Bron : Raad
Onderwerp : Voorbereidingskrediet voor het busstation op het
Buikslotermeerplein.
Portefeuille : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad : 14-03-01
Besluit : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA : 28-02-01
Datum B&W : .N-ND-.I
Datum publikatie : 07-03-01
Gemeenteblad nr. : 107
Nr. 107.
Voorbereidingskrediet voor het busstation op het
Buikslotermeerplein.
Amsterdam, 28 februari 2001.
Aan de Gemeenteraad
Inleiding.
Aanleiding voor de ontwikkeling van de openbaarvervoersknoop
Buikslotermeerplein is de aanwezigheid van de eindhalte van de
Noord-Zuidlijn. Op deze locatie wordt niet alleen gewerkt aan
de ontwikkeling van de Noord-Zuidlijn, maar zijn ook drie
omgevingsprojecten in voorbereiding. Het betreft hier projecten
die moeten leiden tot de aanleg van een busstation, een
parkeergarage en een fietsenstalling, alle ter plaatse van het
station van de Noord-Zuidlijn op het Buikslotermeerplein.
Metrostation, parkeergarage, busstation en fietsen-stalling
vormen zo samen een compact overstapcentrum, de vervoersknoop.
De compacte vorm is bereikt door de onderdelen van de
vervoersknoop te stapelen. Het busstation ligt direct boven de
parkeergarage en boven het busstation kruist de Noord-Zuidlijn.
De fietsenstalling is gepland op maaiveldniveau.
Stadsdeel Amsterdam-Noord is verantwoordelijk voor de
parkeergarage, waarbij momenteel geen rekening wordt gehouden
met een oorspronkelijk beoogde parkeer- en reisfunctie (P+R).
Dit is centraal afgesproken gezien de opstelling van het
stadsdeel over de invoering van betaald parkeren. Van beide
andere projecten, te weten: het busstation en de
fietsenstalling, is de dienst Infrastructuur, Verkeer en
Vervoer (dIVV) de projecttrekker.
Projectomschrijving.
Op basis van de Nota van Uitgangspunten Vervoersknoop
Buikslotermeerplein, waarmee de Commissie voor Verkeer,
Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken (VVIS) op 14 juni 2000
akkoord is gegaan, is door dIVV gestart met de projecten
betreffende het busstation en de fietsenstalling, die samen het
project Vervoersknoop Buikslotermeerplein vormen.
Als eerste in het proces van verdere uitwerking is een
programma van eisen opgesteld voor zowel het busstation als de
fietsenstalling.
In het programma van eisen is de basisvorm van het busstation
uit de nota van uitgangspunten niet gewijzigd. Er heeft een
verdere detaillering en beschrijving van het ontwerp
plaatsgevonden.
In deze fase is overleg gevoerd met het stadsdeel Amsterdam-
Noord, het projectbureau Noord-Zuidlijn, het Regionaal orgaan
Amsterdam en vervoerbedrijven om voor het centrale deel van de
vervoersknoop een optimale programmering te krijgen. Dit heeft
geresulteerd in een ontwerp van 15 halteplaatsen voor gelede
bussen en vier bufferplaatsen. Er is gekozen voor een centrale
hal op het busplatform, waarvoor een principeschets voor de
inrichting met de verschillende ontsluitingen is opgenomen.
Er is een overzicht opgesteld voor de buslijnen die het
busstation in de toekomst zullen aandoen. Hieruit blijkt dat de
capaciteit van het busstation met 15 plaatsen voldoende is. Uit
de inventarisatie blijkt tevens dat het aantal bussen dat
doorrijdt naar het Centraal Station (CS), past binnen de
aantallen die voor het busstation CS worden aangehouden.
Deze punten zijn opgenomen in het Programma van Eisen
Busstation, dat op 30 januari 2001 door ons akkoord werd
bevonden. Tevens is toen het Programma van Eisen
Fietsenstalling akkoord bevonden met de daarin voorgestelde
locatie van de stalling.
Planning.
Het busstation en de fietsenstalling, die beide een
onvermijdelijke fysieke verwevenheid hebben met de Noord-
Zuidlijn, zullen direct verder moeten worden ontwikkeld om vast
te kunnen stellen op welke wijze effici%nt met de integratie
kan worden omgegaan. Dit vereist voor zowel het busstation als
de fietsenstalling dat de uitwerking van beide onderdelen op
het niveau van het definitief ontwerp moet worden gebracht.
Eind 2001 zullen deze producten gereed moeten zijn om parallel
aan de Noord-Zuidlijn te lopen.
In verband met de gezamenlijke fundering voor het metrostation
en een deel van het busstation zal eind 2001 een
uitvoeringskrediet worden aangevraagd ten behoeve van de
ruwbouw van deze fundering als voorinvestering.
Te zijner tijd zal voor de realisering van het busstation en de
fietsenstalling ook het volledige uitvoeringskrediet worden
aangevraagd.
Organisatie.
Het ambtelijk opdrachtgeverschap voor het project Vervoersknoop
Buikslotermeerplein berust bij de directeur dIVV. Vanuit dIVV
zullen de opdrachten worden verstrekt en wordt verantwoording
afgelegd aan het bestuur. Door intern dIVV-overleg tussen de
verschillende projecten en overleg met partijen als het
stadsdeel Amsterdam-Noord, het ROA, Connexxion en het
Gemeentevervoerbedrijf worden de verschillende inzichten op
elkaar afgestemd.
Kosten.
De totale projectkosten voor het busstation worden graamd op
38,0 miljoen gulden. De aanlegkosten voor de fietsenstalling
worden geraamd op 4,5 miljoen gulden.
Voor de verdere voorbereiding van de aanleg van het busstation
en de fietsenstalling op het Buikslotermeerplein is een bedrag
benodigd van Y 1.360.000, waarvan Y 1.120.000 voor het
busstation en Y 240.000 voor de fietsenstalling.
Dekking.
De dekking van de voorbereidingskosten voor de fietsenstalling
wordt gevonden in het Mobiliteitsfonds 2000 ten laste van de
post Fietsvoorzieningen. Voor de aanleg van de fietsenstalling
zal een GDU-subsidie (Gebundelde Doeluitkering) worden
aangevraagd.
Voor de verdere voorbereiding van het busstation wordt een
voorbereidingskrediet aangevraagd van Y 1.120.000. Dekking van
de uitgaven komt uit het Fonds Bereikbaarheidsoffensief
Noordelijke Randstad.
Bij uw besluit van 20 september 2000, nr. 585, heeft u
ingestemd met het Bereikbaarheidsoffensief noordelijke
Randstad. Inmiddels is de bestuursovereenkomst door alle
betrokken partijen ondertekend. In maart/april 2001 is
ondertekening van het Convenant Fonds inzake het
Bereikbaarheidsoffensief noordelijke Randstad door de regionale
partners voorzien, waarmee dit fonds wordt ingesteld. Onderdeel
van dit besluit betreft een projectenlijst waarvan het project
Busstation Buikslotermeerplein deel uitmaakt. Deze
projectenlijst wordt daarmee eveneens vastgesteld. De gemeente
Amsterdam draagt 100 miljoen gulden bij in dit fonds. Zodra dit
fonds is ingesteld, zal een beschikking worden aangevraagd voor
het busstation Buikslotermeerplein. Hiermee is de dekking van
het voorbereidingskrediet van Y 1.120.000 in principe
gewaarborgd.
De looptijd van het krediet bedraagt 18 maanden.
Standpunt van de Commissie voor Verkeer, Vervoer,
Infrastructuur en Sociale Zaken (VVIS).
In haar vergadering van 28 februari 2001 heeft de Commissie
voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
ingestemd met deze raadsvoordracht.
Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende
besluit te nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 28
februari 2001,
Besluit:
voor de voorbereiding van het busstation op het
Buikslotermeerplein een krediet van Y 1.120.000 beschikbaar te
stellen.
Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders
worden gegeven.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
E. Gerritsen M.J. Cohen
secretaris burgemeester
|