Bron             : Raad
Onderwerp        : Aanvullend krediet uitvoering bijdrageregeling en aankoop
                   van panden in het kader van casco-/funderingsherstel
                   voorafgaande aan de bouw van de Noord-Zuidlijn en delegatie
                   bevoegdheid tot tijdelijke huur van wisselwin-kels voor het
                   casco- /funderingsherstel.
Portefeuille     : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad       : 07-02-01
Besluit          : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA        : 17-01-01
Datum B&W        : 07-11-00
Datum publikatie : 26-01-01
Gemeenteblad nr. : 24

Nr. 24. Aanvullend krediet uitvoering bijdrageregeling en aankoop van panden in het kader van casco-/funderingsherstel voorafgaande aan de bouw van de Noord-Zuidlijn en delegatie bevoegdheid tot tijdelijke huur van wisselwinkels voor het casco- /funderingsherstel. Amsterdam, 25 januari 2001. Aan de Gemeenteraad 1. Inleiding. Op 21 juni 2000 heeft u ingestemd met de bijdrageregeling voor casco-/ funderingsherstel voor die panden waarover het Schadebureau Noord-Zuidlijn heeft gerapporteerd dat dit herstel noodzakelijk is, alvorens met de daadwerkelijke aanleg van de Noord-Zuidlijn te beginnen (Gemeenteblad afd. 1, nr. 386). Deze panden hebben een dermate slechte fundering dat de standzekerheid niet langer is gewaarborgd en herstel om die reden noodzakelijk is, ook als de Noord-Zuidlijn niet zou worden aangelegd. De bijdrageregeling dient een voortvarende aanpak van het herstel door de eigenaren te stimuleren en te bevorderen dat hierover overeenstemming wordt bereikt met de betrokken eigenaren. Indien een eigenaar niet bereid is, het funderingsherstel uit te voeren, zal de gemeente voorstellen het pand aan te kopen. In geval van aankoop zorgt de gemeente zelf voor het funderingsherstel. Het Gemeentelijk Grondbedrijf heeft op basis van een re%le inschatting van het totaalaantal panden dat in aanmerking komt voor funderingsherstel (circa 15% van het totaalaantal te onderzoeken panden), de financi%le consequenties van de bijdrageregeling en het aankoopbeleid in beeld gebracht. Totaal gaat het hierbij om een onrendabel bedrag van circa 42,5 miljoen gulden. Hiervan is 15,1 miljoen gulden geraamd voor de omgeving rondom de stations en 27,4 miljoen gulden voor de omgeving langs het boortrac,. De bijdrageregeling voorziet, kort samengevat, in de hiernavolgende bijdragen: ? de bijdrage in de kosten van funderings-/cascoherstel en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden is groot eenderde deel van die kosten (boven de 120 my eenvierde deel van de kosten) met een maximum van Y 2500 per my, inclusief BTW. Voor maatregelen die getroffen moeten worden om de stabiliteit van het casco te verstevigen, is de bijdrage groot eenderde deel van de gemaakte kosten, met een maximum van Y 21.000 per perceel; ? voor het herstel van de inpandige aard- en nagelvaste inrichting van bedrijfsruimten in de oorspronkelijke staat bedraagt de bijdrage 50% van de herstelkosten, met een maximum van Y 125.000, exclusief BTW; ? de vergoeding voor (tijdelijke) verhuis- en (her)inrichtingkosten ingeval het een woning betreft, bedraagt Y 15.000 per woning. Voor de funderingsherstelwerkzaamheden dient in voorkomende gevallen de bedrijfs- of winkelruimte te worden ontruimd. Om de omzetschade zo veel mogelijk te beperken zal, indien nuttig en mogelijk, gebruik worden gemaakt van wisselruimte. Daarbij kan het wenselijk zijn dat de gemeente tijdelijk een wisselwinkel huurt, waarvan achtereenvolgens meerdere ondernemers gebruik kunnen maken. De door de gemeente te betalen vergoeding wordt doorberekend aan de tijdelijke gebruikers, exclusief eventuele frictieleegstand. Om praktische redenen stellen wij u voor, de bevoegdheid om de benodigde bedrijfsruimte tijdelijk te huren aan ons te delegeren. Wij verwijzen daartoe naar onderdeel II van het hiernavolgende ontwerpbesluit. 2. Aanvullend krediet en dekking. De raming van de kosten voor de uitvoering van de bijdrageregeling en aankoop van panden in het kader van casco- /funderingsherstel voorafgaande aan de bouw van de Noord- Zuidlijn is vermeld in de bij deze voordracht behorende bijlage. Van de geraamde kosten kan worden gesteld dat deze deels een inhaalslag zijn met betrekking tot de stadsvernieuwing en deels zijn op te vatten als kosten voor de vervroegde uitvoering van het herstel van het casco en/of de fundering. Op hoofdlijnen laat de raming zich als volgt samenvatten: Geraamde kosten Rondom Langs stations boortrace Totaal (90 panden) (160 panden) Bijdragen funderings- herstel Y 8.492.000 Y 15.334.000 Y 23.826.000 Aankoop Y 8.240.000 Y 16.480.000 Y 24.720.000 Bijdragen huurders Y 5.665.000 Y 9.050.000 Y 15.625.000 Totaal Y 22.397.000 Y 41.769.000 Y 64.166.000 De dekking is als volgt geregeld: Dekking Rondom stations Langs boortrac, (90 panden) (160 panden) Totaal Opbrengsten uit erfpacht Y 7.200.000 Y 14.400.000 Y 21.600.000 Uw besluit van 21 juni 2000, nr. 386 Y 19.000.000 Begroting voor 2001 Y 24.000.000 Totaal Y 64.600.000 Het totaal benodigde krediet bedraagt Y 64.166.000. De opbrengsten terzake uitgifte in erfpacht na aankoop zijn geraamd op: Y 21.600.000. Onrendabel is dan: Y 42.566.000. Van het totale onrendabele deel van het krediet . Y 42.566.000 heeft u op 21 juni 2000 reeds Y 19.000.000 beschikbaar gesteld, welk bedrag reeds is gereserveerd in het Stadsvernieuwingsfonds en in de gemeentebegroting voor 2000 opgenomen. De dekking van het resterende bedrag . Y 23.566.000 (afgerond Y 24.000.000) is opgenomen in de begroting voor 2001. Het reeds door bij uw besluit van 21 juni 2000, nr. 386, gevoteerde krediet bedraagt Y 19.000.000. Het benodigd aanvullend krediet is derhalve Y 45.166.000. 3. Gevraagde beslissingen. De Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken heeft op 17 januari 2001 met deze voordracht ingestemd. Op grond van het vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 25 januari 2001, Besluit: I een aanvullend krediet van Y 45.166.000 beschikbaar te stellen voor het doen van uitgaven op grond van de bij zijn besluit van 21 juni 2000, nr. 386, vastgestelde bijdrageregeling voor casco-/funderingsherstel voorafgaande aan de bouw van de Noord-Zuidlijn en, zo nodig, voor het aankopen van panden om casco-/funderingsherstel te doen uitvoeren; II aan Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid over te dragen, binnen de grenzen van het beschikbaar gestelde krediet, wisselwinkels te huren voor een periode van maximaal ,,n jaar, ten behoeve van gebruikers van bedrijfs- of winkelruimte in panden die wegens funderings- of cascoherstelwerkzaamheden op advies van het Schadebureau Noord-Zuidlijn dienen te worden ontruimd. Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden gegeven. Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, E. Gerritsen M.J. Cohen secretaris burgemeester Bijlage, behorende bij de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 25 januari 2001, nr. 24. RAMING VAN DE KOSTEN. A: 90 panden rondom stations. Uitgaven. Bijdragen funderings- herstel 82 x Y 70.000 = Y 5.740.000 Kosten funderings- herstel 8 x Y 210.000 = Y 1.680.000 Bijdragen casco- herstel 15 x Y 20.000 = Y 300.000 Subtotaal Y 7.720.000 Onvoorzien 10% Y 772.000 Totaal casco-/ funderingsherstel Y 8.492.000 Aankoop 8 x Y 1.000.000 = Y 8.000.000 Verwervingskosten 3% Y 240.000 Totaal aankoop Y 8.240.000 Bijdragen huurders 80 x Y 125.000 = Y 10.000.000 ? ondernemers x 50% = Y 5.000.000 ? bewoners 10 x Y 15.000 = Y 150.000 Y 5.150.000 Onvoorzien 10% 10 % x Y 515.000 Totaal bijdragen huurders Y 5.665.000 Totaal uitgaven Y 22.397.000 Opbrengsten. Terugverdien- opbrengst uitgifte in erfpacht na fun- deringsherstel 8 x Y 900.000 = Y 7.200.000 Totaal erfpacht- opbrengst Y 7.200.000- ___________ Saldo uitgaven -/- opbrengsten Y 15.197.000 B: 160 panden langs boortrac,. Uitgaven. Bijdragen funderingsherstel 144 x Y 70.000 = Y 10.080.000 Kosten funderings- herstel 16 x Y 210.000 = Y 3.360.000 Bijdragen cascoherstel 25 x Y 20.000 = Y 500.000 Subtotaal Y 13.940.000 Onvoorzien 10% Y 1.394.000 Totaal casco-/ funderingsherstel Y 15.334.000 Aankoop 16 x Y 1.000.000 = Y 16.000.000 Verwervingskosten 3% Y 480.000 Totaal aankoop Y 16.480.000 Bijdragen huurders 140 x Y 125.000 = Y 17.500.000 - ondernemers x 50 % = Y 8.750.000 - bewoners 20 x Y 15.000 = Y 300.000 Y 9.050.000 Onvoorzien 10% 10% x Y 905.000 Totaal bijdragen huurders Y 9.955.000 ___________ Totaal uitgaven Y 41.769.000 Opbrengsten. Terugverdien- opbrengst uitgifte in erfpacht na fun- deringsherstel 16 x Y 900.000 = Y 14.400.000 Totaal erfpachtopbrengst Y 14.400.000- Totaal opbrengsten Y 14.400.000- Saldo uitgaven -/- opbrengsten Y 27.369.000 Totale uitgaven (uitgaven A + uitgaven B) Y 64.166.000 Totaal onrendabel (saldo A + saldo B) Y 42.566.000