Bron : Raad
Onderwerp : Tweede uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : CO-BEDR
Datum Raad : 21-06-00
Besluit : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum B&W : .N-ND-.I
Datum publikatie : 16-06-00
Gemeenteblad nr. : 406
Nr. 406.
Tweede uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, 13 juni 2000.
Aan de Gemeenteraad
Het voorkomen van overlast en schade is altijd een leidend
principe geweest bij alle voorbereidingen voor de aanleg van de
Noord-Zuidlijn. Desondanks hebben zowel de bestuurlijk als
ambtelijk verantwoordelijken voor dit project zich vanaf het
begin gerealiseerd dat het ontstaan van schade bij een
dergelijk groot infrastructuurproject niet op voorhand volledig
is uit te sluiten. Vanuit dit oogpunt is de Schaderegeling
Noord-Zuidlijn opgesteld met als doel de afhandeling van alle
mogelijke schade te vereenvoudigen door het instellen van ,,n
loket en verantwoord compenseren van ontstane schade.
In de periode 1995?1996, de aanloop naar uw besluit van 27
november 1996, nr. 731, is de Schaderegeling Noord-Zuidlijn en
de concept-nadeelcompensatie-verordening Noord-Zuidlijn
opgesteld en bij diverse gelegenheden besproken en
bediscussieerd. De Schaderegeling Noord-Zuidlijn, die de basis
vormt voor de wijze waarop in dit project wordt omgegaan met
schade en andere vormen van nadeel, bevat drie hoofdpunten:
? de instelling van een schadebureau als het ene loket voor het
in behandeling nemen van alle verzoeken om vergoeding van
nadeel of schade, ontstaan als gevolg van de aanleg van de
Noord-Zuidlijn;
? de vaststelling van een nadeelcompensatieverordening ter
voorziening in een vergoeding van nadeel- of
bestuurscompensatie. Deze Verordening Nadeelcompensatie en
Planschade Noord-Zuidlijn is u via een afzonderlijke
raadsvoordracht ter vaststelling worden voorgelegd
(Gemeenteblad afd. 1, nr. 392);
? de uitvoering van bouwkundige vooropnames, voorafgaand aan de
start van de bouwwerkzaamheden.
In verband met benodigde voorbereidingen voor de inrichting van
het schade-bureau is door ons in november 1998 besloten tot
instelling van dat Schadebureau Noord-Zuidlijn per 1 december
1998. De instelling van het schadebureau per genoemde datum had
een interimkarakter in verband met het feit dat door de
minister van Verkeer en Waterstaat nog niet definitief was
besloten tot toekenning van de voor het project Noord-Zuidlijn
benodigde subsidie. In verband met het starten van de
voorbereidende werkzaamheden voorafgaand aan de definitieve
instelling van het schadebureau, alsmede in verband met het
opstarten van de bouwkundige vooropnames hebben wij besloten,
het schadebureau, voorafgaand aan de definitieve besluitvorming
over het project, van start te laten gaan.
In vervolg op de afgifte van de subsidiebeschikking door de
minister van Verkeer en Waterstaat, zullen wij overgaan tot de
definitieve instelling van het schadebureau en aanstelling van
de schademanager.
Ten behoeve van het functioneren van het schadebureau in de
komende, naar verwachting, tien jaar, dienen door uw
Vergadering financi%le middelen beschikbaar te worden gesteld.
In de begroting van het project Noord-Zuidlijn zijn ten behoeve
van de organisatiekosten van het schadebureau, de uitvoering
van bouwkundige opnames en in verband met de uitkering van
vergoedingen op grond van de Verordening Nadeelcompensatie en
Planschade Noord-Zuidlijn middelen opgenomen.
Ter aanvulling merken wij daarbij nog op dat in de begroting
van de uit te keren nadeelcompensatievergoedingen op grond van
de hiervoor genoemde verordening is uitgegaan van een
vergoedingspercentage van 75. In onze voordracht van 8 juni
2000 tot vaststelling van die verordening wordt thans uitgegaan
van een vergoedingspercentage van 85 (Gemeenteblad afd. 1, nr.
392). Mocht uw Vergadering instemmen met dit voorstel, dan
zullen de financi%le consequenties hiervan worden meegenomen in
de verdere kredietaanvragen ten behoeve van het Schadebureau
Noord-Zuidlijn.
Wij stellen uw Vergadering voor, ten behoeve van het
Schadebureau Noord-Zuidlijn vooralsnog voor de jaren 2000?2003
een eerste uitvoeringsdeelkrediet ter beschikking te stellen
van 16 miljoen gulden.
De schademanager Noord-Zuidlijn zal door ons worden
gemandateerd tot het doen van uitgaven ten behoeve het
functioneren van het schadebureau onder nader vast te stellen
regels.
Met betrekking tot het doen van uitgaven op grond van de
Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn
verwijzen wij u naar de raadsvoordracht die betrekking heeft op
de vaststelling en in werking treden van die verordening.
Op grond van vorenstaande stellen wij u voor, het volgende
besluit te nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 13 juni
2000,
Besluit:
voor de werkzaamheden voor 2000-2003 ten behoeve van het
project Noord-Zuidlijn een uitvoerings(deel)krediet van 16
miljoen gulden, exclusief BTW, en 18,8 miljoen gulden,
inclusief BTW, beschikbaar te stellen.
Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders
worden gegeven.
Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,
R. Hoff S. Patijn
wnd. secretaris burgemeester
|