Bron             : Raad
Onderwerp        : Tweede voorbereidingskrediet voor de auto-onderdoorgang en
                   het busstation (niveau +1) aan de IJzijde van het Centraal
                   Station.
Portefeuille     : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad       : 08-03-00
Besluit          : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA        : 02-02-00
Datum B&W        : 23-11-99
Opmerking        : zie motie nr. 203 van 2000 (verworpen)
Datum publikatie : 01-03-00
Gemeenteblad nr. : 148

Nr. 148. Tweede voorbereidingskrediet voor de auto-onderdoorgang en het busstation (niveau +1) aan de IJzijde van het Centraal Station. Amsterdam, 24 februari 2000. Aan de Gemeenteraad Inleiding. In het najaar van 1997 is door de gemeente in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen (NS) een integraal plan voor de revitalisering van het Centraal Station (Masterplan Stationseiland, 1997) ontwikkeld. In dit integra-le plan zijn alle infrastructurele werken op het Stationseiland op een overzichtelijke en aantrekkelijke wijze ten opzicht van elkaar en het station gerangschikt. Verdere studie heeft geleid tot het project Auto-onderdoor-gang/Busstation CS. Het busstation ligt aan de noordzijde van het Centraal Station (CS), waarbij het busperron zich bevindt op het niveau van de sporen (niveau +1). Hieronder ligt, in het verlengde van de tunnels door het CS, een ruime noordhal (niveau 0) met uitzicht op het IJ. Vanuit deze hal kan de reiziger op een aantal punten omhoog naar de bussen. Onder de noordhal ligt de De Ruijterkade in een auto-onder-doorgang (niveau ?1) en de noordelijke verdeelhal van de Noord/?Zuidlijn (niveau ?2). Stand van zaken in de besluitvorming. 1. Op respectievelijk 2 december 1997 en 5 februari 1998 hebben ons College en de Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en Monumentenzorg, met uitnodiging van de Commissie voor Volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening en Grondzaken, op basis van de notitie, getiteld: Busstation Amsterdam CS, fase 3 uitwerking IJ-zijde, de optimalisatie huidige situatie, en het Masterplan Stationseiland besloten: ? de variant noord-maaiveld definitief te laten vervallen; ? de nieuwe variant IJ-zijde (op niveau +1) verder uit te werken richting voorontwerp en deze op dekkingsmogelijkheid en haalbaarheid te toetsen; ? totdat de haalbaarheid van de nieuwe variant meer duidelijkheid biedt, wordt de optimalisatie van de huidige situatie niet onmogelijk gemaakt. 2. Bij uw besluit inzake de actualisering van de infrastructuur langs het IJ van 18 februari 1998, nr. 100, is onder meer besloten op het Stationseiland uit te gaan van een onderdoorgang aan de IJ-zijde van 2x2 rijstroken met opstelvakken voor afslaand verkeer bij de Oostertoegang en de Westertoegang. 3. Om deze projecten, die in feite ,,n ge<ntegreerd bouwwerk zullen vormen, hebben ons College (18 september 1998) en de Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken (VVIS) (7 oktober 1998) ingestemd met een voorbereidingskrediet van Y 3.000.000 ten laste van het Stadsvernieuwingsfonds om de technische en financi%le haalbaarheid van het project Auto-onderdoorgang/Busstation CS te toetsen en uit te werken richting voorontwerp. 4. Op 16 maart en 7 april 1999 is de notitie, getiteld: Faseringsscenario's Stationseiland, in ons College en de commissies voor VVIS/VSRG behandeld. Ons College heeft, met instemming van deze commissies, de directeur van de dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (dIVV) gemachtigd om vooruitlopend op de definitieve scenariokeuzen uitgaven te doen tot een maximum van Y 300.000 voor de werkzaamheden die op het kritieke pad liggen, te weten: het ontwerp van de kistdam en het aanbestedingsgereed maken van de vervolgwerkzaamheden van een ingenieursbureau (engineeringcontract). 5. Op 28 september 1999 ons College het programma van eisen en de definitieve locatie van het busstation op de IJ-zijde van het CS (niveau +1) vastgesteld. Op 13 en 20 oktober 1999 zijn deze besluiten aan de Commissie voor VVIS (met uitnodiging van de Commissie voor VSRG) voorgelegd. Bij de behandeling van het programma van eisen is door het raadslid Bijlsma de "Studie inrichting Stationseiland IJ-zijde (plan-Dijkstra) ingebracht. Op verzoek van de commissie is besloten tot een quick scan naar de technische inpassingsmogelijkheden, de financi%le consequenties en de mogelijke gevolgen voor het uitvoeringstempo (van onder andere de Noord-Zuidlijn en de IJ- tram) van deze studie, met daarbij de voorwaarde dat het ingezette ontwerpproces voor het project auto- onderdoorgang/busstation CS normaal doorloopt. Organisatie. Het ambtelijk opdrachtgeverschap voor het project auto- onderdoorgang en busstation CS berust bij de directeur van de dIVV. Vanuit deze dienst zijn de opdrachten verstrekt en is per kwartaal gerapporteerd over de voortgang en de financi%n. Wij zijn voornemens de directeur van de dIVV aan te wijzen als budgethouder van dit krediet en hem te machtigen uitgaven te doen ten laste van dit krediet. De projecten busstation CS en auto-onderdoorgang zijn onderdeel van het grotere geheel aan projecten op en rondom het Centraal Station in de komende acht jaar. De werkzaamheden van de projecten auto-onderdoorgang en busstation CS binnen het geheel aan projecten op en rondom het Stationseiland worden afgestemd door de co"rdinator Stationseiland. Vervolgwerkzaamheden. Het eerste voorbereidingskrediet is besteed aan het maken van een programma van eisen, de noodzakelijke studies, het ontwerp en het bestek van de kistdam en het opstellen van een engineeringcontract voor de vervolgfasen. Middels kwartaalrapportages is hiervan verslag gedaan over de voortgang en de financi%n. In augustus 1999 is begonnen met de aanbesteding van het engineeringcontract voor de auto-onderdoorgang en het busstation. In het engineeringcontract worden de verdere voorbereiding, administratie en toezicht van het gehele project auto-onderdoorgang/busstation omschreven. Die bestaan in hoofdzaak uit de volgende onderdelen: ? voorontwerp van de auto-onderdoorgang en het busstation plus het bestek van de kistdam; ? definitief ontwerp plus bestekken van de auto-onderdoorgang en het busstation; ? begeleiden van de realisatie van de kistdam en de nutswerken; ? begeleiden van de realisatie van de auto-onderdoorgang en het busstation. Het totale engineeringcontract wordt in ,,n keer aanbesteed; dit om tijdens het gehele voorbereidingsproces zo min mogelijk verlies in tijd en kennis (kwaliteit) op te lopen en zoveel mogelijk kostensynergie met de Noord-Zuidlijn en de Zuidelijke IJ-oever te bewerkstelligen. Uitgangspunt is echter dat per onderdeel pas opdracht wordt verstrekt nadat besluitvorming heeft plaatsgevonden over de voorgaande fase en de financi%le middelen beschikbaar zijn. Tevens zal per fase de planning worden afgestemd met de overige werken op Stationseiland, met name met de Noord-Zuidlijn. Voorbereidingskosten. De werkzaamheden tot aan het aanlegbesluit behelzen het maken van een definitief ontwerp en een bestek voor de auto- onderdoorgang, de kruisingen met de Ooster- en Westertoegang en het busstation. Hierbij is rekening gehouden met de architectkosten. De voorbereidingswerkzaamheden betreffende de auto- onderdoorgang worden geraamd als volgt: ? procesmanagement................... Y 700.000 ? studies en onderzoeken..................Y 250.000 ? definitief ontwerp.....................Y 1.350.000 ? bestek ........................ Y 950.000 ? onvoorzien....................... Y 450.000 Y 3.700.000 De totale projectkosten (exclusief de kistdam) van de auto- onderdoorgang worden geraamd op 116 miljoen gulden. De voorbereidingswerkzaamheden betreffende de kruisingen worden geraamd als volgt: ? procesmanagement................... Y 200.000 ? studies en onderzoeken..................Y 100.000 ? definitief ontwerp.....................Y 750.000 ? bestek........................ Y 200.000 ? onvoorzien...................... Y 170.000 Y 1.420.000 De totale projectkosten van de kruisingen worden geraamd op 26 miljoen gulden. De voorbereidingswerkzaamheden betreffende het busstation CS worden ge-raamd als volgt: ? procesmanagement.................. Y 300.000 ? studies/onderzoeken.................. Y 100.000 ? definitief ontwerp.................... Y 950.000 ? bestek........................ Y 300.000 ? onvoorzien...................... Y 230.000 Y 1.880.000 De totale projectkosten van het busstation worden geraamd op 71 miljoen gulden. Dekking. Op basis van het programma van eisen voor de auto- onderdoorgang/het busstation zijn de kosten geraamd op 247 miljoen gulden. In de gemeentebegroting voor 2000 is opgave gedaan voor de verdere voorbereidings- en uitvoeringskosten voor de auto- onderdoorgang en het busstation. In de begroting voor 2000 is bij de verdeling van de post "pech onderweg" ten laste van de algemene dienst rekening gehouden met een structureel bedrag aan kapitaallasten van Y 1.505.000 voor de dekking van de eerste uitgaven in 2000 (21,5 miljoen gulden reservering) voor de kistdam, de auto-onderdoorgang CS en het busstation CS. Op 23 december 1999 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat de beschikking terzake van de Noord/Zuidlijn afgegeven, waarin ook een lumpsum van 70 miljoen gulden (exclusief btw) is opgenomen voor het project auto-onderdoorgang/busstation (niveau +1). Na aftrek van het toegekende subsidiebedrag, het reeds verleende voorbereidingskrediet en de in de begroting voor 2000 gereserveerde middelen resteert nog een ongedekt bedrag van 162,5 miljoen gulden. Voor de nog te dekken middelen zullen wij voorstellen doen bij de mid-term review 2000. Wij leggen u thans het voorstel voor, een tweede voorbereidingskrediet ter beschikking te stellen voor de verdere voorbereiding van het project auto- onderdoorgang/busstation aan de IJ-zijde van het Centraal Station voor een totaalbedrag van Y 7.000.000 en dit bedrag ten laste te brengen van de structurele prioriteit I-2 verkeer, vervoer en infrastructuur conform het verdelingsvoorstel voor 2000. De looptijd van het krediet kan gesteld worden op drie jaar. De kapitaallasten van het krediet bij een afschrijvingstermijn van 50 jaar en het leningsfondspercentage van 5% bedragen Y 490.000 per jaar. Commissie van advies. In haar vergadering van 2 februari 2000 hebben de Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken en de Commissie voor Volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening en Grondzaken geadviseerd om de raadsvoordracht voor het tweede voorbereidingskrediet voor de auto-onderdoorgang en het busstation (niveau +1) aan de IJ-zijde van het Centraal Station in dezelfde gemeenteraadsvergadering te behandelen als de raadsvoordracht voor het programma van eisen Auto- onderdoorgang en Busstation (van het Centraal Station +1) aan de IJ-zijde van het Centraal Station. Op grond van vorenstaande stellen wij u voor, het volgende besluit te nemen: De Gemeenteraad van Amsterdam, Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 24 februari 2000, Besluit: I in te stemmen met de verdere voorbereiding van het project Auto-onderdoorgang en Busstation (niveau +1) aan de IJ-zijde van het Centraal Station"; II ten behoeve van de voorbereiding van het project Auto- onderdoorgang en Busstation (niveau +1) aan de IJzijde van het Centraal Station een krediet ter grootte van Y 7.000.000 beschikbaar te stellen; III Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd een voorstel te doen tot de financiële regeling van deze aangelegenheid.

top