Bron : Raad
Onderwerp : Raadsvergadering 21 februari 2001
Datum Raad : 21-02-01
Datum publikatie : 09-05-01
OPENBARE VERGADERING OP WOENSDAG 21 FEBRUARI 2001.
Aanwezig: de leden Van der Aa (PvdA), mevr. Alberts (SP), Arda
(D66), mevr. Asante (PvdA), Bakker (SP), Balak (CDA), mevr.
Boerlage (GroenLinks), mevr. Bruines (D66), Bijlsma (PvdA),
Cherribi (PvdA), Dales (VVD), Van Duijn (Amsterdam Anders/De
Groenen), mevr. Elatik (PvdA), Frankfurther (D66), Goedhart
(CDA), Goring (VVD), Grifhorst (PvdA), Grondel (GroenLinks),
Hafkamp (VVD), Hemmes (D66), mevr. Hofmeijer (GroenLinks),
Hooijmaijers (VVD), mevr. Ter Horst (PvdA), Houterman (VVD),
Huffnagel (VVD), mevr. Irik (PvdA), mevr. Kalt (Amsterdam
Anders/De Groenen), K"hler (GroenLinks), mevr. Krikke (VVD),
mevr. Van der Linden (VVD), Van Lohuizen (Amsterdam Anders/De
Groenen), mevr. Van Oudenallen (Mokum Mobiel'99), mevr. Tz tok
(GroenLinks), Paquay (SP), Piersma (PvdA), Van Poelgeest
(GroenLinks), mevr. Spier-van der Woude (VVD), Stadig (PvdA),
mevr. Sweet (PvdA), De Vries (PvdA) en Yalin (PvdA).
Afwezig: de leden mevr. Codrington (GroenLinks),
Halbertsma (PvdA), Meijer (PvdA) en Niamut (CDA).
Middagzitting op woensdag 21 februari 2001.
Voorzitter: mr. M.J. Cohen, burgemeester.
Secretaris: drs. E. Gerritsen, gemeentesecretaris.
Aan de orde is de agenda.
De VOORZITTER: Ik deel aan de Raad mee, dat de Commissie
voor de Werkwijze heeft besloten dat deze vergadering een
middagzitting zal beslaan.
1
Notulen van de raadsvergaderingen op 20 december 2000, 17
januari 2001 en 24 januari 2001.
De goedkeuring van de notulen van de raadsvergaderingen
op 20 december 2000 en 17 januari 2001 wordt aangehouden.
De notulen van de raadsvergadering op 24 januari 2001
worden ongewijzigd goedgekeurd.
2
Mededeling van de ingekomen stukken.
............................
..................................
.....................................
31
Voordracht van Burgemeester en Wethouders van 25 januari
2001 tot het beschikbaar stellen van een derde
uitvoeringskrediet voor de uitvoering van het project Noord-
Zuidlijn (Gemeenteblad afd. 1, nr. 30).
De heer PAQUAY (stemmotivering): Onze fractie wil worden
geacht, tegen deze voordracht te hebben gestemd. Wij vinden 220
miljoen gulden in een heel diepe put gooien wel heel veel.
De heer VAN LOHUIZEN: Men kent ons standpunt over de
Noord-Zuidlijn. Wij zijn daartegen. Wij hebben altijd tegen
alle voorbereidingskredieten gestemd. Wij willen nu niet
onverhoopt dwarsliggen. Daarom stemmen wij met dit
uitvoeringskrediet in, hetgeen niet zo mag worden vertaald dat
de Noord-Zuidlijn nu wel onze steun zou hebben.
De voordracht wordt zonder discussie en hoofdelijke
stemming goedgekeurd; de Raad neemt mitsdien het besluit,
vermeld op blz. 129 van afd. 1 van het Gemeenteblad, met
inachtneming van de door het raadslid Paquay gevraagde
aantekening.
............................
.............................
33
Voordracht van Burgemeester en Wethouders van 8 februari
2001 tot wijziging van de Bijdrageregeling casco-
/funderingsherstel met betrekking tot de Noord-Zuidlijn
(Gemeenteblad afd. 1, nr. 65).
De voordracht wordt zonder discussie en hoofdelijke
stemming goedgekeurd; de Raad neemt mitsdien het besluit,
vermeld op blz. 287 van afd. 1 van het Gemeenteblad.
..................................
..........................
..................................
3. Mondelinge vragen
........................
..............................
De tweede vraag:
Mevr. VAN OUDENALLEN: Mijnheer de Voorzitter. Het komt
wel eens voor dat ik een vergadering van een commissie mis,
bijvoorbeeld van de Commissie voor Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur, en dat mijn duo-raadslid eveneens is
verhinderd. Dit was verleden week het geval. Het is dan goed
uit de krant te vernemen wat er werd besproken.
Is het College het met ons eens dat, als een krant een
artikel plaatst waarvan het publiek en de Raad kennis kan
nemen, dit onderwerp wellicht tegen wil en dank openbaar is
geworden dankzij een 'klokkenluider' en dat de Raad er in het
openbaar vragen over mag stellen?
Deze vraag stel ik eerst, voordat ik verder ga.
Wethouder KTHLER: Mijnheer de Voorzitter. De motiveringen
van mevr. Van Oudenallen doen niet terzake. Dit geldt ook voor
het argument over de 'klokkenluider'. De Raad heeft het recht
alle vragen te stellen die hij wenst te stellen. Men krijgt er
echter geen antwoord op als het besloten informatie betreft.
Mevr. VAN OUDENALLEN: Mijnheer de Voorzitter. Weet het
College hoe het mogelijk is dat het genoemde stuk openbaar werd
gemaakt en
wordt daarnaar onderzoek verricht? Het Openbaar Ministerie
heeft laatst een journalist gegijzeld. Ik weet niet of dit de
oplossing is, maar wellicht kunnen wij zodoende enige tijd
voorkomen dat informatie uitlekt.
Doet het College pogingen om lekken te voorkomen? Zo ja,
op welke wijze doet het dat?
Hoeveel personen werken er op dit moment, in de
voorbereidingsfase, aan het project voor de Noord-Zuidlijn?
Als er nog geen bouwbedrijf zou zijn gevonden, zijn er
dan voor de stad problemen te bedenken die vertraging van de
bouw tot gevolg kunnen hebben? Ik doel daarmee niet op de
financi%le consequenties, maar op andere bouwprojecten, het
niet-opheffen van tramlijnen enz.
Is er in de voorbereidingsfase voor de aanleg van een
eventuele Noord-Zuidlijn sprake van werk in uitvoering?
Als dit het geval is, op welke plaatsen gebeurt dit dan?
Is het juist dat een bestuurlijk team van
verantwoordelijke wethouders hieromtrent over een week
gesprekken za voeren?
Als dat het geval is, wanneer kan de Raad of de
vakcommissie dan vernemen welke besluiten worden genomen?
Wethouder KTHLER: Mijnheer de Voorzitter. In een besloten
commissievergadering heb ik de stand van zaken met betrekking
tot de aanbesteding van de eerste delen van de Noord-Zuidlijn
besproken. Op dat moment was er geen stuk beschikbaar en dit is
nog steeds niet het geval, dus het is niet mogelijk dat de
informatie daardoor is uitgelekt. In de kranten wordt melding
gemaakt van een bedrag van 3 miljard gulden, maar ook op
ambtelijk niveau is er geen enkel stuk beschikbaar waarin dat
bedrag zou kunnen staan. Op dit moment is inschrijving op
slechts een deel aan de orde en dat omvat niet eens de helft
van het gehele project. Er is geen informatie uitgelekt, maar
in de krant zijn foutieve gegevens vermeld.
Op dit moment, in de voorbereidingsfase, houden zich bij
de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (dIVV) 19 personen
met de co"rdinatie bezig en bij het Ingenieursbureau Amsterdam
? het adviesbureau dat zo wordt genoemd en zich bezighoudt met
tekenen en rekenen ? werken momenteel ongeveer honderd
medewerkers.
Op de eerste delen van de Noord-Zuidlijn, bestaande uit
drie diepe stations en de boortunnel, is conform de planning in
december verleden jaar door vijf bouwcombinaties ingeschreven.
Momenteel voeren wij gesprekken met deze bedrijven, dus er is
geen sprake van dat er geen bouwbedrijf was te vinden.
De gesprekken zijn tussen december 2000 en juni 2001 gepland,
dus wij hebben nog behoorlijk wat tijd voor het afronden van
deze zaak met een of meerdere bouwcombinaties.
In de voorbereidingsfase vinden reeds diverse
werkzaamheden in de
stad plaats, maar deze som ik niet op. Periodiek, ook op de
raadsagenda van vandaag, leggen wij de Raad een
uitvoeringskrediet voor. Tevens geldt dit voor de
voorbereidende werkzaamheden. In het algemeen zijn daarbij
lijsten gevoegd waaruit blijkt wat daaronder zou kunnen vallen,
als dat krediet tot uitgave komt.
Het is juist dat er over een week een bestuurlijk team
van verschillende verantwoordelijke wethouders bijeenkomt met
als doel te spreken over de aanbesteding van de eerste delen
van de Noord-Zuidlijn en de Raad of de vakcommissie kan
vernemen welke besluiten worden genomen.
Het bestuurlijk team spreekt over de stand van zaken met
betrekking tot de inschrijvingen. Dat is de normale gang van
zaken. Het betreft aanbiedingen als begin van het
onderhandelingsproces in plaats van eindaanbiedingen waaruit
men moet kiezen. In eerste instantie vindt er een verkennend
gesprek plaats met de vijf bouwcombinaties. Dat gebeurt op dit
moment, maar het gesprek is nagenoeg afgerond. Daarna gaat het
bestuurlijk team uit het College van Burgemeester en
Wethouders, en vervolgens het voltallige College, na op welke
wijze de onderhandelingen zal voortzetten.
Het is mogelijk dat op basis van de verkennende
gesprekken wordt geconstateerd dat wij met een of meer
bouwcombinaties verder onderhandelen. De onderhandelingen zijn
dan gericht op het gunnen van deze delen van de Noord-Zuidlijn
in juni 2001. Het is ook mogelijk dat wij op grond van de
verkennende gesprekken concluderen dat wij onze
aanbestedingsstrategie moeten aanpassen.
De door mij genoemde eerste optie sluit ik overigens
geenszins uit. Ik heb mij er in de besloten vergadering van de
Commissie voor Verkeer enz. dan ook nimmer pessimistisch over
uitgelaten, anders dan Het Parool beweert. De conclusie van de
afweging komt bij het College en vervolgens bij de Commissie
voor Verkeer enz. terecht. In eerste instantie gebeurt dat in
de vorm van een mededeling, want wij gaan dan verder volgens
het bestaande schema. Wij zitten nog steeds goed op schema. Pas
tegen de tijd dat de gunningen en de discussies daarover zijn
afgerond, komt dit bij de Raad terecht in de vorm van een
mededeling, als het tenminste binnen de gestelde budgetten
valt.
In het tweede geval zouden wij wat de
aanbestedingsstrategie betreft inhoudelijk een andere, of
gedeeltelijk andere, weg inslaan. Het College legt dit dan
uiteraard ter bespreking voor aan de Commissie voor Verkeer
enz. en in dat theoretische geval zouden wij daarover in maart
a.s. gezamenlijk een inhoudelijke bespreking voeren.
Dit alles is mogelijk binnen de bestaande procedure, maar
vooralsnog ga ik ervan uit dat wij precies op schema zitten
binnen de bestaande procedure en dat er geen aanleiding is tot
enige paniek of verontrusting,
anders dan dat wij er vanzelfsprekend kritisch mee om moeten
gaan en dat onderhandelen in de huidige bouwmarkt niet meevalt.
Overal wordt
immers voor hoge prijzen ingeschreven.
Voor personen die verwachten dat het te duur wordt en die
hopen dat het niet doorgaat, is er overigens ook geen
aanleiding tot blijdschap.
Mevr. VAN OUDENALLEN: Mijnheer de Voorzitter. De
wethouder heeft gelijk, maar ik was niet aanwezig tijdens de
vergadering van de Commissie voor Verkeer enz. en ik was er
niet van op de hoogte dat er geen stuk beschikbaar was.
Is er al dan niet informatie uitgelekt? Het is niet van
belang dat de wethouder het stuk noemt. Als dat het geval is,
onderneemt de wethouder dan actie? Op deze vraag heeft hij geen
antwoord gegeven.
Uit het antwoord van de wethouder maak ik op dat er
momenteel 119 werknemers werkzaamheden verrichten. Als er dus
een vertraging optreedt, betekent dit dat wij te maken krijgen
met meer arbeidskosten.
Wethouder KTHLER: Mijnheer de voorzitter. Ik kan geen
antwoord geven op de vraag of er is gelekt. Ik kan in het
openbaar niet verklaren wat er is besproken, maar ik weet niet
of er sprake is van een lek als er van datgene wat besproken
kan zijn fragmenten openbaar worden gemaakt middels een
persbericht van de landelijke Kamerfractie van de SP. Het
Amsterdamse gemeenteraadslid van de SP-fractie was tijdens de
besloten bijeenkomst niet aanwezig.
Ik weet niet of er sprake is van een lek als Het Parool
sfeerbeelden schetst die volstrekt onjuist zijn. Dit geldt in
ieder geval voor de uitspraken die ik zou hebben gedaan.
Wellicht is er door een persoon foutieve informatie aan de
krant verstrekt, of is het bericht door de landelijke
Kamerfractie van de SP en de redactie van Het Parool zelf
bedacht. Het feit dat de informatie van beide partijen niet
deugde, kan wellicht in de laatste richting wijzen. Dit weet ik
echter niet en ik wil het niet weten. Er is in ieder geval geen
sprake van een lek.
Op dit moment treedt er in dit proces geen vertraging op,
maar ik laat de afgelopen jaren, waarin wij reeds met de Noord-
Zuidlijn bezig waren, buiten beschouwing. Wij zitten ook op
schema met deze aanbestedingen. Dit is het geval vanaf het
moment dat wij de subsidieaanvraag in de Raad hebben
geaccordeerd, de subsidieaanbieding van de Minister hebben
aangenomen en de lump-sum vaststelden. Als er op enig moment
nog vertraging optreedt, brengt dat vertragingskosten met zich
mee, wat onvermijdelijk is, maar dat wisten wij vooraf. Op dit
moment is daarvan geen sprake.
.............................
...........................
........................
..........................
De vergadering wordt om 17.32 uur gesloten.
|