Bron             : Raad
Onderwerp        : Derde uitvoeringskrediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille     : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad       : 21-02-01
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA        : 17-01-01
Datum B&W        : 12-12-00
Datum publikatie : 31-01-01
Gemeenteblad nr. : 30

Nr. 30. Derde uitvoeringskrediet Noord-Zuidlijn. Amsterdam, .. januari 2001 Aan de Gemeenteraad Inleiding. De subsidiebeschikking van 23 december 1999 markeert de overgang van de voorbereidingsfase naar de uitvoeringsfase van de Noord-Zuidlijn. Op 21 juni 2000 is de subsidiebeschikking van de minister in uw Vergadering aanvaard en is besloten tot verdere uitvoering van de Noord-Zuidlijn (Gemeenteblad afd. 1, nr. 400). Tijdens de behandeling op 21 juni 2000 is overeengekomen dat, voordat de gunning van de drie diepe stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan en de boortunnel zal plaatsvinden, het gunningsadvies samen met het benodigde uitvoeringskrediet in uw Vergadering zal worden besproken. Voordat u hiervoor het uitvoeringskrediet ter beschikking stelt, wordt aldus een extra go-no-gomoment gepasseerd in de besluitvorming van de Noord- Zuidlijn. Ook wordt op deze wijze voldaan aan de aanbeveling van de commissie- Herweijer dat aan uw Vergadering kredieten worden voorgelegd op basis van uitgewerkte plannen. Dit betekent dat voor het project niet wordt volstaan met het vragen van ,,n uitvoeringskrediet, maar van een aantal deelkredieten. De bestekken van de drie diepe stations en de boortunnel zijn afgerond. Het aanbestedingstraject omvat de informatiefase, die tot het einde van het jaar loopt, de onderhandelingsfase en de gunningsfase. Naar verwachting zal v››r de zomer 2001 de behandeling van het gunningsadvies en het uitvoeringskrediet in uw Vergadering plaatsvinden. Op 21 juni 2000 heeft u het raamwerk van de uitvoeringskredieten vastgesteld (Gemeenteblad afd.1, nr. 400). De totale projectkosten zijn 2414,8 miljoen gulden, inclusief risicoreservering. Na verrekening van de subsidies resteert ten laste van de gemeente 395,8 miljoen gulden. Passend binnen dit raamwerk zal voor de drie diepe stations en de boortunnel medio 2001 een uitvoeringskrediet aan uw Vergadering worden voorgelegd. Tevens zal een krediet worden gevraagd voor de optredende loon- en prijsstijgingen. Om de voorbereidende werkzaamheden te kunnen doen tot het moment waarop uw Vergadering het krediet beschikbaar stelt voor de diepe stations en de boortunnel, alsmede een krediet voor loon- en prijsstijging, wordt thans aan uw Vergadering een derde uitvoeringskrediet ter goedkeuring voorgelegd. Werkzaamheden/kosten. Het derde uitvoeringskrediet betreft onder andere de komende uitvoeringswerkzaamheden die zijn gericht op de bouwlocaties voor de diepe stations. De toekomstige werkterreinen worden functievrij gemaakt, waarna de werkzaamheden voor de uitvoering van de stations aansluitend, na de zomervakantie 2001, zullen plaatsvinden. Het betreft tevens werkkapitaal voor de voortgang van de werkzaamheden van het Adviesbureau en het Projectbureau Noord-Zuidlijn. Het bedrag is opgebouwd uit de volgende onderdelen: bouwkosten 97.052.000; engineering en onderzoeken en proeven 29.750.000; omgeving/Communicatie 4.513.000; tijdelijke maatregelen 76.210.000; bezetting projectbureau, advieskosten, leges 10.375.000; totaal .... 217.900.000. Afgerond 220 miljoen gulden (inclusief 19% BTW 261,8 miljoen gulden). Dekking/looptijd. De dekking van het krediet wordt verkregen uit de beschikbaar gestelde subsidie en de eigen gemeentelijke bijdrage. De looptijd van het krediet bedraagt twaalf maanden. De Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken heeft op 6 december 2000 ingestemd met deze raadsvoordracht. Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, vooruitlopend op de gunning van de drie diepe stations en de boortunnel, het volgende besluit te nemen: De gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 25 januari 2001, Besluit: een derde uitvoeringskrediet van 220 miljoen gulden, exclusief BTW (inclusief 19% BTW 261,8 miljoen gulden), beschikbaar te stellen ten behoeve van de uitvoering van het project Noord- Zuidlijn. Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden gegeven. Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, E. Gerritsen M.J. Cohen secretaris burgemeester