Bron : Raad
Onderwerp : Eerste uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn.
Portefeuille : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad : 21-06-00
Besluit : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum B&W : .N-ND-.I
Datum publikatie : 16-06-00
Gemeenteblad nr. : 405
Nr. 405.
Eerste uitvoerings(deel)krediet Noord-Zuidlijn.
Amsterdam, 13 juni 2000.
Aan de Gemeenteraad
Op 29 juni 1998 is de subsidieaanvraag voor rijksbijdrage in
voorbereidings- en uitvoeringskosten van de Noord-Zuidlijn via
het Regionaal orgaan Amsterdam (ROA) aan het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat ingediend. Op 23 december 1999 is de
beschikking van de minister ontvangen.
De ministeri%le beschikking is samen met de gemeentelijke
bijdrage de dekking voor de nog door uw Vergadering beschikbaar
te stellen uitvoeringskredieten.
Op 21 juni 2000 zal uw Vergadering instemmen met onze
voordracht van 8 juni 2000 tot aanvaarding van de beschikking
(Gemeenteblad afd. 1, nr. 400). Deze geeft het kader waarin de
toekomstige voorstellen voor uitvoeringskredieten passen.
Tot en met 1999 zijn zes voorbereidingskredieten door uw
Vergadering gehonoreerd voor een totaalbedrag van 195,3 miljoen
gulden.
Op grond van de beschikking van 23 december 1999 heeft
Amsterdam de gemaakte voorbereidingskosten gedeclareerd. Aan
het eind van 1999 is Y 121.125.000 ontvangen.
Er staat nog een bedrag open van Y 125.000 met betrekking tot
het proefpalenproject.
Voor de afronding van deze proef is een eindrapportage
opgesteld. Conform de subsidievoorwaarden van het
proefpalenproject wordt binnenkort een accountantsverklaring
opgesteld. Na ontvangst van de accountantsverklaring wordt het
nog te ontvangen bedrag door Rijkswaterstaat, Directie Noord-
Holland, gehonoreerd.
De subsidiebeschikking van 23 december 1999 markeert de
overgang van de voorbereidingsfase naar de uitvoeringsfase.
Conform de aanbevelingen van de Commissie-Herwijer zullen
kredieten worden voorgelegd aan uw Vergadering op basis van
uitgewerkte plannen. Dit betekent dat voor het project niet
wordt volstaan met het aan uw Vergadering vragen van een
uitvoeringskrediet, maar van een aantal deelkredieten.
Volgens de projectplanning van september 1999 worden thans de
bestekken afgerond van de drie diepe stations en de boortunnel.
Tevens zijn werkzaamheden gestart om de benodigde toekomstige
werkterreinen functievrij te maken.
Op grond hiervan zal ons College uw Vergadering in de loop van
2000 een kredietvoorstel voorleggen van de drie diepe stations
Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan en de boortunnel en
bijkomende werken, alsmede een kredietvoorstel voor loon- en
prijsstijging.
Voor het jaar 2000 is een kostenraming opgesteld van afgerond
92 miljoen gulden. Het betreft werkkapitaal voor de voortgang
van de tijdelijke maatregelen, de werkzaamheden van het
Adviesbureau Noord-Zuidlijn en het Projectbureau Noord-
Zuidlijn. Het bedrag is opgebouwd uit de volgende onderdelen.
Kredietspecificatie:
De onderhavige kosten bedragen:
- engineering en onderzoeken Y 34.032.000;
- omgeving/communicatie Y 4.776.000;
- proeven en tijdelijke maatregelen Y 44.410.000;
- bezetting directie Y 4.290.000;
- advieskosten, audits, projectbegeleiding Y 4.210.000;
___________
totaal Y 91.718.000.
Dit is afgerond 92 miljoen gulden en inclusief BTW
108,1 miljoen gulden.
Op grond van vorenstaande stellen wij u voor, het volgende
besluit te nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 13 juni
2000,
Besluit:
voor de werkzaamheden voor 2000 ten behoeve van het project
Noord-Zuidlijn een uitvoerings(deel)krediet van 108,1 miljoen
gulden (inclusief BTW) beschikbaar te stellen.
|