Bron : Raad
Onderwerp : Tweede voorbereidingskrediet voor de auto-onderdoorgang en
het busstation (niveau +1) aan de IJzijde van het Centraal
Station.
Portefeuille : wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
Afd./Pol. partij : ROIB
Datum Raad : 08-03-00
Besluit : conform besloten
Comm. van Advies : Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken
Datum CvA : 02-02-00
Datum B&W : 23-11-99
Opmerking : zie motie nr. 203 van 2000 (verworpen)
Datum publikatie : 01-03-00
Gemeenteblad nr. : 148
Nr. 148.
Tweede voorbereidingskrediet voor de auto-onderdoorgang en het
busstation (niveau +1) aan de IJzijde van het Centraal Station.
Amsterdam, 24 februari 2000.
Aan de Gemeenteraad
Inleiding.
In het najaar van 1997 is door de gemeente in samenwerking met
de Nederlandse Spoorwegen (NS) een integraal plan voor de
revitalisering van het Centraal Station (Masterplan
Stationseiland, 1997) ontwikkeld. In dit integra-le plan zijn
alle infrastructurele werken op het Stationseiland op een
overzichtelijke en aantrekkelijke wijze ten opzicht van elkaar
en het station gerangschikt. Verdere studie heeft geleid tot
het project Auto-onderdoor-gang/Busstation CS.
Het busstation ligt aan de noordzijde van het Centraal Station
(CS), waarbij het busperron zich bevindt op het niveau van de
sporen (niveau +1). Hieronder ligt, in het verlengde van de
tunnels door het CS, een ruime noordhal (niveau 0) met uitzicht
op het IJ. Vanuit deze hal kan de reiziger op een aantal punten
omhoog naar de bussen. Onder de noordhal ligt de De Ruijterkade
in een auto-onder-doorgang (niveau ?1) en de noordelijke
verdeelhal van de Noord/?Zuidlijn (niveau ?2).
Stand van zaken in de besluitvorming.
1. Op respectievelijk 2 december 1997 en 5 februari 1998 hebben
ons College en de Commissie voor Verkeer, Milieu, Cultuur en
Monumentenzorg, met uitnodiging van de Commissie voor
Volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Ruimtelijke Ordening en
Grondzaken, op basis van de notitie, getiteld: Busstation
Amsterdam CS, fase 3 uitwerking IJ-zijde, de optimalisatie
huidige situatie, en het Masterplan Stationseiland besloten:
? de variant noord-maaiveld definitief te laten vervallen;
? de nieuwe variant IJ-zijde (op niveau +1) verder uit te
werken richting voorontwerp en deze op dekkingsmogelijkheid en
haalbaarheid te toetsen;
? totdat de haalbaarheid van de nieuwe variant meer
duidelijkheid biedt, wordt de optimalisatie van de huidige
situatie niet onmogelijk gemaakt.
2. Bij uw besluit inzake de actualisering van de infrastructuur
langs het IJ van 18 februari 1998, nr. 100, is onder meer
besloten op het Stationseiland uit te gaan van een
onderdoorgang aan de IJ-zijde van 2x2 rijstroken met
opstelvakken voor afslaand verkeer bij de Oostertoegang en de
Westertoegang.
3. Om deze projecten, die in feite ,,n ge<ntegreerd bouwwerk
zullen vormen, hebben ons College (18 september 1998) en de
Commissie voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale
Zaken (VVIS) (7 oktober 1998) ingestemd met een
voorbereidingskrediet van Y 3.000.000 ten laste van het
Stadsvernieuwingsfonds om de technische en financi%le
haalbaarheid van het project Auto-onderdoorgang/Busstation CS
te toetsen en uit te werken richting voorontwerp.
4. Op 16 maart en 7 april 1999 is de notitie, getiteld:
Faseringsscenario's Stationseiland, in ons College en de
commissies voor VVIS/VSRG behandeld. Ons College heeft, met
instemming van deze commissies, de directeur van de dienst
Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (dIVV) gemachtigd om
vooruitlopend op de definitieve scenariokeuzen uitgaven te doen
tot een maximum van Y 300.000 voor de werkzaamheden die op het
kritieke pad liggen, te weten: het ontwerp van de kistdam en
het aanbestedingsgereed maken van de vervolgwerkzaamheden van
een ingenieursbureau (engineeringcontract).
5. Op 28 september 1999 ons College het programma van eisen en
de definitieve locatie van het busstation op de IJ-zijde van
het CS (niveau +1) vastgesteld. Op 13 en 20 oktober 1999 zijn
deze besluiten aan de Commissie voor VVIS (met uitnodiging van
de Commissie voor VSRG) voorgelegd. Bij de behandeling van het
programma van eisen is door het raadslid Bijlsma de "Studie
inrichting Stationseiland IJ-zijde (plan-Dijkstra) ingebracht.
Op verzoek van de commissie is besloten tot een quick scan naar
de technische inpassingsmogelijkheden, de financi%le
consequenties en de mogelijke gevolgen voor het
uitvoeringstempo (van onder andere de Noord-Zuidlijn en de IJ-
tram) van deze studie, met daarbij de voorwaarde dat het
ingezette ontwerpproces voor het project auto-
onderdoorgang/busstation CS normaal doorloopt.
Organisatie.
Het ambtelijk opdrachtgeverschap voor het project auto-
onderdoorgang en busstation CS berust bij de directeur van de
dIVV. Vanuit deze dienst zijn de opdrachten verstrekt en is per
kwartaal gerapporteerd over de voortgang en de financi%n. Wij
zijn voornemens de directeur van de dIVV aan te wijzen als
budgethouder van dit krediet en hem te machtigen uitgaven te
doen ten laste van dit krediet.
De projecten busstation CS en auto-onderdoorgang zijn onderdeel
van het grotere geheel aan projecten op en rondom het Centraal
Station in de komende acht jaar. De werkzaamheden van de
projecten auto-onderdoorgang en busstation CS binnen het geheel
aan projecten op en rondom het Stationseiland worden afgestemd
door de co"rdinator Stationseiland.
Vervolgwerkzaamheden.
Het eerste voorbereidingskrediet is besteed aan het maken van
een programma van eisen, de noodzakelijke studies, het ontwerp
en het bestek van de kistdam en het opstellen van een
engineeringcontract voor de vervolgfasen. Middels
kwartaalrapportages is hiervan verslag gedaan over de voortgang
en de financi%n.
In augustus 1999 is begonnen met de aanbesteding van het
engineeringcontract voor de auto-onderdoorgang en het
busstation. In het engineeringcontract worden de verdere
voorbereiding, administratie en toezicht van het gehele project
auto-onderdoorgang/busstation omschreven. Die bestaan in
hoofdzaak uit de volgende onderdelen:
? voorontwerp van de auto-onderdoorgang en het busstation plus
het bestek van de kistdam;
? definitief ontwerp plus bestekken van de auto-onderdoorgang
en het busstation;
? begeleiden van de realisatie van de kistdam en de nutswerken;
? begeleiden van de realisatie van de auto-onderdoorgang en het
busstation.
Het totale engineeringcontract wordt in ,,n keer aanbesteed;
dit om tijdens het gehele voorbereidingsproces zo min mogelijk
verlies in tijd en kennis (kwaliteit) op te lopen en zoveel
mogelijk kostensynergie met de Noord-Zuidlijn en de Zuidelijke
IJ-oever te bewerkstelligen. Uitgangspunt is echter dat per
onderdeel pas opdracht wordt verstrekt nadat besluitvorming
heeft plaatsgevonden over de voorgaande fase en de financi%le
middelen beschikbaar zijn. Tevens zal per fase de planning
worden afgestemd met de overige werken op Stationseiland, met
name met de Noord-Zuidlijn.
Voorbereidingskosten.
De werkzaamheden tot aan het aanlegbesluit behelzen het maken
van een definitief ontwerp en een bestek voor de auto-
onderdoorgang, de kruisingen met de Ooster- en Westertoegang en
het busstation. Hierbij is rekening gehouden met de
architectkosten.
De voorbereidingswerkzaamheden betreffende de auto-
onderdoorgang worden
geraamd als volgt:
? procesmanagement................... Y 700.000
? studies en onderzoeken..................Y 250.000
? definitief ontwerp.....................Y 1.350.000
? bestek ........................ Y 950.000
? onvoorzien....................... Y 450.000
Y 3.700.000
De totale projectkosten (exclusief de kistdam) van de auto-
onderdoorgang worden geraamd op 116 miljoen gulden.
De voorbereidingswerkzaamheden betreffende de kruisingen worden
geraamd
als volgt:
? procesmanagement................... Y 200.000
? studies en onderzoeken..................Y 100.000
? definitief ontwerp.....................Y 750.000
? bestek........................ Y 200.000
? onvoorzien...................... Y 170.000
Y 1.420.000
De totale projectkosten van de kruisingen worden geraamd op 26
miljoen gulden.
De voorbereidingswerkzaamheden betreffende het busstation CS
worden ge-raamd als volgt:
? procesmanagement.................. Y 300.000
? studies/onderzoeken.................. Y 100.000
? definitief ontwerp.................... Y 950.000
? bestek........................ Y 300.000
? onvoorzien...................... Y 230.000
Y 1.880.000
De totale projectkosten van het busstation worden geraamd
op 71 miljoen gulden.
Dekking.
Op basis van het programma van eisen voor de auto-
onderdoorgang/het busstation zijn de kosten geraamd op 247
miljoen gulden.
In de gemeentebegroting voor 2000 is opgave gedaan voor de
verdere voorbereidings- en uitvoeringskosten voor de auto-
onderdoorgang en het busstation. In de begroting voor 2000 is
bij de verdeling van de post "pech onderweg" ten laste van de
algemene dienst rekening gehouden met een structureel bedrag
aan kapitaallasten van Y 1.505.000 voor de dekking van de
eerste uitgaven in 2000 (21,5 miljoen gulden reservering) voor
de kistdam, de auto-onderdoorgang CS en het busstation CS.
Op 23 december 1999 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat
de beschikking terzake van de Noord/Zuidlijn afgegeven, waarin
ook een lumpsum van 70 miljoen gulden (exclusief btw) is
opgenomen voor het project auto-onderdoorgang/busstation
(niveau +1).
Na aftrek van het toegekende subsidiebedrag, het reeds
verleende voorbereidingskrediet en de in de begroting voor 2000
gereserveerde middelen resteert nog een ongedekt bedrag van
162,5 miljoen gulden. Voor de nog te dekken middelen zullen wij
voorstellen doen bij de mid-term review 2000.
Wij leggen u thans het voorstel voor, een tweede
voorbereidingskrediet ter beschikking te stellen voor de
verdere voorbereiding van het project auto-
onderdoorgang/busstation aan de IJ-zijde van het Centraal
Station voor een totaalbedrag van Y 7.000.000 en dit bedrag ten
laste te brengen van de structurele prioriteit I-2 verkeer,
vervoer en infrastructuur conform het verdelingsvoorstel voor
2000. De looptijd van het krediet kan gesteld worden op drie
jaar.
De kapitaallasten van het krediet bij een afschrijvingstermijn
van 50 jaar en het leningsfondspercentage van 5% bedragen Y
490.000 per jaar.
Commissie van advies.
In haar vergadering van 2 februari 2000 hebben de Commissie
voor Verkeer, Vervoer, Infrastructuur en Sociale Zaken en de
Commissie voor Volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Ruimtelijke
Ordening en Grondzaken geadviseerd om de raadsvoordracht voor
het tweede voorbereidingskrediet voor de auto-onderdoorgang en
het busstation (niveau +1) aan de IJ-zijde van het Centraal
Station in dezelfde gemeenteraadsvergadering te behandelen als
de raadsvoordracht voor het programma van eisen Auto-
onderdoorgang en Busstation (van het Centraal Station +1) aan
de IJ-zijde van het Centraal Station.
Op grond van vorenstaande stellen wij u voor, het volgende
besluit te nemen:
De Gemeenteraad van Amsterdam,
Gezien de voordracht van Burgemeester en Wethouders van 24
februari 2000,
Besluit:
I in te stemmen met de verdere voorbereiding van het project
Auto-onderdoorgang en Busstation (niveau +1) aan de IJ-zijde
van het Centraal Station";
II ten behoeve van de voorbereiding van het project Auto-
onderdoorgang en Busstation (niveau +1) aan de IJzijde van het
Centraal Station een krediet ter grootte van Y 7.000.000
beschikbaar te stellen;
III Burgemeester en Wethouders uit te nodigen, te zijner tijd
een voorstel te doen tot de financiële regeling van deze
aangelegenheid.
|