Bron : Raad
Onderwerp : VASTSTELLING BIJDRAGEREGELING VOOR
CASCO-/FUNDERINGS-HERSTEL NOORD-ZUIDLIJN.
Portefeuille : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad : --
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum publikatie : 28-02-01
Gemeenteblad nr. : 9
Volgn. 9
VASTSTELLING BIJDRAGEREGELING VOOR CASCO-/FUNDERINGS-HERSTEL
NOORD-ZUIDLIJN.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam brengen ter algemene
kennis, dat de Gemeenteraad bij zijn besluit van 21 juni 2000,
nr. 386, en bij zijn besluit van 21 februari 2001, nr. 65,
heeft besloten, vast te stellen de volgende
Bijdrageregeling voor casco-/funderingsherstel Noord-Zuidlijn.
Burgemeester en Wethouders beslissen over te verstrekken
bijdragen voor casco-/funderingsherstel Noord-Zuidlijn met
inachtneming van de hiernavolgende regels:
1. Om een bijdrage in de kosten van funderings- en/of
cascoherstel te krijgen, dient:
a de aanvrager eigenaar beperkt zakelijk gerechtigde te zijn
van het betreffende pand medegerechtigde te zijn van een voor
herstel in aanmerking komende gemeenschappelijke bouwmuur;
b ingevolge een technisch advies van het Schadebureau Noord-
Zuidlijn herstel noodzakelijk te zijn;
c op basis en vergezeld van dat advies een herstelplan bij de
gemeente te zijn ingediend;
d de aanvrager te garanderen, dat het herstel zal worden
uitgevoerd v››r de start van de Noord-Zuidlijn door ,,n of meer
aannemers die in het bezit zijn van de vereiste
(vestigings)vergunning(en).
e de aanvrager gebruik te maken van een door het Projectbureau
Noord-Zuidlijn te verstrekken aanvraagformulier, dat volledig
ingevuld dient te worden ingeleverd.
2. Om een bijdrage in de kosten van de inpandige
herinrichting te krijgen, dien(t)(en):
a de te maken kosten het rechtstreekse gevolg te zijn van het
overeenkomstig het advies van het Schadebureau uit te voeren
funderings- en/of cascoherstel;
b de gebruiker aantoonbaar eigenaar, beperkt zakelijk
gerechtigde of huurder te zijn van de (bedrijfs- of woon)ruimte
in de bouwlaag waar het herstel plaats vindt;
c de gebruiker zijn hoedanigheid van eigenaar, beperkt zakelijk
gerechtigde of huurder aan te tonen door middel van een
eigendomsbewijs respectievelijk huurcontract en, zo nodig, door
middel van betalingsbewijzen en/of jaarstukken.
d de gebruiker te garanderen dat het werk zal worden uitgevoerd
door ,,n of meer aannemers die in het bezit zijn van de
vereiste (vestigings)-vergunning(en).
3. De bijdrage wordt uitsluitend verleend in de kosten voor:
a het herstel van de fundering en of het casco en de
rechtstreeks daaruit voortvloeiende noodzakelijke
werkzaamheden, waaronder sloop- en grondwerken, het aanhelen
en herstellen van het casco (muren, vloeren), werkzaamheden aan
de riolering, stand- en grondleiding, huisaansluitingen van
gas, water en elektra en overige kabels en leidingen;
b de constructeur en/of de architect;
c de leges;
d het herstel van de inpandige aard- en nagelvaste inrichting
van de als zodanig in gebruik zijnde bedrijfs- of winkelruimte,
voorzover nog niet begrepen onder 3, sub a, in de staat zoals
die was direct v››r de start van de werkzaamheden;
e de verhuizing, tijdelijke huur van vervangende huisvesting
en/of tijdelijke opslag gedurende de herstelperiode.
De hoogte van de bijdrage wordt bepaald als hieronder
omschreven.
4.1 De kosten voor herstel van fundering en/of casco als
bedoeld onder 3, met uitzondering van die bedoeld onder 3, sub
d en e, worden omgeslagen per m2 van het vloeroppervlak van de
bouwlaag van het perceel dat hersteld dient te worden. Tot 120
m2 is de bijdrage groot 1/3 deel van die kosten. Daarboven is
de bijdrage 1/4 deel van die kosten. Niet voor een bijdrage
komen in aanmerking de kosten die uitgaan boven een bedrag van
Y 2.500 per m2, inclusief BTW.
4.2 Voor de vaststelling van het vloeroppervlak is maatgevend
de feitelijke situatie.
4.3 Indien herstel van een gemeenschappelijke fundering dient
plaats te vinden worden de herstelkosten naar rato verdeeld
tussen de gerechtigden.
4.4 Indien uitsluitend herstel dient plaats te vinden van een
gemeenschappe-lijke fundering, wordt voor de berekening van de
bijdrage het vloeroppervlak bedoeld onder 4.1 voor de helft aan
elk van de beide percelen toegerekend.
4.5 Indien in een perceel met een slechte gemeenschappelijke
fundering geen werkzaamheden voor herstel worden uitgevoerd en
de eigenaar van dat perceel is geen (mede)opdrachtgever voor
het herstel van die gemeenschappelijke fundering, heeft die
eigenaar geen recht op een bijdrage. De bijdrage komt geheel
toe aan de andere eigenaar van de gemeenschappelijke fundering.
4.6 Geen bijdrage in de BTW-kosten wordt verstrekt indien
deze kunnen worden verrekend.
4.7 De bijdrage in de kosten voor het herstel van de
stabiliteit van het casco van een perceel, niet zijnde
het herstel van de fundering, is groot 1/3 deel van die kosten
met een maximum van Y 21.000 per perceel, inclusief BTW. Voor
dat deel van de te herstellen gevel dat breder is dan 7
strekkende meter, kan een aanvullende bijdrage worden verleend
van maximaal Y 3.000 per strekkende meter, inclusief BTW.
4.8 De bijdrage in de kosten van het herstel van de inpandige
inrichting van de bedrijfsruimte als bedoeld onder 3, sub d en
e, is groot 50% van de kosten met een maximum van Y 125.000,
exclusief BTW. Er wordt geen bijdrage verstrekt in de BTW-
kosten.
4.9 De bijdrage in verhuis- en herinrichtingskosten van een
woning als bedoeld in de "Regeling Financi%le tegemoetkoming
aan bewoners in verhuis- en herinrichtingskosten 1997" is groot
Y 15.000 met dien verstande dat, ingeval de woning gedeeltelijk
ontruimd dient te worden, de bijdrage naar rato van het te
ontruimen oppervlak zal worden vastgesteld.
5. De betaalbaarstelling van de bijdrage geschiedt als hierna
omschreven.
5.1 De betaling van de bijdrage in de kosten als bedoeld
onder 4, voorzover het bedrijfsruimte betreft, geschiedt in
twee termijnen. De eerste termijnbetaling omvat 50% van de
bijdrage en vindt plaats bij de start van de werkzaamheden
binnen een maand nadat de kosten aan de hand van de offertes en
de reeds eerder ingediende rekeningen door de gemeente zijn
geaccordeerd. De tweede termijnbetaling omvat het restant van
de bijdrage en vindt plaats binnen een maand nadat alle
rekeningen en facturen e.d. met betrekking tot de gemaakte
kosten aan de gemeente zijn overhandigd en door de gemeente
zijn geaccordeerd.
5.2 Betaalbaarstelling van de verhuis- en
herinrichtingskostenvergoeding geschiedt overeenkomstig art. 11
van de genoemde Regeling Financi%le tegemoetkoming aan bewoners
in verhuis- en herinrichtingskosten 1997.
6. Slotbepalingen.
6.1 De bijdrage wordt berekend over de na aftrek van uit
anderen hoofde verstrekte bijdrage(n) voor funderings- en
cascoherstel en/of inpandige herinrichting resterende kosten.
6.2 Indien vanwege bijzondere omstandigheden de strikte
toepassing van de regeling naar het oordeel van Burgemeester en
Wethouders tot een onaanvaardbare volledige of gedeeltelijke
afwijzing zou leiden, kunnen Burgemeester en Wethouders
niettemin een bijdrage verstrekken mits de aard en de strekking
van de regeling niet wordt aangetast.
6.3 Ingeval onjuiste gegevens zijn verstrekt die van invloed
zijn geweest op de toekenning van de bijdrage, is de gemeente
gerechtigd tot terugvordering van de bijdrage.
6.4 Datgene wat de gemeente van de betrokkene heeft te
vorderen op het moment van uitkering van de bijdrage, kan,
voorzover niet betwist door de betrokkene, op de bijdrage in
mindering worden gebracht.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
E. Gerritsen M.J. Cohen
secretaris burgemeester
|