord-Zuidlijn.
|
Amsterdam, 28 augustus 2003.
|
Aan de Gemeenteraad
Op grond van het hiernavolgende stellen wij u voor, het volgende besluit te
nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 28 augustus 2003,
Besluit:
I
in te stemmen met het principebesluit om in verband met de inpassing van het
metrostation RAI met zijn toegangen de huidige rotonde op de Europaboulevard te
vervangen door een haakse kruising; II
in te stemmen met de kredietaanvraag voor wegfaseringen ter dekking van het
tekort in de aanleg van de haakse kruising en het omleggen van kabels en
leidingen voor een bedrag van 17,5 miljoen euro waarvan: ·
11,9 miljoen euro te dekken uit de grondexploitatie plan Kop Rivierenbuurt
(onderdeel van de Zuidas); ·
2,5 miljoen euro te dekken uit de middelen voor het hoofdnet Auto; ·
3,1 miljoen euro uit de Gebundelde Doeluitkering (GDU) ;
III
in te stemmen met het onttrekken van 5 miljoen euro uit het risicofonds
Noord-Zuidlijn als compensatie voor het elders in dit project gealloceerde geld
na het niet doorgaan van de ondertunneling van de Europaboulevard (scope 2);
IV
in te stemmen met de afdoening van de motie van het raadslid de heer A. Bijlsma
van 9 oktober 2002 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 545) op het punt inzake wijziging
metro-ingangen station RAI/Europaboulevard.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
|
E. Gerritsen
|
M.J. Cohen
|
secretaris
|
burgemeester
|
Toelichting (bestuurlijke context).
In totaal zijn er drie scopes voor het station RAI gemaakt.
Scope 1
: in 1997 was het metrostation RAI een diep gelegen station, dat kon worden
aangelegd met terugplaatsing van de rotonde boven het station op de
Europaboulevard. Conform uw besluit van
27 november 1996, nr. 727, is de subsidieaanvraag gedaan op basis van scope 1.
Dit ontwerp is verlaten op het moment dat door derden synergiewinst voor de
Noord-Zuidlijn kon worden behaald (scope 2). Scope 2
: in 2000 is uit synergie-overwegingen gekozen voor het combineren van het
station met de projecten uitbreiding RAI, ondertunneling Europaboulevard en het
combiproject kabels en leidingen, waardoor het station hoger kwam te liggen.
Het maaiveld zou niet door de Noord-Zuidlijn maar door de andere deelnemers in
het project worden ingericht. Deze samenwerking zou een voordeel hebben
opgeleverd van 10 miljoen gulden voor het verleggen van kabels en leidingen. De
besparing van 5 miljoen gulden doordat het station hoger kwam te liggen, werd
door het rijk gekort in de subsidiebeschikking. In 2001 werden de plannen voor
de RAI met de ondertunneling van de Europaboulevard uit kostenoverwegingen
afgelast. Het station RAI moet nu weer als zelfstandig maar hoger gelegen
station worden gebouwd. Scope 3
: het station en de gevolgen daarvan voor de omgeving moeten nu weer
zelfstandig worden uitgewerkt.
Teruggaan naar scope 1 is planologisch, technisch en financieel uitgesloten
vanwege de voortgang van het project. Na het afgelasten van scope 2 kan de
rotonde niet meer terugkomen in het ontwerp en moet worden uitgegaan van een
haakse kruising. De enige oplossing voor het verkeer is de aanleg van een
haakse kruising. De synergiewinst van 10 miljoen gulden van het verleggen van
kabels en leidingen is voor het project Noord-Zuidlijn verloren gegaan.
Onderbouwing gevraagde beslissingen. 1.
De Europaboulevard maakt deel uit van het hoofdnet Auto. Deze weg moet worden
heringedeeld om hem geschikt te maken voor de verkeersprognoses voor 2010. Het
vervangen van de rotonde in een haakse kruising voldoet aan deze
verkeersprognoses. De rotonde kan niet meer terugkomen na de realisatie van het
station. Door de hoogteligging en de positionering komt het station halverwege
in de huidige rontonde te liggen, waardoor een onoverbrugbaar hoogteverschil
ontstaat tussen de weg en de rotonde. Het maken van een kruising is de enige
oplossing voor het verdwijnen van de rotonde. Het nu in één keer
definitief aanleggen van de kruising heeft de volgende voordelen: ·
wanneer de kruising eerst alleen tijdelijk wordt aangelegd voor de bouw van het
station en later nog een keer voor de herprofilering van de Europaboulevard,
kost deze tweede aanleg 2,4 miljoen euro meer dan het in één keer
goed aanleggen; ·
het twee keer verleggen van alle kabels en leidingen (één keer
voor de aanleg van het station en een tweede keer voor de herprofilering
Europaboulevard) kost 7 miljoen euro meer ten opzichte van het in
één keer op de juiste plaats leggen.
Als gevolg van de aanleg van het station is het niet meer mogelijk de trambaan
op zijn huidige locatie te handhaven. De tram wordt daarom in de middenbaan van
de Europaboulevard aangelegd. De kruising sluit aan op de huidige
Europaboulevard.
2.
In de begroting van de Noord-Zuidlijn is onvoldoende ruimte om deze kruising
aan te leggen. Het tekort van 11,9 miljoen euro is een direct gevolg van het
afgelasten van de ondertunneling van de Europaboulevard en uitbreiding van de
RAI. De gevolgen van deze afgelasting zijn destijds niet direct teruggekoppeld
naar de Noord-Zuidlijn, waardoor het project nu buiten zijn toedoen met een
tekort zit voor dit station c.a. De winst die samenwerking in dit combiproject
met zich bracht, verdween immers. Op grond hiervan heeft de portefeuillehouder
Grondzaken toegezegd een deel van het tekort van 11,9 miljoen euro te dekken
uit de grondexploitatie van het plan Kop Rivierenbuurt. Daarnaast wordt vanuit
de dienst Infrastructuur, Verkeer, en Vervoer voor de kruising 2,5 miljoen euro
uit de middelen voor het hoofdnet Auto gefinancierd en wordt een subsidie van
3,1 miljoen euro uit de Gebundelde Doeluitkeringen (GDU) aangevraagd. Ambtelijk
heeft het Regionaal Overleg Amsterdam reeds aangegeven dat er een goede kans
op toekenning van deze gelden bestaat. De toekenning van de GDU vindt pas eind
2003 plaats en is dus nu nog onzeker. Mocht deze niet of slechts gedeeltelijk
worden toegekend dan wordt hierover nader gerapporteerd. 3.
De reservering van 5 miljoen euro die destijds was getroffen voor het omleggen
van kabels en leidingen, is na scope 1 voor andere doeleinden in het project
Noord-Zuidlijn gebruikt. De reden daarvoor was dat dit bedrag kon worden
bespaard door het combiproject van scope 2. Nu ook scope 2 niet doorgaat, dient
dit bedrag weer te worden opgevoerd. Daarvoor is het noodzakelijk het
risicofonds aan te spreken.
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Zuideramstel wil het voorlopig ontwerp
niet vrijgeven voor inspraak omdat het ontwerp niet de toekomstige inrichting
van het gehele plein geeft. Niettemin moet er nu in elk geval een besluit
worden genomen over de kruising in verband met de voortgang van het project
Noord-Zuidlijn. Het stadsdeel is hierover door de portefeuillehouder
Noord-Zuidlijn geïnformeerd per brief van 5 juni 2003.
De Commissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur, Zeehaven en Luchthaven en
Informatie- en communicatietechnologie heeft op 3 september 2003 positief
geadviseerd. Verschenen 10 september 2003.
|