Bron: CvA
Comm. van Advies: Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Onderwerp: BESLUITENLIJST COMMISSIE VERKEER, VERVOER, INFRASTRUCTUUR EN
SOCIALE ZAKEN
Datum CvA:18-04-2001
Tekst:
 
BESLUITENLIJST/VESLAG COMMISSIE VERKEER, VERVOER, INFRASTRUCTUUR
EN SOCIALE ZAKEN
Vergadering: Commissie voor verkeer, Vervoer,
Infrastructuur en Sociale Zaken
 
Datum: 18 april 2001
 
Plaats: kamer 0239 Stadhuis
 
Aanwezige leden:Dhr. Meijer(voorzitter/PvdA), dhr.K"hler (wethouder),
dhr. Bijlsma (PvdA), dhr. Jamari (PvdA),dhr. De Vries (PvdA),
dhr. Hooijmaijers (VVD), dhr.Frankfurther (D66), dhr. Goedhart (CDA),
mw. Hofmeijer (Groen-L-i-nks), mw. Van Oudenallen (MM'-99),
dhr. Paquay (SP).
 
 
Aanwezige ambtenaren: Mw. Rohling (secretaris, ROIB), mw.
Westera (ROIB), dhr. Van Rijnberk (dIVV), dhr. Buffing (dIVV),
dhr. Hulsman (GSD), dhr. Geluk (dir. NZ-lijn).
 
.........................................
.................................
........................................................
.............................
..................................

V.6 Noord-Zuidlijn
Voorzitter merkt op dat de wethouder de commissie een
kabinetsstuk heeft gezonden en vraagt op welke manier de
commissie daarover spreekt.
Wethouder heeft tevens een openbare brief gestuurd over de
actuele stand van zaken. Als de cijfers niet aan de orde komen,
kan het onderwerp openbaar worden besproken.
 
Eerste termijn commissie
 
Dhr. Bijlsma vraagt waarom de "boorstukken" wel kunnen worden
aanbesteed en de stations niet. Daarnaast ontvangt hij graag
nadere informatie over het tijdschema, wanneer de cijfers over
de consequenties van fasering en dergelijke beschikbaar zijn en
wat dat betekent voor de voortgang van de voorbereidende en
lopende werkzaamheden.
Hij vraagt naar de afronding van de juridisch-planologische
zaken, het tijdschema daarvan en de eventueel optredende
vertraging bij het zetten van vervolgstappen.
 
Mw. Hofmeijer vraagt naar de kans van slagen van de lopende
onderhandelingen en die van een hernieuwde aanbesteding van de
drie diepe stations.
Zij heeft vernomen dat het hernieuwde besluit voor de
schadeloosstellingsregeling waarschijnlijk op donderdag 26
april a.s. in de Commissie voor Financi%n voorligt en vraagt de
wethouder of dat invloed heeft op het bezwaar van de Raad van
State.
 
Dhr. Hooijmaijers informeert naar de rijksonderhandelingen in
het kader van IBOI.
Het AK-niveau in vergelijking met de grotere infrastructurele
werken speelt steeds een rol. Hij vraagt of het niet
verstandiger is in het vervolg een ander regime te hanteren
voor dergelijk grote projecten, bijvoorbeeld boven de 250
miljoen gulden, en of de wethouder dat samen met de G4 aan de
orde kan stellen. Hij bepleit een behandeling zoals op
rijkswijze plaatsvindt. Daarnaast wenst hij een nieuw
tijdschema en een actielijst te ontvangen.
 
Dhr. Goedhart vraagt of de aanbesteding van de drie stations
een pakket is waarbinnen geen onderscheid wordt gemaakt of dat
nog nuanceringen mogelijk zijn.
 
Voorzitter merkt op dat de SP-fractie een lijst met vragen
heeft ingeleverd. Hij overhandigt deze aan de wethouder met het
verzoek de vragen schriftelijk te beantwoorden.
 
Mw. Van Oudenallen vraagt de wethouder het publiek een korte
reactie te geven, omdat in de pers stond dat de aanleg niet
door zou gaan. AT5 zendt een programma over de Noord-Zuidlijn
uit en zij vraagt of dit vanuit de wethouder of de dIVV is
geregiseerd.
 
 
Beantwoording
 
Wethouder meent dat de gemeente er voor wat betreft het boren
binnen haar budgetten uit zal komen met de aanbieding van de
bouwcombinatie waarmee zij verder spreekt. Dat geldt niet voor
de drie diepe stations. Als men het eens wordt, zal de gemeente
nog niet gunnen. Zij wenst namelijk pas over de uitvoering te
beslissen op het moment dat het geheel van de kritische delen
bekend is. De gemeente betrekt de onderhandelingsuitkomst voor
het boren bij de resultaten van de nieuwe aanbesteding, plus de
aanbesteding van de delen onder het Centraal Station en het IJ.
In totaal heeft zij dan meer dan tweederde van de contracten in
de aanbieding.
In september a.s. moet men daarop intekenen en in oktober of
november maakt de gemeente de balans op. De contracten gaan
gescheiden in de aanbesteding. Voor het geval het totaal niet
binnen het budget valt, wil het College op de hoogte zijn van
de alternatieven. Deze laat het daarom parallel uitwerken. Als
het binnen de budgetten lukt, gaat het door. Als het niet lukt,
komt het College in oktober of november a.s. met een voorstel
bij de Raad voor een ander scenario. De risicoreserveringen
behoren tot de budgetten.
Bij het eerste kwartaalverslag van dit jaar is een
geactualiseerd tijdschema gevoegd. Binnenkort is het door het
College behandeld. Wellicht is het goed daaraan een tijdschema
voor de zojuist opgesomde zaken toe te voegen.
 
 
 
 
 
 
De volgende
maand komt het bij de de commissie. Het overleg over de IBOI-
cijfers heeft nog niet tot nieuwe feiten geleid.
Er is wel een voorlopige beschikking over 2000, waarin sprake
is van 4,5%. Het College zal hiertegen bezwaar maken, daar het
uitging van 5%.
Dit staat los van de bredere discussie over het hanteren van
een aparte index voor grote bouwprojecten, vanuit het idee dat
daar de kosten het sterkst stijgen. Deze discussie wordt ook
gevoerd met het Rijk, en speelt eveneens tussen het ministerie
van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Financi%n.
Daarover is op dit moment niets nieuws te melden, behalve dat
Amsterdam de discussie heeft kunnen verbreden tot meerdere
lagere overheden die hierover gezamenlijk met meerdere
ministeries spreken.
Binnenkort verschijnt er een publiekskrant die rond het trac,
huis-aan-huis wordt verspreid en voor anderen verkrijgbaar is,
waarin de actuele stand van zaken staat. AT5 maakt de
uitzendingen uit eigen interesse, dus er is geen sprake van een
advertorial.
De juridische bezwaren worden punt voor punt gerepareerd. Dit
heeft geen vertragende werking als het gebeurt in het tempo
waarin het College meent dat het kan. Het gebeurt op basis van
artikel 19, maar er moet een nieuw concept komen. Deels is het
weinig werk. Zo wordt de toelichting op de
nadeelcompensatieregeling aangepast en waarschijnlijk is het
bezwaar van de Raad van State dan niet meer gegrond. Ook op
twee andere punten is een kleine reparatie nodig. Dit loopt,
maar natuurlijk is niet bekend wat de uitkomst zal zijn als men
daartegen weer procedures start.
 
Dhr. Bijlsma vraagt naar de toezegging over de advocaat.
Wethouder citeert uit een zojuist ontvangen schrijven van het
advocatenkantoor waaruit blijkt dat het van mening is dat er
geen sprake is van een "conflict of interest".
Dhr. Bijlsma is het daarmee niet eens en verzoekt de wethouder
de afdeling Juridische Zaken dit te laten bestuderen. Hij meent
dat de wethouder het bij de Orde van Advocaten aan de orde moet
stellen als de gemeente Amsterdam vindt dat het niet kan en er
een "conflict of interest" is. Iemand die op het ene moment de
gemeente verdedigt tegen bezwaarschriften, kan niet op het
volgende moment iemand verdedigen die een bezwaarschrift tegen
een schadevergoedingsregeling indient.
Wethouder zegt toe dat de brief tijdens de volgende vergadering
bij de stukken ter kennisname wordt gevoegd en zal door een
jurist laten bezien of eventueel de door de heer Bijlsma
voorgestelde weg moet worden ingeslagen.
Mw. Van Oudenallen meent dat men de advocaat duidelijk moet
maken dat de gemeente geen gebruik meer zal maken van zijn
diensten als hij dergelijke standpunten inneemt.
Wethouder antwoordt dat dit over het algemeen eenvoudiger is,
maar dat dit voor dit geval niet meer van toepassing is omdat
dergelijke diensten niet meer worden geleverd. Het is mogelijk
te zeggen dat de gemeente nooit meer zaken met dit kantoor zal
doen, maar dat gaat volgens hem op voorhand te ver.
 
Ter kennisname stukken
Dhr. De Vries bedankt het College voor de snelle en adequate
uitvoering van de moties over de dienstregeling.
 
Voorzitter sluit de vergadering om 12.58 uur