Bron : Raad
Onderwerp : Derde uitvoeringskrediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad : 21-02-01
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA : 17-01-01
Datum B&W : 12-12-00
Datum publikatie : 31-01-01
Gemeenteblad nr. : 30
Nr. 30.
Derde uitvoeringskrediet Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, .. januari 2001
Aan de Gemeenteraad
Inleiding.
De subsidiebeschikking van 23 december 1999 markeert de
overgang van de voorbereidingsfase naar de uitvoeringsfase van
de Noord-Zuidlijn. Op 21 juni 2000 is de subsidiebeschikking
van de minister in uw Vergadering aanvaard en is besloten tot
verdere uitvoering van de Noord-Zuidlijn (Gemeenteblad afd. 1,
nr. 400).
Tijdens de behandeling op 21 juni 2000 is overeengekomen dat,
voordat de gunning van de drie diepe stations Rokin,
Vijzelgracht en Ceintuurbaan en de boortunnel zal plaatsvinden,
het gunningsadvies samen met het benodigde uitvoeringskrediet
in uw Vergadering zal worden besproken. Voordat u hiervoor het
uitvoeringskrediet ter beschikking stelt, wordt aldus een extra
go-no-gomoment gepasseerd in de besluitvorming van de Noord-
Zuidlijn.
Ook wordt op deze wijze voldaan aan de aanbeveling van de
commissie- Herweijer dat aan uw Vergadering kredieten worden
voorgelegd op basis van uitgewerkte plannen. Dit betekent dat
voor het project niet wordt volstaan met het vragen van ,,n
uitvoeringskrediet, maar van een aantal deelkredieten.
De bestekken van de drie diepe stations en de boortunnel zijn
afgerond. Het aanbestedingstraject omvat de informatiefase, die
tot het einde van het jaar loopt, de onderhandelingsfase en de
gunningsfase. Naar verwachting zal v››r de zomer 2001 de
behandeling van het gunningsadvies en het uitvoeringskrediet in
uw Vergadering plaatsvinden.
Op 21 juni 2000 heeft u het raamwerk van de
uitvoeringskredieten vastgesteld (Gemeenteblad afd.1, nr. 400).
De totale projectkosten zijn 2414,8 miljoen gulden, inclusief
risicoreservering. Na verrekening van de subsidies resteert ten
laste van de gemeente 395,8 miljoen gulden. Passend binnen dit
raamwerk zal voor de drie diepe stations en de boortunnel medio
2001 een uitvoeringskrediet aan uw Vergadering worden
voorgelegd. Tevens zal een krediet worden gevraagd voor de
optredende loon- en prijsstijgingen.
Om de voorbereidende werkzaamheden te kunnen doen tot het
moment waarop uw Vergadering het krediet beschikbaar stelt voor
de diepe stations en de boortunnel, alsmede een krediet voor
loon- en prijsstijging, wordt thans aan uw Vergadering een
derde uitvoeringskrediet ter goedkeuring voorgelegd.
Werkzaamheden/kosten.
Het derde uitvoeringskrediet betreft onder andere de komende
uitvoeringswerkzaamheden die zijn gericht op de bouwlocaties
voor de diepe stations. De toekomstige werkterreinen worden
functievrij gemaakt, waarna de werkzaamheden voor de uitvoering
van de stations aansluitend, na de zomervakantie 2001, zullen
plaatsvinden. Het betreft tevens werkkapitaal voor de voortgang
van de werkzaamheden van het Adviesbureau en het Projectbureau
Noord-Zuidlijn. Het bedrag is opgebouwd uit de volgende
onderdelen:
bouwkosten 97.052.000;
engineering en onderzoeken en proeven 29.750.000;
omgeving/Communicatie 4.513.000;
tijdelijke maatregelen 76.210.000;
bezetting projectbureau, advieskosten, leges
10.375.000;
totaal .... 217.900.000.
Afgerond 220 miljoen gulden (inclusief 19% BTW 261,8 miljoen
gulden).
Dekking/looptijd.
De dekking van het krediet wordt verkregen uit de beschikbaar
gestelde subsidie en de eigen gemeentelijke bijdrage. De
looptijd van het krediet bedraagt twaalf maanden.
De Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale
Zaken heeft op 6 december 2000 ingestemd met deze
raadsvoordracht.
Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, vooruitlopend
op de gunning van de drie diepe stations en de boortunnel, het
volgende besluit te nemen:
De gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 25
januari 2001,
Besluit:
een derde uitvoeringskrediet van 220 miljoen gulden, exclusief
BTW (inclusief 19% BTW 261,8 miljoen gulden), beschikbaar te
stellen ten behoeve van de uitvoering van het project Noord-
Zuidlijn.
Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders
worden gegeven.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
E. Gerritsen M.J. Cohen
secretaris burgemeester
|