Bron             : Raad
Onderwerp        : Tweede uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille     : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : CO-BEDR
Datum Raad       : 21-06-00
Besluit          : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum B&W        : .N-ND-.I
Datum publikatie : 16-06-00
Gemeenteblad nr. : 406

Nr. 406. Tweede uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn. Amsterdam, 13 juni 2000. Aan de Gemeenteraad Het voorkomen van overlast en schade is altijd een leidend principe geweest bij alle voorbereidingen voor de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Desondanks hebben zowel de bestuurlijk als ambtelijk verantwoordelijken voor dit project zich vanaf het begin gerealiseerd dat het ontstaan van schade bij een dergelijk groot infrastructuurproject niet op voorhand volledig is uit te sluiten. Vanuit dit oogpunt is de Schaderegeling Noord-Zuidlijn opgesteld met als doel de afhandeling van alle mogelijke schade te vereenvoudigen door het instellen van ,,n loket en verantwoord compenseren van ontstane schade. In de periode 1995?1996, de aanloop naar uw besluit van 27 november 1996, nr. 731, is de Schaderegeling Noord-Zuidlijn en de concept-nadeelcompensatie-verordening Noord-Zuidlijn opgesteld en bij diverse gelegenheden besproken en bediscussieerd. De Schaderegeling Noord-Zuidlijn, die de basis vormt voor de wijze waarop in dit project wordt omgegaan met schade en andere vormen van nadeel, bevat drie hoofdpunten: ? de instelling van een schadebureau als het ene loket voor het in behandeling nemen van alle verzoeken om vergoeding van nadeel of schade, ontstaan als gevolg van de aanleg van de Noord-Zuidlijn; ? de vaststelling van een nadeelcompensatieverordening ter voorziening in een vergoeding van nadeel- of bestuurscompensatie. Deze Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn is u via een afzonderlijke raadsvoordracht ter vaststelling worden voorgelegd (Gemeenteblad afd. 1, nr. 392); ? de uitvoering van bouwkundige vooropnames, voorafgaand aan de start van de bouwwerkzaamheden. In verband met benodigde voorbereidingen voor de inrichting van het schade-bureau is door ons in november 1998 besloten tot instelling van dat Schadebureau Noord-Zuidlijn per 1 december 1998. De instelling van het schadebureau per genoemde datum had een interimkarakter in verband met het feit dat door de minister van Verkeer en Waterstaat nog niet definitief was besloten tot toekenning van de voor het project Noord-Zuidlijn benodigde subsidie. In verband met het starten van de voorbereidende werkzaamheden voorafgaand aan de definitieve instelling van het schadebureau, alsmede in verband met het opstarten van de bouwkundige vooropnames hebben wij besloten, het schadebureau, voorafgaand aan de definitieve besluitvorming over het project, van start te laten gaan. In vervolg op de afgifte van de subsidiebeschikking door de minister van Verkeer en Waterstaat, zullen wij overgaan tot de definitieve instelling van het schadebureau en aanstelling van de schademanager. Ten behoeve van het functioneren van het schadebureau in de komende, naar verwachting, tien jaar, dienen door uw Vergadering financi%le middelen beschikbaar te worden gesteld. In de begroting van het project Noord-Zuidlijn zijn ten behoeve van de organisatiekosten van het schadebureau, de uitvoering van bouwkundige opnames en in verband met de uitkering van vergoedingen op grond van de Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn middelen opgenomen. Ter aanvulling merken wij daarbij nog op dat in de begroting van de uit te keren nadeelcompensatievergoedingen op grond van de hiervoor genoemde verordening is uitgegaan van een vergoedingspercentage van 75. In onze voordracht van 8 juni 2000 tot vaststelling van die verordening wordt thans uitgegaan van een vergoedingspercentage van 85 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 392). Mocht uw Vergadering instemmen met dit voorstel, dan zullen de financi%le consequenties hiervan worden meegenomen in de verdere kredietaanvragen ten behoeve van het Schadebureau Noord-Zuidlijn. Wij stellen uw Vergadering voor, ten behoeve van het Schadebureau Noord-Zuidlijn vooralsnog voor de jaren 2000?2003 een eerste uitvoeringsdeelkrediet ter beschikking te stellen van 16 miljoen gulden. De schademanager Noord-Zuidlijn zal door ons worden gemandateerd tot het doen van uitgaven ten behoeve het functioneren van het schadebureau onder nader vast te stellen regels. Met betrekking tot het doen van uitgaven op grond van de Verordening Nadeelcompensatie en Planschade Noord-Zuidlijn verwijzen wij u naar de raadsvoordracht die betrekking heeft op de vaststelling en in werking treden van die verordening. Op grond van vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 13 juni 2000, Besluit: voor de werkzaamheden voor 2000-2003 ten behoeve van het project Noord-Zuidlijn een uitvoerings(deel)krediet van 16 miljoen gulden, exclusief BTW, en 18,8 miljoen gulden, inclusief BTW, beschikbaar te stellen. Afschrift van dit besluit zal aan Burgemeester en Wethouders worden gegeven. Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, R. Hoff S. Patijn wnd. secretaris burgemeester