Bron : CvA
Onderwerp : Besluitenlijst van de commissie Volkshuisvesting,
Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening, Grondzaken,
Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (onderdeel
NOORD-ZUIDLIJN)
Comm. van Advies : Volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening,
Grondzaken, Verkeer, Vervoer en Infrastructuur (onderdeel
NOORD- ZUIDLIJN)
Datum CvA : 12-09-01
Besluitenlijst/Verslag van de openbare vergadering van de
Commissie Noord-Zuidlijn op 12 september 2001 in kamer 0239 van
het stadhuis van 19.30 tot 20.28 uur
Aanwezig:mw. Hofmeijer (voorzitter, GrLi), dhr.Dales (wethouder),
dhr. Van Lohuizen (AA/DG), dhr. Frankfurther (D66), dhr. Goedhart
(CDA, vanaf 19.40 uur), dhr. De Vries (PvdA, vanaf 19.40 uur), dhr.
Paquay (SP, vanaf 19.48 uur), mw.van Oudenallen (MM, vanaf 19.55
uur), dhr. van Poelgeest (GrLi,vanaf 19.55 uur).
Afwezig:dhr. Huffnagel (VVD), dhr. Grondel (GrLi),dhr. Bijlsma
(PvdA), dhr. Jamari (PvdA),dhr. Meijer (PvdA), dhr. Hooijmaijers
(VVD).
Ambtenaren:mw. Westera (secretariaat commissie), dhr. Gerritse
(secretaris), dhr. Geluk (NZL).
Verslag:Verslagbureau Amsterdam, dhr. Bollinger.
De voorzitter opent de vergadering over de Noord-Zuidlijn om
19.34 uur en heet de aanwezigen welkom. De heren Grondel en
Huffnagel zijn verhinderd en een aantal leden komen later. Er
is geen quorum, daarom schorst zij de vergadering tot 19.40
uur, na het hameren van de agenda.
1. Mededelingen.
De voorzitter geeft aan dat er een rondvraag is toegevoegd aan
het eind van de agenda.
De wethouder begrijpt dat er een aantal nieuwe leden van deze
commissie zijn, daarom heeft het Projectbureau NZ-lijn
aangeboden een informatieve bijeenkomst te beleggen.
Hij heeft een brief d.d. 7 september j.l. verstuurd over het
verschuiven van de datum van aanbesteding van de NZ-lijn, van 4
naar 25 oktober a.s. De aannemers hebben verzocht tot dit
uitstel vanwege de nodige berekeningen van de onderaannemers.
De voorzitter inventariseert de behoefte aan een informatieve
bijeenkomst.
Dhr. Frankfurther lijkt het een uitstekend idee bij te praten
over de stand van zaken.
Dhr. Van Lohuizen sluit zich daarbij aan.
Dhr. De Vries acht het goed om regelmatig bij te praten.
De wethouder zal zo snel mogelijk een datum voor een dergelijke
bijeenkomst doorgeven aan de leden van de commissie.
De voorzitter constateert dat de commissie kennis heeft genomen
van het verschuiven van de datum van aanbesteding naar 25
oktober a.s.
2. Besluitenlijst van de openbare vergadering van de
commissie Noord/Zuidlijn d.d. 13-06-2001.
De commissie stemt in met de besluitenlijst.
3. Bestuurlijke termijnagenda Commissie van Advies.
Dhr. De Vries gaat in op de mogelijke verlaging van de Nieuwe
Leeuwarderweg en de besluitvorming daarover, die nu niet is
opgenomen. Gaat het direct naar de Raad of komt het nog in de
commissie? Welke commissie?
De wethouder antwoordt dat de commissie Noord/Zuidlijn niet
direct belanghebbend bij de verlaging van de Leeuwarderweg. Dit
project ligt voor bij de begroting van 2002, die het College nu
bespreekt, maar daarin zal het financieel niet worden geregeld.
Dat maakt de besluitvorming er niet eenvoudiger op. Er is geen
geld voor beschikbaar.
Dhr. Frankfurther heeft begrepen dat de meerkosten voor het
stadsdeel Noord waren.
De wethouder geeft aan dat het om 40 miljoen gulden gaat,
waarbij in de commissie Verkeer en Vervoer een voorstel is
gedaan dat helaas niet uitgaat van de grondexploitatie. Het
stadsdeel Noord heeft geen harde toezeggingen gedaan de kosten
voor hun rekening te nemen.
De voorzitter stelt voor dat de heer De Vries deze vraag
opnieuw stelt in de commissie Verkeer en Vervoer, later op de
avond.
Dhr. De Vries geeft aan dat hij het onderwerp al naar de Raad
heeft gepiept.
De voorzitter constateert dat het niet een zaak voor de
commissie Noord/Zuidlijn is.
De commissie heeft kennisgenomen van de Bestuurlijke
Termijnagenda.
4. Overzicht openstaande raadsadressen/openstaande
toezeggingen Wethouder.
De commissie heeft kennisgenomen van de openstaande
raadsadressen.
5. Kwartaalrapportage NZL incl. auto-onderdoorgang De
Ruyterkade en busstation CS.
Inspreker
Dhr. Dalhuisen (namens De Bovengrondse) kan kort zijn, om niet
in herhaling te vallen. Er moet
duidelijkheid komen over een aantal omgevingsprojecten,
bijvoorbeeld de Nieuwe Leeuwarderweg,
de Sixhaven en de haakse kruising bij het Weteringcircuit. De
planning van de kwartaalrapportages
klopt niet, in het vierde kwartaal zal een bijgewerkte planning
volgen. Als er een besluit moet worden
genomen, dient de nodige informatie wel beschikbaar te zijn. Er
zijn dit kwartaal geen mijlpalen
gehaald. Men loopt minstens een jaar achter op de termijnen van
de subsidiebeschikking en dat heeft
financi%le consequenties. Hij vraagt om een totaaloverzicht,
dat aan de commissie kan worden
voorgelegd.
Eerste termijn commissie
Dhr. De Vries vraagt of er een duidelijke risicoverdeling is
afgesproken tussen de aanleg van de
Noord/Zuidlijn en het project IJsei. Op pagina 6 staat
aangegeven dat voor de boortunnel in de
binnenstad wordt onderhandeld over de risicoverdeling. Het
risico van onverantwoord boorgedrag
hoort toch thuis bij de betrokken aannemer? Bestaat er nu een
duidelijk plaatje voor de Noord/Zuidlijn
van de gevolgen van alles wat er wordt besloten, bijvoorbeeld
in het kader van de ondertunneling van
de A10 en het nieuwe plan voor de RAI?
Wat is precies het probleem bij de aanbesteding van de Voorfase
passage CS, genoemd op pagina
6? Zijn er op een andere manier dan bij de Mondriaantoren
proeven gedaan met een diepe bouwput?
Voor het Shellgebied is door de commissie Ruimtelijke Ordening
een masterplan vastgesteld, waarin
ook een aantal zaken staan die betrekking hebben op de Sixhaven
zelf en het doortrekken van de lijn,
de westtak naar Zaanstad. In hoeverre spelen die ontwikkelingen
een rol bij de aanleg van de NZL?
Wordt nu toch gestreefd naar een haakse kruising op het
Weteringcircuit? Verloopt de procedure rond
het platform in de Singelgracht net zo bevredigend als die op
het natte Damrak?
Dhr. Paquay vraagt naar aanleiding van de op pagina 6 genoemde
verlate start van de Voorfase, of
deze een overschrijding oplevert. De gemeente is in het gelijk
gesteld inzake het bezwaar tegen de
verleende monumentenvergunning van het CS en het opheffen van
de schorsende werking. Heeft de
gemeente nu verzocht om de wet te omzeilen? De afbouw en de
installaties van de drie diepe stations
en boortunnels worden niet aanbesteed. Dit heeft betrekking op
de splitsing van de aanbesteding,
maar wat zijn de gevolgen voor het referendabele besluit? Op
pagina 10 gaat men in op de
RAI/Europaplein, waarbij geen veranderingen in het ontwerp van
de Noord/Zuidlijn worden
geaccepteerd en de voorbereidingstijd voor tijdelijke
maatregelen wordt ingekort. Kan dit allemaal?
Op pagina 14, bovenaan, wordt gesproken over de loon- en
prijsstijgingen. Zijn dit de besprekingen
die op dit moment worden gevoerd met de minister in Den Haag?
Halverwege pagina 14 staat
dat er in het tweede kwartaal geen mijlpalen zijn bereikt.
Leidt dit nog tot sancties? De doelstelling is
en blijft dat de aanbesteding aan het eind van het jaar
succesvol kan worden afgerond. Waarop is die
verwachting gebaseerd?
Dhr. Van Lohuizen gaat in op pagina 10, de RAI/Europaplein. Het
lijkt erop dat de RAI dicteert
waaraan de Noord/Zuidlijn moet voldoen. Hij vraagt helderheid
daarover. Hij herhaalt de vraag van
mevrouw Hofmeijer over het onderzoek naar het hydraulisch
grondtransport versus vervoer per as.
Mevr. Van Oudenallen gaat in op het op bladzijde 15 genoemde
haalbaarheidsonderzoek naar een
stedelijk bezoekerscentrum. Is er al meer over bekend?
Mevr. Hofmeijer heeft een vraag namens de heer Grondel over de
roltrappen in het kader van de veiligheid en bij
probleemsituaties. Bureau Noord/Zuidlijn zal hierover contact
opnemen met de heer Grondel
Beantwoording
De wethouder antwoordt dat er goede afspraken, ook met de NS,
bestaan over de verdeling van de risico's van de aanleg van de
NZL en de IJsei. Over de risico's bij de boortunnel in de
binnenstad verwijst hij naar de heer Geluk. Bij de
RAI/Europaplein dicteert de RAI in geen geval wat daar gebeurt.
Er zijn echter veel consequenties van de wijzigingen in de
planvorming voor de RAI. De ondertunneling is van de baan en
het Grondbedrijf of de RAI zouden in zijn ogen moeten opdraaien
voor de gemaakte kosten. Men kan niet afwachten tot er
duidelijkheid bestaat over wat er met de RAI gebeurt.
Dhr. De Vries vraagt of dat ook geldt voor het eventuele
ondertunnelen van alle sporen en wegen bij de Zuidas.
Dhr. Goedhart begrijpt dat de planvorming van de NZL verloopt
zoals is afgesproken.
Dhr. Geluk (directeur NZL) geeft aan dat er momenteel een
streep moet worden getrokken, al is er een speling van enkele
maanden.
De wethouder verwijst ook bij de aanbesteding van de Voorfase
CS naar de heer Geluk. Er was verwarring in de Raad over de
diepwand en de bouwput ontstaan. De diepwand heeft een diepte
van 60 meter en deze heeft niets te maken met de bouwput. Hij
weet niet of er ook andere proeven zijn gedaan, dieper dan 12
meter. De kosten voor de haakse kruising bij het
Weteringcircuit en de gevolgen daarvan voor de NZL zijn voor de
Binnenstad. De dekking is nog niet geregeld. Het College heeft
niet besloten tot die haakse kruising, dat was B&W-Binnenstad.
Dhr. Frankfurther licht toe dat de belangrijkste insteek
hierbij de verkeersveiligheid was. Het is een blackspot voor
fietsers en daarom een prioriteit voor de Binnenstad. De
Centrale Stad zou zich dat kunnen aantrekken.
De wethouder benadrukt dat het ook in dat geval niet gaat om
het budget voor de NZL.
Dhr. De Vries begrijpt dat men in 2002 met het station
Vijzelgracht wil beginnen.
Mevr. Van Oudenallen vraagt of de begroting van de Binnenstad
op dit punt zal worden verhoogd.
De wethouder zal zich beperken tot opmerkingen over de
Noord/Zuidlijn.
De opsplitsing van de aanbesteding heeft geen gevolgen voor
eventuele referendabiliteit, zolang gedaan wordt wat is
afgesproken. Anders wordt het pas, als de uitkomsten van de
aanbestedingsprocedure sterk zouden tegenvallen. Daarvoor is de
alternatieve studie in de maak. Nu is het nog niet zover.
De onderhandelingen zoals genoemd op pagina 14 gaan inderdaad
over de loon- en prijsstijgingen. Na de artikelen in Trouw
heeft het Ministerie van V&W bekend gemaakt, dat de minister
geen extra subsidie aan de Amsterdamse Noord/Zuidlijn geeft,
waarbij het ging om 300 miljoen gulden. Het Rijksbedrag is
gefixeerd, wel wordt er naar prijspeil ge<ndexeerd. De
indexatie slaat uitdrukkelijk niet op extra subsidie, wel op de
systematiek van de indexatie.
Dhr. Paquay vraagt om een kopie van het bericht.
De wethouder zegt dat toe.
Dhr. Frankfurther vraagt of het gaat om de onevenredig sterk
gestegen bouwkosten.
De wethouder licht toe dat er wordt gewerkt met de IBOI-index,
waarvan maar de vraag is of die bij dit project voldoet. Er zit
een kloof tussen het cijfer van de IBOI-index en de
werkelijkheid. Dat gat moet worden gedicht.
De aanbesteding loopt vertraging op, daarom is de mijlpaal in
dit kwartaal niet bereikt. Het is de vraag of die aanbesteding
succesvol kan worden afgerond, aan het eind van dit jaar. Toch
blijft dat wel de doelstelling en niet de verwachting.
Het grondtransport is een onderdeel van de kostenbesparende
maatregelen in de alternatieve studie. De commissie komt daarop
nog terug.
Het bezoekerscentrum komt er waarschijnlijk niet, vanwege de
hoge kosten. In 2002 zou er alsnog een besluit over genomen
kunnen worden, wellicht met een dekking in de begroting van
2003. De vraag over de roltrappen zal schriftelijk worden
beantwoord.
Dhr. Geluk gaat in op de technische risico's bij de boortunnel.
In de gesprekken met de aannemer gaat het om het ontzenuwen dat
die risico's bijzonder groot zijn en om de wijze waarop de
boorkop wordt ontworpen. Daarnaast is door het opsplitsen van
het project de regie van de gemeente belangrijker geworden, wat
het risico ook verkleint.
Dhr. De Vries vraagt of de aannemer de gedane proeven niet meer
hoeft te herhalen.
Dhr. Geluk beaamt dat het onderzoek verduidelijkt, dat de
aannemer een aanvaardbaar risico neemt.
Dhr. De Vries wil weten of er discussie bestaat over de
proeven.
Dhr. Geluk antwoordt dat daarover geen technische discussie
bestaat.
In het kader van de aanbesteding van de Voorfase merkt hij op,
dat de bouwvergunning niet is geschorst. De gemeente omzeilt de
wet niet. Er zijn geen andere proeven gedaan dan die met de
bouwput bij de Mondriaantoren, omdat die voldoende ervaring
heeft opgeleverd.
Dhr. De Vries heeft berichten gehoord dat een diepe bouwput
spanning oplevert.
Dhr. Geluk geeft aan dat de diepte van de bouwput, in dit geval
13 meter, niet relevant was. Het ging immers om de diepte van
de diepwand op de rand, van 60 meter. Voor de grondlagen in de
bouwput is afdoende onderzoek verricht.
Mevr. Van Oudenallen vraagt of de gemeente de rechter niet
negatief heeft be<nvloed door haar gelijk te eisen met
argumenten van financi%le en logistieke aard.
De wethouder vraagt haar wat zij precies bedoelt.
Mevr. Van Oudenallen wil dat de burgers in hun recht blijven,
ook als de gemeente doorgaat omdat er een schorsende werking
is.
De wethouder geeft aan dat het project wordt doorgezet. Nieuwe
ontwikkelingen hebben altijd invloed op een rechterlijke
uitspraak.
Dhr. Geluk gaat in op de Sixhaven en het masterplan. Onderzocht
wordt of het plan kan worden meegenomen, binnen de planning van
de NZL is daarvoor nog ruimte. Het platform Singelgracht is nu
in procedure. Er wordt een vergunning voor aangevraagd. Het
niet halen van de mijlpalen is niet verbonden aan sancties van
het Rijk.
De wethouder geeft aan dat er wordt betaald op basis van
declaraties. Er hoeft daarom geen subsidie te worden
terugbetaald.
De voorzitter constateert dat er geen tweede termijn nodig is.
De commissie stemt in met het Kwartaalverslag Noord/Zuidlijn,
tweede kwartaal 2001.
6. Rondvraag
Dhr. Van Lohuizen las een artikel over een onderzoeker, die
inging op een proef over de stabiliteit van de grond. Hij was
er niet erg positief over. Is daarvan kennisgenomen? Wat is de
reactie van de wethouder?
Dhr. De Vries heeft ook gehoord van de bedoelde promovendus.
Hij vraagt om ondersteuning om ook de nieuwe kamerleden te
informeren over de NZL.
De wethouder merkt op dat alle partijen zich vernieuwen, zodat
het opnieuw informeren noodzakelijk is.
Dhr. Geluk geeft aan de heer Van der Stoel, een medewerker van
het adviesbureau, is gepromoveerd op het versterken van
funderingen door middel van grouting, een betonmengsel. De heer
heeft een zeer grondig onderzoek gedaan. Op basis daarvan is er
zekerheid dat de NZL zorgvuldig wordt begeleid. Daarnaast heeft
hij ook een grappig bedoelde, maar ongelukkig geformuleerde
opmerking gemaakt over vliegtickets voor het geval als het
verkeerd zou lopen.
Dhr. Paquay heeft een brief van Wetering-Verbetering ontvangen
met een aantal opmerkingen over funderingen. Hij vraagt om een
antwoord daarop van de wethouder.
De wethouder vraagt of de brief aan hem is gericht.
De voorzitter stelt voor de brief aan de wethouder door te
sturen, dan kan hij bezien die te beantwoorden.
De wethouder zal er later op terugkomen.
Ter Kennisname:
De commissie heeft kennis genomen van de Beantwoording
raadsadres Wijkcentrum d'Oude Stadt d.d. 28 juli 2001.
De voorzitter sluit de vergadering om 20.28 uur met het verzoek
aan de leden in het vervolg om 19.30 uur aanwezig te zijn in
verband met de volle agenda.
Afkorting : vh
|