Vragen van het lid Van Bommel (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.(Ingezonden 21 februari 2001) 1 Kent u het bericht «Geen bouwer te vinden voor Noord-Zuidlijn»?1 2 Is het waar dat de gemeente Amsterdam er niet in slaagt om binnen het budget, dat gereserveerd is voor de bouw van de Noord-Zuidlijn, een aannemer te vinden om de Noord-Zuidlijn aan te leggen? Wat is hierover uw mening? 3 Wat betekent het als de aanbestedingsprocedure geen bouwer oplevert? Is de aanleg van de Noord-Zuidlijn daarmee van de baan? 4 Welke ruimte bieden de huidige afspraken tussen uw ministerie en de gemeente Amsterdam om de onderhandelingen over een hogere Rijksbijdrage te heropenen? 5 Bent u van mening dat de gemeente Amsterdam het volledige voor de Noord-Zuidlijn gereserveerde bedrag moet kunnen gebruiken om het bovengrondse openbaar vervoer te verbeteren in het geval de aanleg van de Noord-Zuidlijn niet doorgaat? Wilt u dat toelichten? 1 Parool, 20 februari jl. Antwoord Antwoord van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 5 maart 2001) 1 Ja. 2 De gemeente heeft voor een deelvan de ruwbouw een aanbestedingsprocedure opgestart. Zij is immers de verantwoordelijke overheid voor het project. Met deze aanbesteding is een zeer groot bedrag gemoeid; het betreft echter slechts een onderdeel van de geraamde kosten van het project. De aanbestedingsprocedure is nog niet afgerond. Of sprake is van een kostenoverschrijding, en zo ja de hoogte, op dit deel van het project is daarom nog niet vast te stellen, evenals het effect op de kostenraming van het project als geheel. 3 In een aanbestedingsprocedure is sprake van een afweging tussen de eisen van de opdrachtgever tegenover de gevraagde bouwsom door de aannemer. Ik ga er vanuit dat de gemeente Amsterdam er in slaagt met handhaving van de functionele waarde van het project een evenwicht tussen beide aspecten te vinden. 4 Geen. 5 Op basis van Wet en Besluit Infrastructuurfonds kan ik subsidie verlenen voor projecten, indien zij voldoen aan eisen van soberheid, recht- en doelmatigheid. Het is op basis van deze regelgeving niet mogelijk een verleende subsidie te gebruiken voor andere doeleinden of maatregelen. Bij de subsidieverlening voor de Noord/Zuidlijn heb ik mede afgewogen dat voor capaciteitsvergroting van het Amsterdamse openbaar vervoernetwerk ten allen tijde aanzienlijke investeringen in infrastructuur noodzakelijk zijn. Overigens ben ik met het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) en de gemeente in gesprek over verbetering van het openbaar vervoer in deze regio. |